3 Mayıs 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

3 Mayıs 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

FTÜRKDİLIİI 3 MAYIS SALI 1938 Küçük AntantKonseyi Bükreşte Toplanacak Çokoslovakya, Yugoslarya ve Romanya hariciye nazır- İarı Avusturyanın A anya ile birleşmesi üzerine hâdis olan vaziyeti tenkik edecekler. Bükreş, 2 (A.A.) — Sina iada Çekoslovakva, Yugos lavya ve Romanoya harici nazırlarının iştirakile topla: nacak olan Küçük Antant Konseyi konferansı merkezi Avrupa ve bilhassa — Tuna havası vaziyetlerile Macar istan münasebatını - tedkik edecektir KRonl # Küçük Antan: tın Cenevrede takip edeceği hattı bareke- ti tesbit edecek ve Avus türy Almanya ile bir- leşmesi üzerine hâdis olan yeni vaziyet karşısında Kü- çük Antant — devletlerinin teşriki mesaisini gözden ge- çirecektir. Volga-Mosko- va kanalı Moskova, 2 (A.A.) —Dün rüsefer etmekte olan purlardan bir filotilla — ilk defa olarak Volga Moskova kanalını geçerek Moskova ya gelmiştir.. Bu gemiler mda motörle işliyen bü- yük vapurlar da vardır. Başvekil B. Celâl Bayar Ve Hariciye Vekili B. Aras Dün İstanbula Döndüler. GÜNDELİK SİYASAIL GAZETE BAŞVEKIL Va Hariciya Vekili dün İstanbula döndüler. B. Celâl Bayar Ankara, 2 (A.A ) - vekil B. Celâl Bayar, Hııı- ciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras — ve refakatlerindeki zevat bu sabah Atinadan İıtınbulı dlıııüıleıdlı İzmirde Şiddetli yağmarlar oldu, Ankara, 2(AA) — Bu sa- bah İzmirde iki saat ka- dar çok şiddetli devam eden yağmurlardan — sonra bazı yerleri — seller basmışında zarar vermesinin önüne ge- çilmiştir. a aei Arjantinin nüfusu Buenosaires, 2(A A.) — Resmi istatistiklere — göre, Arjantin Cumhuriyetinin nü- fusu, 31 kânunuevvelde 12 7C| ,611 kişiyi bulmuştur. |İngiltere Harp Tayare- lerini Bir Misli Artırıyor Taymis, İngiliz-Fransiz kımışnılırıııdıı sonra İngilte hudutlarının Majino hattına dayanacağını yazıyor, Londra, 2(Radyo) — İn giltere harp tayarelerinin bir misli daha çoğaltılması için yeni bir. kanun hazır- lanmaktadır. Bu kanun, yakında Avam kamarasına verilecektir. Londra, 2 (Radyo) — Son Arazi TahririMayıs So- nunda Bitirilecek .. Arazi vergisinde mali - seneden itibaran yani tahrir kıymetlerinin esas tutulacağı anlaşılıyor. Bötün memlekette ve vi- lâyetimiz dahilinde geçen yıldanberi devam etmekte olan arazi tahrir işi netice- lenmek üzeredir. Memleke: tin birçok yerlerinin tahri- ri bitirilmiştir.. Maliye Ve kâleti bütün — memlekette tahririn Mayıs ayı nihaye: tinden evvel behemehal bi tirilmesini bildirdiği için her tarafta fanliyete yeni bir biz verilmiş ve tahrir kom- İsyonları yeni postalarla tak- viye edilmiştir. Yalnız bazı yerlerde mahalle ve köy Muhtarlarının tahrir - arazl komisyonlarına istenilen yar: dimi — göstermedikleri gör- ülmüş, bu yüzden İşler ak tadığı için alâkadarlara ye ni emirler verilmiştir Yeni emirde tahrir arazi komisyonları tarafından 20- rulacak olan suüallere veri - lecek cevabı ve malümatı bur oldukları, buna riayet etmiyen muhtarların para tezası ile tecziye olunmaları S