January 16, 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

January 16, 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

16 SONKÂNUN 1936 PERŞEMBE Cephelerde tayyare bombardımanları devam ediyor İtalyan harb plânı nedir? (Başı 1 ir gaden arazisi üzerinde uçar halkının Galla kısmına ce varakalar raber aynı zamanda Somalileri kendi i sayfada) k habeş iyarları ile İtalyaya mütavaata da. vet ve bunun mukabilinde hürriyet Ve imtiyazat vâdetmiş bulundukları nt beyan etmektedir. Gayri resmi bir kaynakta bu va: urdan bazılarının ingiliz Soma- düşmüş olduğu söylenmek. yakı 15 ÇAA.) — İtalyan keşif uçaklarından biri Dessie'nin üzerinde si dakikalık bir uçuş yapar a göre bazı fotoğraflar çek- Tekrar bir. bombardımana uğra- len dişarı- getirilmiş ınmış ise de, v lan çekilip İtalyanların zayiat mühim de İtalyanların harb plânı nedir? Londra, 15 (ALA.) — Röyter bildi- riyor: irkaç haftadanberi - şimaldeki talyan ordularının hareketsiz görünü- hakkında mektedir. Fakat Adisababada bulunan bazı TAEELERdenbiiler, ilmlrenlana. <Bi reketsizliğinin kendi istekleri netice- *i olduğunu ve bunun inceden inceye düşünülmüş ve halen büyük bir titiz- ftiklerini pek de hoşnud görmemektedirler. Habeşle- küçük hücumlar halinde kendini gös termektedir. Fakat Dessie ve Aç babanın sözüne inanılır kaynakların. dan çıkan haberlere göre bu çok yakında umumi bir taarruz hali- ak ve yalnız Makalle bölgesin fakat bütün şimal cephesin- de kendini gösterecektir. Bu suretle italyanların, habeş ordularını büyük bir muharebeye zorlama yolundaki plânları, sonunda muvaffak - oluyor demektir. İtalyanların niyetleri, ba- beşlerin bu büyük hücumunu / yalnız karmakla kalmak değil, fakat ayaı zamanda şimdiden kararlaştırılmış bir tarzda hemen şiddetli bir mukabil taarruza geçmektir. Bu . taarruzun muvaffakiyet ihtimalleri - pek çoktur. Çünkü o zaman italyanlar kı 'da bozulmuş habeş orduları bulacak- lardır. Buna intizaren şimdiki halde yan tayyare kuvvetleri gayet büyük fasliyetler göstermekte, üs - noktala: Fından çok uzaklara kadar keşifler yapmakta ve şimal cephesinde habeş kıtalarını bombardımana — devam et mektedirler. İsveçin İtalyaya verdiği protesto notası Stokholen, 15 (A-A.) — Dış bal hığı, Romadaki - İsveç orta elçisinin düpkü gün İtalya hükümetine verdi. den notanın metnini tebliğ eylemek tedir. İtalyadar Kardıman emni Habeşistandan ve bom. 'da orada hazır bu dunan İsveç tebaasından — toplanılan haberler, İsveç hükümetinin bu se hakkında sarih bir fikir edinmesi- 'ne yardım etmiştir. Neticede, İsveç hükümeti şu kana nte varmıştır ki, hastahane doğrudan doğruya italyan tayyarelerinin hücum. Jarına uğramış bulunmaktadır. leveç hükümeti, İtalya hükümeti- ni bu yüzden, şiddetle - protesto et inek mecburiyetinde kalmıştır. Bundan başka, nota/ bir. kısınında General Grazyani'nin lsveç hükümetine vermiş olduğu resmi bir tebliğde bom- bardımanın, güya harb kaidelerini say- ir mukabele bil- ikrar edi sebeb, bir hastaneye karşı ruzu haklı gösteremez, ve inin suüstimal edil bir hadise meydana kon mamıştır. İsveç hükümeti bu bombardı. man keyfiyetindeki mesuliyetlerin — bir 'an önce tayin ve baskın yapanların ceza yapılan kazılhaç işaret i delil olacak bi Romanya kıralı Sıyasal sebeblerden dolayı seyahat etmemiş. Bükreş, 15 (AA.) — Resmi mah - filler, Romanya kıralı Karol'ün Belgrado yaretin sıyasal bir sebebi iren ve mühtelif kay yaptığı kisa olduğunu ileri günlük ziyaret, tamamen husı hiyettedir. Öte taraftan Hababure ai sinden Arşidük Antuan'ın bu avda Tunduğu da doğru değildir. Hauptmann idamdan kurtulacak mı? Nevyork, 15 (A.A.) — Hauptmanı'ın avukatları, Nev-jersey sine başvurarak bazı ye mişler ve tahkikatım zenişletilmen kalasını dile tiyerek, idar mişlerdir. Bu avukatları stek reddedilmişti vaba intizaren bir mühlet verip vermi- yeceği daha belli