12 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. Nı: SOE ULUS Adımız, andımızdır 12, TEMMUZ 1935 CUMA Nevyork, I1 (A.A.) — Kadiın uçmar Kera İngalla, doğudan batıya kadın süra rekoru kurmak için Floyd Bennetden Ka- liforinyadaki Bürbanka uçmuştur. Her yerde 5 kurus B:ışl)akanımız Vana döndü Van, 10 (A.A.) — Başbakan İsmet İnönü 9 temmuzda _vaış. Havasor, Edremit bölgelerini ve Şemran kanalını gözden g.fçıî.dlk' ten sonra dün Van'a dönmüşlür. —aam ——— Eski parzılur nasıl ıleğîştirilecek? Finans Bakanlığının 10 —47 -935 tarihli ve 8031 nnmrılı. belı!flg. - riyle verdikleri izin üzerine yürür- lükte bulunan para değişlirme Öğ- reneğinde aşağıdaki değişiklikler apılmı" ir. ? P.ı | — İkinci maddede bulunan (yırtılmış) kelimesi kaldırılmış bu madde şu şekilde kalmıştır. Münderecatı lıolıylıldı' okutn— mıyacak derecede kirlenmiş yağ - lanmış veya rengi uçmuş veya par- çalanmış ve yahut yanmış ve k.ıv- rulmuş banknotlar yedekleriyle değiştirilecektir. Il — Üçüncü maddenin A, B, € fıkraları şu şekilde tadil edil - miştir. A) Kirlenmiş, boyanmış, ren- gi uçmuş, yanmış ve kavrulmuş blup ta çerçeve içindeki sathından eksilmiş banknotlar en az iki seri veya iki sıra numaralarmın ve ya- hut bir seri veya bir sıra numara - sile Maliye Vekilinin imzasının okunabilmesi şartile tam bedeli mukabilinde değiştirilir. B) Banknot bir parçadan iba- ret ve sathında eksiği bulunduğu takdirde dördüncü madde  fıkra- sında sözü geçen kabarit ceıvelle_— rine tatbik ile değiştirilebilmesi için A fıkrasında zikrolunan va - sıfları taşıması İâzımdır. C) Birden fazla parçalara ay- rılmış olan banknotlarda ise par - Çaların umumi heyetinde keza A fıkrasında sayılan vasıflar bulu - nursa bu banknotun bütün parça- ları (numara ve imzaları taşımı - yanlar da dahil) değişmiye kabul olunur. Şu kadar ki parçaların o bank- notun parçaları olduğu açıkça belli olması gerekli bulunduğun K dan parçaların bilhassa sıhhatleri tayin olabilecek halde bulunmala- rı ve banknotun üzerinde bulun - dukları kısmın civarile n şekli ve tezyinat ve saire itibarile uygun bulunmaları gereklidir. Fersude banknotların değiştir- *me işleri 10 - 7 - 935 günlemecin- den itibaren yukarıki tadilâta gö- re yapılacaktır.,, / Türk - yugoslav dostlu - gunun yeni bir gösterisi İstanbul, 11 (A.A.) — İçinde kotor deniz tecimi akademisinin 45 talebesi bulunan Villi-Velebita yugoslav okul gemisinin 8 hazi - randa İstanbul'a yaptığı göret türk ve yugoslav uluslarını birleş- tiren dostluk duygularının ne ka - dar kuvvetli, içtem ve sağlam ol - duğunu bir kere daha göstermeğe yol olmuştur. Kotor deniz tecimi akademisi direktörü B. Miloh Lipovaz hare- ketinden önce bize şunları söyle - miştir: “— Bize karşı gösterdiği içtem dostlukla bizi gerçekten duygu - landırmış olan bu güzel dost ve ülkeden büyük bir heye- canla ayrılıyoruz. (Sonu 2. el sayıfada) Yeni gülyağlarımız piyasaya