6 Temmuz 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

6 Temmuz 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ ç Uzak Şarkta Rus batı Yeniden - Japon Münase- Gerginleşiyor. 6 TEMMUZ ÇARŞAMBA 1938 Türk-Fransız DostlukMu- GÜNDELİK SİYASAL GA%:EETE ahedesi İmzalandı. Ordumuz Dün Hataya Girdi. Binlerce Hataylı Kuvvetlerimizi Büyük Coşgunluk Ve Tezahü- ratla Karşıladı. Heyetimiz Ankaraya Döndü. Ankara. 5 — Gece ssat 24 ts hareket ederek öz Türk Hatay — topraklarına — giren askerlerimiz 2500 kişilik bir kuvvettir. Evvelâ yüz kişilik ihzari bir kuvvetimiz Hata- ya girmiştir Hatayda bulunacak aszkeri kuvvetlerimiz miktarında olacak Franstız askeri, Tu nuslu — kıtaatına — men - suptur. Türk ve Fransız as kerlerinin ede cekleri mahalleler tesbit ve taksim e dilmiştir. Bütün Ha- tay, coşkun tezahürat için- de çalkanmaktadır. Halk, Türk ordusunu parlak €andan tezahüratla karşıla mıştir. Antakyada — buluna gak askerlerimiz için kışla lar hazırlanmaktadır. Parls, 5 (Radyo) — itilâfanamesi, dün muhafaza ve Ua An- Deminyolları kongresi is- tanbulda toplanıyor. İstanbul, 5 — Balkan de. miryolları kongresi 12 tem muzda İstanbulda cak, Balkan devletleri de miryolları tarifeleri üzerinde müzakerelerde bulunacak ve mühim kararlar alacaktır -| parlak merasimle - karşılan- toplana- | | savi olacak ve yekünu- kuv- karada — Türkiye Hariciye | Vekili Tevfik Rüştü Arasla Ankara — Sefiri Ponson arasında imzalanmış tir Ankara, 5 Burada ce reyan elmekte olan Fransız dostluk muahedesi, tamamen sona ermiş ve tanzim olu nan itilâfname, — Hariciye Vekilimiz B. Tevlfik Rüştü arasla Fransız setiri Ponson arasında merasimle imzalan- | mıştır. İmzalanan dostluk mua hedesi ile müşterek beyan name ve teferrüatı derhal veşredilecektir Ankara, 4 Genel kür may ikinci kurmay başkanı Fransanın Örgeneral Asım Gündüzün başkanlığındaki askeri he yetimiz, dün Hataydan An karaya gelmiş, istasyonda daştır üüralyar e İzerreni yetimizden — Albay Menoguç ordu mümessili ola. rak —burada kalmaktadır. Diğer azası bugün saat 10, | 30 da Antakyadan ayrılmış tır. Alınan — melümata göre Türk kıtaatı pek yakında Hataya — girecek, — Fransiz ve Türk kıtaları muayyen yerlere tevzi edilecektir. İki | tarafın diğer mevcudu mü Feyzi “Kuvetli Olmak Türkiye ninEn Büyük Hakkıdır.,, ingiliz Maliye - Nazırı kıedi kararnamasınin ikinci tas- | diki münasebetile stayişkâr bir roluk söyledi. İstanbul, 5 Avam Kamarasının dünkü toplantısında İngiliz. Maliye Nazırı Sir Con Simon; Tüâr kiyeye verilen kredi karar namesinin ikinci tasdikl nü- masebetile kürsüye çıkarak, Uzun bir nutuk irad etmiş ve ez cümle şunları söylemiştir: - Verdiğimiz bu krediye mukabil, Türktye bizden ke ndi milli müdafaası için mü himmat alacak ve altı mil yon İlrasını sekiz senede itfa edecektir Türkiye sulh istiyen ve sulh için çalışan bir devlet tir. Fakat kendisinin her şyeyden evvel kuvvetli o'ma sını bizde istiyoruz, Ve bu, onun en büyük hakkıdır, biz. de sulhu isti yoruz Binaenaleyh; Türki ye bizden alacağı mühim matı, kendi milli müdafa- anna hasredecektir. Başka “bir devletin aleyhine hiç bir sulniyeti yoktur. Ancak sulh perver bir devletin kuvvetli olmasını biz de istiyoruz., Sir Con Simonun söyle vi hararetle alkışlanmış ve celse kapanmıştır İstanbul, 