31 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 — n DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR İNGİLTERE'DE ALMANYA'D/ N « geve $ A Sovyetler birliği Loyd Core yeniden Bay Laval fransız sıyasasını anlatıyor (A.A .) — Saylav Franklen Almanya'nın silahlarını terk- etmesi, müsaadelerde bulunmakla te- min edilebilir mi? yolunda bir sual sor- Laval, buna a bir nu- tukla karşılık vermiştir. Ulusal saylav, ni 1934 te Alman- ya'nın silahlanmasına meşru bir mahi- muş ve Ba yet vermeği teddeden Fransa'nın ndisi “tamirat sneselesinde olup bite lerin, barışm durluğu uğrunda — te anmasından,, endişe ederek, “İngiltere, olmaz şeğler peşindedir. O, Almanya'dan tutulacak bir söz bekliyor.., demiştir. Bay Laval, cevabında demiştir ki: yetini hatırlatmıştır. K miştir ki: *“— Biz hakikati müdrik bulunuyo- gtuz. Yurdumuzun dafaası için neler biliyoruz, çünkü bunu gerektiğini di bize, tarih öğretti. Zayıf bir Fransa, dostlarının indinde yalnız başma kal- mış bir Fransa'dan daha değersizdir. Fransa kuvvetten düşerse barışa yardı- mr olamaz. Biz, güvenliği temin edil- medikçe, barışı anlamayız. Bizim aradı- ğimiz da bütün ulusların hakkı bu emniyettir. Biliyoruz, ve yabancılar da biliyorlar ki, Fransa, barışı kuvvet- lendirmek için uluslararasındaki türlü gayretlere filen ve candan olan her yar- dım etmeğe her an hazırdır.,, Çok alkışlanan bu cevab üzerine, Franklen Buyon, Londra mükülemele- rinden önce, istizah etmek teşebbüsün- deş vaz geçmiştir. K DEVLETLER'DI Amerika ve Lahey BİRLİ divanı Vaşington, Tepmaa (A.A.) — Ayan birleşik Amerika'nın uluslararası La- ivanma girmesi teklifini . Teklifin kabul edil- n ekseriyetin Üçte ikisi şarttr. Halbuki, 36 reye karşı 52 rey toplana- bilmiştir. Bundan önce, — fyan, bu teklif için yapılan ihtiyat kaydını Bay Ruzvelt'in tasvibi ile reye koymadan kabul etmiş- ti. Bu ihtiyat kaydı, meseleleri Lahey Divanına vermeden önce hükümetin ih- tilaf halinde bulunan bütün taraflarla genel anlaşmalar yapmağa çalışmasını istiyordu. Ayan, B. Gore'nin adalet divanına girilmek için ileri sürdüğü ihtiyat kay- dını 26 reye karşı 58 rey ile reddetmiş- tir, B. Gore, divana girmek için birle- Şik Amerika'ya borclu ve divanda üye olan ulusların şimdiye kadar vermedik- leri borclarını ödemelerinin şart koşul- masını istiyordu. Amerikanın ihracatı artıyor Vaşington, 30 ÇA.A.) — 1934 de A- merikanın ihracatı 2.133.414.000 ve it- halâtı 1.655.049.000 dolar olmuştur. 1933 senesinde ihracat 1,674.004.000 ve itha- Vât da 1.449,560.000 dolardı. POLONYA'DA Leh gazeteleri Çekoslo - vakyaya hücum ediyorlar Varşova, 30 (A.A) — Çekoslovakya daki lehli azlıkların güvendiği tek ga- zete olan Dziennik Polska gazetesinin çekoslovak hükümetince kapatılmış ol Mmasından Varşova gazeteleri kızgınlık. Ja bahşetmektedir. Bu lehli azlık gaze- tesi Çekoslovakyaya karşı $t dave ranmakta asla kusur etmemişti. ( Gazeta Polska) diyor ki: “Her şey gösteriyor ki: demokrasi ve liberallık Bözleri Çekoslovakyada ancak dışarıya karşı propagânda yapılmak maksadiyle * tanılmaktadır.n Almanyada rejim iki yaşında Berlin, 30 (A.A.) — Alman barat bü tlerin iktıdar mevkline geçmeleri « vİN ikinci — yıldöni dolayı bildirim neşretmiştir. Bunda