1 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

1 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

1 SONKANUN 1936 ÇARŞAMBA 1935 YILINDA NELER OLDU in dışında olup biten hâdiselerin başlıcalarını bugünkü sayımızda kay- Bün gece saat 12 de geçmişe karışan 1935 yılında memleketimizde ve memlek, ı gördük detmeyi fayd MEMLEKET İÇİNDE Sonkânun 1935 Kültür bakanı merhum 2 — Yüksek müdafa bahar toplantılarına başladı. — Atatörk İran Dış bakanı Kâzı: ni Hanı kabul etti. 4 — İstanbulda zelzele oldu. 6 — Erdek depremine uğrayanl va Kızılay yardım etti. 11 — Memlekette müti lar vardır. Karakösede hararet — 40 kadar düşmüştür. 12 — Atatürk bugün sini kabul etmiştir. 18 — İç ve sağlık bakanlıki vafından zelzele mıntakasına gönde- vilen heyetler Ankaraya dönmüşler dür. 16 — Sıvas - Erzurum . demiryolu. milyon muayyen müdder satılmıştır. N men göçmen akını devam etmektedir. Göçmenlerin bütün istirahati edilmiştir. 21 — Atatürk Başbakan İnönü ile beraber İstanbula gitmiştir. 23 — İstanbul limanı için wrojesi hazırlanmıştır. 24 — Trakya mıntakası valiler mum müfettişin başkanlığında topla- marak göçmen işlerini görüşmüşlerdir. — Yılda bir üzüm günü yapılma- iyan elçi: — Kışın gelmiş olmasına rağ- temin şir aslah amı Ekonomi bakanlığı muvafık gör- müştür. 26 — Buşün Ankarada ve yurdun her tarafında tayyare şehidleri ihti Şubat 1935 V— CH.P. umümi reislik divanı türkün başkanlığında toplanmış ve saylav namzedlerini tesbit Başlamışlardır 2 — Azlıklara mensub yurddaşla- yın da saylav seçilmesi kararlaştır aaştar. — Kültür bakanlığı her mektepte kütüphane kurmağa karar vermiştir. Yozgadda bir deprem olmuştur. 8 — Saylav seçimini memleketin er tarafında C.H.P. namzedleri ka. zanmıştır. 9 — Kayseride Atatürk heykeli a- gılmıştır. inde dış ve iç işler bakanlarile C.H. P. genel sekreteri B. Peker olduğu kalde Ankaraya dönmüşlerdi 13 — Isparta gülyağı fabrik, Aaşaatı tamamen bitmi — İstanbul üniversitesine yen liralık bir teleskopun gelecek yıla birakılmıştır. 14 — Manisada 100 bin liraya çı- kacak hastahanenin temeli bugün a- tılmıştır. 17 — Şark vilâyetlerimizde görül. memiş bir soğuk vardır. — Ereğli fabrikasının makineleri Hartman müessesesine ihale edilmiş- 18 — Kamâl Atatürk Alanyadan Antalyaya gelmiştir. — Ekonomi bakanlığı kok fiatla- rını indirmişti 19 — Ankara yüksek ziraat ensti- tüsünde Ziraat müdürlı ü kursu açıl- — Atatürk Eğe vapurüyla Antal- yadan ayrılmıştır. 22 — Halkevlerinin açılış merasi- mi yurdda sevinçle kutlanmıştır. — Ödemişliler orduya (2) uçak daha hediyeyi kararlaştırmışlar 23 — Atatürk Ege vapuruyla Mar- marisi şereflendirmiştir. 24 — Seyhan ve Ceyhan ırmakları taşmız — Adanada, Samsunda ve Konya- da grip salgını vardır. 28 — Atatürk bugün saat 13 de İs- tanbuldan Ankaraya dönmüştür. Mart 193: 1 — Atatürk yeniden cumur reis- tebrikleri ine seçilmesi dolayısiyle kabul etmiştir. 5 — C.H.P. Kamutay grupu top: lanmış ve €ncümenleri seçmiştir. &6 — Menderes taşmış ve bütün e- vayı su kaplamıştır. 8 — Kamutay bugünkü toplantı- yında ihtisas encümenlerini seçmiştir. 9 — Bugün Adapazarında hafif Bir zelzele olmuştur. 