24 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

BAYIFA 2 DIŞARDAN GELEN Alman silahlanma- sının aldığı yeni durum (Başı 1 inci sayıfada) B. Hitler döndü Berlin, 23 (A.A.) — B. Hitler Vis « Baden'den buraya gelmiştir. General Sekt Berlin'e * dönüyor Berlin, 23 (A.A.) — “Berliney Ta- gablatt,, ın Tokyo bildirmenine göre, Nankin hükümetinin ordusunu tensik İçin Çin'do bulunan General Fon Sekt, yakında Berlin'e dönecaktir. Balkan andlaşması mü- messilleri toplanıyor Bükreş, 23 (A.A.) — Royter a- sı bildirmeninden: B. Titules- :ınbııgün Belgrad'a hareket edi- yor. Orada, küçük itilaf ve bal. nn andlaşması mümessillerile gö- Tüşecektir. Diplomasi mehafiline göre, bu İtilâf grupları, bir beyanname neş- rederek, eski düşman memleket.- ler, Almanya'nın yeniden tesis et- tiği mecburt askerlik hizmeti usu- künü taklid ettikleri takdirde, or- dularını seferber edeceklerini bil. direceklerdir. ğ " Konsey 10 mayısta toplanıyor Bükreş, 23 (A.A.) — Balkan anlaşması daimi meclisi, ihtimal 10 mayısta toplanacaktır. B. Titulesko Londraya da uğrıyacak Bükreş, 23 (A.A.) — Yarın Pa. ris'e hareket etmesi ihtimali olan B. Titülesko'nun Londra'ya da git- mesi ihtimali vardır. Fransa yüksek milli mü- dafaa meclisi toplandı Paris, 23 (A.A.) — Milli müda- faa yüksek meclisi,' B. Lebrun'un Başkanlığı altında toplanmış ve harb zamanında yapılacak teşki- İât projesini tetkik etmiştir. Fransız notasının sureti Moskova, 23 (A.A.) — Fransız Bi yük Elçisi B. Alfan, alman hükümetine verilen 21/3 tarihli fransız notasınm bir Buretini B. Litvinol'a tevdi etmiştir, Sovyetlerin Amerika elçisi ve durum Nevyork, 23 (A.A.) — Sovyet Rus - ya'nın Amerika elçisi B. Troyanovski, Avrupa'da patlıyacak herhangi bir sa - vaşın derhal evrensel bir savaş - olaca - inı söylemiş, Sovyet Rusyanın sınırla- rını korumiya hazır olduğunu, fakat ba- Tış istediğini ve Amerika ile ticaretinin gelişmesini dilediğini ilâve etmiştir, — Ordu için alman ulusunun verdiği para y Berlin, 23 (AAJ — Havar bi'dir « — Meninden: Ordu teşkili için alman ulu - Su tarafından verilen paranın çokluğu münasebetiyle, harbiye bakanı, bir Ber- Hin bankası nezdinde “orduya şükran,, İsmi altında bir hesab açtırmıştır. Bu he- saba verilecek paralar asgari formalite ile kabul edilecektir. Bay Saymen ve barış Londra, 23 (AA.) — Gildersen'de #öylemiş olduğu bir söylevde Sir Say « men demiştir ki: “— Ne dünyanm bize yabancı her - bangi bir tarafında çıkacak maceralara, me de herkesin kavgalarına karışmak İs- temiyoruz. Karışırsak, barışın devamı - Ha yardım etmiş olmayız.,, Sir Con Saymen, cuma günü, Avam kamarasında bu kadar nazik bir durum- Gda, dünyanın ve ülkeniz menfaati lehi - me gösterilen takib fikri ve soğuk kan- hlığı ehemmiyetle kaydetmiştir. Alman torpilleri ve Deyli Telgraf Londra, 23 (AA.) — Deyli Telgraf yazıyor: Alman deniz torpilleri büyük mikyasta tekemmül ettirilmiştir. Bun « dan sonra elektrik ile atıalcak olan tor- pillerin deniz üzerinde izleri gözükmi - yecektir. 