B. Hitler Istih - rosundan: B. Hitler, ulusal sose diyor ki: “—Ul ni ele alalı il or. Yaşt leri ile k nesiller için bi nasıl katt bir dönüm noktası ulusal sosyalizmin iş başına geçişi de ay- nı değerde tariht bir hâdise olarak ka - dacaktır. iktıdar mevk alman ulusuna 'nr vermiştir. etidir. Ulusal sosyalizm, kendi kendi Bu onun başlıca mez Yeniden inşa plânr için dört yıl iste- miştir. Fakat programm dörtte üçü yarıdan eksik zamanda yapıldı. Beni iktıdar mev küne çağıran Hindenburg'un yası yü - zünden bu yıldönümü bir bayram olarak kutlanmıyor. Eski nizamı mahvetmedik, fakat bi- zim telakkimiz cakisini yendi. Bay Göring Almanyanın sıyasasını anlatıyor Berlin, 30 (A.A.) — Uhusal sosyalist ktedar mevkiine gelişi ci yıldönümü olan 80 sonkânun dolayısi- le, B. Göring, "Fölkişer Beobahter,, ga- zetesinde yazmış olduğu bir makalede ikin- diyor ld: *— tdare başında olan herkes, Fürer tarafından uyandırılan halkın bizimle beraber ve her almanım, fırkaya dahil ol sun olmasın, gereken bütün fedakârlık- ları yapmağa hazır olduğu için muvaf - tak olabildiğimizi bilir. Bu iki yıl içinde vazifemiz, Hitler'in dört yıllık plâm mucibince yeni devle - tin esasınr kurmak için eski rejimin ha- talarını tamir ile uğraşmak oldu. Almanya'nın birleştirilmesi işi ya kında bitirilecektir. Sar'da yapılan plebisit, Almanya'nın yeniden kurulması için bize bir örnek oldu. Hitler, boş vilâyetler değil, fakat genli mıntakalar yaratmak için bizc ana çizgileri öğretti. Ulusal sosyalist fırka dışarı işlerini idare eden B. Rozenberg mevkil etrafın da yapılan mücadelelerle fazla meşgul olan kimseler ve politika hasımlarının sandıklarından daha mühim olduğunu söylemiş ve demiştir ki: *“— Ulusal sosyalist fırkasınm üzeri- ne almış olduğu işin birkaç - yıl “içinde bitmediğini biliyoruz. Bilâkis daha yıl - larca ve hattâ nesillerce sürecektir. Dün neşredilen “statthalter,, yasa - darı, bunlara muhtelif mıntakalarda al- man hükümetini temsil vazifı ler Hitler'in politika fi- kirleri mucibince ulusların idaresine ne- zaret edeceklerdir. *“Statthalter,, ler, yalnız ve doğru - dan doğruya başkalarına bağlıdırlar. Amiral Yamamotonun sözleri Berlin, 30 (A.LA.) — Londra deniz konferansında japon murahhas heyeti - nin başında bulunan Amiral Yamamoto, Berlin'de birkaç saat kaldıktan sonra bu gece Moskova yolu ile Tokyo'ya hare « ket etmiştir. Amiral matbuata söylediklerinde ye- niden iptidat müzakerelerde bulunmak üzere yakında tekrar Londra'ya dönme- yi umduğunu ve bu görüşmelerin “Ame rika, İngiltere ve Japonya'ya münhasır kalması lâzim geleceğini,, söylemiştir. Amiral Yamamoto : “Belki, demişitr, bu müzakerelere Vaşington andlaşması- na imza koymamış olan devletlerin de, ilerde ak ettirilmeleri lâzım gele - cektir. Türk - ingiliz Ticaret konuşmalarının inkrta sebebleri Londra, 30 (A.A.) — yter Ajansı bildiriyor: Yeni türk « ingili mukavelesinin i£ muvakkat ticarı akdi hususunda yapı ramıştır. Türk hükümeti, bazı Ingiliz mallarında ve bilhassa yünlü ve pamuk- öntenjan tavizatını 15 haren geri almak tehdidinde kıtaa uğ- Tularda şubattan İ bulunmuştur. İngiltere'nin Ankara Müzakerelerin yakınd başlıyacağı Ümid edilmekted Çorçil, hükümetin Hindistan sıyasasını İ ; tenkid ediyor Londra, 30 (A.A) — Bay Vinston Çorçil, radyo ile tamim edilen ve Hin- distan anayasasının değişmesine dair 0. lan bir nutkunda, hükümetin buna dair verdiği layihayı şiddetle tenkid etmiş ve demiştir ki: * — Bu, değersiz kimseler tarafın- tekrar dan kurulmuş korkunç bir şerefsizlik anıtıdır (âbidesidir). Bunda ne plân, ne esaslı bir fikir, ne kanaat, ne düşün- ce birliği, ne sadelik, ne de cesaret var. dir.