14 Ağustos 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

14 Ağustos 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

FTÜR 14 AĞUSTOS PAZAR 1938 Almanya Büyük Askeri KDİLİ ğ Hatayda Saylav Seçimine S 30 Ağustosta Başlanacak. GÜNDELİK SİYASALGAZ A Hazırlıklar yapıyor.. Maraşal Göring Bır Resmi Teblığ Neşrelti.ı Londra, Paris Ve Prağ Almanyadakı Faaliyeti | | miş olduğunu yazmışlık. Ehemmiyetle Takip Ediyor. Berlin, 13 (Radyo) — Al Manyanın her tarafında hu Malı bir faaliyet hüküm türmektedir Kışlalarla bütün askeri mer- kezlerinde ve tayare han Rarlarında göze çarpan ha Kırlıklar, umumun dikkat ve Alâkasını çekmekten geri kal Hatayda Saylay seçimine 30 ağıs- tosta başlanacak, Antakya, 13 (A.A.)— Ana u ajansının bususi mu habiri bildiriyor: İkinci derece müntehip Tanilerinin müracaatları İçin tayin edilen müddet Zarfında Alevi ve Rum Orlo Yoks cemaatlarından başka Üiğer cemaatların ıııııdi Adedi bu cemaatlara isabet l tden miktarı tecavöz etme diğinden bunlar usulü veç hile ikinci müntehip olarak teçilmiş addedilmektedir Antakya Alevilerinden faz * olan 13 namzed tetifa et | iştir İskenderun — Alevilerinden | fazla olan iki namzed yarın İtifa edecektir. Bu süretle Yülniz Rum Ortadoke cema Ati için 19 ağustosta ikinci ! Müntehip intihabatı yapıla | tak ve mebuslar 30 ağustos l4 geçileceklerdir , Mmamaktadır. Ecnebi mehafil, Alman yanın bu hazırlıklarını çok manidar görmektedir. Buğgün teld Maraşal Gö ringin imzasile intışar eden resmi bir tebliğde rençber- lerin biran evvel harman larını kaldırmaları ve mah sulü depolarına yerleştirme leri lüzumu ilân edilmiştir. Bu tebliği umumi efkâr üzerinde derin akisler yap Mmışlır. Londra 13 (Radyo) — Al maoyada müşabede edilen nskeri hazırlıklar burada dik kat ve alâka ile takıp olun maktadır. Parls, 13 (Radyo) — Al manyada başlıyan askeri ha zırlıklar, bura siyasi meha filinde büyük bir alâka uyan dırmıştır İtalya-FîfısVaî Arasında seyahat güçleşti. Paris, 13 (Radyo)— İtalya hükümeti, Fransaya seyahat etmek istiyenler için bazı ağır kayıdlar koymuş ve | seyyahlara mahsus kollektif pasaporttarı kaldırmıştır. Bu münasebetle Fransız hükü meti de, İtalyaya gitmek | letiyenler için aynı şekilde harekete karar vermiş ve bugünden itibaren alâkadar makamata şiddetli ve katl ArapDevletleri Yakında Bir Kongre Akdedecek. Hitaz Emiri ibnissuut ile Mavaraı Şeria Emiri Abdullah kongre üzerinde İaalıyete geçtiler. Kahire, 13 (Radyo) » Hicaz, İrak, — Suüriye Ve Maverayi Şeriada hum Malı bir faaliyet müşabede tdilmektedir. —ı'uıyı Şerin — emiri bdullah, ansızın memleke- Üinin cenup kısmında seya- 5“' çıkmıştır. Alâkadarlar U teftişe ehemmiyet ver TMektedir. AşDEYrut, 12 (Radyo) Tap devletlerinin, yakında mi bir kongre akdet ek içia Hünilaniklerneöy: Sdiyor. Kongrento, Hicaz liy toplanacağı rivayet edi ©tta da buna dair henüz İ karar vermiş değildir hususta Hicaz emiri .::"luıd ile Maveral Şeria ."" Abdullah yakında bir *’l gelerek fikir teatisin- a “Unacaklar ve koogre e- lunacağı yeri tesbit edecek- lerdir. Marsil, 13 (Radyo) - Emir Mesud ve Emir Mehmed, refakatlerinde beş kişilik bir heyet olduğu hslde bugün buraya gelmişlerdir Emir Mesudun hususi kâ tibi, vapar Portsait İllmanın dan harekat ettikten — sonra kalb sektesinden ölmüş ve cesedi denize atılmıştır. Premiler, Paris — yoliyle Londraya gideceklerdir. Maltada