1918 yılındanberi tetkik edil. mekte olan elektejkli torpiller, bava tor- #illerinden bir parça daha az süratli ola- caktır. Fransız gazeteleri İtal- yan - Fransız görüş birli- ğinin barışı koruyacağını yazıyorlar Paris, 23 (AA.) — Gazeteler, say - Yavların hemen hemen ittifakla fransız italyan anlaşraslarını onadıklarını — özel bir momnuniyetle kaydetmektedirler, Pöti Jurnal diyor ki: * Saylavların özel temayüllerini ve inanlarını biç tarafa bırakarak blok yap- maları hararetli bir tasvibe değer. Daha dün ikinci derecedeki meseleler üzerin- de birçok parçalara ayrılm; olan — ulus, barış ve dikkat husuzlarında müş vrek iade birliğir ilân etmoktedir.,, Lö Jurnal diyor kit * Yapılmakta alan konuşmalarda Fransa namına söz — söylüyeceklere bu kütle halinde verilen rey faydasız olmı- yacaktır. Laval — Eden — Suviç arasında ya- pılacak üç taraflı görüşme hakkında, ga- zeteler, bu kadar hararetle istenilen bu konferansın birliğin dikkate değer bir tezahürü olduğunu yazmaktadırlar. Lö Pöti Parizyen diyor ki: " Almanya'nın, gizli bir niyetle, Fran- sa, İtalya ve İngiltereyi ayırmak, biri- birindea ayrılmaz telâkki adilen Londra protokolundaki meseleleri — parçalamak üzere büyük seyasal bir oyuna giriştiği fransız — italyan ve İn; Berlin — zürüşmesinden açıkça teyid edilecektir. Bu tesanüdün * değeri bu dakikada olduğu kadar h'ç bir zaman bu derece yüksek olamaz.,, Maten gazetesi, Paris görüşmelerinin genel biy mahiyette olacağını, kati bir hareket hattr tesbite çalışmıyacağını, fakat kuşku götürmez bir durum almı- ya müsaade edeceğini yazmaktadır. Övr gazetesi, B. Laval'in Moskova yolculuğundan bahsederken, Berlin res- mi mahfillerinin, bu yolculuğun B. La- val için bir konuşma seyahati değil fa « kat bir tahakkuk seyahati olacağın ıtek- rar ettiklerini kaydediyor. Berlin makhfil- leri, nisan ayı sonunda Fransız — sov - yet akışılıklı yardım andlaşmasının 80- nuclandırmış olacağını iddia etmekte - dirler. B. Çemberlayn'ın ingiliz sıyasası hakkında söyledikleri Londra, 23 (ALA.) — Exki Dışarı İş- der Bakanı Sir Ostin Çemberlayn, Bir - mingham'da sıyasal wfukta - toplanan bulutlar, ve uluslararası münascbetlerin gelişmesi hakkında söylediği bir söylev- de demiştir ki: * — Açık söyliyeceğim, bana kalır- Sa sıyasamızda bazı acemilikler olmuş- tur, Berlin'e davet edilmemizin - sebebi, belki de müsavi hukuk sakibi devletler grubunda en az tarafkir olmaklığımız - dır. Öyle sanıyorum ki, yapılan davetli, fransız ve italyan dortlarımıza bildire » vek, Berlin'e hareketimizi ilân etmedan önce, bu yolculuk hakkında beraber ko- nuşmuş olsaydık, daha iyi etmiş olur » duk. İngiliz bakanlarının, Berlin'i ziya- retleri arifesinde, Almanya'nın kendisi- ni Versay anlaşmasının askeri kayıdları ile bağlı olmadığını ani olarak itân edişi Ve ne garbi, ne de orta Avrupa'da bu - gini bildirişi, bütün dünya için büyük bir darbe oldu. Böyle bir zamanda veri- len böyle bir karar, bana, yapilan teah- hüdlcrin kıymetleri hakkında kuşku ver. di. Büyük bir ulus böyle hareket ederse, bir barış sistemi kurulamaz.., Tngiltere'nin bu kabil şeyleri onamı- yacağını söylemekle barış ülküsüne da- ha iyi yardım edeceğini umud - ettiğini söyledikten sonra muhafazakâr lider sözlerini şöyle bitirmiştir: “Barışın korunması alâkadar dev- letlerin barışı korumak için müştereken hareket etmeleri gerektir. Genel temi « nata aid bir işte rol oynıyacak vaziyet- te bulunmamız gerekir.,, Bir savaş olursa Ameri- ka'nın durumu Vaşington, 23 (A.A.) — Ayan dışa- rüşler komisyonu başkanı B. Key Pit « man, Amerika, uluslar derneğinde ol- madığı için, Almanyanın tekrar, silâh » lanması işinin dışında kalması gerektiği- ni söylemiştir. Buna mukabil, aynt komisyonda üye olan B, Ceynus Pop, bugünkl — şartlar içinde, Amerika'nın Avrupa'da bir sa - vaşta biytaraflığını korumast imkânı ol- madığını söylemiştir. Bu takdirde, pa « muk ekenler ile sanayiciler, deniz tica- reti yollarının açık tutulması için hükü- met üzerinde dayanılmaz bir tazyik ya- pacaklardır. Amerika'nın son durumı" Vaşington, 