1 Temmuz 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

1 Temmuz 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

1 TEMMUZ CUMA 1938 Avusturyanın İlhakından Sonra Al- man Ordusu 1,100,000 Fazlalaştı. GÜNDELIK SIYASAL GA.ZETE İngiltere, Yeni Çin Hü- kümetlerini Tanımıyor. Japon Kabinesi Milli Seterberlik Esasını Ka- bul Etti. Japon Harp Gemileri Anay Adası Sularında Toplanıyor .. Londra, 30 ( Radyo ) — Avam Kamarasının bugünkü içtimaında Adamson bir tak | rir. vermiş Japonların Çinde tesis ettikleri yeni Çin hükümetlerinin İngilte rece tasdik edilip edilmiye ve Hariciye nazareti müste: şarlarından Bulter, saylavın takririne cevap vermiş ve bu hükümetlerin tasdik ed ilmiyeceğini söylemiştir Tokyo, 30 (Radyo) veğini sormuştur. | Ja- pon — donanması, Anyan | önünde toplanmağa başla mıştır. Bu toplantıdan son ra Anyan adasının işgal olu nacağından endişe ediliyor. Japonlar, Avay adasına asker çıkarmışlardır İstanbul, 30 kabinesi, — milli esasıdı kabul etmişlir. Harp Japonya seferberlik levazımı artırılacak, mun- tazam mühimmat yetiştirile cektir Mübhimmat fabrikalarının çalışmasını hükümet — idare edecek, vatandaşa vazife ve mesuliyetini bildirecektir Sanat okulları hüküme tin izini olmadan başka yer | lerde çalışamıyacak müte hassıs makinist ve teknla | yenlerin hususi defteri tutu: | lacak, mütebassn — amele miktarı artırılacaktır. Bura lara — geçirilecek zirsat balık sanayil işçilerinin yer leri —gönüllüler makioe kullanılması ile dol durulacaktır. ve ve işlerde Zeytınyağlarıh Evsafı | Tesbit Piyasaya Karışık Ve Hileli Yağl EcAF O0 Sürülmesine Mani Olunacak. Ankara, ( Hususi ) İket sat Vekâleti zeytinyağların karışık ve hileli bir şekilde piyanaya sürülerek halkın mu- tazarrit olmaması ve sat, temiz temin maksadile zeytinyağ tüccarlarının bazılarını raya davet etmiştir. Anka Yapılan toplantılarda alâkaderların bu busustakı fikirle- ri alınmıştır Buna göre hazırlanan vizamname projesinin & dur: Nizamname projesinin ba şgında — zeylinyağının — tarifi yapılmaktadır projesine göre zeytinden el de edilen ve diğer vesair yağlarla karışmamış olan yağlara zeytinyağı de nilmektedir. İyi kema'e gel- Nızamname nebati miş sağlam, taze zeytinler den elde edilen ve tasirler- den sonra hiç bir kimyevi muameleye tâbi tu tulmamış olanlara tabii zey tnyağı, yağlı çekirdek - ve Meyvelerden elde — edilen Yağlara nebati yağlar, zeytin küspesinden yıkanma veya eketraksiyon suretiyle clde edilen yağlar pirina — yağı ekşime, çürüme, is, küflev me ve kurtlanma vesaire | Ribi nahoş kokular veren Yağlara — yabancı koku'ar denecektır. zeytinden gayri | tobum Nizamname projesine gö te kısımlara ayrılan zeytin Yağlarından — asidi — azami | Yözde 0,7 bulunan ya tüzme, azami 15 yağlara ekstra, | Ya, azami asidi - yüzde 1,5 7 2.,5 olan yağlara ekstra, Szami asidi yüzde 2 3-3,5 tlan yağlara yemeklik, aza- Mi asidi 3,5 4,5 olan yağ va sıra yemeklik, asidi. yözde | olan | tinyağının t pini, | şeini tucari Volarak gene - bu arı gu safi Rafina, azami asidi yüz de | olan yağlara Rafina ya- ği denilecektir. Proje sanayi- de kullanılan — yağlar Lam- pant, cam Lampant, endüst riyel zeytinyağı, pirina yağı olarak dört kısma ayrılmak tadır. Bu yağlar dışında ka İan yağlar zeytinyağı diye salılamıyacaktır. Fabrika, zeytinlik sahipleri zeytinya tâsirhane — veva ğini