değ O SAYIFA Z DIŞ HABERLER Sovyet Merkezi İcra Komite Hükümetin iç ve dışsıyasasını tasvip etti B.Molotof, 1936 milli ekonomi programını anlattı ve program kabul Moskova, 15 (A.A.) — Sovyet mer- toplantısında fi- B. Grinko kezi icra komitesi nans işleri halk komiseri 63 milyar 100 milyon rublelik 1935 yılı büdeesinin harcanacakları yerler hakkında izahlar vermiş ve ondan sonra 1936 büdcesin Tist yapıcılık programının büyüklüğü vle müsavat halinde olarak 1936 yılı için 78 milyar 500 milyon rublelik bır büdce teklif etmiştir. B. Grinko, yüksek yapıcılığa har redilecek paraların 31 geçerek sosya- milyon rubleyi geçeceğini 've ondan sonra milli müdafaa büdee- sine geçmiştir. B. Grinkonun müda- faz mite tarafından le olduğunu tasrih eylemiştir. Bu fas İa ilâve edil r kızılordu mik- darının artmasına, teknik levazımın ilmesine, / kışlaların - modern bir hale getirilmesine ve ordunun ge- 'nel ve sıyasal tahsil Ve terbiyesinin yükseltilmesine hasrolunacaktı Toplantının sonunda- B. Molotof, 1936 yılı ekonomik programı hakkın da uzun bir nutuk vermiş ve bundan zonra merkezi icra komitesi, hükü- metin gerek iç gerek dış sıyasasını kasvib eden ve 1926 - yılı plânını tas- B. Molotofun ekor ram hakkındaki izahları Moskova, 15 (ALA.) — nından çok geniş ve başarılması da Başbetke YENİ HAYVANLAR VERGİ (Başı I. inci sayfada) Vergilerimizin safi gelir ü- zerinden veya — vasıtalı olarak alınması hedefine imkân el verdiği ölçüde gideceğiz. Ye ni hayvanlar vergisi kanunu, imkânsızlık karşısında bizi bu ana maksada en yakın götürecek esas- ları içine almıştır. Hayvancılığı mız bilânço yapan müesseseler ve topluluklar elinde - olmaktan he- nüz uzaktır. Bunda da bina ve ara: zide olduğu itibari ve sabit gelir kabul ederek, vergi almak zorun- dayız. Hayvan gelirinin yurdun her “yanında bir değerde olmadığı şüp- hesizdir. Her bölgedeki — hayvan gelirini ayrı ayrı ölçmek, vergiyi de bu ölçülere göre almak, nazari olarak, yerinde görülebilir. Düşü- nülmelidir ki devlet büdcesi; hay- vanlar vergisinden, geçen yıllar gelirine göre muayyen bir ra: kam bekler, ve bu mikdar büdce yekünu içinde azımsanılmıyacak kadar yüksektir. Verginin mali yıl başında ve bir ay içinde yüzde yüze yakın bir nisbette tahsil edil vermesi, kendisine ayrı bir ehemi:- yet verdirir. Başka vergilerin tah- sil zamanlarına göre hayvanlar vergisi, büdcenin az gelirli bir zamanda ihtiyacı karşılar. Dev- let maliyesindeki yeri bu kadar ö- nemli olan bir verginin, alış ölçü- sünü büsbütün bölgelere bırak mak istiyenler yoktur. Onlar da €en azı ve en çoğu gösteren bir sı: nır kabul ediyorlar. Her bölge için tutulacak en az, büdcenin bekledi- ği rakam olacağına göre, en yük seği nihayet fazla vergi gayretine girer. Ziraate yarıyan hayvanlardan vergi alınmamasını düşünenler ve söyliyenler olmuştur. Vergileri indirerek istihsali ucuzlatma ted. birlerine de uygun görülebilir. Ancak istihsali teşvik ederken hareket noktamız; bunun - başka bir yoldan ulusal gelire veya dev let büdcesine faydalı olması için dir. Ziraatte fiatları korunması Müstahsilin hayat şartlarını dü- zeltmek olduğu kadar, devlet hiz metlerine de iştirakini sağlamak içindir. Bu maksad, onun istihlak kuvvetini artırmakla elde edildiği gibi kendine düşen âmme hizmet- lerini yapabilmesi ile de temin e dilir. Bütün istihsal tedbirlerini büd. ceden mi bekliyeceğiz. Halbuki büdce, bu tedbirlerin en lüzamlır suna yetişebilmek için, hakiki ge- lire dayanan kaynaklar bulmak ister. İşte bu zaruret bizi, her mev zuda büdce fedakârlığını düşün mekten uzak tutar. Bu. yılın hay van değeri, geçen iki seneninkin den çok farklı olmadığı halde ver ginin yeni indirilişi de bu zarure- tin tabii bir neticesidir. Kemal ÜNAL ha zor olan muvaffakiyetini temin için dal 1936 ekonomi - plânının bir. çok çetin emekler yapmak lâzım ge- leceğini