15 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

15 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR ALMANYA'DA —J Bay Hitler'in bir söylevi Berlin, 14 ÇA.A.) — Alman istihba- mat bürosundan bildirilmiştir: Alman otomobil saanyü sergisinin açılması münasebetiyle B. Hitler bir nu- tük söylemiş ve ezcümle şöyle demiştir: “ — 11 Şubat 1933 de ilk defa olarak #öz söylediğim zaman alman otomobil sanayilinin bu yeri tam bir inhitat ha » linde idi ve harab olmak tehlikesini arze- diyordu. Şimdi büyük muvaffakiyetler elde et- miş isek bunun sebebi bu inhitatın sebeb lerini anlamamız ve bu sebeblere karşı mücadele etmemizdir. Almanyada oto- mobil sanayünde gayri müsaid bir İnki- pef görülmesi anlaşılır şey değildir. Zi- Ta otomobil Almanya'da icat edilmiştir ve alman ulusu her türlü yüksek tek - Hik kabiliyetlere maliktir. — İnhitatın başlıca sebebleri savaştan ve Versay Muahedesinden mütevellit idi. Otomo- bilin ökonomik bakımdan ehemmiyeti- ni gösterecek psikolojik bir hareketle alman ulusunun itimadımı tekrar can - Jandırmak icab ediyordu. Aynı zaman - da otomobil yolları inşası suretile mü- makalat ve turizmin inkişafr yollarını da hazırlamak zaruri idi. Otomobil sanayiini yeniden canlandırmak ve ©- tomobil yolları yapmak suretile bir mil- gon insana iş bulduk.,; B. Hitler, bu sanayiin yeniden ih - yasından doğmuş ve doğacak olan ö- konomik menfaatlerden bahsetmiş ve bu işe yatırılmış olan paraların daha şimdiden mühim kazançlar temin et meğe başlamış olduğunu söylemiştir. Otomobil yollarının ikmalinden son Ta Almanya, otomobiller için en asri bir yol şebekesine malik olacak ve bu şebeke, muslihane terakkinin ne demek olduğunu gösteren birinci derecede bir wesika teşkil edecektir. Elde edilmiş elan bu muvaifakiyetlere bir de halk etomobili ihdası keyfiyetini de — ilave #tmek icab eder. Bu otomobillerin İlk mümunelerinin tecrübeleri bu sene İçin- de yapılacaktır. B. Hitler netice olarak demiştir ki: " — Gurur ve iftiharla söyliyebili tiz ki, alman otomobilleri yalnız acu- Bun en hızlı etomobilleri değil, aynı Bsamanda en iyi otomobilleridir.,, Almanyanın durumu hakkında bir fransız gazetesinin yazdıkları Paris, 14 (A.A.) — Almanyanın ce. vabı hakkında gelen ilk duyuklar Üze- rinde mütalca yürüten gazeteler doğu andlaşmasının, Fransanın — nazarında emniyet ve hukuk müsavatile aynı za- manda araştırılması gereken bir sorum elduğunu yazmaktadırlar. Lö Jurnal, alman cevabınım bir gü- vwen hamlesinin yapılması fırsatını ge- ginmiş olmasına tesadüf etmektedir ki: Vaktinden önce Ren tahliye edil. &L Tazminat ve tamirat kısmen kaldı. rıldı. Hukuk müsavatı tanındı, zceri tedbirler alımmadan silahlanmasına mü- saade edildi manya, bir parya muamelesine tâbi tı- tularak etrafında ihtiraslar çevrilmiş olmasından şikâyet ediyor. Böyle bir zihniyet, kendisile iş birliği teşebblisll. bütün bunlara karşı Al- aygun değildir. Ekselsiyor gazetesi, Mareşal Pe. ten'e sorduğu bir soruya şu cevabı al. mıaştır: *“Evet, ulusun erdemlerine ve yur » dun istikbaline güvenmek lazımdır. Fa- kat her yurddaşın genel