salışa arzederken zey asidin as. gari, azami mikdarını, men faturalarda — ve satış ve tasarruf isbal eden diğer vesikalarda göstermek mecburiyelinde olacaklardır Toptan ve perakendeci ler, fabrika, tâsirhane ve müstahsiller veya ikinci el lerden aldıkları zeytinyağ- larımı kap değiştirmek — «u retiyle satışa mesuliyet aızederlerse şartla: uyacaklardır. Kabın üzerin deki vasıllardan gayri va- sıflarda zeytinyağı satışa çı karanlar ceza göreceklerdir. Perakende satanlar aldık- ları zeytinyağının kabının Özerindeki vasıfları herkesin göreceği şekilde ilân edecek lerdir. Fabrikalar ve tıcılar bu nizamnameye uy toptan sa- Ki eee ,' seyiayeğ kuttamılmansı ! Tokyoda; | Binlerce 'anııîâı allında kaldı. Tokyo, 30 (Radyo) — On senedenberi görülmemiş müt hiş yağmurlar vözünden şe- hir civsrindaki nehirler ka Şilkm hlmyamnek Czsk Taşkın, bir (felâket balini almış su altında ka len binalarda tahliye ame Boğu hazanığ kar miştir liyesine başlanmıştır lanlar çokıuı dan Sonra Berlin, Almanya Avuslturyayı il hak ettikten sonra 6,760,000 Fazlalaşmıştır. Bu nun 1,100,000 vi 20 1lâ 40 yaş arasında olduğuna göre ordusuna herp zamanında bu miktar da asker — iltihak edecek demektir Almanyanın diğer kazan Alman milli nüfusu cı da paradır kendilerine aid | bankasında 17 milyon eski tarında para olduğu halde, bugün Avusturya milli ban kasından Almanyaya 27 mil | yon altun dolar geçmiştir. Almanyanın bu ve diğer | varidat menbaları da Avus: turyanın ilhakı ile şu nle bette fazlalaşmışlır: Nüfusu yüzde | yüzde 18, demiryolu yüzde |12, altun stoku yüzde 159, şarap — istihsalâtı yüzde 3, font lınfuılâ(ı yüzde 3, çe lik yüzde, 3 liğnit yüzde 2, | İ Almanya erkiden hiç demir | | tatıhsal etmezken bugün se nede 1-900,000 ton latihsal edecektir. — | önümüzdeki pazar günü nü ( Tühnan TÜRKDİLİ. FılıstınYahudıIerı Matem İçinde.. Bir Vahadi gönci idam edildi, hâdiselar — çıkması İhtimaline karşı zabıta kuvvetleri takviye edildi. Halepte Kaçak silâh y vıkalandı | Beyrut, 30 (Radyo) — lepte, memnu si'âhlar lulul muştur. Burada, on beş ki $i yakalanmıştır. Bugün İlmanımıza gelen Mesajeri kumpanyasına men sup Maryetpaşa vapurunda da bir çok silâhlar bulun muş ve musadere edilmiştir. ' vrrrerheesen Çekoslovakya da Sokol Bay- ramı. Prağ, 30 (Radyo) — Sokol bayramı devam etmektedir Bugün; Sokol teşkilâtına da bil yetmiş bin genç, Cum hurreisi Edvar Benesi ziya ret etmiştir Benes, gençlerin tezahü ratından memnuniyetini be yanla kendilerini balkondan | selâmlamıştır. Sokol - teşkilâtına gençlerden dahil altmış,bin kişi mayiş yapacaklardır. | -enmde t Lübnan Cumhurreisi Pariste. Marsilya, 30 (Radyo) Cupohurreksi Emil Ede, bugün buraya — gerunş ve refakatinde yuveri oldu ğu halde otomobille Parise | müteyeccihen hareket eyle Avusturyanm İlhakın- Almanyanın askeri kuvvetile varidat menbaları - bugün | ehemmiyetli suratle artmiş hulunmıktıdu | Yapura Litvanyalıların ta- | Dançikten hareket Amerikan aitun doları mik- Bi 10, arazi mişilr. | Almanya.. Bir Iîlman arluzuna Uğradı. Konov, 30 (Radyo ) ederek | Klapdaya giden bir Alman vapuru, Litvanyalıların taar ruzuna uğramış ve yolcular, mlarla ıslatıldıktan son ra, tahkir edilmiştir. Bu sı rada arbede çıkmış, bir kişi ölmüş ve elli kişi yaralan mıştır. Ârbede, iki saat sür. | ıııüıh'lr W Üğiyası sahadaki münasebatlar İogiliz Kudüs, 30 (Radyo) — Bir Arabı öldürdüğü için Idama mahküm edilen Ben Jozelf adındaki Yahudi genci, affı hakkında avukatı tarafından yapılan son bir teşebbüse rağ- saat onbirde Akkâda idam edilmiştir. Bütün Yabhudiler, larda topla: havra ak dini âyin ler yapmışlar, greve devam | kararı — vermişlerdir. İdam haberi, Telavivde asabiyetle karşılanmıştır. — Yahudiler, kendi. mahallelerindeki 50 | kaklarda büyük — kalabalık- | lar halinde nümayiş yap mışlardır. Yeni hâdiseler —çıkması muhtemel olduğundan hü kümet, zabıta kuvvetlerini | takviye etmiştir. Asılan Yahudi genci, mi- | | lâdın 70 nci — yılındanberi Filistinde idam olunan ikin Fra ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3922 ci Yahudidir. Bugünkü nümayişler neti- cesinde üç polis ölmüş ve 22 Arap, her ihtimale karşı zabıta nezaretine alınmıştır. Kudüsle Telavivdeki Ya budi — teşkilâtının — teşvikile Yahudiler, — evlerine siyah matem bayrakları çekmiş lerdir. Kudüz, 30 ( Radyo ) — Nümayiş yapan Yahudiler, zabıita tarafından sopalarla takip edilmiştir. Nümaylişçilerin astıkları si- yah bayraklar, zabıtaca in> dirilmiş ise de, Yayudiler tarafından tekrar asıldığın- dan, sabah saat altıya ka. dar devam etmek üzere ör- fi Idare ilân edilmiştir Asılan Yahudinin, müsta- kil Yahudi devleti tesis et- mek istiyen partinin fedai lerinden olduğu anlaşılmıştır. nkistler Bombardı- mana Devam Edecek. Valönsiya dânyeniden tayare hücum tücumuna uğradı, Liman- VARÜ 0TT vapur da haesiğ ""ı'ı Paris, 30 (Radyo) — İkı torpitosu, Mayorka adasına gitmek üzere hare- ket etmiştir. İngilterenin Burgos mü- messili Rober Okston Lond- raya hareket etmiştir. Mü mesll İngiliz vapurlarının uğradıkları tecavüzün sebep- leri hakkında General Fran konun cevabi notasını hamil bulunmaktadır Son haberlere göre; Gene- | ral Franko, silâhsız seferler- le İspanya sularında seyrise fer eden şüpheli | bombardıman etmekten vaz- | geçmiyecektir. Valânsiya, 30 (Radyo) - Frankisiler, bu gün de Va- lânsiya limanını bombardı vapurları | man etmişler ve dört vapu ra bombalar atmışlardır. Salamanka, 30 (A A.) Umumil karargâh tebliğ edi- yor: Kastellon cephesinde Ri besalbes mıntakasından Ara ya kasabasiyle bu kasabanın garbındaki yaylayı geride bırakan kıtaatımız. Ribesal- beı Aııellı yolunu Türkiye-İngiltere Mali Anlaşmasının Si- yasiManâsı.. «Sön sanelerde İngillere İle Türkiya arasında iktisadi ve | bariz bir şekilde düzelmişlir.e Klype leosi Sökeke; v IĞ vn»tlıılnıı Artana ve bu kasaba... S doğru lleılımcklıdlr. Saragos, 30 (A A.)— Ha- vas Ajansının muhabiri bil- diriyor: General Aranda ve Gar cla Valino kumandasındaki kuvvetlerin pazartesi günü öğleden — sonra birdenbire Ondabechi mıntakasında müştereken başladıkları ta- arruz dün şabah bütün kuv- vetiyle devam etmiştir. Ak şama doğru Franko kuv: vetleri Valino ordusu cep- hesinin cenubuna doğru hü- kümetcller için pek çok teh Ükeli bir şekilde sarkmışlar- dır. Frankistler Artana ci- varına kadar ilerlemişlerdir Paris, 30 (Radyo) — Ali- kanta limanı dün sekiz İtal- yan tayaresi tarafından bom- bardıman edilmiştir. Tayareler yüz tahrip ve yirmi yangın bombası at mış'ardır. Atılan bombalardan mü- him basarat olmuştur —eeeEF —— Yunan Donanması Maltaya gidecek. Atina, 30 (Radyo) Yu nan donanması İngiliz do nânmeasını ziyaret etmek üzete yarın Maltaya gide- cek ve orada dört gün ka. etır.