ş İngiltere Fransaya neler teklif etmiş? Londra, 30 (A.A) — Liberal (Di Star) gazetesi, İngiltere hbükümetinin Fransaya güvenlik (emniyet) sorumu hakkında yeni bir teklif yaptığını san- makta ve şunları yazmaktadı * — İngiltere hükümeti, niyet meselesi ile Almanyanın tekrar silahlanması ve barış için uluslararası garantiler sorumlarının hep birden hal. Hini teklif etmişti Bu gazeteye göre, İngiltere bu tek- lifte şu suretle yardım edecektir : 1 — Lokarno muahdesi mucibince İngilterenin üzerine almış olduğu mec- büriyetleri tekrar teyid edecek ve bu. na hava kuvvtleri ile yardım vadi ilave edecek. 2 — İngiltere, Roma andlaşmasına prensib itibarile girecek ve Avusturya- nın istiklali dışardan tehdid edildiği takdirde yapılması tasarlanan istişarc- ye iştirak edecektir. 3 — Tasavvur edilen silahları tah. did anlaşmasını takviye için kollektif garanti sistemine i.şıi:ık edecek. Mançuri - Moğol sınırm- daki hâdise genişliyor (Başı 1 inci sayıfada) kilmiştir. Mançuko makamları sonradan moğollara bir mümessil vasıtasiyle mek tub göndererek Mançuko topraklarını tahliye etmelerini ve Kalgargor üzerine çekilmelerini istemiştir. Moğollar bu mektubu yırttıktan sonra iade etmişler. dir Mogollar takviye kuvvetleri almışa benziyorlar ve tehdid bir. durum takınmışlardır. Hüdise yerine mançuke- lu takviye kuvvotleri gönderilmiştir. Hsinking, 30 (AA.) — Mançuko ordusu genel karargâhı, moğol kuvvet - lerinin Mançuko topraklarından çıkma- dıklarını ve ihtilâflı mıntakada kuvvet - lerini gittikçe arttırmakta olduklarını lirmektedir. ——— ÇOCUK ESİRGEME KURUMU PİYANGOSU Çocuk Esirgeme ve Ulusal Öka- nomi Kurumları genel merkezle- rinin ortak olarak yapmış olduk- ları ve çekiliş günü 25 şubat 935 olan büyük yerli malı piyangosu- nun biletleri Ziraat Bank şubesi ile Çocuk esirgerme kurumu mer- kezinde satılmaktadır. Bir bilet 50 kuruştur. Bunu almakla hem yurdun kimsesiz yavrularına yar- drm, hem de elli kuruş mukabilin- de değerli yerli malı eşyasına sa- hib olacaksınız. kongresinde (Başı ! inci sayfada) Son iki yı de dış ticaret va- ridatı masarifi oldukça geçmiştir. Dışarıya olan mühim borçlarımız dört misli azalmış şimdi borcumuz mühim addedilemez. Aynı zaman- da istihsalât da altr misli artmış- tır. Bu haller döviz vaziyetini ve kilde dış piyasalarda- tamamen değiştir- miştir. Bahusus ki Sovyetler Bi liği bütün ticari teahhütlerini d ma ifa etmektedir. Bunun neticesi olarak halihazırda dış ticaretimi- zin normal şartlarını her zaman- dan daha iyi tekeffül imkânma malik bulunuyoruz. Sovyetler Birliği öbür memleketl. le sıyasal ve ticari münasebetleri şaf ettirmekle beraber, hududlarını müdafaasındaki ehemmiyeti de tama- men anlamaktadır. Barış içinde çalışan ve barış temayüllerinden Sovyetler Birliği