21 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR B — İTALYA'DA .' İtalyanın Habeş sınırında bita - raf bir mımtaka mı yapılacak? — Lonüra, 20 (A.A) — Aditababa'dan — bildirildiğine göre, italyan Somalisi ile — Habeşistan arasında bitaraf bir mz Ka tesisi için, doğrudan doğruya müz kerelere devam edilmektedir. Arada ba Si güçlükler çıkmışsa da, bu müzakere- ler, Valval hâdisesinden henüz askıda olmakla beraber, bir bay- gallık devresi açacak gibi görünüy, Liberal saylavlardan mand. — kamarasında, Sir Con Saymene & topraklar ile bitaraf mımtakayı (: için oralara bir ingiliz zabıta kuvveti gönderilmesini uluslar derneğine tek- BHf etmeyi muvafık görüp görmediğini soracaktır. doğan sorüm Japonya işe karışmamış. Roma, 20 (A.A) — Mesul mahfiller, — Romadaki japon elçisinin, İtalya — Ha — kanmıştır. — beş anlaşmazlığına dair sıyasal teşeb- — büslerde bulunduğu hakkında bazı ya. — bancı gazeteler tarafından neşredilmiş olan haberi katiyetle tekzib etmekte - dirler. Napoli, 20 (A.A) — 750 neler ve 40 ' gabitli bir istihkâm tabaru Afrikaya yol Taburun bhareketinde prens Piemont hazır bulunmuş ve halk askeri #selamlamıştır. Ktalyanın nütusu Roma, 20 (A-A) — Son istatistikle- ge göre, 31 kdânunusani 1935 de İtala- mm nüfusu 42128000 dir. Buna karşılık söz alan fransız ve ro- men murahhasları Sövyet teklifinin ehem miyetine işaret etmişler ve bu - teklifin acun barışına büyük bir yardımı olacağı- nt söylemişlerdir. Bu murabhaslar şim - — diki halde bazı malümatın eksikliğinden Götürü sorumun esasına aid müzakerenin bir müddet geciktirilmesinin daha iyi — olacağını da ilâve etmişlerdir. 'Türk murahhas: şöyle demiştir: — Sövyet heyeti tarafından ileri sü- tülmüş olan teklifin hemen müzakere edil ' mesi istenilir ve faydalı olmasına rağ - men hükümetlerin bir çoğu bu teklif hak. kindaki düşüncelerini söylemek isteme- / mişlerdir. Yeniden söz alan Bay Ştayn, Sovyet — geklifinin müzakeresinin bir müddet ge- ' giktirilmesine muhalefet etmiyeceğini bildirdikten sonra şu sözleri ilâve etmiş- tir: — Sovyet teklifinin görüşülmesi için bugün kâfi malümat olmadığından bahs “ediliyor. Komisyonun birkaç gün, hattâ birkaç hafta sonra aynı durumda bulun- — muyacağı ne malümi,, Bundan sonra amerikan görüşülmesine geçilmiştir. © teklifinin Amerikanm projesi — Mosküva, 20 (A.-A.) — Cencwrede silâhların yapılması ve ticareti işini bir — takım hüküm ve nizamlara tâbi kılmak meselesi ile iştigal eden komitede ame- — rikan projesinin birinci faslının müza - kresi esnasında Sovyet murahhası bay — Ventzov söz alarak demiştir ki: “— Özel bir takım hükümlere bağ- —h tutulması gereken silâhlar ve müca - dele vasıtalarına ald listede kimya ve yangınm savaşı vasıtaları kat'iyen dik kate alınmamıştır. Bana bu nevi silâh- darın tamamile özel bir takrm hükümle- Te tâbi tutulacağı şeklinde cevab veri - — lebilir ve gerçekten özel kimya ve bak- teriyoloji savaş komitesinin bir rapo - — Tü ve genel komisyonun tedkikine ar — gedilmiş olan bir de özel mukavelename projesi vardır. Ancak şunu kaydetmek |— İeabeder ki, bu .komitenin teklifleri — henüz gerçekleşmiş değildir. Aynı hal, — kimyevi savaş vasıtalarının yasak edil- /— Mesine dair olan ve ne yazık