3 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

3 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

w.ım BAZARNTESİ DIŞARDAN GELEN Yeni çek kabinesı Prag, 2 (A.A.) — Başbakan B. Malipetr, yeni hükümetin ku - rumu hakkında Parti Başkanlarile görüşmelerini sonuna srdirmiştir. Yeni hükümet, son seçimler ü- zerıne kuvvetlenen küçük esnaf ve üçük endüstriyel'ler partisinin de katımı ile gcn_ıqh—mış olan eski partiler birliğine dayanacaktır. Bu eski partiler birliği cekoslovak ve alman çiftçileri ile çekoslovak sos- yal demokratları da içinde bulun- durmakta idi. Hükümet, saylavlar kurulunda 300 ( <n 166 sına ve sena'dan da 150 üyeden 8? sine güvenmek. tedir. Çeknokvıkvı parlamento tö - rülc-'ne vöre bu çoğunluk yetmek- tedir. B. Malipetr, yarın, cumur baş- kanına, bakanlıkların, partiler a - rasında dadıtrlmasını önergeye - cektir. Kabinede iki alman '. bakan var Prag, 2 (A.A.) — Listesi Cu - mur Başkanı tarafımdan daha o - naylanmamış olan yeni kabinede yeni olarak kimse bulunmryacak - tır. Almanların iki bakan tara - fından temsil edilecekleri kesin - dir. Çiftci Bay Maşnik ulusal sav - ga bakanlığında kalacaktır. Esnaf ve küçük tacimer partisinin Bay Naedenin tecim bakan!ığında kal- ması ve eski bakanlardan demok - rat Sbrasokun sazsal yardım ba - kanı alması iktimali vardır. ALMANYA'DA: Yeni alman ordusunun sayısı Berlin, 2 (A.A.) — Askerlik şubeleri, Almanya'da 1914 Klerin doğu Prusyasımda da 1910 ve 1914 dağumluların yaklamasına başla - mışlardır. Bu yaklamalar ayın on altısına kadar sürecektir. Yalnız yadsüel «Rem bölgesinde, yokla - ma 31 ağustosa kadar uzayacak - tır. Yabancı ülkelerde bulunan bu doğumlular çağırılmıyacaktır. Denizde hizmet — dokam aydır. Uçak fabrikaları ile sivil uçak ce- miyetlerinde çalışan işçiler, hava ordusunda hizmet ettirilecekler - dir. Senelik hizmet süresi dolayı - sile ve işçilik hizmetimi de hesaba katarak, öğretim görecek erlerin sayısı 900.000 1i bulmaktadır. Hiz - met süresi iki kat olacak olursa asker sayısr da 1.200.000 e çıka - caktır. Sü Bakanı, yaşları 45 den ileri olanları da Bir buyrultu ile çağırabilecek ve esilâhli ulus» prensibi dolaymsiyle, ne yaş ne de cins farkr gözetmeksizin, bütün eli silâh tutan almanları asker e - debilmektedir. Almanyada eski bir saylav tutsandı Berlin, 2 (A.A.) — Sıyasal po- lis, Berlin'deki Avusturyalılar bir- Tiği başkanlık divanı üyelerinden Dromişler'i tutsamıştır. Dramiş- Ter; vaymar rejimi- zamanında, Rayhştağ kurumunun eski sosyal demokrat başkanı Löbe'nin baş- kanlığındaki Avusturya - alman halk birliğinin genel sekreteri idi. Bu tutsama hadisesi gizli tu- olmayıp gazeteci Berthold. Jakob meselesi ile ilişiği vardır. Amerikan ulusu kaygı içinde (Başı 1 da bulunan çiflik sahiblerine yar- dim için 100 milyon ayrılmıştır. 3 — Bataklıkların kurutulması için Men devletine 100 milyon do- lar verilecektir. 4— Kanalizasyonların mao - dern bir hale konması için Nev - york şehrine yedi milyon dolar ve- rilecektir. 