uluslarırı nı iyi muhafazaya layik olduklarını kim inkâr edebilir? Son yıllar içinde doğu ve batr hududlarımırzda az sayılamıya- cak tahkimat ve lüzumu olan yaptık. Bunlar tecavüz — kuvvetlerine mukavemet içindir. Deniz filomuz bü- Toplarımız, tanklarımız ve genel bir teslihat hizatı dört kere artmıştır. Bu işi, Bay Stalin'in gösterdiği husust ihtimam sa- yesinde muvaffakryetle başardık. Keza ordu mevcudunu da çoğalttık. Bütün bunlar az masrafa malolmadı. Ulusal müdafaa bütçesi son devre — zarfında hayli arttı. Bu hazırlıklar burjuva mat- buatında, Sovyetler Birliğine karşı halk kütlelerinin güvenini sarsmak için, bir sürü iftiralara yol açtı. —Birkaç sene evel burjuva gazeteleri “Sovyet dam- pingi,, ve "Sovyetler Birliğinde zar çalışma, — hakkında — sayfalar dolü- su yazılar neşrediyorlardı. Bütün bu sovyet aleyhinde mücadelelerin utane verici akametini hatırlıyoruz. Bay Molotof, dahilt vaziyetten bah- sederek geçen kongredenberi geçen dört yıl içinde Sovyetler Birliği ulusal ö- konomisi ileri çok büyük bir adım at- mıştır, Her şeyden evel, sanayi bir yıl bile gerilik kaydetmemiştir. Bilakis da- ima büyük adımlarla ilerlemiştir. Yüz. binlerce yeni mücsseseler inşa edilmek- tedir. Yıl geçmiyor ki, soryet sanayi- inde mekanik ve şimik muazzam inşaat faaliyete konulmasın. Geri kalmış min- takalar ileri mmtakalar sırasına geçi- yor. Ulusal varidat geçen sene 35 mil- yar ruble iken bu sene 56 milyara çık- mıştır. Devlet bütçesi dört buçuk kez artmıştır. Bilhassa uzak ve doğu mın. takasındaki inkişaf çok mühimdir. Ora- daki zengin kaynakları inkişaf ettirme- ğe devam ettik. Uzak Doğu gemi inşaat tezgâhları genişletilerek Komsomolsk şehrinde yeni ve büyük bir tersane bir de tayyare fabrikası yapıyoruz. , Bay Molotof, sanayi hamlesini tah- Nl ederek, ağır sanayiin yekün iİstihsa- latı dört sene zarfında 28 milyar rub- deden S0 milyara çıktığını söylemiştir. İstihsal vasıtaları sanayli hususi bir çabuklukla inkişaf etmektedir. Bay Molotof, hafif sanayideki nok- sanları kaydederek son dört sene zar- fında bu sanayi için 39 milyar 400 mil- yon ruble sarfedildiğini — söylemiş ve sonra ekim sahasına geçerek artık kol- lektivizasyon işinin büyük bir kısmı ik- mal edilmiş olduğunu ve ekmek vesika- sı usulünün kaldırıldığını bildirmiştir. 1922 - 1931 devresi içinde memleke- te 86 bin traktör ithal edilmiş oldu; balde yalnız geçen yıl içinde yeni ku- rulan memleket traktör fabrikaları 93 bin $00 traktör yapmıştır. Bu dört yıl içinde Sovyotler birliği ticaret işleri yekânu 20 milyar rubleden 61 milyara varmıştır. Hususi ticaret şubesi kaldı- rılmıştır. Soövyetler Birliğinin nüfusu 1918 de 1309 milyon idi, 1934 başında 168 milyo- na yükselmiştir. Bu çoğalma Sovyetler Birliğinin artan kuvveti hakkında en mühim delillerden biridir. 