30 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5211 GIDA HAZNESİDİR. ZIRAAT ““mı":ıın reeyrr wi “Ziraat, milletin çıda haznesidir Başbetke UZAK ŞARKTA sundan çekilmekle deniz kuvvetle- ayıt altında kalmaktan kur- tarmıştır. âdeta, en başta Amerika ve İngiltere tara- fından reddedilmek için hazırlan- mışa benzer. Bu teklife göre üç büyük deniz devleti arasında eşit- Tik kabul edilecek, ve taarruz kuv- vetleri indirilerek, donanmalar müdafaa kuvvetlerine hasroluna- caktı. Çünkü, Çin davası ile uğ- raşan Japonyanın, şimdilik, deniz kavvetlerini uzakta kullarmak ih- — giyacı yoktur. Elverir ki diğer dev SAEr ei salarına - yaklaşama - Vaşington deniz konferansı, devletler arasında, müdafaa zaru- retlerine göre, hiyerarşi üzerine dayanmakta idi. ingiliz - amerikan ve japon deniz kuvvetleri 5, 5, 3 nisbetinde kalacaktı. Gerçi bugün Amerika Birleşik cumuriyetlerinin 1,351,510 tonluk 438 gemisine karşı, Japonya 830,909 tonluk 242 gemisi ile bü- yük bir tehlike arzetmez. Tehlike, Vaşington kayıtları ortadan kalk- tığı için, pahalı tezgâh yarışının başlamasındadır. On dokuzuncu asrın ortaların- da, gemi toplarının zoru altında, yabancılarla temasa giren Japon. ya, yirminci asrın ilk yirmi beş yı- içinde cihanla boy ölçüşecek bir kuvvet olmuştur. Nufusu / 33 mil. yondan, Kore, Formoz ve Sahalin japonları ile birlikte 94 milyona vardı. Çine doğru inen beyaz rus çığını durdurmak için Japonyayı harba sevkedenler, şimdi, onu As- ya'nın neresinde durduracaklarını şaşırdılar. Mançuri'den sonra, Dış- Mongolistan'a sıra geldi. Şimali Çin sömürgeleşmek üzeredir. Se yetler, — Japonyanın Mançuri'de yalnız strateji inşaları ile uğraştı. gını haber vermektedirler: 932 de 280, 933 de 500, 934 de 900, 935 de 1,200 kilometre demiryolu ya- pilmiştir. Avrupa gazetelerinin bir alman japon anlaşmasından ne kadar 5- rarla bahsetmekte olduklarını bi iyoruz. Gerçi Almanyanın İngilte- re ile devam ettirmek istediği dostluk, bu haberlerin durulması- 'a yardım etmişse de, Moskova eski kaygısından kurtulmuş değil dir. Japonya'nın Amerika ile dava. sı, Çin ve Filipin adalarıdır. Ja- ponlar, Filipin'i, sahalin'den For- moza giden imparatorluğun bir parçası saymaktadırlar. Çin da- vasında ise, Japonya, yalnız A merika ile değil, bütün devletler- le karşılaşma halindedir. Her gün, gözalasıya büyüyüp genişliyen im- Milli Ekonomi ve Artırma Kurumu sekiz yaşına girdi Bugün, Milli Ekonomi ve Artırma Kurumunun yıldönümüdür. Kurum kuruluşundan beri, her gün gayeleri- 'me biraz daha yaklaşarak artırmayı halktı Tunc sarruf hesablar çıkarmak Ankara'da, Sergievini ku- rarak hayırlı teşebbüse hazır bulun- durmak gibi başarılı neticelerle de- vam ettirmektedir. “Türkiyenin milli kurtuluş hareketi ni ve ekonomik kalkınmasını canlan- sergisinden sonra Sergi- evinde üç türk ve bir sovyet ressamla- dıran sanaş ı sergisi yapılmıştır. Bugün Moskova- da açılan resim sergisi, sovyetli dost- larımızın bu kollektif sergisine veri- len mutlu bir cevabtır. (Sonu 5. inci sayfada) Her sahibi