13 Mayıs 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. N MAARARRARAAAAAAARARAARARARARAZ RARRARARAZ ULUS ARARARARAAA, C. H. P. Kamutay Grupu C. H. Partisi Kamutay Grupu İdare Heyeti Başkanlığından: C. H. Partisi Kamutay Grupu bugün (dün) öğleden sonra Hasan Sakanın başkanlığında toplandı. denkleştirilmesi ve Finansal du- rumlarının islâh ve mürakabesi esaslarını incelemek üzere ku rulup verilen bu ödevi bitirmiş olan (Mahalli İdareler ve ilk ted- risat komisyonunun) hususi idareler kısmının hazırladığı rapor üzerinde müzakere yapılarak gelecek toplantıda da müzakerenin devamı onandı. ARARARAARAAAARARAARARDADA $ ğ Mahalli idareler büdçesinin Başbetkö CENEVREDE Falih Rıfka ATAY Konsey - toplantısında Baron Albisi iki tebliğde bulunmuştur: Biri, konsey ruznamesinde Habe- şistan meselesinin bulunmasına İ- talya'nın muhalif olduğu, diğeri, Volde Maryam'ın, hükümetsiz ve hükümdarsız bir memleketin dele- gesi sıfatı ile toplantıda bulunma- ğa hakkı olmadığıdır. Konsey azası, ittifak ile, Baron Albisi'nin iki itirazını da reddet- miştir. Bunun — manası, İtalya'nın Habeşistan'dan eser kalmadığı iddiasına, Milletler Cemiyeti ta- rafından iştirak edilmemekte ol- masıdır. Müzakereler, 15 hazirana kalmış- tır. Demek ki zecri tedbirler daha bir ay devam edecektir. Bu sırada dikkat edilecek noktalardan biri, Leon Blum'un şimdiki hükümetin Cenevre'de alacağı kararlar hak- kında mesuliyet kabul etmemekte olduğunu bildirmesidir. Diğeri, zecri tedbirler safının, ne askeri zafer, ne de Roma gösterileri kar- şısında sanıldığı kadar gevşeme- miş olmasıdır. İtalyanlara göre, Afrika'da Ha- beşistan'ın kendisi kalmamışsa da, meselesi Cenevre'de karışık ehe- miyetini muhafaza etmektedir. 52 milletin müdahalesinden maksad ilk zecri tedbirlerle harbı zorlaş- tırmak, kâfi gelmezse, harbı me- nedecek yeni tedbirler almak, hu- lâsa, gerek azasının kendine kar- 41, gerek kendisinin azasına karşı olan teahhüdlerini mümkün oldu- ğu kadar korumak ve korultmaktır. Gerçi buhran zaferden sonra Habeşistanı İtalya'ya ilhak etmek- le başlanmış değildir. Buhran, ilk zecri tedbirler harbı menetmediği anlaşıldıktan sonra, bu tedbirleri şiddetlendirmek kararı verilmedi- ği zaman kendini göstermiştir. La- val . Hor teklifini tecavüzü mükâ- fatlandırmak telâkki eden Millet- ler Cemiyeti, azaları arasında da- yanışma olmamak veya bir Avru- pa harbtehlikesi ihtimali olmak yüzünden tecavüzü cezalandırmak teşebbününde ileri gitmemiştiri Ö, zamandanberi Milletler Cemiyeti- nin rolü menfi idi. Fakat zecri ted- birleri şiddetlendiremiyen cemiyet azaları, ancak üç tarafı |Cenevre- yi, Roma'yı ve Adisababa'yı| memnun edecek bir uzlaşmayı ka- bul edebileceğini ilan etmekten ge- ri durmamışlardır. Şimdi İtalya üç taraftan birinin yok olduğunu lemekte ve Milletler Cemiyetinin müdahalesi bu yok olan taraf le- hine olduğu için, onun vazifesinin de nihayet bulduğunu iddia et- mektedir. Önümüzdeki bir ayın hâdiseleri ile, Cenevre'de vaziyetin bundan sonraki inkişaflarını bütün dünya merakla takib edecektir. Bazıları Habeşistanı kurtarmak tesebbüsü- nün çoktan iflas etmiş olduğunu ileri sürerek, Milletler Cemiyetini kurtarmak fikrini müdafaa etmek- tedirler. Acaba bu, nasıl bir kur- (Yazısı 2. inci sayfada) AAAAAAAARAAARAAARAA .mv—w—ğ LONDRADAKİ HABEŞ Dr. Marten ilhak işini proteslo elti İngilterenin salâhiyetli haheş