ki bir çok — devletler tarafından tasdik edilmemiş |Olmasımndan ötürü meriyete girmemiş bulunan 17 haziran 1925 tarihli Cenev- “te protokolu için de variddir. Kısacası, li ulusların güvendiğini modern sa- Oyesn en tesirli vaatalerının hazırlanı - BULGARİSTAN'DA İtalya demiryollarında da bizde olduğu gibi 15 günlük biletler çıkarılacak, Roma, 20 (A-A) — Demiryollar ida- zesi, önümüzdeki! yaz mevsiminde ital. yan ve yabancı seyyahlarına yeni ko- daylıklar gösterecektir. Bu arada mak- tu fiatlr özel bir bilet yapılması tasav- vuru vardır. Bu bileti alan yabancı sey- yahları on beş gün müddetle bütün İtal ya hatları üzerinde seyahat edebilecek. lerdir. İtalya yerli ürünlerini artırmakta devam edecek, Roma, 20 (A.A) — maliye bakanlığından hususi bir müsa- Resmi gazete, ade olmadıkça ithaj edilemiyecek mal- lara dair emirnameleri neşretmektedir. Dövizi ve haric ile ticaret münase betlerini korumak için bir kontenjan sistemine karar verilmiştir. Kontenjana tâbi 1500 madde vardır. İtalya sanayii, yabancı hammadde- leri yerine geçebilecek İtalya ürünleri. ni artırmakta devam edecektir, o 44 Makedonyalı komiteci salıverildi. Sofya, 20 (A.A.) — 19 mart tari- hindeki hükümet darbesinden soura tevkif olunan makedonyalılardan 4 ü salıverilmişlerdir. 100 kadarı henüz mahpustur. — — masına garanti altıma alacak uluslar - arası hiçbir karar yoktur. Son on yıl içinde kimya savaş vasıtalarındaki iler- lemeleri unutmamak gerektir. Soövyet heyeti, yalnız savaş sirasında kimyevi silahların yasak — edilmesine değil aya: zamanda barışta da bu nevi silahların yapılmasının yasak edilmesi- ne büyük bir chemmiyet vermiştir ve hâlâ da vermektedir. Bu sebebten dolayı silahların yapık ması ve ticareti işinin düzenlenmesine dair olan amecikan projesinin tetkiki sı. rasında bu silahların da dikkate alın ması düşüncesinde bulunuyoruz. Muhtelif silahları sayan listeye “yel nız kimya ve yangın savaşıada kullanı- Tabilecek maddeleri ve bu maddelerin atılmasında kullanılacak özel &tetleri ve obüsleri, de katmak gerektir. Muhtelif heyetler tarafından — yaprıla- cak değişiklik tekliflerinin görüşül Si sırasında zaruri olan ilaveler yapıla. heyeti, kendi ış oldü- bilir. Bizzat ametikan teklifinin birinci faslına yapı gu ilavelecle de silah yapma ve ticareti ni özel bir takım hükümlere tâbi tuta- cak bir çok maddeler daha zikretmiştir. Soövyet heyeti, bu listeye yalnız ba- rutun değil aynı ramanda askeri mahi- yette olan patlayıcı maddelerin ve bu maddelerin üretilmesine yarayan mese. ve azot gibi mad- delerin de konulması düşüncesindedir. Bana, - bu ma ökonomi âleminde geyri asberi maksed- larla kullanılmakta olduğu cevabı veri- lebilir. Fakat bunun böyle o bizi bu gibi maddeter — imal ve ticaretinin bir takım hükümlere tâbi tutulmaar bu gibi moaddeler üretilmesi ve ço tılması mikdarının neşrolunmasını is. tememize meni teşkil etmez. Bu seyede bu gibi maddelerin çoğaltılması veya yapılması mikdarında anf bir attma gö- rüldüğü zemean savaş sanayiinde bu gi- bi maddeler için forla İstek olduğunu anlamış oluruz. Sovyet heyeti, — görüşülmekte olan projedeki silahlar listesinin uzun müd det değişmez kalacağı fikrindedir. Sa- vaş tekniğinin günden güne ilerlemek- te