28 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5209 Yunan ULUS 28 SONKÂNUN 193 Son haberler üçüncü sayfamızdadır. | Seçimi Çoğunluğu Venizelistler alacak görünüyor Seçimin kati neticesi çarşamba günü belli olacak Atina, 27 (A.A.) — Bu sabahın 5: at üçüne kadar elde edilen neticelere göre, mebuslar meclisindeki azalık aşa Liberal parti lideri B. Venizelos Gi yukarı şöyle taksim edilmektedir: Venizelosçular: 130, Çaldaris halkçıları 65, Teotokis - Kondilis halkçıları 80, Komünistler 10, ——— Başbetki ORDU VE KÖY F.R. Orduda askerlik hizmetini rven genç köylülerin en yetişkinle- rinden bir kısmını, Kültür Bakan- lığı emrinde, bir müddet stajdan geçirerek, faydalı köy unsurları elde etmek düşünüldüğünü haber | aldık. Köy ekonomi, tarım, terbi- ye ve daha birçok bakımlardan cumuriyetçi Türkiye davasının ba- | şında gelir. Bu topraklarda Ata - türk devrinden gayri hiç bir devir köycü olmamıştır. Onu, şeriat soyucusunun, iltizamcının, dere - beyinin, vurgun faizcisinin elin - den kurtaran bu rejimdir. Toprak- sız köylü bırakmamağı işedinen ve hükü ATAY gerçeleştiren bu. rejimin metidir; sıtmayla, trahomla, köyü kemiren bütün salgınlarla, biz sa- vaşa koyulduk; gücümüzün yetti köy mektebleri açtık. Ve hepsini ancak başlangıçlar olarak görüyo- ruz. Türkiye nufusunun en büyük kısmı, köylüdür; en bakımsız ve geri bırakılan kısmı, köydür; bu köyler dağnıktırlar: Bir çoğunun nufusu, teşkilâtlamak teşebbüsle- rini önleyecek kadar azdır. Hal - buki bütün ülkeyi, bu Aasrın köyleri ile donatmak, köyü medenileştirmek ve teknikleştir - mek, her cumuriyetçi türkün baş lıca kaygısıdır. Bugünkü türk köyü hakikatle- rine uygun, belki yalnız bize hâs, ameli tedbirler bulmak, icadcı ka- fa ile düşünmek zoru altındayız. Orduyu köy için mektebleştirmek, şüphesiz, bu. tedbirlerin b calarından biridir. Yığın terbiye- de ordunun hizmeti, kalabalı #ının büyük bir kısmı, hemen h men, bizimki ile aynı şartlar altın- 'da bulunan Sovyet Rusya'da de - nenmiştir ve her türlü fedakârlığı fazlasiyle ödeyen neticeler ver. miştir. Siberya köylerine ne lâzım? Meselâ 5000 traktörcü! bu parola orduya gider ve askerliğini bitiren köylülerden beş bini, köyüne gitti. ğinde birer traktör makinisti ol muştur. (Sonu 5. inci sayfada) Geri kalan 25 azalık da muhtelif kü- çük partiler adır. Atina, 27 (AA.) — gehrinin 108 tane seçim bölgesinden 66 tanesi şu neticeyi vermişt Liberaller 17,318, Çaldaris taraftarı balkçılar 11,384, Kondilis - Teotokis, £083, Komünistler, 3.176, Kanelopolosun ulusal 1450. ihat parti Cumuriyetçi partiler 993, Metaksasın “hür fikir,, partisi 1450. ftina mebuslarının çoğu Ve t 27 (ALA.) — Yapı (Sonu 3. üncü sayfada) n he Atatürk Yeni yunan elçisini kabul etti Yeni yunan elçisi B. Rafael Yeni yunan elçisi B. Rafael cumartesi günü saat 16 da Çanl yada Cumur reisimiz tarafından merasimle kabul edilmiştir. Yeni elçiyi Başbakanımız 'da kabul / etti. Başbakan İsmet İnönü dün — maka - mında yeni yunan elçisi B. Rafael'i ka- bul etmiştir. MI: Kabineyi Mahir Paşa kuracak 27 (.) — Kıral, öeiyle bilecar, wüiğakli vir kahlaa Kap maayı, kendi özel bürosu direktörü Mabir Paşaya teklif etmiştir ÜRDRİ ahai Barili d İN lie irüsin eh Mahir Paşa, Vafd ile ko- a devam etmektedir. bütün Kahire, 27 (A.A.) — Vaziyetteki ka- dık dolayısiyle askerlik ve polis ba- idan ihtiyat tedbirleri arttırılmış (Sonu 3. üncü sayfada) Adımız, andımızdır. KIRAL CORÇ BUG N GÖMÜLECEK Parlamento Sekizinci Edvarda sadakatini tekrarladı Paris, 27 (A yaya — gelmiş ve fransız diş işleri va harbiye bakanlık - darı delegeleri fından — selâmlanı - . Heyet Lon- hareket et » Havar'ın sandk üma göre