mefaâtten il- ham alması şarttır. Orduya güvenmeli. dir, fakat Almanyanın kütle halinde yeniden silahlanmasının doğurduğu du. ruma karşı vakit kaybetmeden kendi mevkiimizi tahkim etmek şarttır. Barı. şa güvenelim, Fransa dostlarını kendi. sine bağlamak, düşmanlarının cesaretie «i kırmak için kuvvetli olmalıdır.,, İngiliz askerleri Sardan J ayrılıyor — — Lohndra, 14 (A<A.) — Sar'da bulunan İngiliz askerleri, oradan bu ayım 19 u ile 28 i arasında ayrılacaklardır. Almanya cevabi muhtıra- sını İngiltere elçisine verdi. Londra, 14 ÇA.A.) — Royter ajansı Berlinden istihbar ediyor: İngilir sefiri, bagün öğleden sonra alman hariciye nazırı tarafından kabul edilmiştir. Nazır keadisine Almanyanın Fran- sız — İngiliz teklifleri hakkındaki nok- taj nazarını bildirmiş ve bir de muhtr. ra tevdi etmiştir. BSefir, bu muhtırayı İngiltere hü. kümetine gönderecektir. Muhtıra met- ninin burada neşri mutasavver değildir. Almanya Sovyetler Birliğine kar gı bir Haçlılar seferine önayak mı olmak istiyormuş? Berlin, 14 (A.A.) — Havas mudabirinden : Alman cevabınin, bugün yarın, fran. sız ve ingiliz elçilerine verilmesi bekle- niyor. Metin hazırlanmış, fakat B. Hit- ler'in tasvib etmesi bekleniyormuş. Bu cevab Berlin'de, Fransa ve İn- giltere ile uzlaşıldıktan sonra neşredi- lecektir. İhtimal, cevab anlaşmıya yanaşırca- sına, fakat müpbemdir. Zira alman diplomasisi iki şeyden kaçınıyor — gibi görünüyor. Başka memleketlerin, ba. rışı temin için, müşterek gayretleri karşısında, Almanya bunun aksine ça- hışıyormuş düygüsünü — vermek istemi. yor. Öteyandan Almanya, umumiyetle #ryasal vaziyetin dursuzluğuna #mil o- lan unsurları dikkate alarak, bu işe esaslr surette girişmekten çekinmekte ve vakit kazanmağa çalışmaktadır. Şi- rası muhakkaktır ki, Berlin hükümeti İngiltere, Fransa ve Sovyet Rusya, iç sıyasasının akislerimi dikkatle takib et- mektedir. Bundan başka, alman devleti, Lon- dra bildiriğine Almanyanın silahlan- maât: keyfiyetinin meşrulyetini tesdik manası vermek istiyor. Bazı çok nüfuztu nazi mahfillerinin tavır ve durumu dikkate şayandır. Bu meyanda, B. Hitlerin Üzerinde mücs. sir olduğu şüphe götürmiyen, dış sıya- va ofisi başkanı B. Rosenberg, vaktile B. Fon Papen'in çok değer verdiği Sovyet Rusyaya karşı genel bir haçlı. Tar savaşına girişmek fikrini benimse- miş ve bu hususta bazı ingiliz mahfil. krinin yardımını ummakta bulunmuş- tur. Böylece, oynıyacakları rolü kestir- mek güç olmakla beraber, alman ceva- bının bildirilmesi arifesinde hatırdan çıkarılmaması gereken her türlü unsur. Jarın mevcud olduğu aşikârdır. — —.. ajansı Sardaki yabancı kıtalar kumandanı Berlin, 14 (A.A.) — Sar yabancı kı- taları başkumandanı, Sar'a geçen in, liz, italyan, Holanda ve İsveç kıtaları- na alman ve fransız memurları tarafın. dan gösterilen kolaylıklardan dolayı minnettarlığını hükümet komisyonuna bildirmiş ve bu duyguların fransız ve alman hükümetlerine bildirilmesini ri- ca etmiştir. Uluslar - derneği genel kâtibi Bay Avenol dışartiçler bakanı Noyrat'a bir mektub göndererek bu duyguları bil. dirmiştir, Holandada tehlikeli yabancılar