çıkarılıyor. Ispartadaki örnek fabrika bu yıl nasıl çalışlı, ne randıman aldı ? Ulusal ban - kalarımızın bir Limtet Sosyete halinde kurduk- darı Isparta'da » ki örnek gülya - ğı fabrikası, bu yul, ilk defa ola- rak çalışmış va ilk ürününü al « miştır. Parfümeri' de türlü kokula- rt Fikse etmek (değişmez ve bo zulmaz hale ge - tirmek) için kul- lanılan gülyağının alıcıları Fran - sa, İngiltere ve Amerika'daki par- fümeri fabrikalarıdır ve bunların yıllık istekleri de üç, dört bin kilo kadardır. Bizim yeni fabrikamız — aşa- ğgıda anlatıldığı gibi — ıı_'ı'f mev - siminin çok kurak gitmesi dola - yısiyle kırk kilo yağ çıkarmıştır. Güllerin verimi bol olursa 'p?n - kanın üretimi her yıl 125 - kiloyu Gülletin depo edildiği yer. bulabilir. Bir kilo gülyağının sa - tış Hiatı dört, beş yüz lira olduğu - na göre yeni Ffabrikanın İsparta bölgesine sağlıyacağı geliri azım - samamak lâzımdır. Ancak, bunun için de gül yetiştiren bölgeler hal- kının bu işe önem vermesi ve ye - tiştirdikleri gülleri satarken çok para kazanmak davasına kendile- rini kaptırmamak gerektir. He - men ilâve edelim ki; 1spartalılar bu lüzumu iyice anlamışlar ve fab- rikanın işlerini kolaylaştırmak için ellerinden ne gelirse esirgememiş- lerdir. Gülyağcılık ve Isparta örnek gülyağı Fabrikası hakkında elde etmiş olduğumuz bilgeleri aşağı - ya yazıyoruz : Bütün Anadolu üzerinde his - sedilen kuraklık en çok Isparta'da ve hele Ispartanın gül bahçeleri bölgesinde kendini gösterdi. Çif - çiler bu seneki ürünün hiç yağ - mur, yağmazsa 70 30 nisbetinde ve son on beş gün içinde yağarsa 70 20 nisbetinde az olacağını oranlıyorlardı. Fakat hakikatte ürün bundan az oldu. Beklenilen gül mikdarı 280 le 320 bin kilo iken ancak 145 bin kilo çiçek alı- nabildi ki diğer yıllar ürününü ancak 76 SO kadarıdır. Isparta gülyağı farbikasının ulilyağı fabrrkasının dışardan görünüşü | açılıp işlemesi tam vu sıralara ras- gelmiş bulunmaktadır. Çiçek toplama zamanı her yıl 18 mayıstan 20 hazirana kadar 34 gün sürerken bu yıl yağmursuzluk yüzünden 18 mayıstan 7 hazirana kadar ancak 21 gün sürebilmiş, bundan başka ilk ve son günler - de toplanabilen mikdar da pek önemsiz olmuştur. Gül ürününün kuraklık yüzünden Bulgaristan- pek fazla zarar gördüğü haber alınmaktadır. Çiçeklerin verimi Isparta örnek gülyağı fabri - kasında taktir edilen çiçeklerden alıman verim dikkate değer: fakat şunu da kabul etmek lâzımdır ki devamlı kuraklığın bu verim üze - vinde kötü etkileri olmuştur. Gül ağaçlarında parazitler çalışmaya koyulmuş ve birçok koncalar açı - (Sonu 5 inci sayıfada) B. Şükrü Saraçın tüze işleri hakkın- daki diyevi İstanbul, 11 (Telefon) — Tüze Bakanı B. Şükrü Saraç bugün Tü- ze sarayına giderek bütün hakyer.