olacaktır mek için hiç bir fedakârlıktan kalmamıştır. Sosyal bit menlerin taşınma / ve yerleştirilmesi, Sağlık ve Sosyal yardım bakanlığına mevcud bu ida- şin sosyal mahiyetine uygun bir surette artmışı göç. menlere tohumluk, pulluk dağıttıktan imdi de kendileri geri 4 olan, göç- birer ev . Bu evler köyleri şenlendirecek, yurdun bayındır! aktır. Şimdilik Trakyada ve Kocaelide yerleşen ve yerleştirilecek olan göçmenler için 10 binden fazla ev yapılacaktır. Evlerin plân, keşifname ve şartna- hazırlamak üzere, lardan kurulan komisyon vazifesini bitirmiştir. Bu — plân, keşifname - ve şartnameler Bayındırlık bakanlığı ta- rafından da tetkik ve tasdik edilmiş tir. Köylerin ve her köyde yerlerini gösterecek olan cedveller de tamamlanmak üzeredir. Bakanlık şimdiden, alâkalılara lâ- zım gelen emirleri vermiş ve yerlerin- de tertibat alınmağa başlanmıştır. Ya pi mevsiminin başında hemen işe baş. danılacaktır. Evler için güzel bir tp ştir. Evler, her bakım- dan, medeni türk köylüsünün bugün- kü ihtiyaçları yuva olacaktır. karşılıyacak birer paratorluğun, Çin davasını, Çin'in neresinde bitireceği nasıl kestiri- lemezse, Asya davasına da, Asya' nın neresinde nihayet vereceği tahmin edilemez. Japon endüstri sinin, cihan piyasasında, Avrupa ve Amerika endüstrisini nasıl hır palamakta olduğunu ise, uzun za- mandan beri, biliyoruz. F.R.ATAY göçmen bir ev-| ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Devlet Denizyolları kadrosu Yarından sonra, vapurculuk da işlete- irketi vapurları: kadro büdeesine ilâ yapıldı Büdce, Divanı Muhasebat ve mürekkep umumi heyet dün Kamutaydan son- Reis vekili B. Mükerrem Ünsal'ın veisliğinde top. tısad. Encümenlerinden 'ra Büdce Encümeni lanmıştır. Vapurculuk Türk Anonim Şirke- ti vapurlarının Devlet Denizyolları tarafından satın alınma işinin muka- veleye bağlanması — ve bir şubattan itibaren şirkete ait vapurların da Denizyolları tarafından işletilmesi . nin, idare büdcesinde gerekli kıldı. t yeni varidat ve masrafla memur ve tayfa, kadroya ilave edilmiştir. Akay idaresinin tasdikten geçmiş olan kadrosunda unutular — 120 lira ilavesi, Akay vapurlarında İstanbul vali muavini, belediye reis muavinleri, donanma, harb filosu, ihtiyat filo kumandan- darı, nakliyat komiseri ile Akay iş. letmesinin mütekaidleri ve bu müte- kaidlerin ve memurlarının talebeden olan çocuklarının da parasız seyahat edecekler Tistesine dahil - edilmesi kabul edilmiştir. ücretli bir makinist sürülen “Bunlar” hatıra gelen etimoloj GĞENÇLİK. Türk Kuşuna karşı alâkasını artırıyor biyesi talebsi Fuad Bulca ile bir arada| len müteşekl Polis kalmıştır. hısımı da yi mektej maktadır. Kahire, 29 (A sında vukua gelen çar- pışmalar neticesinde 60 talebe yara- Kahire üniversi ri kapatılmıştır. Üniver tenin bulunduğu Gize mahallesine den bütün köprüler tutulmuştur. Hal- kın heyecanı ve sinirliliği gittikçe art- Maısırda palısle ta lebe arasında yeni P — çarpışmalar oldu 9 (ALA.) — Çoğu genç- olan halk dün ak- şam Damanhurda bütün sokak Fener- lerini kırarak