25 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

25 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

25 SONKÂNUN 1936 CUMARTESİ Turizm ve Uludağ Bir kaç ay önce, ga: fransızca haftalık sayısı * ya mektup gönderen bir avrupalı okurumuz, Antalyadaki eski dı- varların yıkılmakta - olduğundan bahsederken: “Bir kaç harabe ve bir otel; işte turist denilen vak- ti bol, parası bol, tuhaf kılıklı ada: m kendine çeken - ve tutunca da birakı diyor- dü. Geçen hafta döndüğüm Bursa yı ve harekete getirmek istediği: miz turizmi düşününce bu mıkna- tisler sayrlamıyacak kadar çoğalı: yor. Bir kaç harabe, bir kaç otel. Fakat Bursada iptidai olan otelle- ri modernleştirmek veya yenileri- ni kurmak, işin düşünülmeğe de- ğeri az olan tarafıdır. Turizmin faydasına inanmış herhangi bir şe- hirde bütün evler bu yolda kullanı- labilir. Harabe meselesine gelince: Bursada, yalnız birkaç harabe değil, bir kaç tarih vardır: İznik başir başına bir çağ, Bursa, camileri, medreseleri, şadırvanları, kervan- sarayları, çarşılariyle bütün bır devirdir. Turizm ise yalnız otel ve hara beden de ibaret değildir. Turist için dağ, turist için göl ve deniz, türist için soğuk ve sicak maden suları, turist için güzel manzara.. Bunların hepsini tabiat Bursada toplamıştır. Uludağ hakkında söy- liyeceklerimi söyledim; İznik ve Apolyond, hattâ Manyas gölleri, Bunların güzelliğini nasıl tarif et- meli? Apolyonddaki “Muradbey” adası bir İzola Bella olabilir. İz- nik kıyılarında beyaz köşkler, o- teller, gazinolar düşünmek hulya mr sayılmalıdır? ayan mıknatisler...” Marmara kadar güzel bir iç deniz ve onun kıyıları gibi ru hu hazla dolduracak — sahiller, başka yerde tasavvur bile edile- mez. Gemlik körfezi ve Tirilyanın, de yükselen — incili zeytinlikler, üzüm bağları, incir a- ğgaçları... Ufaklı büyüklü sayısız plâjlar; Mudanya. Bursanın çelikli ve kükürdlü sıcak sularını kim bilmez? Kap- “lıcalar şirketinin yaptırdığı yeni otel ve gazinonun, arzu edildiği gibi, bu yaz işletilmeğe başlanma- ÇEKOSLOVAK BAŞBAKANINI sından sonra bütün bu çelikli ve kükürdlü suları ellerinde bulundu- ranlar kendi işlerinin gelişmesi i- çin eşsiz bir örnek edinmiş ola- caklar ve bu suretle de Bursa kap- hcaları turist çeken kuvvetli bir “mıknatis” haline gelecektir. İç mek için Uludağ maden suyu, Çit li suyu.. durup durürken kurcala; map yarı yarıya kaybedilen bu eş siz su Bursa vilâyeti içindedir. U. ludağ ormanları içinde daha kaç tane içme suyu vardır ki işletil. seler en şöhretli sofra sularımızı aratmazlar. Güzel'man Bursada nere- ye baksanız, başınızı hangi tarafa döndürseniz çeşitli güzelliklerle karşılaşırsınız. Filadar sırtların- dan Gemlik körfezini seyrediniz; Her hangi bir akşam güneş batar- ken Servinaz bahçesinden Bursa ovasını görünüz; Uludağ yamaç- larından İstanbul tarafına gözle- rinizi çeviriniz; ren'- ve ışık o) ları karşısında kalbinizin göğ: nüze sığamıyacak kadar büyükdi ğünü ve bu yerlerde teneffüs et menin ne temiz bir zevk oludğu: nu hissedeceksiniz. Bursa, Türkiyede reketinin başlıca merkezi olmak