bzce ııııiin*lııı—mıhcıi. Malta, 13 (Radyo) — Bu ayın 24 ncü gecesi burada manevralar yapılacaktır. O gece bütün adadaki elek medlelenecektir. isrediği ve niçin hazırlandığı belli değildir. | Almanyanın ne yapmak | ETE —— — ea “Yılmaz Atatürk...,, ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3960 Dderrimizin haçbır hderi hüyük müşkülüt karşısında yılmaz Atatürkün elde ettiğir- den daha büyük bir muvallakıyet elde edememiştir.» Londrada çıkan Taymis gazelesinin 9 ağuslos larihli nüshasını Türkiyeye hasret- 40 Sayfa olarak inlişar eden Taymisin bu nüshast nin bugün de başmakale- sinl neşrediyoruz: Büyük harpten sonra vu- Prağ, 13 (Radyo) — Al- | kua gelen inkilâplardan hiç mabpyada askere manevra- biri Taymisin bu — husüsi lar bahanesile başlıyan ha : nüshasında anlatılacak hare- zırlıklar, alâkadar mehafilin | ketten daha şayanı dikkat dıkkat ve alâkasını çekmek- | inkilâbi yeni adamları - ikti- tedir. ıdıı mevkiine getirmekten — BULGARİSTAN Cumhuriyetçi İspanya Kabinesinin Bir Kararı.. Cumhuriyotçi İspanyaya a10 bütün limanlar harp mın- takasına dahil oldu., Barselon, 13 (Radyo) — | Cumhuriyetçi İspanya kabi 1 dön — Negrinin — riya | setinde toplanmış ve uzun | müzakerelerden sonra, Cum | huriyetçi İspanyaya aid bü tün İlmanların harp mınta- W kası ilân edilmesini karar- | laştırmıştır. Salamanka, 13 (Radyo) — Frankistler, Estramadora ce phesinde bugün de ilerlemiş- | ler ve sekiz kilometrelik bir | yer işgal eylemişlerdir | Frankistler, Megr vehrini geçmiş olan Cumhuriyetçile- | rin kirk ikinci fırkasını ri> cata tcbar etmişlerdir. Salamanka, 13 (A.A,) Umumi karargâhın tebliğin de ezcümle deniliyor ki: Ebre mıntakasında kıtaat larımız Asanta Mag nesi | muş ve düşman bin kadar | | İ delenayı ele geçirmiş ve mü- ! him miktarda esir almıştır. | Segre — nehrinin yatağında | Villanusva De Barka - civa- rında bazı çarpışmalar ol- ölü bırakmıştır. Ectramadure cephesinde kıtalarımız sekiz kilometre ilerlemiş ve B00 | irse almışlardır. | Etrusk — -— Vapuru Almanyadan hare- | ket ediyor. htanbul, 13 İzmir. | Mersin “İstanbul hattına tah- | sis edilecek olan Etrusk va- | puru bugünlerde Almanya: dan hareket edecektir dan İkrazat Yapacak.. Bulgaristar bu iktazatla harp gemileri yapacak, demir- yalı ve mühimmat alacak, Sofya, 13 (Radyo) — İn giltere ve Fr » Bulgarle tana mühim miktarda Ikra zatta bulunacaklardır. Fransa demiryolu malze- mesi ile harp — mühimmatı almak için — Bulgaristana 375,000,000 frank verecek- tir. Bulgaristan alacağı bütün mühimmat — ve malze- meyi, — Fransadan — müba: yaa edecek — ve parayı on iki sene zarfında muhte- Nf mahsullerle ödiyecektir Diğer taraftan İngilterede, Bulgaristana 8 milyon sterlin ikraz edecektir. Bulgaristan, bu para ile harp gemileri yaptıracaktır. ni hati kında — Loudraya söyleniyor. Fransız gazeteleri, Çekos: lovakyanın da, Çek fabrika larından mühimmat almak Özere Bulgaristana 370 mil- gideceği Almanyayı protesto etti, Pariş, !3 (Radyo) Ev eelki gün Prağ üzerine gide rek uçuş yapan iki Alman tayaresi meselesinden bugün Çekoslovakya sefiri Almanya hariciye nazaretine müraca “ ni hayretle karşılamaktadır- | lar. Ezcümle 1-8-1938 tarih: —İîgîltere Ve Fransa- müslüman ekalliyetlerin Ana çok fazla bir şey yapmış- tır Bu inkilâp Türkiyenin siyasi içtimal iktisadi yüzü- nü ve Türk halkının gö rünüşünü tamamen değiş