11 — Bugün Ersurum - kurtuluşu Heyet kavelesini cörüşmek üzere Almanya büçün — ticaret mü 12 — Yusuf Akçora ölmüştür. 19 — Belediyeler bankı müdürü Muhtar Savut ölmüştür 21 — Celâl Bayar, Ankarada bu- dunan Sovyet mühendislerine bir zi- yafet vermişti 22 — Ankara hukuk fakültesi pro- fesörl 26 — Kont Dö Martel zelmiştir. 27 — Atatürk Kont Dö fransız elçisi B. Kammerereri ve bul- Ankara; Martel vlofu kabul etmiştir. teşkili tayyare almaya karar gar elçisi B. tında anet işleri 29 — Türk kooperatifçilik - kuru- ULUS | u yıllık toplantısını Ankarada yaj Vömişi Nisan 1935 1 — Baymdırlık bakanlığı Filyos - Ereğli, Burdur - İsparta kısımların- da 42 kilemetrelik kısmı münakasaya koydu. 6 — Diyarbekirde Atatürk kutlanmıştır. 9 — Mimar Sinanın yıldönümü mü- nasebetiyle bugün Ankara halkevin- de bir toplantı yapılmıştır. — Atatürk C.H.P. dördnücü kurul. toplanacağını bir tayının 4 mayısta le bildirmiştir. — Aksarayda hafif bir deprem ol- muştür. 11 — Urfanın kurtuluşunun on be şinci yılı kutlanmıştır. 12 — İstanbulda milletler arası on ikinci feminizm kongresi açılmı 14 — Ankarada birkaç festival ve- recek olan Sovyet elçiliğinde vermiş- lerdir. 17 — Sovyet rusyalı festivallerini halkevinde Halkevinde bir resim sergisi açılmış- tır. 21 — Sümerbank heyeti umumiye- teşkil eden büdce ve iktsad ko- misyonları toplanmıştır. — Boluda şiddetli bir fırtına muştur. — Vekâletler arası turizm komis- yonu ilk toplantısını yapmıştır. 22 — İhtiyat mektebinden bu dev- vede mezun olanlar Taksimde çid resmi yapmışlardır. 23 — Kamutayın ilk toplan! yıldönümü ve çocuk bayramı olan 23 n bütün memlekette - kutlanmış- — Türkkuşu uçucu üyeleri buzün tayyare cemiyeti merkezinde toplan- mışlar ve Sovyet Rusyadan çelen mi cla tanığllilardır. 26 — Arsmilüsal küdinlar köngre- *i namına 40 kişilik bir heyet buzün Ankaraya gelmiştir. — Balkan antantı ekonomik kon- seyi azaları Ankaradan ayrılmışlar dır. 28 — Bugün Denizlide bir deprem olmuştur. a öle için Maraş belediyesi irmıştır. gölünün kurutulma i- sine bugün başlanmışt 30 — İzmir belediyesi atlı tram- vayları kaldırmıştır. — Derince silosunun inşas — Maraş kurtuluş harbı kahramanlar — Sovyetli artistler |: lerdir. Mayıs 1935 1 — Karsta şiddetli bir deprem ol muştur. Üç kişi ağır yaralıdır. Birçok evler yıkılmıştır. Aydın demiryolunun satın alın- kkındak müzakereler netice- lenmiştir. 2 — Kars depremi Digor nahiye merkezinde felâket şeklini / almıştır. 200 den fazla ölü, 500 den fazla ağır yaralı vi — Türkküşü / kurumunün — açılı bugün uçak alanında - Atatürk ve - nönünün hazır bulunmasiyle - yapıl: mıştır. 5 — Kızılay Kars felâketzedeleri- 'ne 20000 lira göndermiştir 7 — Dış bakanı Aras Balkan anlaş- ması dış bakanları konseyinde bulun- mak üzere İstanbula gitmiştir. — İzmirde bulunan Sovyetli tistler İstanbula gelmişlerdir. kapamıştır. 11 — Dün gece Malatyada bir dep- rem olmuştur. 14 — Dil cemiyeti gazdtölerimize beşer kelimelik listeler göndermeye başlamıştır — Atatürk Türkkuşunun uçuş ala- nını şereflendirmiştir. — CH.P. büyük kurultayı yeni /mname taslağını tasvib etmiştir. 