söylemiş ve bu arada elektrik 'nin ehemiyetli mesini zikretmiz turmak hasında bilhassa zor gayretler gerekiyor. B. Molotof, Stahanof. hareketini ehemiyetinden bahsederek demiştir Bu hareket gayemizdir. Bu el- de edilince, sosyalist iş veri kiki mucizeler görülecektir şarmaya muvaffak olacı etmekliğimiz lâzımdır. n mekt sürette bahsetmiştir. İngiliz kabines toplantısı Petrol ambargosu hakkında kati karar Milletler cemiyeti fikrini bildirdikten sonra verilecek Londra, 15 (A.A) — Kabine bu- gün toplanmış ve dış meselelerle meşgul olmuştur. B.Eden'in Cenev- reye hareketinden önce kabine nin teknik cihetlerini tenvir için ta- mat almıştır. İvning Standard gazetesine göre B. Eden İngiltereyi ne bir taraf, ne de öteki taraf lehine taahhüd altına sokmuyacak / ve herhangi bir kati beyanatta bulunmadan önce kabine ile temas edecektir. Öte / taraftan milli " müdafaa meclisi de Baldvin'in baskanlığında tekrar toplanmıştır. Evelki toplantı- lardakinin — tersine olarak deniz ve hava şefleri ve dış bakanlığının dai- mi / sekreteri — bu toplantıda bulun- mamışlardır. Londra, 15 (A.A) — Kabinenin bugünkü toplantısında, B. Baldvin, evelki gün ve dün toplanan. müda- faa komitesinin çalışmaları hakkm- da izahlar vermiştir. Bundan sonra, kabine zecri ted- birlerin petrol ambarg” siyle genişle- tilmesi hakkındaki zorluklarla uğ - raşmıştır. Bilindiği gibi, İngiltere ile öteki devletler geçen sonteşrinde bu. teklifi, bu zecri tedbiri kati 0 - darak tesirli kılabilmek şartiyle ka - bul etmişlerdir. Kati bir karar an. cak eksperlerle Mi azası bu husustaki dirdikten sonra verilebilecel Fransız parlamentosu Ehemiyetli bir toplantı yapacak 15 (A.A.) — Cuma gür bükümetin genel dış sıyasası hak- kında istizahlar ” yapılacağından, parlamentoda önemli bir celse bek- leniyor. O gün B. Laval, is edecekti gitmezden önce, vaffakiyetle sıyrılacağı umumi yetle sanılmaktadır. edilât 1936 ekonemik plânı nedir? Moskova, 15 (A.A.) — Merkezi tera lında üretim yüzde 23 artacaktır. Elde edilecek elektrik kudreti milyar kilovat saattir. 135 kömür, 30 milyon ton petrol ' yön ton font, 16 milyon ton çelik çı karılacak ve 1900 lokomotifle 90000 yük vagonu, 154.300 traktör, 61000 harman ve biçme makinesi, 161.500 otomobil, 600.000 bisiklet 955.000 #tramofon ve 50.800.000 plâk yapıla caktır Yeni elektrik istasyonlarının kudl reti 1.019.000 kilovatı, hububat istik yud 16 kilo- dur - pamuk 40 Alman gazeteleri giliz kurmauyları ara- anlaşmaya hücum ediyorlar. Berlin, 15 ÇAA.) — Alman basını, İngiltere ile Fransa'nın Akdeniz'de biri- uzlaşmaya karşı hücumlarına devam Londra, 15 ÇALA.) arkânı harbiyeleri arasında aktedi!. iş olan anlaşmalara bir. cevap olmak üzere Ren'in yeni askerlikten tecrid edil miş olan bölgesinin işgalini isteyen al man gazetelerinin bu sahada açınış ol dukları savaş hakkında mütalea ve t sirlerde bulunan yarı resmi mahfiller A! manya'nın isteklerini esassız bulduğunu ve fransız - ingiliz anlaşmasının biç bir süretle Lokarno - paktının ” çiğnenmes demek olmadığını bildirmektedir. B. Bek leh dış sıyasasını anlattı Varşova, 15 (ALA.) — Saylavlar kurulunun dış işleri encümeninde dış sıyasası hakkında izahat veren B. Bek, milletler cemiyetinin italyan - habeş anlaşmarlığında alacağı tavrın teşkil edeceği n 'a 'e büyük bir ehe- iyeti olmiyaca z düşümeseni ileni sürmüştür. Muma leyh, bundan sonra kındaki tereddüsünü (vnar'etmiştir. B. Hitler hasta mı? Berlin, 15 (A A.) — Dış ve p- ropaganda bakanlıkları Hitlerin sıhhati hakkındaki haberleri kati olarak tekzib etmekte ve Hitlerin hiç bir ameliyata ihtiyacı olmadı- gn bildirmektedir. Paris, 15 (ALA. Mortmann, Hitlere bi yapmak için kendisi: ta bulunulduğu haberi yanattan imtina etmiş ancak böy- le bir meselede ketumiyet icab et- tiğini ve resmen kendisindan böye —— le bir talebde bulunulmadızımı sö, *