tirmiştir. Asırlarca Türkler, yede — bulunmuştur, onun bir parçası olmamış lardır. Büyük fütuhatına ve di ğer milletlerle geniş mik- yasta temasta bulunmaları na rağmen, onların fikirleri âsarıatika — nevinden — bir kalıp içersinde taşlaşmış ol masa bile, takılıp kalmıştı Avrupa milletleri gözüne kendiliğinden gelme yaban- cı bir ırk gibi görünüyorlar dı. Avrupa hükümetlerinin gözünde ive o devlet inhi- tatının farkında olmakla be- Türki fakat raber hâlâ bütün cezri (sla a aleyhtar vaziyette ya- bancı devletlerin rakabetle rinden islifade edecek, ya- hut büyücek bir devletin himaye ve nüfuzunu kabul ederek mevcudiyetini idame ediyordu Türkiye ile Avrupa dev letleri arasındaki — açıklığı kapıyan Türk inkılâbı ol du Bu ise, kısaca ©o şayanı hayret cazibeli insanın bir aeker sıfatiyle büyük oldu ğu gibi bir devlet adamı « fatiyle de daha büyük olan (Sonu üçüncü sayfada) Türk- Yunan “Hududlarında bazı deği- şiklikler yapılacak, İstanbul, 13 ( Hususl ) Türk-Yunan hududunda bazı değişiklikler yapılacak ve pürüzlü noktalar kaldırlacak- tır. Bunların tesbiti içia bir heyet teşkil edilmiştir. Selânik Anlaşmasının ! Fransadaki Akisleri.. Selânik anlaşması Balkan Antantının yakın bir istik- halda alacağı vaziyeti balli edecektir. 1 Ve 2 ağuıstos. — tarihli Fransız gazeteleri Selânik anlaşmasından — büyük bir memnuniyetle bahsetmekte dirler Bütün gazeteler an. laşmanın metalni — neşrettik. ten sonra büyük devletlerin - İngiltere, Fransa ve İtal- yanın - anlaşmanın müza kereleri esnasında hazır bu lunduklarını işaret etmekte ve Macaristandaki akisleri- W “Popolalre, gazetesi an laşmanın metnini neşrettik- ten sonra şunları yazmakta dır. *1934 Kânunsanlisinde Atina paktının imzasından soora Balkan Antantı dev letleri - 1ürkiye, Yunanistan Romanya ve ve Yugoslavya - Bulgaristanın iştirakini el de etmek için çalışmıya bay | ladılar. Bu yakınlaşmada Yugos lavyaya, 1936 da Bulgaris tanla bir dostluk paktı im. zalamış bulunduğundan mü: him bir rol tahsts edilmişti. Son aylar zarfında Türkiye, dolu yaylasına naklı hususu: na dair anlaşmaların akte dildiği Sofyada çok faal bir bhalde bulunuyordu Yunanistan ve Bulgaristan arasındaki münasebetler uz- uon müddet oldukça gergin kaldı ve işte bu kısımda en büyük güçlükl, kalındı, dedikten senra bi- raz aşağıda makalesine şu şekilde devam etmektedir: “Bu kararın, bilhassa ahlâki bir tesiri olacaktır. Zira o, hakikatte uzun zamandan beri mevcut bulunan bir ha Hi tesbit etmekten başka bir vey değildir. Diğer Balkan devletleri tarafından tasdik edilerek vaziyetinin meşrü | kılınması ve doğrudan doğ: ruya en ziyade alâkadar ol an Balkan devletleri tarafın dan bir anlaşma ile Bulga- ristana bukuk müsavatı ta- | nınması faydasız değildir Selâünik anlaşma #nın siyasi âkibetlerini, Ce nubuşarki Avrupasına Hitle rizm tazyiki karşısında Bal kan Antantının yakın bir istikbalde — alacağı vaziyet belil edecektir, demektir 2 Ağustor — 1938 tarihli Petit - Parisin, sıtasile âldığı bir — havadisi *Macarlstandaki Alman ta- raftarları hayretteler, serlev hasile şu şekilde neşretmek vedir: “Bulgaristanla Balkan An arasında husüle gelen — anlaşma, hâdisenin ebemmiyetini azaltmak te mayülde bulunan bu sabah ki Macar matbuatında tef sirsiz. kaydedildi Bununla beraber bu anlaşma evvel emirde Budapeşteyi alâka dar eder Bulgaristan, haki (Sanv ikinci sayfada)