16 — CHEP. kurultayı b odaları genel kurultayı bugün top- lanmıştır. 25 — Türk Hava kurumu / altıncı kurultayı İnönünün çok mühim bir söyleviyle açılmıştır. — Basın kurultayı açılmıştır. Ko- misyonlar çalışmaya başlamışlardır. 29 — Atatürk hava kurumuna on bin lira vererek hava tehlikesini lenlerin başına geçmiştir. Haziran 1935 hesabına yapılmaktadır. — Moskova büyük elçi Vasif Çer Büyük Britanya te- cim anlaşması imzalanmıştır. 7 — Keçiborlu kükürt — fabrikar işlemeye başlamıştır. 11 — Saffet Arıkan Kültür baka: ni olmuştur. 14 — Ankarada dil, tarih, coğra! ya fakültesi kurulması ve zir darın taksitlendirilmesi Kamutay kabul etmişt — Şeker fiatları ucuzlamıştır. 17 — Memleketteki 4 şeker fu rikası birleşmiştir. 21 — Yüksek müdafaa meclisi - nönünün başkanlığında toplanmıştır. 25 — Moskova büyük - elçiliğine Zekâi Apaydın tayin edilmiştir. ” doğu illerinde 27 — Receb Peker İtalyaya gitmiş: 29 — Başbakan İnönü, beraberin. de Tevfik Rüştü Aras olduğu halde ir tetkik seyahati Temmuz 1935 1 — Şart seyahatine çıkan Diyarbekire varmıştır. — Kabutaj hakkının türk bayra- gına geçtiği gün büyük - şenliklerle kutlanmıştır. 7 — Avrupada birçok muvaffaki- — yetler kazanan süvari zabitlerimiz İstanbula dönmüşlerdir. latan- bul şubesi bayanlar kolu tarafından hazırlanan miting buzün - Taksimde yapılmıştır. İ 15 — Atatürk Bursayı şereflendir. — müşlerdir. 18 — Başbakan İnönü ve Diş ba- kanı Aras Sovyet Ermenistanna ge çerek Serdarahat barajını tetkik et mişlerdir. Akşam / Sarıkamışa / döne müşlerdir. muştur.. 31 — Ergani yolu bakır made kadar varmıştır. n — Baymdırlık bakanı Çetin Kaya Gediz köprüsünü açmıştır. Ağustos 1935 Ti — Çanakkale harbının nümü kutlanmıştır. ” 20 — İlk üzüm, incir mahsulü İz- mnir borsasına gelmiştir. ——— © 22 — Şark gezisinden dönen nü, bakanları İstanbula / çağırmış bakanlar kurulu Atatürkün hığında toplanmıştır. 23 — Aramılusal beşinci Iamir nayırı açılmıştır. kasının temelini atmış ve Keçi kükürt fabrikasını açmıştır. çıkmış ve değerli iki orman yandık- 'tan sonra söndürülmüştür. 30 — Otuz ağustos znfer ve uçak | bayramı bütün yurdde büyük şenlik- lerle kutlanmıştır. Eylâl 1935 1 — Namık lamail ölmüştür. 4 — Bayındırlık hakanı döğu gezi- sine çıkttı. - Sayfayı çeviriniz - ULUS'un romanı: Kırmızı Zanbak Yazan: Anatol FRANS Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Polin'in bir baş şı onu düşüncelerinden wzaklaştırdı, Bir sarı salkım fidanının arkasın- dan fırlayan Şulet, arabaya mantolarla çan- Tefrika: 74 olarak adaletsiz ve zalim medeniyetin yıkı- — harüzerine dikmek niyetinde idi. Bu mak- sadla da bir tarikat ve bir gazete kuruyordu. Madam Marten tarikati biliyordu. Gazeteye gelince: Bu, on paraya satılacak ve mersiye şeklinde yazılmış şiirlerle dolu olacaktı. Şar- ni edilebilecekti dilmesi de lâzımdı. Çok sade, şiddetli ve ya neşeli olan nazım, halka en uygun olan tek dildi. Nesir ise pek ince zekâlı insanlara el kı gibi tegar ve teganni e- tercüme ettim. Fakat, Toskana'nın yorduğu Şulet, yeşil Omberya'yı ve onun nemli havasını esefle anıyordu. yakta ve verimli ovasının ortasında dua ede- rek, hatırma getiriyordu. — Orada ormanlar