5 — Yardım ve yeniden yapı projelerini yeritmek üzere, Vis - consin devletime 100 milyon dolar verilecektir. İllincis devleti, yardım kuru - muna ayda payına düşen üç mil - yon doları vermedikçe kendisine ayrıca bu gibi yardım yapılmıya - caktır. Nevyork, 2 (A.A.) — Kamoy 4. 3. 933 tarihinde Ruzvelt'in ko- tardığı bankalar paniğinden b..: en ağır buhran olan şimdiki bul - ranın önünde alacağı tedbirler - den dalayı kaygıdadır. Bay Ruzveh'in ulusal kalkın- ma tedbirlerinden çoğunu kurtar- mak kararımda olduğu gerçektir. Fakat, iş pek karışık ve zordur. Kamoy, Ruzvelt'in dünkü & yevinde ileri sürdüğü meselenin yora tarzında kendisiyle beraber- dir. Öte taraftan hükümet de Ha- rekete geçmek için 1936 ikinci teş- rininde yapılacak olan seçimi bek- liyemez. Bundan dolayr kamey de- rin kaygı ile karışık bir şaşkınlık içindedir. Konservatif çevenler de, ulu - sal kalkınma kontrolunun kaldırıl- masında felâketli sonuçlar gör - mektedir. Fakat anasal kanuna karşın kanum ve kararlar yapıla - bilir mi? Gerekli olan kararlar ve yeni bir düzen kuruluncaya kadar her şey Ruzvelt'e karşı gitmektedir. Ruzvelt eski kuralları boşa çı!> - ran hadiselerle bir kere daha sa - vaşmak dölenindedir Teksas'ta korkunç bir fırtına Duanis “Teksas,, 2 ÇALA.) — Evlerin çoğunu yıkan, fırtınalı büyük bir yağmurda dört çocuk boğulmuştur. Hayvanların birço- ğw ve ürünler bütün bütün mah- volmuştur. —- - —— inci sayıfada) Havana'nın yeni anasal kanunu Havana, 2 (A.A.) — Kabine 1901 tarihli anasal kanunun ana çizgilerini korumakla beraber, ye- ni anasal kanun taslağını onayla - maıştır. Kabine, kadınların seçim hakkını prensip olarak kabul et - miştir. Alı hükümeti bir kapadı Berlin, 2 (A.A.) — Hükümet, B. Müusolininim alman - italyan dostluğu- nu bulandıracak tarzda bir karikatürü- nü basan Kladeradaç adımndaki — mizah gazetesini kapatmıştır. UU S ŞeaM Nai Sçe İ Fransız knh'ım-sin— | den kamoy umudlu (Başt © inci sayrfada) Hükümet, tüze bakanlığında bir kanun bürosu kuracak ve bu büro, ayrı ayrı bakanlıklar tara- fimdan hazırlanacak olan hükümet buyrultularına türel bir şekil ve- recektir. Eski büdce, bakanı B. Abel Gardey'in finans bakanı Kayoya yardım etmesi iktimali çoktur. B. Kayo, devletin finans işleri yoluma girinceye kadar finans ba- kanlığında kalacağını ve belki de üç_ hfıfa sonra çekileceğini söyle- miştir. Kamoy, yeni kabineden umudlu Paris, 2 (A.A.) — Buyson ka- binesinin kuruluşu kamayu yatış- dırmıştır. B. Kayo'nun finans ha- kanlığında bulunması, finansal kalkınmayı kolaylaştıracağı gibi, mareşal Peten'in de kabineye gir- mesi sryasal durumu sağ'ımlaş- tıracaktır. Frank yükseliyor Paris, 2 (A.A.) — Fransız fran- gr açılış fiatlarından 1,25 punto fazlaya çıkarak, 6.60.75 de kapan- mıştır, Fransız tahvilleri kuvvetle kalkmmaktadır. Afyon kamisyonunun aldığı tedbirler Cenevre, 2 (A.A.) — Afyon ko- misyonu, 1933 yılı içinde yapılan afyon ve başka uyuşturucu mad- deler tecimi hakkında hükümet- lerin gönderdiği