lâzımdır. Dünyanın en güzel şe- hirlerinden biri olan - İstanbulun yanında Bursa ve yakınları değe- ri ölçülmez bir hazinedir. turizm ha- Çok umarım ki, turizm işini ü- zerine alan Türkofis, tetkiklerine devam ederken İstanbul kadar ve belki daha cok Bursaya ehemiyet verecek ve onun, kış yaz, binlerce türisti barındırıp avutan eksik- siz bir türizm ülkesi haline gelmesi için ne lâzımsa yapacak- tır. Nasuhi BAYDAR | — > sonkânun Tarihii Sayımızda da bildirdiğimiz gibi, Ankarada bulunan bursalılar Ekonomi baka- nımığın himayelerinde bu gece halkevinde bir “Uludağ gecesi” yapacaklardır. Ankaradaki bursa İrlarla Bursadan yetişenleri bir a- raya getirecek olan bu toplantının güzel olması için büyük hazırlık lar yapılmıştrı. N GAZETECİLERE BEYANA'TI Bütün Avrupa devletleri anlaşabilir Prag, 24 (ALA.) — Başbakan B. Hod: za, güzetecilere Çekoslovakyı diş sıyasasının anahatlarını anlatmış ve B. Şuşnig'in son yolculuğu ile - alâkalı olarak demiştir ki; * — Yeni orta Avrupayı teşkil eden bütün devletlerin yani Tuna havzası dev- letleri ile Almanya ve Sovyet Rusya sındaki bütün devletlerin ekonomik men- #aatlerinin, bu işbirliğindeki menfaatleri nisbetinde, bi yaklaşması mutlak bir mecbuiryettir. Bu ekonomik yaklaş - aua, sıyasal yaklaşma ile muvazi gitmelidir. Bütün Avrupa devletleri sında karşılıklı bir antant yapmak müm kündür. Bugün vaziyet şudur: Baltık . Balkan antantı, küçük antant ve larak Dış Bakanımızın Belgradd B.T.R. Aras, B. Stoyadi Koma paktını imza eden devletler. Bu genel karşılıklı antanta varabilmek için ilk merhale, Roma paktını imza devletler ile küçük antant arasında - bir eden ekonomik ve ticari yaklaşmayı hazırla Avrupada yapıcı bit sıyasa güdmek / mecburiyetindedir. mak olmalıdır. Orta Tuk doğuramaz. Ne- Çekosl kya, e küçük antant, ne de orta Avrupada her- hangi ir kimse, Berlin aleyhine müte hareket arzu. etmemektedir. prensiplerimizden biri, Berlin ile bir anlaşına tarzı bulmaktır. Fakat şunu da söylemek lâzımdır ki Berlin'e - varan yol, teşkilâtlandırılmış bir orta Avrupa dan geçer.. 'an geçişi — Soldan sağa: noviç ve Belgrad elcimiz Bu hareket, Berlin'de hiç bir hoşnudsuz. ULUS KABİNEYİ KURMAYINCA Masırda sıyasal yaziyet çok karıstı Kahire; 24 (A.A.) — Partiler arasında yapılan konuşmalarla halledilemiyen buhran bir çıkma- za sapmıştır. Nasyonalist parti, nasyonalist bir kabine yapılmasını ve İngilte- re ile müzakerata girişmek üzere kalliyet partileri — liderlerini de ihtiva edecek olan bir hususi ko- misyon kurulmasını, eğer bu ol- mazsa İngiltere ile müzakerelerin da bitaraf bir hükümetin de seçi- mi yapmasını istemektedi müttehit cephe red edilmiştir. Bunların istekleri, Nahas paşanın başkanlığında bir temerküz kabi- si , bu kabinenin İngiltere ile hemen müzakerelerde - bulun- ması ve neticenin seçicilere bildi- rilmesidir. Londra, 24 (ALA.) — Vafd leri Nahas paşanın yeni bir kabine kurmağa çalışmaktan kaçınması üzerine Misırda çok ka- sıyasal vaziyet hüküm sür- Bu teklifler, El-ebram gazetesi, bütün M sır ordusunda fevkalâde bir vaz yet