July 10, 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

July 10, 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ 10 TEMMUZ PAZAR 1938 GÜNDELIK SİYAS.AL GAZETE Hatayda Coşkunluk Ve Sevinç Devam Ediyor.. Gece Ordumuz Şerefine Antakyada Halk Par- tisi Başkanı Tarafından Büyük Bir Ziyafet Verildi. Ziyafette Fransız Ordusunun Mümessilleri de; Bulundu. Antakya, 9 (A.A.) — Halk pârtisi başkanı bu akşam ordumuz şerefine büyük bir ziyafet vermektedir. Ziya- Fette kumandan ve delege Kole ile Fransız ordusunun mümessilleri hazır bulun maktadırlar. Antakya , 8(Hususi) — Bütün Hatayda — şenlikler devam ediyor. Bugün için, muszzam bir. feneralayı tertip edil mektedir. Antakya çöferleri, ordu muzün — ağırlıklarını naklet mek üzere otomobilleriyle kamyonla; kumandanlığın emrine tahsis ettiler Halk, ordumuzu doya do ya görebilmek için geç va- kitlere kadar sokaklarda ka hyor Beylân, S (A A )— Anado lu Ajansının hususi muha biri bildiriyor: Türk kıtaastı. dün akşam buraya gelmiş ve içten ge * bir tezahür tle Bu münase- len yüksek karşılanmıştır. betle şehitler âbidesine me rasimle büyük bir çelcnk ve âbide önünde kurbanlar kesilmiştir konmuş Emniyet Teşkilâtı Ka- nunu Nizamnamesi.. Devlet Şürasın—m Tasdik Bt- tiği Nizamname Tatbik Mevkiine Girdi. Dahiliye Vekâleti emniyet teşkilât kanununa göre “em- Biyet muamelât memurları Rizamaamesi, isminde bir Sizamname hazırlamıştır. Bu nizamname devlet şürası ta tafından tetkik edilmiş ve bugün yürürlüğe — girmiştir Vekiller heyetinden çıkan Nizamnameye göre emniyet teşkilâtında frili po'is işlerinin dişında kalan yazı, hesap, ve levazım işleri muamelât Memurları tarafından görü *cektir Bu muamelât me Murları beş sınıfa ayrılmış- tr. Birinci sinif müamelât | İlta, ikinci sınıflar 30, üçün 16 |!rı olıııklıı Bu memur Türk - Alman Tıcaret_! Memurlarının maaşları 35 | ların vilâyet emniyet kadro- larına göre tayin olunan vazifelerde nasıl kullanıla caklarını emniyet nmum mü- dürlüğü gösterecek, hizmet lerini emniyet müdürleri ve âmirleri tanzim edecektir. Bunda dikkat edilecek şey-, lerden birisi de, bu muame İ&t memurlarının - polis hak ve dırlar. Fakat polis ve Üniformam giyecekler ve derecelerine mahsus - işaret leri de taşıyacaklardır Emniyet muamelât memu | ru olabilmek için Türk ol tü 25, dördüncü 20, beşinci mak fiili askerlik hizmetini ( Sonu ikinci sayfada) Müzakereleri Bitti.. Görüşmeler Sonunda iki Mem- leketin Ticari Münasebatı Hak- kında Bir tebliğ Neşrolundu. At lin, 9 ÇALA ) — Türk ' Man tcaret müzakerele *:.k memur Türk — heyeti #kam — hariciye — kâtibi B. Numan Mene müştür. Bu görüşme sonun da neşredilen resmi bir teb liğde görüşmeler esnarsında Türk - Alman ticaret müna- ço | sebatının 50 Bin Yahudi Viyanadan çıkarılıyor. Paris, 9 (Radyo) turyadan — çıkarılacak Avus olan | Yahudilerin elli btoden faz la olduğu söyleniyor. Bun lar servetlerinin ancak yüz de ve mütebakisini hükümete hırıkıuklııdıı yirmisin| — alabilecek'ler ve kontrol | hiyetlerini haiz olma | malarıdır. ve bunlar silâhsız | | elbisesi —— Sağlık ve sosyal yardım bakanlığı 1937 yılında An kara, Antalya, Aydın, Balıke sir, Bursa, Diyarbakır, Es kişehir, İstanbul, Kayseri, Kocaeli, Konya, Samsun, Seyhan | mimiyet ve resanetini | telif şekil ve Balıkesir Memleket Hastahanesi lerile irakyada sıtına O Trak 1 Vapuru bir yelkenliyi batırdı İstanbul, (Hususi) — Trak vepuru, Namık Kemal adın | daki yelkenliye çarpmıştır Çarpışma şiddetli olduğun dan, yelkenli derhal batmış- tir Namık Kemal mürette batından iki kişi boğulmuş tur, Hâdise hakkında tahki kata bı.lınuııtıv Rusya hdemi müda ılo komitesi- nin kararlarımı kabul etti. Londra, 9(Radyo) — Rus yanın bura mümeessili Tagan, | bugün Hariciye nazaretine | gitmiş ve hükümetinden al dığı bir notayı vererek, İs panyadaki — gönüllüler için | ademi müdahale komitesin | ce verilen kararların Rusya ca kabul edildiğini bildirmiş tir Türk -'Ğov_yet — Münasabatı hakkında çi karılan asılsız şayialar. Ankara, 9 (AA) — Sa her yakit muhalaza eden ve ede cek Türk - Sovyet münasebatı, vesilesiyle işae edilen muh mahiyetteki haberlerin hepsinin de mamiyle asılsız — olduğunu Anadolu ajansı beyana me ııındur olan Yurd İçinde Sağlık Muayenesu. 