B. Aras dönüşte — Pa bir veya iki kalacaktı Paris, 27 (A A.) — Kıral Corc- n cenaze- alayı gitmekte olan çok zatlar b sa - bah Paris'ten geç mişlerdir. Saat 10 buçükta — Sövyet kurmay reisi General Tukhafçevski, be- raberinde birçok subaylar olduğu halde Kale yolu ile Londra'ya gitmek üzere şi- mal istasyonundan hareket etmiştir. Londra, 27 (A.A.) — Dük dö 'vir mebus delegasyonunu kabul 'eden kıral Edvard Vill Kent ve Dük dö Gluçester, Danimar - ka kıralını Prens Akel'i Prenses İn- gridi ve İsveç veliahdı ile karısını ge tiren hususi trei Viktorya durağın: (Sonu 5. inci sayfada) “Ulus. un Dil Yazıları GÜNEŞ-DİL Teoı ine göre Türkçede işarete yarayan sözler üzerine bir analiz HL (Dün ve evelki gün “bu” ve “şu' zünün anali M —0 Şimdiki şivemizde sadece bir vokal gibi söylenen “O” sözü, hemr gözümüzden uzak ve bizden ayrı olan üçüncü bir şahsı, hem de u- zakta olan bir objeyi anlatma; yarar. Bu sözün eski metinlerde görü- len asıl şekli (OL) dur. Sondaki (L) kullanıla kullanıla aşınarak düşmüştür. Kelimenin aslı böyle olmak iktıza eder (1) (Ol) sözünün etimolojik şekli- ni yazalım: (D () (Oğ * oi) (1) Oğ: Ana kökti U1 Bütün eski Osmanlı ve Sel- çuk metinlerinde bu (ol) şekli gö- rülür. Altay, Kâşgar, Soyot, Ta- rancı, Kırgız, Karakırgız, Koman, Teleüt, Lebed, Koybal, Kaç, Kü- erik, Baraba ve Karayim lehçele- rinde hâlâ (ol) — denilmektedir. Başkurt ve Kazan lehçelerinde Çul) denilir. Çovaş Tehçesinde (ul) dan başka - baştaki (ğ) harfi (Vv) ye çevrilerek - (vol) ve (vul) şekilleri de vardır. Yakutçada “ol, 8l vol” şekillerinde kullanılır; cem'i “olor” gelir. Pekarski bu “ol” dan bahsederken “sonuna bir ek gelince “1" kaybolarak o” şek- . Güneşi ve lini alır” diyor. sözle analiz eti de bügün neşre diyoruz:) *O" sö- onun yerine geçen herhangi bir obje veya süjeyi anlatır. (Sonu 2. incı sayfada) Heryerde 5 kur. ; Fıkra Kabineler Telgraflar, Sarraut hükümet nin, üçüncü cumuriyetin 101 inci kabinesi olduğunu bildirmektedir- ler. Yılda bir buçuk kabineden bir az fazla! Bu rakam, Fransanın hiç dur- luk yüzü görmediğini zannettirebi- Fakat hakikat öyle değildir. Fransada hükümetler, şahıslar ba- kımından, belki en az değişenler- dendir: Meselâ Briyan 24 kabine- de bulunmuştur. , Bir gün, kendisine birçok ka- çünkü hepsi aynı Fransada en mühim hâdise, ra- dikal - sosyalist parti: Fesiz kalmış olmasıdır. Bu par- ti memleketin her tarafına, bütün rakiplerinden fazla, kök salmıştır. Fakat radikal - sosyalizmin ramı yıllardanberi gerçelenmiştir. Bilirsiniz ki İngilterede vazilesi kalmayan liberaller, konservati lerle işçiler arasında âdeta eriyip gittiler. Bundan sonrası için belki asıl dursuzluk, partiler buhranı ola- caktır. Radikal - sosyalizme yeni bir vazife bulmak lâzım. Şimdilik sağ ve sol tarafların diktatör likesi karşısında, bu parti, fransız dafaacısı gibi görünüyorsa da, kendisi dahi, Lavalin otoriteci hü- kümetine taraftarlık etmek zorun- da kalmıştır. Son buhranda ise, hükümetin parlamento - dışından, yani radikal - sosyalist partisinin devrilmiş olmasına, gazeteler ve partiler, yolsuzluk atfet- mektedirler. O kadar düzgün ve normal iş- lerile ingiliz parlmantarizmi kar- şısında, fransız - parlmantarizmi- 'nin aksayan bir sakat tarafı var ama, nedir, nasıl onarılabilir? Bu suallere uzaktan biz değil, yakın- dan kendileri bile tam cevab henüz bulmamışlardır. .. Çağrı Adliye encümeni 28-1-936 sa- l günü (Bugün) saat 10,30 da toplanacaktır. Bir kaçakçı kafilesi yakalandı Pek y Türk inkılâbını anlamağa ve batıya anlatmağ 'bu değe choffun AN da tefrika edece; türk dostunun eserini & ARAsını limize, Arkadaşımız Burhan Belge çevirecektir.