yıllık raporları, incelemeğe devam etmiştir. Ayrı ayrı delgeler, yasağa kar- şın olarak 1933 yılında Çin'e 119 bin kilo afyon sokulduğu hakkın- da B. Guvinar tarafından verilen Tapor üzerinde durulmasını iste- | mişlerdir. Çinm delgesi, girit devam ettik- çe afyon tecimine karşı savaşın faydasız olacağını söylemiş, Çin hükümetinin gereken - tedbirleri alabilmesi için, İrarı hükümetinin bandisine- gisit işleciniz ) 1 hakkının verilmesini istemiştir. Bunun üzerine İran delgesi, afyon üretmesinde hiç bir gizlilik olmadığını ve son yıllarda azal- mış olan bu ürünün istem azaldık- ça daha ziyade eksileceğini belirt- İ ee İtalyam delgesi, 1932 ve 1933 yıllarında Çin'in afyona karşı yap- tığı savaşta kendisine yardım için çok uğraşıldığını ve Çin hüküme- tinin kanunlarını kuvvetlendirme- si ve aynı zamanda İranla elbirli- ği yapması gerektiğini söyledik- ten sonra, İran'da hind keneviri ekiminin yasak edileceği umudu- nu göstermiştir. Buna cevab veren İran delgesi, hükümetinin afyon hakkındaki 1912 ve 1925 anlaşmalarını imza hind kenevirinin zıı fazla ip yapı- mına yaradığını, İran'ın haşhaş e- kimini azaltmak istediğini söyle- miştir. ) Komisyon başkanı, bugünkü durumu iyileştirmek ergesile İra- nmm yakında 1925 anlaşmasını o- ınyl_ıyıuğını umduğunu söyle- Almanya - İtalya ve orta Âvrupa durumu Paris, 2 (A.A.) — Övr gazete si düyor ki: “alman andacı, doğu Avrupasının düzenine karsı sıya sal, büyük bir manevradır. Al. manya'nın Romadaki kınavı, son haftalar içinde her vakitkinden çok olmuştur. B. Musolini'nin St - resa'da üzerine aldığı yükenleri İtalya'nın Küçük Antant ve Bal - kan anlantı ile barışmasından d. ğan yükenlerle bağdamak güç ola caktı. İtalya'nın — yalanlamasın- karşın, yabancı hükümetler, Ber - Hn ile Roma arasmdaki birçok gi rüşmelerin, Viyana'da, içerden çe lecek bir hükümet çarpısı üzerii. bir nazi rejimi kurmak için bir 1 laşma ile sonuçlandığını sanma' ta haklıdırlar. Fransız Dış Bakanlığında, İtal- ya'nın harba atılmaktan vazgeç - miyeceği sanılıyor. Bununla bera ber, süel bilgelerin söylediklerine göre, Habeşistan'ın alınması dört yüz bimden fazla asker ve dürt yıl dan fazla bir zaman istiyecektir. Bundan ötürü, Orta Avrupa için Stresa'da tasarlanan baysallık re- jiminin bugün epeyi tehlikede ol - duğundan korkulur.,, SAY!FA 5 SON DUYUKLAR ZM seemen A İngiliz basınına İtalyanın cevabı Rema, 2 (A.LA.) — hegiliz ha- sınının yazdığına, İtalya'nın ver- diği karsılık şudur: « Malya, Streza sıyasasına b - hıdır. İngilâz basınının İtalya Al - manya arasındaki ilzilerin dürzel- mesini, Batı devletlerinin birleşik cephcelrinden ayrılıs sayan yazı - larını, İtalya istiyere': yapılmış sa- yar, Üst üste yapılan seferberlik tedbirleri, sevkedilen askere k>- - şın, İtalya anayurdunun süel değe- rini düşürmemek ve hallâ arttır - mak amacile yapılmıştır. Eğer İtalya, Avusturya erk ğine kefil olduğundan ötürü b soravlası üzerine almış ise Bren - ner üzerinde tekbaşına jandarma- lık etmek ve Tuna