ve kayalıklar, beyaz bulutlu gök yüzünün göründüğü orman kıyı: ları vardır. Orada ben, Sen ” Fransua'nın izi üzerinde dolaştım ve onun güneş mersiyesi- ni sade ve yoksul, eski fransız veznine göre zarif “kuraklığının Assiz'i, a- Size pek 18 Tıpkı dünya gibi tostoparlak yaptığınız Kardeşimiz rüzgâr için, kız kardeşimiz ay iş Kardeşlerimiz yıldızlar için sizi öreceğim allahım. Ve mavi gök yüzüne hareketli bulutu - Ve sabah sislerini ona birer tül gibi gerdiğiniz iç Mal gibi, parlak ve şa'şaali ertiğiniz sizi öveceğim allabı Koyduğunuz için, sizi öveceğim allahım. taları taşıyan oda hizmetçisini birdenbire tu- — Jeki deki anarşistlerle düşüp kalkmıştı. tup öpmüştü. Şimdi, sevinç içinde, çıplak — bütün geceyi biribirlerine romanslar söyle- kafasının / kenarlarındaki / kulakları, birer — yip okumakla geçirirlerdi. boynuz gibi kalkık, saç baş karma karışık, —» Ve sonra ee e bahçe yollarından kaçıyordu. Kontes Mar- ol 'teni selâmladı — Demek ki size allaha lâzım, Madam? nrladık demek Şulet İtalyada kalıyordu. Bir kadının kendisini çağırmakta olduğunu söylüyor du: Bu kadın Roma idi. Kardinalleri gör- mek istiyordu. Bunlardan, pek zeki bir adam diye övülen biri belki sosyalist ve ih- tilâlci kilise mütalcasına iştirak edecekti. Şulet'in gayesi vardı; Istırap yolunun haçı- 1 — ölü ve çıplak olarak değil — canlı ve gölgesi altına alan kollarını germis verişli idi. O, Sen Jak sokağı meyhanelerin- Bunlar, — Bir şüir defteri olacak olan bir gazete — almakta idi. doğrudan doğruya halkın ruhuna hitap ede- cektir. Bende birazıcık jeni bulanlar var. Bil- mem bunlar haklımıdırlar. Fakat şunu tes- lim etmek lâzımdır ki bende oldukça ameli fikir vardır. Mis Bel, eldivenlerini giyerek merdiven- lerden iniyordu. — Oh! darling, şehir ve dağlar ve gök yüzü kendileri için göz yaşı dökmenizi isti- yorlar. Onlardan ayrıldığınıza esef etmeniz ve tekrar görmek arzusuna kapılmanız için bugün hepsi güzelleşmişdirler. Madam Marten bunu dinlemek istediği- ni söyledi. Mis Bel ise daha şimdiden din- lemeğe başlamıştı bile. Ve çehre: rafından yapılmış bir melek heykeli ifadesi Şulet bunun sanatsız bir köylü şiiri oldu- ğunu söyledi. Sonra, yavaş yavaş ve tek ton. lu bir sesle mersiyeyi okudu Hayat peşinde olmamızı istediğiniz bu dünyayı Sevimli ve aydınlık ettiğinizden dolayı, sizi Onu siz, altın, zümrüd ve zebercedle süslediniz Bir kitabı levhalarla bezeyen, resimci gibi, allahım. Ve onu iyi olduğu kadar da güzel ettiğiniz, Sizi kutlayacağım, rabbim, sizi öveceğim allahım, Çördük tanesi için Pırnal dalı için, Korkunç ve pek iyi kardeşim ateş içini, Ve kardeşimiz, tevazulu, bâkir ve kaymetli sar için allahım. Mino ta: Kudretli, çiçekle örtünmüş göğsünde, anası ile Berleri içinde gütümseyen çocuğunu besleyen toprak için, Ve sizi seven erkek iç Gözlerinden çıkınca size meleki yoksul Ve kardeşimiz Hayat, kardeşimiz Ölüm içi Sizi öveceğim rabbim, ki sondakikamda, — n, göz yaşları getirilen in allab öveceğim, allahım Güzel batıda ölürken daha öyü bir şafağa —— Herkese karşı pırıldayan güneşi yarattığınız için, &b - Bavuşmak istiyen Yavru olmak için allahım, — (Sonu var)