1937 Yılında 2 440,46 ,466 Va- tandaş Uumumi Muayene- den Geçirildi. Yılı içinde 2,440 466 vatan- daşımız umumi muayeneden | geçirilmiştir. Bunlardan 583: | 433 kişi dalak muayenesi, 734.041 kişi kan muayenesi görmüş, 735 096 kişi - şafi I tedavi, 13.021 kişi de ko ruma tedavisi — görmüştür. Hatay meselesi | Rusya Ademi Müdahale Komitesinin Kararlarını Kabul etti. ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3930 Klor Fabrikamızın Te- meli Bugün Atılıyor.. Temel Atma_Merasimı'nde Başvekilimiz de Bulunacak. Ankara, 9 (Hususi) — Ya rin — (bugün) İzmitte Klor3 fabrikasının temeli — atıla caktır. Temel atma merasi. mine Başvekil B. Celâl Ba- yar riyaset edecek ve ilk kimya sanayli fabrikamızın temelini bizzat atacaklar ve bu münasebetle bir nutuk vereceklerdir. iktisat Vekili istanbulda: İstanbul, 9 (Hususi) İktisat Vekili B Şakir Ke- sebir, Ankaradan dün bura- B. Celâl Bayar minde Başvekil B. Celâl Bas yara refakat etmek Üzere bugnn İzmite gitmiştir. ya gelmiş ve İzmit Kimya fab rikasının lcmı-l atma ıııorıııi İspanya Harbinde: Franko Tarafının Ya- pacağı Şey Nedir? General Franko, Kuvvetini Ve İspanyol Kanını Harcamdan Karşı Tarafı Tepelemek istiyor. Enformasyon gazetesinde Fernan dö Brinoao yazıyor: f “General Franko Taymisin bir muhabirine kendi taya | çokları relerinin bombalamak için Barselon ve Valönelimanla- tında yalnız İngiliz. gemile- rin! aradıklarının doğru ol madığını söylediği bir zama nda, İogiliz bandıralı iki ti caret gemisi tecavüze uğra- miş ve mü:ettebatından bir yaralamış — ve ölmüşlerdi. Bu, — sözle iş arasındaki zıddiyet İspanya — harbinin güçlüğünü göstermekte ve karışmazlık — politikasındaki | müşkilleri isbat etmektedir. Ayaı zamanda İspanya için | ve bütün dünya için tehlikeli o Va n bu kor- | kunç anlaşmazlığa bir niha- yet vermenin umumi men- faat için de kadar faydalı olacağını ka göstermektedir Birkaç aydanberi diplo matlar ve — ilim adamları, Londrada ve başka yerler- de yabancı bayrakların ve gayri mubariplerin himaye- Det meselesini hal etmeğe ça- lışıyorlar. bin tosani kaldelerine hür met etmenin pratik çarele- rini tesbit etmek imkân ha ricindedir. Çünkü, iki taraften her | birisi, kemliğe karşı kemlik olsun diye, ötekinin körükö- rüne mahvma doğru gitmek te, silâh kuvuetile elde ede medikleri muvaffakiyeti kıt lıkla elde etmeğe uğraşmak- tadırlar Serbest mıntakalar — tesls ( edilmesi teklif edıldı Bita- Fakat bu çirkin düşman | | kardeşler boğuşmasında har General Franko hariplerin araları bulunma ğa çalışıldı Fakat biç biri- sinin tatbik kabiliyeti yok tu Bugün Franko, münhası ran gayri muharip ve bita raf memleketlerden — gelen ticaret gemileri için İspan- ya sahillerinde — hususi bir İlman açmak kararındadır. Fakat acaba tedbir orada hüküm süren dehşeti dindi. debilecek mı? Öyle zannet- mek hata olur. Acaba Fran- ko kendi hesabına muha- rebe etmekte olan tayare- lere sözünü geçirebiliyor mu? Asıl mühim mesele budur. Franko tarafı için yapıla- cak şey, kuvvetini ve İıpın yol — kanını fazla har- camadan karşı tarafı muha sara ederek — tepelemektir Bunda her halde menfaati vardır. Artık Valânı ve Barselon İmanlarına azim — miktarda | erzak ve mühlimmat taşıyan gemilere mani olmak İâzım- dır. Çönkü bu İspenya har” bindeki ayrılıklardan birletni izah eder. Fıkıl bu ıynlııı Mil