6 Kasım 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

OÖN ALTINCI YIL. No: 5130 ULUS | Adımız, andımızdır 6 SONTT Son haberler * 2. ci sayıfada | -M > Ç UISA'H"X RİN. Heryerde 5 kurüş İtalyanlar Habeşiştanda üç koldan ilerliyorlar Makalle iki günde alınabi'ecekmiş Üç koldan ılerlıyen italyan kuvvetleri makalle önünde birleşe- cekler - İtalyan uçakları habeş üssülharekelerini bombardı - man ediyor -Negüs cepheye gidiyor - Adisababada umutsuzluk Ögedende hebeş gözcüleri Adisababa, 5 (A.A.) — Hükü- met çevenleri, italyan - habeş an - luşmazlığma bir anlaşma bulma- Gündelik BİZİM DAVALARIMIZ ğ F.R, ATAY * — Tayyare Filolarımızı vü - otide getirmek tçin büyük milferi. mizia yüce tpisini hayacanla an. mak Borcumdur.» <. Son armıulusa! — hediseler, türk milleti içlu kudretii bir ha. yatiğ Bnemde tutalım. aa bir daha hak verdir. di! Çok emekle kurduğumuz, ca « zumuızla korumaya — andiçtiğimiz kutsal yurdun, havadan saldırış « İsra kargı güvenlik altında bu « Janması demek, bize saldıracak « farın, kendi yurtlarında bizim de aynı zararları — yapabileceğimi Rgüvenimiz demektir. Bu güveni, hergün, artıracak — araç bulmakta, büyük Türk ulusunun, ae göksel bir duyguyu kalbinde taşı her fe rdin vatan için lutuşan göz- Terinde okumaktayız.., Hiç çüpha yok ki bizim şefi- miz, ve onun hükümet, biri ordu başındaki büyük arkada- şı, cumuriyetin ilk on yılı içinde bütün dünyaya şu hakikati tasdik ettirdiler: “Türkiye sınırları için- de türk ordusu ile mücadele edi- lemez.,, Türk ordusunun kuvvetlenme- sinden, barış ve sükün dostlarının derin bir hoşnudluk duydukları- na şüphe yoktur: Çünkü biz an- cak milli müdafaamızı sağlamak için hazırlanmaktayız. Hakikiğ harb tehlikesi ise, milli müdafaa- larını sağlamamış olanların - baş- kalarında uyandırdığı kolay zafer ve feth iştahından geliyor. : Milli müdafaalarını - sağlamış olanlar, eğer kendi - bölgelerinde barışı korumak - için kuvvet ve a- zimlerini birleştirirlerse, bir taraf- tan harbı zorlaştıracak veya im- kânsızlaştıracaklar, bir yandan da dünyada barış nizamının kurul- masına çalışan politikaların ve ce- iniydtlerin mevaffak olmasına biz- met edeceklerdir. Kara ve deniz müdafaamız ka- dar, hava müdafaamızı da az za- manda, güven altına almak zaru- retini Atatürk, bize milli düatur (Sonu 3. inci sayıfnri | yı Fransa ve İngiltere'ye bırakan tanzim komitesinin kara- rınt hoşnudlukla karşılamaktadır. Bununla beraber, bu çevenler, ltal- Habeşistan | | geye kadar uzatmaktır. ', Mevcudüç kolordunun ikisi hemen Makalle'yi işgal etmek için harekete geçmiş bulunmaktadır - lar. Bu kolordular biribirleriyle ir- tibat kurarak en 3ol cenahlarını Dankali kuvvetlerine karşsı yürüt 1 müşlerdir. Sağda bulunan üçüncü kolor- du Aksum kuzayına, Takaze neh- rine doğru yürümektedir. Napoli, S (A.A.) — 1072 ne- fer, 86 subay ile tanklar, bombar- dıman ve keşif uçakları ve bir o - büs topu bataryası yüklenmiş olan Atlanta gemi in doğu Afrika- si — hareket iştir. Bainzia ve Liguria gemileri de bugün hareket edeceklerdir. Bu comilar, General Tetruzri'nin ku- Bir itelyan karayoneti bir rrinaktan geçemiyerek dururken tarafından kabul edilemiyeceğin- den dolayı yapılacak görüşmelerin sonuçları hakkında şüpheli görün. marktedirler. mandası altında bulunan 3.2J0 ne- fer.ve 100 bombardıman uçağı yüklemişlerdir. Asmara, $ (A.A,) C ai İtalyan istikâm krtaları yol yaparken Roma, $ (A.A.) — İtalyan ta arruzunun hedefi, Eritre cephesi- ni, Takaze nehri ve Aksum güne- yinden Dankali'de Musaali da gının merkerzini teskil ettiği böl - CH.P. Kamutay Parti Grupu toplantısı C.H. Partisi Kamutay Grupu İdare Heyeti Başkanlığından: C. H. Partisi Kamutay Grapu kanlığında toplandı: Mahalli idareler ve ilk tedrisat, Milli Emlâk, memurlar kanunu ve toprak kanunu komisyonları gibi Partinin özel lıomııyorılnı ıyelınıylıı Kamutay — encümenleri ? mütehasmı üyelerinin seçimi etrafında görüşülerek tesbit g edilmiştir. KADADDAPLARARARADAZ I. | gece yağan sürekli yağmurlar kamyonlar için yapılmış olan yol ları bozmuştur. Bu yağmurlar, mevsime göre bir istisna teşkil et- mektedir. — (Sonu 2. ci sayıfada) B İ bugün Hasan Saka'nın baş- "Ulus,, un dıl yazıları Düstur Kelimenin etimoloji. morfoloji ve fonetik Iıakıınındaıı çö: Kelimenin etimolojik şekli: (1) (ed () ed: Köktür. Burada “yük- seklik, büyüklük, kuvvet, kudret, esas, asıl, sahip,, anlamlarını göt- terir, (2) üs: (. 