delegesi 2 Dr. Marten Londra, 12 (A.A.) — Habeş elçisi B. Marten, dün dış işler bakanlığına bir mektub göndererek B. Musolini » olarak tanıdı nin Habeşistanın ilhakını ilân ve İtal. ya kıralı Viktar Emanuel'e impara- izafe eden. beyanatını resmi surette protesto etmiştir. Bu mektupta bilhassa şöyle denili- yor: “Sıhati sarsılmış olan hükümdarı- nın tedavi maksadiyle muvakkat su. rette memleketten yaybubet etmiş ol. masına tor ünvanını rağmen Habeşistan, daima müstakil, milletler cemiyetinin hima- yesine mazhar ve onun azâsından bir imparatorluk olarak mevcud olduğu nu iddia eder.,, I Belgrad mektupları W. ADIMIZ, ANDIMIZDIR Son 413 MAYIS 1936 ÇARŞAMBA | haberler ücüncü sayfamızdadır LA Her yerde 5 kuruş İtalya Cenevreden ayrılıyor mu? İtalyan delegasyonu Cenevreden ayrılmak için emir aldı Cenevre, 12 (A.A.) — B. Alboisi, milletler cemiyeti umumi sekreteri B. Avenol'a italyan delegasyonunun he- men bugün Cenevreden ayrılması için Romadan cmir almış olduğunu bildir- miştir. Henüz, bu hareketin ne demek ol- duğunu gösterecek hiç bir haber elde edilememiştir. Cenevre, 12 (A.A.) — Milletler cemiyeti konseyinin bugün saat 17 de yapacağı toplantıda habeş meselesi ile meşgul olacağı sanılmak- tadır. Konsey azâları, evelki gece top- italyan - lanmışlar ve bir karar sureti hazırla- mışlardır. Bu karar sureti, görüşmele- rin 15 hazirana bırakılmasının göz ö- nünde bulundurulmasıdır. Bu karar suretinin zecri tedbirlerin hiç olmazsa 15 hazirana kadar meriyette kalma- snı natık olduğu öğrenilmiştir. Ne- ——— ——— — A Ko eydeki italyan delegesi B. Alcisi Yeni fransız kabinesinin kurulmasına doğru B. Blum şimdiki hükümetin kararla- rından mesuliyet kabul etmiyor Soysalistler komünisilerin de kurulacak hükümete girmelerini istediler 12 ÇA.A.) — Eko dö Pari ga- esi, habeş meselesinin temmuza b: masının fransız bükümetinin ar- zusu ile olduğunu bildiriyor. B. Leon Blum, şimdiki hükümetin vereceği ka- rarlardan dolayı mesuliyet kabul ctmi- yeceğini B. Flandene bildirmiştir. Pöti Parizyen, Fransanın habeş ve Lokarno meselelerinin konseyin tem- muz toplantısında aynı zamanda göz- den geçirilmesi lüzumuna kani bulun- duğunu yazıyor. Bu iki diplamatik â- mil biribirine sıkı bir suret: Zira, İtalya, zecri tedbirler ni lur bulmar Streza cepliesindeki tekrar Işgal etmek niyetinde olduğunu bildirmiştir. Paris, 12 (A-A.) — B. Leon Blum, komünist partisine gönderdiği mektub- ta, mezkür partiyi hükümete halk cephesi müşterek seçim halisane hareke tadır. im esnasında tatbik edilmiş o- eğe tilerinin karşılıklı rini hatırlatm çağırmakta, savaşını ve Tatı birlik zaferden sanra da devam et- DİPLOMATLAR VE GAZETECİLER ARAS N Belgradda Balkan paktı konseyi intibaları:; B.T.R. Aras elçi: 7 Mayıs 1936 Cokey Kulübdeki ziyafette gazete. ciler; Balkan itilafı devletleri matbuatını temsil edecek, bir teşekkülün ne za- 'e bir'ikte man ve nasıl kurulabileceğini konuştu- lar. — Elçimizin suvaresinde biz. bu konuşmayı, Yugoslavya Başbakanı sa- yın Milan Stoyadinoviç'e ve Dış Baka- (Sonu 6. 