1913 de, ekim amelesi de dahil olduğu halde, prole- tarya nüfusu 23 milyon iken 1934 de iş başına gelebilir mi (Başı 1 inci sayıfada) mabhiyet aldığı takdirde, işbirliği yap * mak hususunda kı lisne teklifte bula * nulması mali vardır. Loyd Corc yeni Alman- yayı beğeniyor Berlin, 30 (A.A.) — Baerliner T: latt'ın bir mahabirine Loyd Corc, di tir ki: * — Yeni Almanya'yı artık tamamet anlıyor ve ona karşı derin bir saygı d" yuyorum.,, Loyd Core, — Almanyanın hukıll erliği için şabsen mücadele eti ni, ve Sar'da plebisit yapıldığı ki hayatının en mesud günü olduğunu ilâve etmiş ve sözlerini şöyle bitirmiş! “— Benim programım, bir ingilia programıdır, fakat, büyük alman ulusu ile dost münasebetlerin kurulmasımı d& 47 milyon olmuştur. olmak üzere köylü nüfusu 1913 de 90 milyon 700 bin iken 1934 de Kolkozlit köylü adedi 77 milyon ve hususi suret« te çalışan kâylü de 38 milyondur. Köye Jünün kahir ekseriyeti Kolkorlara gire miş bulunuyor. Husuti surette çalışane ların adedi şimdi ancak çalışan köylü adedinin beşte biridir. 1913 de küçül büyük mülk ve toprak sahiblerinin a- gdedi 22 milyon idi. İlk teşrin inkılabı bi soysal tabakıyı mühim bir surette da- gıtmış ve büyük bir kısmnı öbür soysak gruplara geçmiştir. 1984 yılı başında burjuva unsurları aramızda andak hi£ hatıra kabilinden kalmış ve adetleri 174 bine inmiştir. Nüfusun mütebakisi olan mektebli, asker, mahpus ve nin ae dedi 1913 de 3 milyon 200 bindi. Şim< di $ milyon 200 bindir. Amele ve kole koz, grupları bütün nüfusun yüzde 74 Ünü teşkil etmektedir. Amelemiz artılf istismar eden öbür sınıflar için çalışan eski amele değil, ehemmiyetini ve sanaf yiin ve bütün memleketin sabibi oldu< ğunu bilen bir sınıftır. Beş senedenbes ri işsizlik nedir bilmiyoruz. Amelemi< zin Ücretleri artmış ve çimdi ekmek vesikası usulünün kaldırılması ve rube lenin sağlamlaşması sayesinde hakikf kıymeti daha çabuk artacaktır. Devlet amelenin iaşesi hususuna büyük bir e< hemmiyet atfetmektedir. Her türlü soy; ve bu meyanda — başka amele ve mes sal sigortalar memleketlerde olmıyan mur sanatoryomları ve istirahat evleri inkişaf etmektedir. İlerliyoruz. Fakat hars ve maddi ih« tiyaçlarımız tamamen tatmin edilmiş olmaktan uzaktır. Mübalağa etmek is- temiyoruz ve Sovyetler Birliğinin şim« Giden zengin bir ülke olduğunu söyle- miyoruz, fakat sovyet işçisi, ülkemizin zenginleşmekte olduğunu biliyor. Bay Molotof, bundan — sonra, halk kütlelerinin hars susuzluğunu, bilgi va darlat arzusunu kaydetmiş ve daha son-, ra Leningrad cinayetinden bahsederek demiştir ki: “Düşmanların, bu cinayetle safları» mız arasına karışıklık sokmak İstedi leri görülüyor. Milyonlarca amele ve köylü Leningrad'da patlıyan silah sc- sine gövyet iktidarının ve Stalin'in et- rafında toplanmakla cevab verdiler. Son zamanlarda, burjuva matbuatının tovyet aleyhindeki iftiraları son hade dini bulmuştur. Bu matbuat beş on tet- hişçinin kurşuna dizilmesi münasebetle le garib bir tavır takındı, Anlaşılıyot ki bu baylar hakikati söylemeği vazife, leri icabından addetmiyorlar, Bunlarım herhalde mevcudiyetleri hükmünü bur neviden işleri örtmek ve bunları halkıt, gözlünden kaçırmaktır. Bunun içindi€ ki, “Sovyetler Birliğinde idamlar,, üzes| rine kryamet koparıyorlar. Fakat biz4 den canilere karşı merhametsiz tedbir« lerden başka bir şey beklemesinler. Le-' ningrad'daki konsoloslardan — birinim Wirof'un katliyle münasebetini sükütla geçiyorlar. Koza sovyet hükümetinin bu mümessilden siyasi pasaport vere- rek eşyasını toplamasını İstediğini Je söylemiyorlar. Ümid ederiz ki, alâka-| darlar her sabırın bir hududu olduğu- nu anlıyacaklardır.,