için kamp Lahey, 14 (A.A.) — Hükümet, Ho. landada genel asayişi için tehlikeli ola- bilecek yabancılar için bir toplama kampı yapmak niyetindedir. Berlin, 14 (A.A.) — Holanda hü- kümetinin Amsterdamda ciddi karışık- lıklar çıkarmıya — teşebbüs eden komü. nist muhacirler ve bilhassa alman ko- münistleri için kamplar kurmıya karar. verdiğini memnuniyetle haber veren al- man gazeteleri bu kampların istenilmi. yen yabancılar için Belçikada yapılmış olan İş kamplarının aynr olacağını yaz- maktadırlar, BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Makon balonu neden düşmüş? Sanfransisko, 14 (ALA) — Ku- mandan Viley, madeni iskeletteki bir kırığın, balonun parçalanma- sına sebeb olduğunu söylemiştir. O zaman rüzgâr, Makon'un kılıfı- nı yırtmıştır ve Makon dakikada 100 metre bir hızla denize başaşa- ğı düşmüştür. Vaşington, 14 (A.A) — Ma- kon'un parçal ı, bu yaz, At- las aşırı bir tecrübe hattı yapmak istiyen Dr. Ekener'i teşebbüsün - den vazgeçirecek değildir. B. Ruzvelt, Dr. Ekener ile, La- kehurst'da bir üs kurulmak üzere yapılan anlaşmadan vazgeçilme- sine bir sebeb olmadığını söyle - mişti. Reisicümhur, havadan ha- fif gemilerin işlemesinin bu ka- za yüzünden ortadan kalkmıya- cağını, zeplinlerin ticari hatlar ü- zerinde alacakları sonuçları takib etmenin dikkate değer olduğunu ilave etmiştir. Memur maaşları - tevkifatsız verilecek Vaşington, 14 ÇA.A.) — Bay Ruz- velt devlet memurları maaşlarımdan ya. pılan bütün tevkifatm kaldırılmasını tasdik etmiştir. İSVİÇRE'DE Uluslararası silahlar komisyonu Cenevre, 14 ÇA.A.) — İçlerinde Ja- ponya, Çin, İran, Sovyet Rusya da olan 21 ulusun iştirak ettiği özel (bususi) ve ulusal silah ve harb levazımı yapil- mâsın; ve ticaretini düzenliyen komis- yan, yarın toplananaktır. Bu komite toplantısından birkaç gün sonra “Bürken,, komitesi — toplanacak- tir. Bu komitenin ödevi, yapılacak olan silahları bırakma muahedesinin ana çizgilerini ve kontrol, tatbik meselesi- ni tetkik etmektir, İki komitenin sıkı bir surette bera- ber çalışacakları muhakkaktır. Konuları sınırlı muabede projeleri hazırlanacağı umuluyor. Bununla bera- ber, bunlar, 12 şubatta silahları azaltma konferansı açılacağı zaman bşlanılan eser için bir terakki olacağı şüphesiz. dir, Fransız gümrük sınırı 18 şubatta Sar berisine çekilecek Paris, 14 ÇA.A.) — Resmi gazete şunları yazmaktadır: 18 gubat tarihinden itibaren Sar top. rakları fransız gümrük sınırları içinde bulunmaktan çıkacak ve alman gümrük gnırları içine girecekti. Bu itibarla fransız gümrük sınırı, 18 gubatta Fran- sa — Sar sınırıma çekilecektir. Korent körfezinde yakalanan marti Berlin, 14 (A.A.) — Atina'dan bildi- rildiğine göre, şarki Prusya'da Rossitten kuş istasyonuna mensub olduğu ayağın- gdaki halkadan belli olan martı kuşu, ko- rent körfezinde yakalanmıştır. Yunanistan'da bu istasyona mensub birçok kuşlar daha yakalanmıştır. Danzig'de alman mücadelesi Varşova, 14 (A.A.) — Danzig'te ye- ni intihabat yapılmasını temin için müuadele yapmakta olan nasyonal sas- yalistler şimdi bu mücadele'erin şidde- tini artırmışlardır. Bunlar bu