1ncı sayfada) meli ve cephenin bütün partileri hi mette temsil edilmelidir. He akte seçmenler b deşliğini sıklaştırmak vasıta, müşterek hükllmettir. Bununla beraber, komünistlerle sen- dikal birliğin, soayalistlerin teklifini reddedecekleri sanılmaktadır. Umanite gazetesi, kamünistlerin hü- kümete girmiyeceklerini ve buna karşı hükümet dışında, cephenin komiteler iyle teşkilatlanmış olan en inzi- Jarının iş birliği sayesinde bir nevi kurulacağını bitdirmektedir. Komünistlerin bir kaç gündenberi nek ehemiyet verdikleri bu komiteler Figaro gazetesi tarafırdan pek çok gü vensizlikle karşılanmaktadır. —: güs'ün hükümdarlığı meselesi orlaya atılmıyacaktır, 12 (AA.) — Havas jansının muhabiri, milletler Cenevre, eti konseyinin bu akşamki toplantısında cen memleketinin görüşlerini izah ve teş- rih etmesi için B. Volde Marinan'a izin verileceğini haber almıştır. Mumaileyh söz aldığı zaman B. A- loisi, ya celsede hazır bulunmıyacak, veyahud dünkü hareketini tekrar e- decektir. İngiliz kızılhaçının bombarduna- nt hakkında italyanların cevabı Cenevre, 12 (A.A.) — İtalyan hü- kümeti, illetler cemiyeti genel sek- reterine gönderdiği bir nota ile Kuo- ram'da ingiliz seyyar hastanesinin bombardıman edilmiş olması hakkın- (Sonu 3. üncü sayfada) ' İNGİLİZ KABİNESİNİN Kabine ilhakltan çıkan vüziyeti gözden geçirdi Londra, 12 (A.A.) — Kabine, Ha- beşistanın İtalya tarafından ilhakı ü- zerine ortaya çıkan milletlerarası va- ziyeti gözden geçirmek üzere dün a- vam kamarasınde toplanmıştır. Öğrenildiğine göre kabine, zecri tedbirlere devam edilmesi lehinde bulunmuş ise de B. Edenin Londraya dönmesini bekliyerek hiç bir karar it- tihaz edilmemiştir. Londra, 12 (A.A.) — İtalyanın Habeşistanın ilhakı keyfiyetinden bu- günlerde Londra hükümetini resmen haberdar edeceği burada sanılmakta idi. Dış bakanlık mahfilleri, Büyük Bri- tanyanın öteki devletlerle müşterek sıyaaa güdülmesi karar altına alının. caya kadar kati bir takım ihtiraz ka- yıtları ileri sürmekle iktifa edeceği söylenmektedir. (Sonu 8. inci savfada) «Ulus? un Dil Yazıları Güneş -Dil teorisine göre su melhunılu kelimelerin analinx IV. Sümer ve Hind su tanrılarının başka yönden de benzerlikleri; Su tanrılarının her yerde bir ol- ması etüdümüz bakımından önem- Ki olduğu için Sümer ve Hind su tanrılarının başka yönden de ben- zerliklerini araştıracağız: (Suvak (1) Trita bütün ölmez- ler arasında yüksek ilmi ile tanın- mıştiır. Ö; sağıltan ve arıltan bü- tün formülleri tanıyordu. Bunun; ateş tanrısı Agni ile de çok sıkı ve çok açık bir yakınlığı vardı. Çün- kü Agni de Apam Napat denil. Hidrik “Hydrigue” — bir dış g nüşle suvak tanrılar arasına gi yordu. | Not: Bu izahlardan ağ kökü- nün hem suya hem ateşe birden delâlet e“_îğin'ı anladığımız — gibi. Apam kelimesinin de (ağ | ap am) yani su anlamının tam ve mü- kemmel olarak biri obieye terltu. ku binaenaleyh suyun kendisi de- lğ] Suvak kelimesini “abdar” yerinde kullandım. Yazan: H. R. TANKUT mek olduğunu anlıyoruz. Sümerli ler böyle manaları a'ları terarlıya- rak yapıyorlardı. Nabat kelimesi- ne gelince bunun bir su mahsulü demek olan nebattan başka bir şey olmadığını ilerde göreceğiz. (Trita aptya, bu Hind tanrısı Sümerdekinin aynı ve mütenazırı- dır. Sümerdekinin adı “EA” idi. “EA” suvak mayi girdabın tanrısı yani Lugal apsuka (Apsu ülkesi- nin büyüğü) demekti. Aynı za- manda harikulâde âkil kıral da o- d!ır EA" gören bir varlıktır. Kâ- hindir sağıltandır (2).1. Böylece Hindde ve Sümerde su- vak tanrıların iş, vazife ve kudret (Sayfayı çeviriniz) (2) Autran. Le Sumeriene İndo Eatopden. PEDDT DU Çağrı Kamtutany A dliye Encümeni bu- gün saat 9.30 da toplanacaktır. Boegün saat 10.5 da Büdçe En- cümeni toplanacaktır.