4 4), ektir. Olduk: ça geniş bir sahayı ve mananın bu sahaya genişleyişini gösterir. Ed — üs — edüs: kuvvet, kud- ret, sahiplik v. anlamlarının büyüklüğü demektir. Kelimenin başka şekilleri de vardır: I. Edis — Mürtefi A, Ediş -— Bâlâ H Ediz — Yüksek kıymet, âli, mürtefi IV. Etiz — Âli V. Edizlik VI Tös VIL Töz 8): .68) 6 Üt (4) ur) dür. İrtifa Asıl, temel, sanem Asıl, mengşe, tabiat, kuvvet V, Tusa — Sandetimize hizmet eden her şey (3) üt: ( t) eki, sözün an- lamını katiyetle tosbit ve tayin e- der ektir, 1. Radlof dügacı. I. Uygur lehçesi H, Uygür metinleri. -Analytischer İndex su den Fünt ersten Stückan der Türkisehen — Turtan « von Gabain) HI. Radlof tügati. 1. Çağatay lehçe- Texte (Bang, si, Anaiytiseher İndex zu den Fünf ersten Stücken der Türkisehen fan . Texte (Bang. von Gabain) İv. Radlof lügati. I. Koman lehçesi V. Divanü Lügat-it.Türk VE. Radtof Yügati. HI. Alktay Tehçe- iv.x VIL, Divanü Lügatdt.Türk VEN. Pekarski, Yakut Dili Iügati. Tur- Yalan havadisler Son gelen fransızca “İlüstras- yon,, meçmuasında okunmuştur : « Türlü mason tarikatlerinin, dün . yanın hemen her tarafında olduğu gihi, Türkiyede de kendilerini temsil v. aliyetlerini neşreden — Tocalatı vardı. Vekiller Heyeti Reisi İsmet Paşa, bir. denbire, bütün Türkiye Tocalarrnı fes. heden ve bunların mallarına devlet na- sarna elkoyan Het nevi toplantılar bunlara yasak e- dilmiştir. Buraya bir kanun çıkarmıştır. koyduğumuz (o - toğrafi, meşciktâzam üyelerinin, Bey - oğlu dördüncü nbteri, Sadettin -Beyin başkanlığı altında yaptıklacı son top- lantıyı göstermektedir .. Yalnız Fransa'nın değil, Avru panın en ciddi mecmualarından biri sayılan “İlüstrasyon,, a böy le yalan bir havadisin nasıl veril- diğine hayret etmemek mümkün değildir. Bizde masonluk, — bu memlekette, devrimci cumuriyet vejimi altında mevcudiyetine lü - zum olmadığına karar vererek kendi kendini feshetmiştir. Hükü- met tarafından masonlar ne taz- yik görmüşlerdir, ne de görmek - tedirler. ümlenmesi Düs | üt — düsüt: Geniş an- lıııdı kuvvet, kudret, sahip, hı— kim, ıeııul demektir. (4) ur: (. v) eki, kelimenin manasını muayyen, kati bir saha- da tahakkuk ve temyiz ettirir. O halde: (ed | üs | ül — ür); son morfolojik ve fonetik şeklini kul- lanalım, DÜSTUR. — kudreti, ha- kimiyeti, büyüklüğü, esas olduğu kabul edilen, tanılan, ona — kati- yen riayeti icap ettiren şey de- mektir. Yani kanun demektir, da- gişmiyen şekil demektir, umumun riayet etmesi icap eden bir kaide demektir. Bu kelime Arapçaya da, “asıl, kanun” ve “veziri âzam” anlamla- rında geçmiştir (*) Farsçada da: “sahip, izin, asıl, kanun, pişva” gibi anlamlarda kullanılır. (**J (*) Ahterci Kebir (**) Lisan.tı DÜZELTME 4 sönteşrin tarihli sayrmızdaki sütununun 18 em, h. dil yazısının ik inci satırında kelimesi yanlışlıkla “Hâdis,, yazılmıştır. Özür diliyerek düzeltiriz. Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik IV üncü anket ı —EFv 2 — Oba 3—Av t — Ağıl 5 — tolu 6 — Ova 7 — Yurd 8 — Ocak D Yukardaki kelimelerin ve asıl kökleri nelerdir? İl) Bu kelimeler nasıl teşek! * etmişlerdir? Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ekler nelerdir ve eklerin herbiri - nin mana ve farkları bakı - mından rolleri ne olmuştur? Bu araştırma neticesinde : A - Türk dili kökleri ve, * B - Türk dili ekleri, ve, C- Türk sözlerinin teşekkü- lü hakkında bir kaide ç- karmak mümkün müdür? Yukardaki dördüncü dil anl- : mize okurlarımızın verecekleri ce-« vabları, gazetemiz yazı işleri di « rektörlüğüne göndermelerini rica ederiz. Şimdiye kadar aldığımız | sevabları sırasiyle koyduğumuz ııH Bandan Böyle de koyacaYız. ilk *