olduğunu hetırdan — çıkarmamalıyız. Hert gün yeni yeni silahlar bulunuyor. Bu sebebten dolayı bu mukavelename. yi tanzim edecek heyete bu Hsteleri ih- a göre temamlamak hakkı verilme- lâ köherçile, küküzt ldelerder bazılarının ve Alman cevabı karşısında İngilterenin durumu Londra, 20 ÇA.A.) — Sir Con Say. men ve Bay Eden dün bakanlık tâl: ko- mitesinde hazır bulunmuşlardır. Komi- tekliflerine Almanya tarafından verilen cevabr mü- & tenin Fransız — İngiliz nakaşa ettiği bildirilmektedir Kabine, — bugünkü cevab hakkında Sir Saymen'in düşün- cesini dindiyecek ve toplantısında İngiltere ile Al manya arasında doğrudan doğrüya güö- rüşmeler yapılması hakkındaki alman teklifini tetkik edecektir. Fransız büyük elçisi son iki gün içinde Sir Con Saymen'e yaptığı iki zi- yaret tam bir Fransız — İngiliz görüş teati- sinden sonra Berlin'i ziyaret etmesi İngiltere tarafından arzuya şayan gö- rüldüğü takdirde buna Fransanın hiçbir suretle itiraz etmiyeceğini açıkça ihsea etmiştir. Aynı zamaznıda bu duyum ön. ceden bu mahiyette bir karar verilmiş olduğu şeklinde tefsir edilmektedir. Pek mühim olan İngiliz — Fransız istişareleri daha bir müddet devam ede- cektir, Peris ile Londra arasındaki te- masların bir sonucu bolki de, İngiliz Alman müzakerelerinin Londra teklif. lerine tamamen şamil olmasını — kabal edip etmiyeceği hakkında Berlin hükü- metine müracaat olacaktır. İngiliz ve fransız devlet adamlarının hava muka. welesinin derhal müzakere mevzuu teş- kil etmesinde mutabık olduklar; sanıl. maktadır. Fakat bunlar keza hava mu- kavelesinin 3/2 tarihli müşterek mu- kavelede zikredilen öteki taraflar haric olacak ayrı bir şekilde aktedeilemiye. ceğinde de mutabıktırlar. esnasında, Sir Con Saymen'in Almanlar bir İngiliz bakanının Berlin'e gelmesini istiyorlar. Berlin, 20 (A.A.) — Havas muhabi - rinden: Alman bükümeti, Londra bil - ditiği üzerinde doğrudan doğruya ko- nuşmalara girişmek için ingiliz bakanla- rından birinin buraya gelmesini çok le- temektedir. S.yasal mahfillerin bu arzusunda haysiyet meselesi de tesir yapmaktadır. Bütün gazeteler, bu yolda neşriyat yapıyorlar Berliner Tageblat diyor ki; “Alman devletinin siyasasında an - cak B. Hitler hakimdir ve gelecek gö- rüşmeler arefesinde ingiliz mümessil - lerinin yeni Almanyayı iyice tanıma - ları faydalı olur.,, “Doyçe Algemanye Çaytung., mü - zakereye memur edilecek yabancıların derhal B. Hitlerle temasa geçmeleri ge- rekliğinden bahsediyor. Siyasal nota - ların alımıp — verilmesi safhası artı« geçmiştir. Görüşülecek sorumlar, o de- rece ehemmiyetlidir ki, karşılaşacak şahisiyetlerin de 9 derece mühim olma- larr gerektir. B. Lavalin verdiği izahat gizli tntuluyor Paris, 20 (A.A.) — Mavas ajansı bil- diriyor: Alman cevabına karşı yapıla - cak durum hakk Paris ile Lon- dra arasında ilan görüşmeler için B. Lavalin kabinede vermiş olduğu izahat, hükümet mahfillerinde çok sıkı bir şe- kilde gizli tutulmaktadır. Görünüşe bakılırsa, B. Laval, Fran- sa'nın Londra büyük elçisinin Sir Say- men ile yapmış olduğu görüşmeye da- ir telgrafını okumuştur. Parise, Lon - dradan bir nota gönderildiği hakkındaki şayianın bundan çıkmış olması muhte- meldir. Böyle bir nota gönderilmediği