intihaba. ta bir plebisit mahiyeti vermek isteme. mektedirler. Danzig'te nazi saldırganlığı Danzig, 14 (A.A.) — 50 naziden mürekkeb bir grup kapalı bir salonda yapılah sosyal demöekrat toplantısında bulunanları dağıtmıştır. Birçok kimse- ler zedelenmiştir. Polis müdahale ede- rek mütecavizlerden - birini tevkif et- miştir. PTALYA'DA Roma'da müdafaa komis- yonu tekrar toplandı Roma, 14 ÇALA.) — Yüksek — millt müdafaa komisyonu bugün toplanacak. tır. Avrupada nüfus azalıyor, Asyada çoğalıyor Roma, 14 (ALA.) — “Rasenya İtal. yana,, mecmuası Avrupada nüfusun a- zalmasına dair bir makale neşretmek- tedir. Bunda deniliyor ki: Eğer bu azalma bügünkü gibi de- vam ederse ön yıl içerisinde Asya ka- 1.300.000.000 u ge. çecek, fakat garb kavimlerinin nüfusu 300 milyondan fazlaya çıkmıyacaktır. vimlerinin nüfusu Japon imparatorluğunun 2600 üncü yıldönümü Roma, 14 (A.A.) — Spor mehafiline göre, İtalya 1940 olimpiyad oyunları için Tokyo'nun gösterilmesine ancak 1940 senesi japon imparatorluğunun iki bin altı yüzüncü yıldönümü oldu- ğundan dolâyr muvafakat edecektir. Bundan başka Tİtalya bu sureti halle ancak Oslo - olimpiyad koagresi 1940 senesi için Roma'yı kabul ettiği takdir. de iştirak edecektir. Hauptman ölüm cezasına çarpıldı (Başı 1. inci sayıfada) saat 23,30 da vermiştir. Jüri heyeti Ha- uptmanı birinci derece cinayetten suç- lü tanımakta ve onü ölüm cezasına mahküm etmektedir. Hauptman 18 mart ile başlıyan halta içinde elektrik san. dalyasına oturtulacaktır. Hüküm temyiz edilecek Flemington, 14 (A.A.) — Hauptman idam hükmünün icra edileceği Trenton hapishanesine, 48 saatten önce gönde- rilmiyecektir. İlk defa olarak, hâkim Tranşar, mahkâüm hakkmda idam mah- kümlarma tatbik edilen mutlak süküt kaldesini refetmiştir. Hauptman gardi- yanlarile konuşabilecektir. Mahkümun avukatları, hükmü İsti. naf etmeğe hazırlanmaktadırlar. Bun. lar, reis Tranşar'ı, Hauptman aleyhine bir tarafgirlikle Itham etmektedirler. Kendisinin, jüri heyetine yaptığı tek kinlere dair, 32 itiraz noktası bulmuş- lardır. Hauptman, kararı kıpırdamadan dinlemiştir. Yalnız hâkim hükmü teb- liğ edince, hafifçe sendelemiştir. O sırada bir şeyler söylemek istemiş ve sonra bezgin bir tavırla ağır ağır hapis- haneye doğru yürümüştür. Bayan Hauptman'ın heyecanı ise az sürmüştür. “Korkuyorum,, demiştir. Daha uzmudumu kesmedim.., Ölüm hükümünün bildirilmesini ta. kib eden müessir sükütu ihlal eden yal- nız Reilly olmuştur. Kendisi jüri üye- lerinden her bitinin ayrı ayrı reylerini tekrar ctmesini istemiş ve bunlara da: Hauptman, birinci derecede katilden suçludur, cümlesini tekrar eylemiştir. Jüri, ancak beşinci defa reyler top- Jandığı zaman ittifakı temin edebilmiş- | tir. Jüriye dahil iki kadının ölüm ce- zasına muarız bulundukları söyleniyor. Hükümden sonra halkın jürl üyelerile her türlü teması yasak edilmiştir. Avu. kât Rüiliy hükmü istinaf için her tür. lü. zahmete katlgnacağını ve hattâ la- zım gelirse temyize kadar mürdcdat o- tunacağını söylemiştir. Hauptman son saatlerini yaşıyor Flemington, 14 (ALA) — Hıçkıra « rak ağlamakta olan