5 İagiltere Balkan devletlerine iktisadi mühim yardımlarda buluna caktır. Balkan devletlerine yapılacak iktisadi yardım işlerile meşgul olmak - üze- re - ondrada bir komite teş- kil edilmişti. İngilizlerin bu hareketi, Balkan devletlerini her sahada kuvvetlendirmek ve yükseltmek içindir. Alâkadar mehafile göre, Romanya ile Yunanistana, her sahada krediler caktır. Teşekkül eden komite, ya: kında Romanyaya ve müte akiben Yunanlıtana giderek iki devletin iktisadi vaziyet lerini tedkik edecektir. açıla- vetle muhtemel olarak- beş bine baliğ olacaktır. Örgeneral, yanında Ce- vad Açıkalın olduğu halde bana şu sözleri söyledi: “Bu büyük eser yalnız ve Büyük — Atatürkün eseridir. , Ankara, 5 (A A.) — Dün Hariciye Vekâletinde Türk Fransız - dostluk münhedesi ile merbut! beyanname ancak ve protokulun imzasını mütea kıp Tevfik Rüştü Aras ile Fransa sefiri imza edilen vesikaları ikl millet arasın daki münasebetlerde - dost- bir. hareket noktası teşkil eylediğini söy luk devresine lemiştir Parlı, 4 (A A.) Ana: ( Sonu ikinci sayfada ) Parls, 5 (Radyo) — Al manların, Fransız. hududla- rında istihkâmlar yapmıya başladıkları haber — alınmış tır. istihkâm — kıtaatır mın, Mozol nehrinin bütün Alman kıyılarında, geceli gündüzlü çalışmak suretile muazzam siperler. yaptığı müşahede edilmiştir Almanların, hududların di- | ger bazı noktalarda da tah şidata başladıkları — söyleni- yor. Berlin, 5 (Radyo) — Al- maayanın Macaristan hudut larında tahşidat yapmağa başladığı hakkındaki haber tekzip edilmektedir |— Pa is, 5 (Radyo) | n bura Ma Ma- çaristanda bir İsyan teşeb büsü meydana çıkarıldığı sefiri ON hakkındaki haberi tekzip et miş ve Ma mda sükün  ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3926 Almanlar,FransızHudut- larında Tahşidat Yapıyor. Alman istihkâm Kıtaları Mozol Kıyılarında Geceli Gündüzlü Çalıştırılarak Muazzam Siper- ler Ve Müdafaa Hatları Vücude Getiriliyor. ve asayişin mükemmel ol- duğunu Iman Casuslarının AmerikadakiFaaliyeti.. Amarikada dört senedenberi yapılmakta olan harp ge- mileri plânları casuslar tarafından aşırıldı, Nevyork, & ( Radyo ) Bazı Almanların, Amerika ’ donanmasına aid bütün plân ları çaldıkları heberi üzerine başlıyan zabıta - tahkikatı, | ehemmiyetle devam etmek | tedir. Zabıta, yeniden birçok kimseleri tevkif eylemiştir Yapılan tahkikata göre: | Amerikanın, yalbız. destri yerlerin değil, 1933 tarihin den 1937 senesine kadar yap Uzak Şarkia Vori Dir | pueldgüp,. bütön barp ge Savaşa Doğrumu?.. Rus dapon Münasehatı Ye- niden Gerginleşiyor.. Japanlar yeni hazırlıklara, Soryet Rusyada Uzak Şarka asker ve mühimmat sevkine Haşladı. Şanghay, 5 ( Radyo ) — Japonyanın, ister harple, te ter siyasetle Çini mağlüp ettikten sonra Sövyet Rus yaya taarruz etmek — istedi ğini vebu bususta Almanya ile İtalyanın kendisine yar dim edeceğinden Üümidvar olduğunu, İogilizce ( Kinav Votli Rovyet ) mecmuası ya ziyor Ayoı mecmua, nın, asıl Rusya için harbe hazırladığını ve bir barekât için şiendiden tedbirler aldı ğinı ve Rus - Japon - harbi Daladiye Ticaret muahedelerini ted- kık - etti. Paris, 5 (Radyo) — Fran- Başvekili B Daladiye Hariciye Nazırı Jorj Japonya sa bugün Bone ile harbiye nezaretinde toplansn bazı nazırlar; Fran sanın diğer devletlerle olan tcaret