23 (A.A.) — B. Ruzvelt ile müşavirleri Amerika'nın Londra'daki elçisi tarafından —Avrupanın duramu hakkında verilmiş olan raporu tetkik et- mektedirler. Amerika hükümeti, Almanya'nın ka- rarı hakkında her hangi bir teşebbüste bulunmağa karar vermemiş olduğu gibi bir teşebbüste bulunmak istediği tak - dirde bu teşebbüsün şekli ne olacağını da tesbit etmiş değildir. Fakat, alman — amerikan anlaşması man bazırlanmasına karşı protestoda bu- Tunulması hususunun tetkik - edilmekta olduğu temin edilmektedir. B. Hul'ün anlaşmalar et- rafında düşünceleri Vaşingtoa, 23 (A.A.) — B. Hul, al- man kararımı tasvib elmediğini ihsas et- miştir. Bakan, Almanya'dan bahşetmeksizin demiştir ki: “ Amerika ve onun ulusları an - Tâşmaların bütün hükümlerine kati ola - rak riayet edilmesini teşvik için müm « kün olan bütün manevi nüfuzlarını dai- ma kullanmalıdırlar. Amerika, devamlı bir barışm bütün bünyesini anlaşmaların teşkil etmesi gerekliyeceğini daima te - yid eylemiştir. Uluslararasi meselelerin dostça halline inanân herkes, meriyette olan anlaşmalara riayet etmemek husu- sundaki genel isteği görmekle artan bir endise duymaktadır. B. Hul'ün söyledikleri ve alman gazetelri Berlin, 23 (A.A.) — Havas bildir « meninden: B. Hul'ün andlaşmaların tat- biki tehine Amerika'nın manevi nüfuru nu kullanması gereği hakkındaki söyle dikleri fena karşılanmıştır. Berliner Tageblat gazetesi, bu söy « lenenlerde, “Fransanm kati tezine bir dayantı,, görmekte ve bunun Almanya- ya karşı bir hareket olduğunu söyiyerek şunları ilâve etmektedir: *“ Almanya, andlaşmaların Avrupaya barış getiren bir vasıta olduğunu inkâr etmiyor, fakat andlaşma var, andlaşmı- ©ık var.. Londrada Avrupa dev- letleri konferansı Londra, 23 (A.A.) — Deyli Meyl'e göre, dün akşam Berlin görüşmesi mem- nuniyet verici bir şekilde sonuclandığı takdirde Londra'da bir Avrupa devlet - leri koaforansının toplantıya — çağınıl « tür, Gazete, bu teklifin İngiltere tarafın- dan ileri sürüleceğini sanmaktadır, Amerikada yeni hava merkezleri Vaşington, 23 (A.A.) — Amerika u- mırlarının korunması içir altı kuvvetli hava merkezi yapılması hakkında harbi- ye bakanlığına salâhiyet veren kanun projesini, meclis askeri komisyonu itti- fakla onamıştır, İTALYA'DA Musolini'nin beyanatı *“Avrupa'daki işbirliği ve barış arzumuz birkaç milyon çelik süngü üzerine dayanmakladır,, Roma, 23 (A.A.) — Royter bil- dirmeninden: Siyah gömleklile. rin bir toplantısında, Venedik sa- rayının Balkonundan söylediği heyecanlı bir nutukta B. Musolini demiştir ki: “— Avrupada'ki teşriki mesai ve barış arzumuzun esası birkaç milyon çelik süngü üzerine dayan- maktadır. Siyasi ufkun bulutlarla dolu ol- duğu bugün, İtalya bütün dünya- ya karikulâde bir itidal manzara- 81 arzetmektedir. Çünkü İtalya si- lah bakımımdan ve düşünce bakı- mından müsterihtir. Sizin vasıtanızla, İtalya milleti- ne, doğabilecek i vaziyet için hazırlıksız olmadığımızı söy- lemek isterim.,, 1911 ihtiyatını da silah altına alıyorlar Roma, 23 (A.A.) — Efradınm bir kısmı Afrikaya sevkedilmek üzere evelce seferber edilmiş olan 1911 sınıfının berayı ihtiyat tama- men seferber edilmesine karar ve- rilmiştir. BELÇİKA'DA Belçika'da sıyasal durum Brüksel, 23 (A.LA.) — Kıralın, ken « disini malümat toplamağa memur ettiği B. Töniz, sosyalist lüder Vanderveld ile görüşmüş, lider, gelecek hükümetin u- yasal bir şefin bakanlığında kurulma - B. Tönis, kabine teşkiline memur edilmediğini, fakat bir program hazır - lamağa çalıştığını söylüyerek — demiştir ki: “— Şimidilik bicibirlerile anık ök mıyan adamları bir araya toplamak, bir işe yaramaz, ökonomik meselelerin, poli- tika mesolelerinden daha mühim tutul . ması gerektir. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Belçika kabinesini kimin / kuracağı belli değil Brüksel, 23 (A.A.) — Yeni kabine - nin teşldli için şimdi ulusal banka mü- dür muavimi Bay Vanzilandin ismi chem miyetle zikredilmektedir. Bay Vanzilan- din. Döbrokvil kabinesinde bakan iken sıyasal fırkaların muhalefeti yüzünden tatbik edemediği bir plânı mevcuddur, Tayyare sayısını bir misli arttırıyor Vaşington, 23 (A.A.) — Birleşik A- merikanın batı kıyısında Perl — Habur — Havay'da ve kanal mıntakasında ha- va üsleri kurulmasına'nid 38 milyon do- Tarbık tahsisat lâyihası, salı günü —ulus meclisinde konuşulacaktır. Amerika bahriyesinde 1.000 tayya » re vardır. Bunun ikâ mislino çıkarılma- sı istenilmektedir. Fakat daha önce pi » Amerika harbiye büdce- sini 400 milyon dolar arttırdı Vaşington, 23 (AA.) — Mebusan ve âyan meelislerinin mümessilleri tara- fından aktedilen bir konferansda, harbi- ye bakanlığı için 400.000.000 dolarlık bir tabsisat derpiş eden kanun lâyiha « siyle alâkadar olarak, Amerika ordusu mevcudunun yüzde kırk nisbetinde ço - galtılması hakkında itilâf hasıl olmuştur. 'SON DUYUKLAR YUNANİSTAN'DA ——— Yunan - Bulgar konu: | ları duyuğu asılsızdır — | Atina, 23 (A.A.) — Yunanisları Bulgaristan arasında sonuclanmanı$ daşmazlıkların balli için konuşmıya rişildiğine dair olan duyuklar, iyi Tf mat alan mahfillerce tekzib edili dir. Sofya, 23 (AA.) — Resmi ka tan bildirildiğine göre, iki ülke arastil daki anlaşmazlıkların halli için Y tan ile Bulgaristan aratında - şi hiçbir konuşmıya başlanmış değildir. Yunan - Bulgar görüşmeleri ) Atina, 23 (A.A.) — Havas #* | jansı hususi muhabirinin - sali yettar bir membadan aldığı Tümata göre, yunan - bulgar zakeratıma yakında tekrar başla* nacaktır. Yunan hükümetinin B garistana teklifler yaptığı mektedir. Kavala'da isyana aid — belgeler bulundu Atina, 23 (AA.) — Atina ajatısli Kavala'da, ihtilâlci kumandan Burda * —— Tasa aid savaş evrakının bulunup zablet — dildiğini yazmaktadır. n Bu savaş evrakı, ihtilâlin, ikimci Kİf mun başlangıcında, yani örfi y ilânından çok önce hazırlanmış olduğu” — mu isbat etmektedir. İ B. Venizelosun, bu kantndan dolayll — cümhuriyeti kurtarmak istiyerek, ihti * — lâlin başına geçtiğini söylediği malüm dur. Hükümet, devlet ve ulusu gelecek * te her türlü muhtemel harekete lıı'dJ ” korumak için, rurumu tasfiye etmek © tedir, Fesadcılar hakkında yeni yeni dosyalar elde edildi — Atina, 23 (A.A.) — Atina 84 jansından: Fesad hareketi haki © kında tahkikatta bulunmaya mur makamlar Selanik'te, suik Bunlardan anlaşıldığına öre; ikasdın mürettiblerine ikincik nunun ilk günlerinde gönderil haberde, filo fesadcılar — taral dan işgal edilir edilmez, Veniz! los'un bir beyanname neşrederci harek idaresini deruhde et! ğini bildirecekti. Keza bu vesikâi lardan çıkarıldığına göre cümhu riyetin güya tehlikede olduğunâ dalr ortaya çıkarılacak — şayialar! münhasıran fesadcılarımn h: maksadlarını gizlemeğe matuftu- Başlıca hedef, şiddet istimaliyle iktidar mevkiüni ele geçirmekti- Bu ifşaat, Venizelos'un yalan iddi alarını cerh için en eyi delillerdire Venizelos'un uydurma bahaneleri Atina, 23 (A.A.) — Tavsifi im* kânı olmıayn hınıv hıı::iednı h gö için Venizelos ta fmm#ğüu delillere bu rada hiç bir ehemmiyet atfedilmel mekte olmakla beraber, Venizelosi yanı kayıd yalanları kaydetmeyâ,