anla- BU GECE NÖBETÇİ ECZAEVLERİ Anafartalar Caddesinde SEBAT VE Yenişehir'de Gazi Bulvarınd YENİŞEHİR ECZAEVLERİDİR DAĞINIK DUYUKLA B. Şuşnig Parise . eelivor t,(,ll) or Parfs, 20 (ALA.) bakanı Şuşnig'in perşembe günü Parise Avusturya baş. varması münasebetile, Jurnal diyor ki “Fransızlar, mazlüm başbakanın da ezilmeden olan adamı, ayık t mirasını, al taştın. r tarzda lıya takis, Popüler ve Ürnanite gazete- leri, faşizmin mümessili bulunan Avus- turya başbakanının Pariste huzurunu, her türlü rla protesto etmeğe davet edi- sosyalistlerle komünistleri vası yorlar Belçika hükümeti sosyalistlere nümayiş hakkı vermiyor. Brüksel, 20 (A.A.) — Bay Vander. veld, 24 gübat sosyalist tezahilzatının meni hakkında bükümetten istizahta bulunmuştur. Bay Vanderveld, fırkas. nın taşavvuru anayasanın verdiği hür- riyetten istifade ederek silahsız ve ta- kin bir surette tezahürde bulunmak ol- duğunu ve fıfkanın başlangıcındanberi, kendisi tarafından tertib edilen bir nü. mayişte karışıklıklar çıkmasını hiç bir zaman kabul etmemiş olduğunu söyle- miştir. Başbakan Bay Tbheunis cevab vere- tek hükümetin kararında 1sTar etmiş ve bazı gazeteler şiddet lehindeki mü- cadelelerini ve hükümet merkezinde 150 bin kişinin terahüründeki tehlike- yi kaydederek : “Tezahürün, rejimi değiştireceğin. den değil, bu kadar kalabalık bir kütle- nin toplanmasından doğabilecek karı- şıklıklardan korkuyoruz.,, demiştir. Başbakanın nutku sosyalistler tara- fından birkaç defa inkıtaa uğratılmıştır. Ekseciyetin hükümete güven reyi vere- ceği sanılmaktadır. İspanyada limoh i çok zarar gördü. Muzcia, (İspanya) 20 (ALA) — 4 bin kental limon soğuklan mabvolmuş. tur. Bu yüzden edilen tarar 2 milyon peçeta tahmin ediliyor. Limon ağaçları iki 'yıldan önce, ye- ni mahsul vermiyeceklerdir. B. Hitler bastaymış. Paris, 20 (A.A) — B. Hitlerin sıhhi vaziyeti iyi değildir. (Maten) in Ber. tin muhabiri tarafından bildirildiğine göre, alman devlet reisi gırtlak iltiha- bından musteribtir. Kendisini profe- sör Sanerbruch tedavi ediyor. şılmaktadır. Bazı telgrafların bildirdiği gibi, İtalya hava andlaşmasında zlâka - dar 5 devlet elçilerinden mürekkep bir konferans yapılmasını ileri sürmüş de- gildir. Kabine toplantısında bir karar alındığı sanılmaktadır. Fransız - ingiliz görüşmelerinin sa- dece Almanyanın ingiliz kabinesi ile özel görüşme isteğinden çıkan usu! so- rumları hakkında olduğu sanılıyor. Esas ile iki hükümet 3 şubat laşmalarına bağlı kalmaktadırlar. Bu sebebden fransız devlet adamıarı İngi - Hz devlet adamlarının alman isteğine kargr alacakları kararı bu karar ne o - Tarsa olsum tasvib etmektedirler Askıda kalan sorumların — halli için Berlin tarafından istenilen iki taraflı Egörüşmelerden en ziyade memnun olan Fransız devlet adamlarıdır. Bu şartlar altına Paris ile Londra arasında bugün yapılmakta olan görüşmelerin amacı, iki hükümetin alman notasına karşı a - Tacakları hareketin mana ve sınırını bilmeğe inhisar ediyor gibidir. Her iki hükümet, Almanyaya sadece cevabı al- dıklarını bildirmekle iktifa ederek, Al- manya ile yapılacak doğrudan doğruya görüşmelere daha ziyade elestikiyet ve- rebileceklerdir. Asıl mühim ve erişilmek istenilen a- mac, Avrupanın herkes için aynı gü - venlik içinde barışa kavuşmasına dair olan sonuçtur. ki, bu amaclar ingiliz diptomasisinin de amaclarrdır. İNGİLTERE'DE İngiliz büdeesinin açığı 28 mülyon isterlin. Londra, 20 ÇA.A) ka- dar vergi varidatı S93.878.820 ve masraf 622.286,159 aterline varmıştır. Açık 28 n 407.939 sterlindir. 