karısına teselli e» dici bir kaç söz — göylediktenm sonra Hauptman, hapishanedeki odasına gi« rimce bütün soğukkanlılığını kaybet « miştir. Hauptman, şanındâ bulunan iki pö- lisin omuzlarına dayanarak acı atı ağ- Tamıştır. İNGİLTERE'DE Grip İngiltereye de bulaştı Londra, 14 (A.A.) — Grip hastalör ı İngiltereye de bulaşmış gibi görü- nüyor. Bu hastalığı getirenler, Avrupâ kıtasından — gelen yolculardır. Dün, Duvr garnizonunda 90 ve bir okulad 60 vaka kaydedilmiştir. Hastalık bü- yük bir hızla yayılmışsa da vakalarıni çoğu bafiftir. İngiliz dış ticareti Londra, M (ALA) — Sonkânun içindeki ithalat 1934 e nisbetle 2 mil- yon 640.000 az olarak 61.931.000 ingili Jirası, ihracat 3.872.000 çok - olarak 35 milyon 481.000 ve tekrar ihracat da 961.000 çok olarak 5.034.000 — ingiliz Hi- Tası tutmuştur Avam kamarasında hükümet aleyhinde şiddetli sözler Londra, 14 (A.A) — Avam kamara- sında Bay Lansbury — işsizlere yardım projesi dolayısile hükümet aleybinde bir tevbih takriri kabul edilmesini tâ- leb etmiş ve şöyle demiştir: * — Hükümet kamarayı hatâya sevk . Biz hükümeti kelimenin hakiki manasiyle namussuzca bir hattı hareket takibetmiştir diye ittiham — etmiyoruz. Vahim bir salâhiyetsizlik ve vukulsuz « Tukla itham ediyoruz. DEĞİŞİK DUYUKLAR Yakalanan komünistler Sofya, 14 (A.A.) — Şumnu'da - 56 komünüst tevkif edilmiştir. Solya'da kaş şiddetli Solya, 14 (ALA) — Bütün meme « kette şiddetli bir kış hüküm sürmekte« dir Cenubta kurtlar bir çok kasabalara hücum etmişlerdir. Küçük itilaf ökonomik konseyi Prag, 14 - (AA.) — Küçük ttilaf ökonemik konseyinin toplantısı - bu Ayın on sekizinde tesbit edilmiştir. Küba'da patlıyan bomba Santiyago, 14 (A.A.) — Büyük ban kalardan biri ile Sovyetler korisolostu- gu binası önünde çok kuvvetli bir bomba patlamıştır. Hasar ehemmiyetli. dir. Hüküâmetin istikbali için mühbim bir gün Madrid, 14 (A.A.) — Bu« gün hükümetin — istikbali için çok mühim bir gündür, Pilhakika, bu. kümet — başkanları, —silâh — kaçakçı- lığı sorumu hakkında durumlarımı tes- bit için bugün toplanacaklardır. Hükü. meti teşkil eden iki grup, bu sorum hakkında, biribirine 21 iki durum al- maktadır. İtalya - Habeşistan (Başı 1. inci sayıfada) ve 1928 dostluk muahedesinde hiç bir de klik olmıyacağına,, dair kıral ile B. Musolininin verdikleri söze inanmakta ısrar ediyoruz.,, hücumu düşünmediğine ltalya ulusal korum komitesi gene toplandı Roma, 14 (A.A) — Yüksek ulu- sal korum (milli müdafaa) komi- tesi, dün, tekrar, B. Musolininin başkanlığı altında toplanmıştır. Fransa ve Habeşistan Paris, 14 (ALA) — Pransız h meti, italyan — habeş hâdiselerinin fransrz Somalisinde meşum akisler ha- Bd etmemesi için icab edenlere ihti« yat tedbirleri almalarını emretmiştir. Ksasen Somali havalisi valisi Bay Bernard'in ölümü askeri kuvvetlerin takviyesi hususunun ne kadar âcil bir zaruret olduğunu göstermiş idi. Maa- mafih habeş hükümeti, fransız hüküme- tinin tazminat talebini müsaid bir su « rette karşılamış ve bir fransız — habeş komisyonunun asayiş ve sükünun tensi- ni çafelerini araştitmalarını arzu eyle- diğini izah etmiştir.