dirilmiştir. Maliye Vekâletinin tahri- rin Mayıs sonundan evvel bitirilmesi hakkındaki işar- ından arazl vergisinin önü müzdeki mali sene başından iübaren yeni tahrir kıymet- leri esxe tutularak tahakkuk ve tahsil edileceği anlapıl- maktadır. İstanbulda tahrir işlerinde müşkülât şehir ha ricinden ziyade şehir dahi linde görülmektedir. İşlenen ve zeriyata tahsls edilmiş olan araziye kıymet takdiri kolay, buna muka- bil şehir dahilindeki arazi ve arsalara kıymet tayini çok zar olmaktadır. Bu arazi vearsalar şehrin muhtelif semtlerine, bu sem- tderin şebhir. İnkişafında al- dıkları mevkle ve müstakbel imar plânının bu semtlere vereceği ehemmiyete göre kiymetleri — değişmektedir. Bunun için tahrirde çok har- sas davranılmaktadır. Yeni tahrir ikmal edildik- ten sonra vergi nishetlerinin değişmesi arazi ve arsaların kıymetleri üzerinde de tesir yapacaktır. İngiliz Fransız müzakerele tinden bahseden İngiliz ga ile İngiliz hudutlarının -Majino hattına dayandığını, Taymis gazetesi, eski ve mühim bir dostluğun yeniden teyid edil diğini, iki devlet idaresi için kararlar aldıklarını ya- zıyor. zeteleri, yeni anlaşma mütehassısların ordularının Hatay Fransız iılıııı dün An- karaya geldi. Ankara, 2 (A A.) taydaki Fransz M Ha mümerssili Garo hükümetimiz er kânile — temaslarda — bulun: mak —üzere bu — sabah Ankaraya ..lııııuı Filistinde Umumi Grev Açlık ıırııı yapan mevkul- lardan dördü öldü Kudüs, Z|A.A ) — Akkâ kampında bulunup bir müd- dettenberi açlık grevi yapan mevkuflardan — dördü dün akşam ölmüştür. Mevkuflar lehinde başlanan — protesto grevi Filistinin şimal şehir- lerinde devam ediyor Bu grevin son ölüm — vakaları dolayısile Filistinin Araplar- la meskün bütün merkezle rinde baş göstermesi muh temeldir Fransa italya arasında kııuşıı Roma, 2(Radyo) — İtal ya Hariciye Nazırı Kont Ci no, bugün Fransız mümes sili Blondeli kabul etmiştir Blondel Kont Cianonun gaybubetinde Parise gittiğini ve hükümetinden müzake- reler hakkında dığını talimat al- beyan etmiş ve bu fında izahat ver Çınlılerın YeniMu- vaffakıyetleri.. Çin kuvvetleri son iki gün içinde altı şehri daha İstirdat ottiler, Hankov, 2(A.A.) — “Re üter ajansının muhabiri bil. diriyor:, Çinliler 24 — saat süren şiddetli bir muhare beden sonra Tanşengi letir. dat| ettiklerini bildirmekte- dirler. Tokyo, 2 (A.A.) — Şim- diye kadar Çin sularındaki üçüncü Japon filosunun bap- kumandanı olan — visamiral Hasegava, deniz — istasyonu kumandanlığı ile Yokosuka- ya nakledilecektir Amiralin yerine deniz ve hava kuvvetleri erkânıhar- biye relsl visamiral Koshiro Olkava, tayin edilecektir. Londra, 2 — Lunghay de- miryolu — mıntakasında — bir haftadanberi cereyan eden kanlı çarpışmalar, bugün şiddet kesbetmiştir Bu mıntakada mühim bir sevkulceyş noktanı olan Tabgşen gehri, son 12 saat içinde birkaç defa elden ele geçmiştir. Japon — küvvetleri — şimdi demiryolunun 20 kilometre uzağında bulunmaktadırlar. Harp büyük - bir şiddetle devam etmektedir Hankeu, 2 (A.A) — Resmi tebliğ: Şimali şarkide Talerşvan- ga Japanların yaptıkları ye- ni bir taarruzu