olduğunu bildiriyor. -Röyt Ajansının Kahireden aldığı bir habere göre, halen Kahirede sü- kün vardır. Fakat valilere vazife- leri başından ayrılmamaları bildi- rilmiştir. Kargaşalıklar devam ed Kahire, 24 (A.A.) — Talebe, tahriklerine devam etmektedir. Ta derslere yirmemekte ve Mısı- mek ve bağırıp çağırmak suretiyle şehrin sokaklarında dolaşmakta- dır. Abidin muhallesinde bir çarpış- ma olmuş, bir polis zabiti yaralan- mıştır. ee r l B İkinci beş yıllık plân (Başı I. inci sayfada) Ekonomi Bakanımız B. Celâl - Bayar ve refikaları Bayan Reşide Bayar dün sant 16.30 da, Ankara Palas'ta, heyet şe refine bir çay ziyafeti vermişlerdir. Bu çayda endüstricilerimizle beraber, Tüze, Finans, Sü, Gümrük ve İnhisarlar, Kül- tör Bakanlarımız BB. Şükrü Saraçoğlu Fund Ağralı, Kâzım Özalp, Ali Rânâ Tarhan, Saffet Arıkan ve Ekonomi Ba kanlığı büyük memurlariyle daha birçok. zatlar bulunmuşlardır. Bayan Reşide ve misafirlerini izaz ve ik işlerdir. Geç vakte kadar devam eden şölen çok samimi olmuştur. Bilhas 4a çay sofra üzerine çiçeklerle 5 rakamı yaz Beş yıllık endüstri sembol gelenleri çok alâkalandırmıştı E şeklinde hazırlanmış ve Hukak Üüni Yay-| ma Kurumunun İHalkevleri konferans- larr serisinde |Ankara ğ Halkevinde| | | İ Hasırladığı konferansların . cisini bugün (25.1.936) saat 15 de Ankara hukuk fa- kültesi profesörlerinden Eskişehir mebsuu | B. Yusuf Ziya Özer Adalet verecektir. Mevzu: DIŞ HABERLER Milletler Cemiy, Danzig meselesi halledildi Sovyet - Uruguay mü nasebetleri ilk fırsatta yeniden k urulacak Cenevre, 24 (AA.) — Danzig mese desi hakkında raportör B. Eden ile ser best şehir delegeleri arasında bir anlaş a yapılmıştır. Danzig delegeleri zorlu a sebeb olan son. iki kanun proje değiştirmeği kabul etmişlerdir. Çetin müzakerelerden sonra Danziç n bir itilâf elde Sovyet - Uruguay anlaşmazlığı. Cenevre, 24 (A.A.) — Milletler Ce miyeti konseyi, B. Litvinof ile B. Guani nin Sovyet Rusya'nın Uruguay aleyhin- ikâyetlerine dair yeni izahlarını inledikten sonra susta bir zemin tanzimi için raportör ta yin etmiştir. Kendisne B. Munş (Dani marka) ve B. De Madariaga (İspanya) . Uruguay terine Cenevre, 24 (AA.) — Milletler Ce miyeti, konseyi, Sovyet Rusya tarafın 'dan Uruguay hakkında verilen - şikâyet üzerinde kararını vermiş ve iki memi ket arasındaki diplomatik münasebat ke silmesinin geçi lemiştir. Her çecek ilk fırsatta kesil betleri yeniden kuracaklardır. Konsey taraftan, sulb menfaatlerine za rar verecek ve istikbalde münasebetle rin yeniden kurulmasına engel olacak hareketlerden kaçınmalarını istemişt' Bu son toplantı ile, Milletler Cemi yeti konseyinin 90 met toplantı. devresi bitmiştir. her il İki kilometre uzunluğunda bir halk dizisi Kıral Corc'un tabutunun önünden geçmek iğin h&- liyor - Romen ve Bulgar kıralları Londraya gittiler Londra, 24 ÇA.A.) — Halk Vestmi- nisterde Kıral Beşinci Corç'un cese- geçmeğe başlamışt Saat 16 ya kadar Vestministerde tabutu önünden geçenlerin sa- nılmaktadır. Hal saat 22 ye kadar açık kalacaktır. Tabutun önünden geçmek üzere dışarda beklemekte