çevresinde, ka- mu devletleri ilgiliyen bir durumu tek bqına korumak ödevini de üzerine almayı reddeder. İtalya, Stresa andlaşmasını imzalamış olan bütün devletlere eşit kolay - hıklar gösteren B. Hitler'in öner- gelerini birdenbire reddetmek lü- zaumuna inanmış değildir. B. Hitler'in işbirliği d” zi Fransa - İngiltere ve İtalya'nın Stresa'daki birge durumlarının bir sonucu gibidir. İtalya, batı devletlerinin Av - rupa dışında da elbirliği ile hare- ket etmelerini dilemektedir. Kayseride atlı spor kulübü Ocanr başkanı Şevket Turgud kssmet adlı hayvanile ve bir engel atlarkan — Kayseri — Özel aytarımızdan: — Memlekette at yetiştirmek, at bakırmını öğretmek, binici bir gençlik yetiştir. mek için kurulan atlr spor kulübünün çalışmaları şehirde geniş bir ilgi toplı- yacak kadar gelişmiştir. Bundan yedi ây evel kurulan ocağın bugün 90 kadın ve erkek üyesi vardır. Üye sayrer gün geçtikçe çoğaldığı gibi ocağa karşı balkın ilgisi de fazlalaş- maktadır. İlbay Nazmi Toker ve Kor- general ocağın sürel koruyucuları her vakit içia kulübe yakından ilgile- niyorlar ve kulübün gelişmesine — yar- dem ediyorlar. Kulüb kurulduktan sonra ilk iş - larak Üyelerinden hür kurulu Karacabey ve Çifteler harasına göndererek at satın almak olmuştus. Giden kurul Çifteler haarsmdan dörder yaşında sekiz tane 14? — 1,50 arasında yarım — ve arıkan arab ve ingiliz hayvanı almıştır. Alı- man hayvanlar hiç eğitim görmemiştir. Aslında at meraklışı olan Kayseri halkı öğretmenlerinin teknik yetki u- sullerini de öğrenerek eyi hayvan ye- tiştirmeğe çalışmaktadırlar. Ocak şim- diki çalışmasını şu üç noktada topla- muştir: 1 — Remant hayvanlarınm yetişki- Si 2 — Ocağın emrinde bulunan eği- tim görmüş alan hayvanlaria haftada İli manej ve bir kır gezintisi olmak V- zere teknik binicilik dersleri vermek. $ — Ocağın öğretmeni süvari yüz- başısı Kemal Biner her hafta pazar gün- Teri halkevinde atçılık, binicilik hak- kında serbest konleranalar vermek ve halkın kullandığı alaturka gem ve nalı yasak etmek. Saydığım üç maddenin büyük etki- leri görülmüştür. En çek alaturka gem 4 ve nal meselesi diyebilirim ki hemen hemen ortadan kaldırılmış gibidir, 7 “Serbest konferanslar candas bir ils — gi ile karşılanıyor. Ocak açıldıktan son za halkın elinde bulunan hayvamların — eğitim ve bakım usulleri gün geçtikçe Atlr spor ocağının 16 hayvanlık bir — pansiyonu 9x4 urunluğunda bir kolva- rı vardır. Özel olarak Hbaylıkça ocağa İsmet İnönü okulu verilmiştir. Ocak yurdda at sevgisini daha fazla yaymak — için geçen gün çok güzel hazırladığı — bür baloda cansız atlar üzerinde karliser hareketleri ve atlayış yarışları yapmış — gağrılılar bundan çok koşnüd kalmış- — tız. Bez fabrikasının açılma töreninde ocak üyeleri arasında yarıslar yapılar — zırlanmakta ve bunun için on kişilik bir Ekip kurulmal tadır. Atlı spor ocağının yedi ay gibi kır — sa bir zamanda bu çalışmasiyle memle. — kete faydalı olusu güdülen — usullerde — disiplinle çalışmaları eseridir ğ