geri püskür ten Çinliler, düşmadı mevki lerinden geri çekilmeğe mec bur etmiş ve şimale doğru püskürtmüşlerdir. Linyi-Yih sienden gelen haberlere gö re, Talerşvanga - iki koldan yeni bir hücum Japonlar ta- rafından hazırlanmıştır. Ku: ogvavatsn ve Tautunda şid detli bir muharebe vukua gelmiş ve Çinliler bir müd- det fena vaziyete düşmüş- lerse de nihayet imdat kıta- larının gelmesi üzerine Çin kıtaları giddetli bir mukabil hücuma geçmişler ve düş man hatlarını taramar et- (Sonu ikinci sayfada ) | | | | | ilan yardımların İistesi: Lira Kuruş 239 96 Evvelki Yekün 00 30 İş Bankası memurları 00 00 Manifat 00 Yorzgad ve Kirşehir zelzele felâketzedelerine dün ya- Zirast Bankası memurları Şehir sineması müdürü Camal Köseoğlu Manifaturacı Yusuf Memişoğlu Tüccardan Emin oğlu Ahmet Güvensen Tüccardan Beypazarlı Sadri Önder Tüccardan İbrahim İzzettin Güneş 00 00 Tüccardan İbrahim Çavuşoğlu 00 Tüccardan Ali Oımın Şayakçı 00 . 00 — Manifaturacı 00 00 Çiyici Hasan 00 00 Adını vermiyen bir zat 00 Müftülük dairesi 00 Acanta Refik Altan 00 fplıkçi Mustafa Manyaslı 00 Elbiseci Musa 50 Maarif dairesi memurları 50 Hava Kurumu memurları 26 Yekün ON İKİNCİ YIL SAYI, 3871 BANMONALSERERNERENERESENRARER UN AY EAt, Yozgad Ve Kırşehir Felâket- zedelerine Yardımlar.. Abdullah Ziya Ölçer & lt Hilmi Yırcalı Cumalı oğulları A Tasasaaeca 10001000 00a000 0000 0E dN NN AAA G AECNANNACANA N CEGASANECAAN CA P;ıznr, Günkü Maç: Yurd, Gücü1-4 Yendi.. Maçtan önce Yurdun güzide oyuncularından Refik ve Ilnılıııı hâtırası anıldı. vEr eT İdmanyurtlular Pazar günü İdmanyurdu—)| lüyordu. İdmangücü arasında hususi bir maç yapıldı Maçtan önce; geçen yıllar- vefat eden Yurdun gü- zide oyuncularından Re fikle, Münibin hâtıraları- nı anmak maksadile çerçe veli resimleri takımdaki yer- lerine kondu Hakemin düdük çalması üzerine iki gencin bâtırası- na hürmeten birer dakika ayakta süküt edildi. Mütea. kiben oyuna başlandı. Takımlar sahaya şöyle çık mışlardı Yurd: Hulüsi, Sami, Nuret- tin, Kemal, Niyazi, Hulki, Hasan, Sadıi, Celâl, Mustafa, Satd. Güç: Şerif, Yahya, Mus tafa, Halil, Sabri, Cevat, Hüseyin, Mustafa, Recep, Ah met, Cevat Oyuna sant 15 de Birlik: ten Şefikin idaresinde baş landı. Hemen hemen tamamen yeni elemanlarla — takviye edilmiş olarak çıkan takım- larda iyi bir çalışma görü- da Güçlülere nazaran daha iyl bir anlaşma temin eden Yurd takımı bir anda haki- miyet! ele aldı ve Mustafa, Sadi, Celâl, Niyazi kombine- zonu Güç kalesini tazyık etmeğe başladı. Bu vaziyet semeresini vermekte gecik- medi Haftayımın ortalarına doğ- ru birbiri rkasına denecek surette Ni- yazi ve Sadi birer gol yap- tılar Bu sırada Güç lehine bir penaltı oldu. Ahmet bu: nu çekti, fakat kaleci Hulüst topu yakalamağa muvaffak oldu Böylece Güçlüler mü - kemmel bir fırsattan istifade edemediler. Az sonra Sadi takımına üçüncü golü kazandırdı ve birinci haftayım böylece bit- w. İkinci haftayımda Güç ta. kımında doha iyi bir. çalış ma görülüyordu. Yurd muhacimleri müte- madiyen akında.. Takımlar tamamen hareket halinde.. ( Sonu ikinci sayfada ) * &