- leri başkan ve üyeleriyle genel sa vamanlar ve yardımcılarının bu lundukları bir toplantıya başkan hık etmiştir. Tüze bakanı bu top lantıda, yeni hazırlanan tüzel ka- nunlar hakkında izahlar vermiş, tüzel yeğritimler hakkında hükü- menlerin fikirlerini sormuştur. B. Şükrü Saraç şunları söyle - miştir: “— Adliyemizin bundan sonra daha muntazam çalışabilmesi ve işlerin daha çabuk yürüyebilmesi için esaslı surette çalışıyoruz. Bu- rada kaldığım üç gün içinde adli işleri tetkik ettim. Ankara'da ha - zırlanan yeni kanunlar münasebe- tiyle çalışkan adliye adamlarımı- zın fikirlerini aldım. İstirahat müd. detimi geçirmek için İzmir'e gidi- yorum. İzmir'de de etüdler yapa- cağım. Sonra Ankara'ya dönece- ğim Hazırlanan kanun. projeleri adliyemizin tekâmülü için en uy - gun tadilat vapılarak kamutayın ilk toplantısına arzedilecektir. Adliye mekanizmamızın iş'eyi- şi günden güne olgunlaşmakta - dır. Ufak bir surette aksayan nok- talar da ortadan kaldırılınca mun- tazam bir makine halinde çalışa caktır.,, B. Şükrü Sarâç bu akşam İz - mir'e gitti. Prens Pol bugün Bükreşe varıyor Bükreş, 11 (A. A.) — Ra- dor ajansı bildi- riyor: Yugos - lav naibi Prens Pol ile Prenses Olga Kıral Ka rol'a iki günlük bir görette bu - lunmak — üzere yarın Sinaya' - ya — gelecekler, Kıral Kayrol ile Veliaht — Mişel, Başbakan Tata- resko ve dış ba - kanı B. Titüles- ko — tarafından karşılanacaklar dır. Gazeteler , Prens Pol'ün ya- bancı memle - ketlere ilk gezisi olan bu göret dolayısiyle iki mem- leket arasındaki dayanışmayı kay- dediyorlar. Bükreşe giden Prens Pol B. Vehbi Demirel gitti İç Bakanlığı yönetgeri B. Veh- bi Demirel Edirneye gitmek üzere dün akşam İstanbula hareket et « miş, durakta iç bakanlığı ileri ge- lenleriyle işyarlar tarafından uğur: lanmıştır. Musolini “biz Habeşlerin oyuncağı değiliz,, diyor. Roma, ll (A.A.) — Afrika'ya gidecek general ve subaylar önün- de söz söyliyen B. Musolini İtalya- nın ulusal prestij ve asığını yerine getirmek suretile italyan - habeş kavgasını kesin olarak kotarmağa karar verdiğini söylemiş ve demiş- tir ki: “— İtalya Habeşistan gibi kar- gaşalık içinde bulunan bir hükü - metin meydan okuma sıyasasına oyuncak olamaz.,, B. Avenolun değetleri Londra, 11 (A.A.) — Uluslar sosyetesi genel sekreteri Bay Ave- nol Bay Baldvin'le konuşmuştur. Bu konuşmada italyan - habeş me- selesinin görüşüldüğü sanılmak - tadır. Bay Avenol bundan başka dış, bakanlığı sekreteri Sir Rober Sit- tart ile de görüşmüştür. Bay Avenol yarım, Bay Eden$ görecektir. İngiltere Habeşistana silah göndermiyor Londra, 11 (A.A.) — İngilte- re hükümeti, Habeşistana silâk gönderilmesini yasak etmiştir. — Yeni hadiseler Roma, 11 (A.A.) — Resmiğ bir hildiriğe göze Hakeişlüei'dü yeniden iki hâdise olmuştu. Gtemmuz sabahı, — İtalyanın Harrar konsolosu otomabille Lire- canaya doğru gidiyorken bir ha - beş subayı ile bazı habeş askerle- rine rastlamıştır. Bunlar kendisini söverek ve tehdit ederek durdurmak is- temişlerdir. (Sonu 2. ci sayıfada) a Havalarımızı korumak için beş yüz uçak lazım., Biz bu sayı yı da aşmağa çalışacağız!