şehri karanlıkta bırak- | p, lâh çekmeye mecbur genç ölmüş ve bir baş. ka genç de yaralanmıştır. Kahire, 29 (A.A.) — Dünkü nü- mayişlerde yaralanan talebeden biri ölmüş ve bu suretle üçe çıkmıştır. Üniver Altı vali iç işler (Sonu 3. üncü sayfada) — — Çağrı Kamutay arzuhal bugün saat 14 de toplanacaktır. Gümrük ve inhisarlar encüme- ni 30/1/936 perşembe günü sabah saat 10 da toplanacaktı ,üun Dil Yazıları (ıUNEq -DİL yarayan söz V. Bunlar, Şunlar, On (“Bu, şu, o” analizini de bu yazıda BUNLAR “Bu” sözünün cem'i diye ileriye ” kelimesinin ilk k şekli şu. dur: (D (2) (3) (4) (5) Üğ İ ub F ün Hul 4 ar BUĞÜNKÜ | İnkılâb dersi B. Hikmet Bayur tarafından verilecektir. rinde ve bizii de hep şekli de şudur: 'bular” orisine göre Türkçede işarete dler üzerine bir analiz işaret sözlerinin cemi şekilleri denen bu - sözlerin yapıyoruz): Bu kelime, bizim Garp Türkçe- sinden başka olan Türk lehçele- eski met t şeklindedir. nun ilk düşünülebilen etimolojik (D () 0) Uğ * ub 'Bunlar” ı anali Son haberler üçüncü Hul H ar inde (3) nu- mara altında görülen (. dilimizin en ince orijinalitelerin: den birini gösterir. Bunu eyice an- lamak için (Bu, bular, bunlar ) söz- lerinin etimolojik şekillerini altal ta yazarak analiz edelim: (Sonu 2. inci sayfada) sayfamızdadır Yakalanan talebe karakola götürülüyor Bibliyoterapi Psikoterapi'nin yeni bir şubesi karşısındayız: Bibliyoterapi! Eski dile bunu tedavi bill i <cüme edebiliriz. Gazeteler, ispanyalı doktor Las- de la Vega'nın Madrid'deki tec- ibelerinden bahsetmektedirler, Söylendiğine göre birçok hasta- dlıklar, bazı muayyen okuma'- larla giderilmektedir. (Sakın keli- meyi üfürük'le karıştırmayınız3 Kıraat karşılığı kullanılmıştır.) Böyle bir hasta, yatağa düştüğü vakit, hekim, hastabakıcının ona hangi kitablardan neler okuyaca- ğını bir reçete ile bildirecektir. Misaller bile var: Meselâ Tropi> ka sıcağında lıınılııı biri I-ı pas- Bibliyoterapi'nin ne gibi has- talıklara faydalı olduğunu bile- mezsekte, bütün osmanlı reforma- larının, müşterek öldürücü / illetis nin tek şifa ve tedavi yolu bu ol duğuna şüphe yoktu. Doktor Las- sa dela Vega'nın üçüncü Seli manında — Enderun'da yetişme- iş olmasına esef etmeliyiz. Bugün dahi, birçok evlerimiz- de, mütetabbib'lerin olduğunu Hakkı Tarık'ın Dün ve Yarın kolleksi dinlettiği vakit, Rudyard Kipling'- in henüz ölmemiş olduğuna acın- Çünkü - bu Fırsatla inin kitab - satışlarının kendisine okurdum: kitabları, uzun seneler- denberi, yılda, vasati olarak, İngilterede 200,000, Amerikada 100,000 satılmakta idi. İngiltere- de yalnız Le livre de la jungle e- serinden 400,000 ve Kim ese- rinden 360,000 nüsha tür Gazeleler, Kiğlğetiş eli rinden ucuz baskı yapılmadığını da ilâve etmektedirler. Hakkı Tarık'ı, yalnız basıcı ola- rak değil, yazıcı olarak da imren- de başyazıların en iyisi on türk li- ile ödenmektedir. Bunu 500 kelime hesab ederseniz, birinci sı- nuf türk yazicu ruşa geliyor. Kipling" ise 8 türk lirasından biraz fazla, yani 300 kelimelik bir vazısı 4002 türk lirast idi.