o lan insanların dizisi iki kilemetre ka- dar uzundur. Lendra, 2A ÇAA — Salı/ günü süküt edilecek olan il tere saati ile cak ve bu, atılacak toplarla decektir. Kap mebuslarından 12 si sada- kat yemini etmedi Kap, 24 (A.A.) — Yeni kıral se Edvard'a bir tebrik kat telgrafı göndermeği karar altına almak üzere toplanan parlamentoda başbakan bu husustaki takriri teklif edince Dr. Malan ile nasyonalist par- ti azasından 12 kişi salondan çıkmış lardır. Bilindiğ üzere nasyonali ti cumuriyetçi temayüll, miş bulunmaktadır. kizin Romanya ve Bulgaristan kıralla- rı Londraya hareket ettiler. Bükreş, 24 (A-A.) — Kıral Karol İngiltere kıralı beşinci Corc'un cena- ze töreninde hazır bulunmak / üzere bügün hususi bi hareket et miştir. Kıralla beraber “—mezahib ba: kanı Lafedotu ve harbiye - bakanı B. Angelesko da hareket / etmişlerdi Veliaht ile B. Titülesko İaviçreden doğru Londraya geçeceklerdi ti kon yi işlerini bitirdi Konsey 13 lerin raporunu dasvib etti. Cenevre, 24 (AA. miyeti konseyi, üçler komitesinin italyan - habeş anlaş - —— mazlığı hakkındaki raporunu tasvib et - miştir y * Şimdi anlaşmazlığı dostça bir ». - rette halle yarayabilecek herhangi yeni bir unsur yoktur., B. Albisi, müstenkif kalmıştır. Konsey, bundan sonra ruznamed ki tâli başka bir takım meselelerle meşsul olmuştar. Konsey, bu sabah saat 10.30 da yödi- den toplanacaktır. Afgan Haric şerefine ziyafet Cenevre, 24 (AA.) — Anadolu Ama- Bugün Cencerede bulunan Afgan » riciye nazırı şerefine milletler cemiye - tindeki daimi delegemiz B. Cemal H”> ü tarafından 60 kişilik büyük bir ziya- fet verilmişti BB. Rüştü Aras, Litvinof, Titülesko, milletler cemiyeti umumi kâtibi Avenol, — arsulusal iş bürosu müdürü, Sovyet Rusya, Romanya, Yügoslarya / yünan, — n ve İrak delegeleri ile umumi kâtip- lik ve arstulusal iş bürosu erkânı ve ga- zeteciler ziyafette hazır bulunmuştur. İtalyanın bir notası Cenevre, 24 (AA.) — İtalya - hükü . eti zecri tedbirler komitesine aza olan devletlere, Akdenizde karşlıkı yardım . Kıral Karol Macaristan, Avustur. 'ya, Çekoslovakya ve Almanya yolu: 'nu takib edecek ve Kalede kendisimi — beklemekte olan bir ingiliz kruvazör — rüne binecektir. Bu seyahatten istifa- de ederek Fransada kısa bir müddet kalması ihtimali de vardır. Sotya, 24 ÇALA.) — Karal, ingiliz kıralı Jorcun cenaze merasiminde ha- — zır bulunmak üzere bugün sant 14.30 — 'da Londraya hareket etmiştir. Kıralın —— yanında yaverleri yarbay Varikteç. kot ile sekreteri Hançef bulunmakta- dır. Bulgaristanın Londra orta elçısi B. Radef ile ataşemiliter miralay Yaa. çülef heyete orada iltihak ederek hür — edeceklerdir. kümeti ve orduyu temi Kıral, istasyonda kıraliçe ile Preme Kiril, başbakan Kose ivanot, orta elçisi Ber diğer şahsiyetler lanmıştır. tarafından uğur Norveç kıralı ve karaliçesi İngilterede ZALAA.) — Norveç karal Mancukuo hükümeti Mongolistanın sınırdaki askerler rini geri çekmesini istedi Hainkinç, 24 (ALA.) — Royter ae duğu iddiası ileri sü golistan hükümetinden smerdaki Mom- gol kıtalarının hemen çekilmeleri (a deb edil