muahedeleri tedkik olunmuştur. Hin , lik Türk tayaresi İzmir Fua- | dnda teşhir olunacak İstanbul, — Memleketimiz nin, kış gelmeden evvel baş- gını, bu harbin, bütün ahvali üzerinde mü hıya düny ve ediyor. Londra, 5 (Radyo) — Son hâdiselerden sonra, Rus Ja pon münasebatı, yeni tehlikeli bir safhaya girmiş tür Rusyanın, uzak yeniden Üç yüz bin kişilik bir ordu ile tank, mitralyöz ve şarka | lerce tayare gönderdiği son | gelen haberden anlaşılmıştır. Rusya nı'ınyının_ın’hâük da masını yapacak. Moskova, 5 ( Radyo) Cumhurrelsi Kalenin, bugün tersavelerini binlerce deniz teltiş ameleye hilaben bir söylev inşaatı ederken, nın en büyük donanmasını vücude getirmeğe azmetmiş beyan eylemiştir. olduğunu | Türk tayaresi İzmir fuarında halka teşhir edilecektir. purunda him tesirler yapacağını ilâ- | | Geza umum müdürlüğü tevkıf ve ceza evlerinin İnşa ve tamirlerini de temin edecek, | Adliye Vekâletinin ehemmiyetle üzerinde durduğu mü- ağır top bataryı ları ve yüz- | vermiş ve Rusyanın dünya- | edilmiş olan |'k tır. Yakalananlar Bremen adındeki Alman va berberlik — eden Yuvana Hofman adında bir de Alman — kizi — vardır. |Bu kizn avukatı müddelumumiliğe bir istida him meselelerden biri de ceza olarak yetiştirilmektedir. Eskiden hapishaneler, Ad: | liye Vekâletinin bir müdür lüğü tarafından idare olu nurdu. Fakat yeni zihniyet hâkim olmıya başladıktan sonra bir müdürlük teşkilâ tiyle bu işlerin çevrilmesin deki ortaya çıktı ve bunun üze rine vekâletin merkez teş- | kilâtında yeni bir. organi- zasyon Vücude getirmek lü- zumu kendini göslerdi. İki senedenberi bu maki | üzerinde çalışılmakta - olan Adliye vekâleti ceza evleri umum müdürlüğü bu sene Kamutaydan. çıkan bir ka- nunla tahakkuk ettirilmiş ve mükemmel bir teşkilât ku rulmuş bulunmaktadır Hapishanelerin idaresi 1929 güçlük - kendiliğinden | senesine kadar Dabiliye Ve- kâletine alddi. O sene dahi- vermiş ve Yuvana Hofma- | nn masum olduğunu, asıl, Bremen vapurunun doktoru İpsas Griyerle garsonlardan Karl Şulterin casus olduğu- nu ve bunların Turu adında bir tahari memuru tarafın- dan — kaçırıldıklarını, Turu nun, bir iki gün evvel vazi- | fesinden istifa ettiğini bil dirmiştir. Müddelumumilik, bu ifşa: tedbirler Taharri memuru — Turuü, Nevyorkun en büyük gaze- telerine müracaatle ifşaatta bulunacağını — bildirmiş ve fakat adliye, tahkikatın işgal edilmemesi için bu beyana- attan sonra yeni tın neşredilmesine müsaade etmemişti Hapishaneler Bir İs- 'lâhYurdu Oluyor.. evlerinin islâhı işidir. Edirne Dlmrali gibi ceza evlerinde takip edilen usullerle buradaki mahkülar çalıştırılmakta ve memlekete faydalı birer unsur liyeden alınarak Adliye ve kâletine bağlandı. 9 sene denberi Adliye Vekâletinde bulunmakta idi ve daha ilk seneden itibaren bir teşkilât ihtiyacı duyulmıya başlan mıştı. Fakat bilhassa geçen sene çıkarılan bir kanunla tadil edilenceza kanunumu zun (3 ncü maddesi ceza evlerine yeni ve mühim va- zifeler yüklemiş bulunmak - tadır. Bu maddenin yeni zihnlyete göre cezayı Infaz sisteminde ceza evlerine tah mil etmiş olduğu vazile ve mükellefiyetler mevcud teş: kilâtla temin edilemiyecek kadar geniş ve ©o nisbette ehemmiyetlidir Diğer — taraftan şimdiye kadar hapishaneler idaresi- nin teşkilât ve vazifelerini ( Sonu ikinci sayfada )