16 şubata bakanı B. Pesmazağlu, I adan Pa- rise hareket etmiştir. B için faizin yüzde sundaki teklifi, ingiliz h: fında sız hi in borçlar 3$ ini vermek husu. İleri tara- kabul edi emiştir. Bakan, (ran ümeti İle ticaret mukavelesine dair olan sorumlarla eski osmanlı borçe larından Yunanistan'a düşen hisse hak- kında görüşecektir lilRLEğlK DEVLETLER'DE Amerikanın ordu bülçesi, Waşington, 20 (ALA) — 30 haziran 1936 da biten mali yıl için ordu bütçe- si, 318.131.482 dolardır. 48.815.548 do lar artmış olan bütçe, meclis bütçe ko. misyonu — tarafından tasvib edilmiştir. Komisyon, reisiuümbur salahiyetini kullanıp ordu mevcudunu 118.750 den 165.000 e çıkardığı takdirde — orduya munzam bir masraf vereceğini bildir- miştir. Komisyonun tasvib ettiği hava bütçesi, geçen yılın 26376490 dolarır na karşı 45.600.440 dolardır. Komisyon, $47 yeni tayyare yapılması için ordu- nun yaptığı mukaveleleri tasvib etmiş tir. Bunların masrafı 7.686.753 dolar. dır ve ordunün tayyare mevcudu 1445 olacaktır. YUGOSLAVYA'DA Yugosluvyuda kanlı bir hâdise Belgtad, 20 (A.LA) — Dün Tavoni- kibord yakınında, Sibing'de kan!ı hâdi. seler olmuştur. Sarhoş oldukları söylenen bir alay köylü, vahim — karışıklıklara sebeb ol« duklarından dolayı mevkuf bulunan üg kişinin tahliyesini istemeğe gelmişler dir. Bunları yaltız başına karşılayan jandarma kumandanı, rovelverli bir şab sm salımına uğramıştır. Ahali arasın. da ateş edenler bulununca jandarmalar da «ilah kullanmağa mecbur olmuşları dır. Neticede yedi kişi ölmüş ve üçü jan darmalardan olmak Üzere 6 kişi yara- lanmıştır. Kazım ÜUzalp İzmir'de (Başı 1 1mci sayılada) Cenup Anadolusundaki verimli ova- karın ürünü Akdeniz'e Antalya'dan yülee letilmektedir. şehirde halkla da görüştüm. Kazanç- larından memnundurlar. Antalya'da çe « şidli ziraate büyük Özen verilmiş, pi » rinç ekaminin, portakal bahçelerinin her yıl artığını öğrendim. İpek böcekçilik kurumunu gördüm. Antalya'da önümüz. deki yıllarda daha çok ipek alınacağı beklenmektie Antalya'da sıcak iklim ürünleri yetiştirilmiye çalışılıyor. Bu iş- le uğraşan zizaat bakanlığı yabancı mih tehassıslardan çok umud verici izahat aklım, Bana iklimin kahve yetiştirmiye müsaid olduğunu söylediler. Muz yetip tirilmiye de ayrıca çalışılıyor. - Antalya- dan dönüşte Buzdur'da kaldık. Hakla muzda büyük tezahur gösterildi. Temas larında halkın çalışkan ve işsever olduğu su gördüm. Belediyesi şehrin güzelliği - ni artırmağa çalışıyor. El sanayiinden bilhassa dokumacılığın çok ileri olduğu nu öğrendim. Ziraatla uğraşanlar da Ürünlerin değerlendirilmesi tedbirlerin- den memnunuz.,, Aydın, 20 (AA) — Büyük Ulus Ku. rultayı Başkanı Kâzım Örzalp bugün İz- mire avdet etmişlerdir. Büyük başkan Aydında coşkun ve içten gelen bir ve- vinç dalgası arasında karşılanmış: vila- yet sıflırına kadar Aydından seçme bir heyet beşkana refakat ederek Avdın'ı- ların saygı ve sevgilerini «'ım vrenr