23 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5506 Başmakale PAPANASTASİU Hasan SAKA Dost Yunanistanın birbiri ardından kaybettiği eski başvekilleri arasma Papanastasiu da katıldı. Avrupada geçirdiği uzun bir tah- sil devresinden sonra memleketine dönmüş olan Papanastasiu, pek fa- al olan siyasi hayatında hep garbdan getirmiş olduğu fikirlere sadık kal- mıştı. İçtimaf kanaatlerinde sosyalist denecek kadar solcu, ve siyast kana- atlerinde samimiyetle cumhuriyetçi idi. Memleketinin eski başvekilleri arasında güzel sanatlara, bilhassa yeni resme en dost olan, en “entel- lektüel,, ve hattâ biraz da muharrir, müellif olarak tanılmış olanıydı. Fakat memleketinin dahili siya- setindeki cidalleri, muvaffakiyet- leri, mevkü ve eseri ne olursa ol- sun biz, bu eski hariciye nazırmı, o röllerinde değil, asıl harict politika- sinda tanımış ve takdir etmeği öğ- renmiştik. Papanastasiu harbsonu Avrupa- sınm uluslararası uzlaşma, anlaşma, yaklaşma ihtivaçlarımı temsil eden bir zihniyetti. Mümkün olduğu kadar çok memleket ve devletlerin birbirle- Kik bir harbla sona erince onu bize bir dost eli uzatan, türk - yunan Mu- karenetine çalışan ve aynı zamanda bütün Balkan milletlerinin kendi a- ralarımda gördük. Ve biz onu bu yüzden tanı- mak ve hatırlamakla ne küçültmüş nede öz hesusiyetinden ayırmış olmuyoruz. Zira onun bayatmın asıl büyük ve canlr eseri Balkan an- Taşmasının kendi tarafından insasma baslanmış parçasıdır. Ondan — hatır- larda, ismine merbut olarak, asıl bu hizmeti kalsratbtır. Nasıl ki tahakkuk etmiş olan Balkan antantı onun Bal. kan milletleri arasmda tahayyül etti- Bi anlaşma tarzma henüz tam olarak cevab vermemekle beraber o bu si- yasi eseri kendi kanaatinin ilk tatbik sahasıma konmus bir şekli telâkki e- der ve bu itibarla benimser, sever, ve karsısında sevinirdi. Şüphe yok ki son yunan - türk harbından sonraki türk - yunan dost- huğu tarihin nadir kaydettiği hâdise- lerden- ve bir taraftan Atatürk, İs- met İnönü, diğer taraftan Venizelos, ÇCaldaris gibi şeflerin ayrı birer büyük muvaffakiyetleri telakki edilecek ve milletlerin intibahma konmağa lâyik olan siyasi bir şaheserdir. İşte deni- lebilir ki reis Pavanastasiu bu anlas- ma sahasında krymetli bir muavin ve son derece faal bir uzuv olmuştu. 1929 ilk teşrininde Atinada top- lanan 27 inci umumi sulh kongresi- ne biz de iştirak etmiştik. Papanas- tasiu bu kongrede bir sene sonra, ya- ni 1930 senesi ilk teşrininde Atina- da bir Ballean konferansının toplan- masınt teklif etti. Avnı uzlaşma ve anlaşma fikirlerinin tâ Lozan konfe. ransından beri şeflerimiz tarafından tasvib ve telkin edildiğini bildiğimiz ve memleketimizde için icin belirdi- Bini gördüğümüzden deleçemiz bu fikri müsaraatla kabul etti. Ve bu teklif hir karar mahivetini aldı. 1930 senesinde daha kanferans başlamadan evel hükümet reisi İs- met İnönü Atinava bir tasvib ve teş- vik telerafı söndermisti. Könferan. sa iştirak eden heyetimiz, zihniye- tiyle, bu teşebhüsü anlayışıyle Papa- nastasiuyu çok tatmin eden bir tesir yapmış olacak ki o sonra bu hissini birkaç yazısmda kaydetmistir. İşte biz onu bu faaliyeti sırasında tanı- mış olduk. İsmi memleketinin — siyasi sima- ları arasında pek meşhur olan bu a- (Sonu 5. inci sayfada) ADIMIZ, ANDIMIZDIR 23 SONTEŞRİN 1936 PAZARTESİ Madridde hükümet kuvvetleri şiddetle mukavemette devam ediyorlar Hükümetçiler Kaza Valaskeyi geri aldılar - Barselonda italyan ve alman mağazaları yağma edildi-Sundey Taymis Madrid birkaç gün daha düşmezse general Franko nwi muşkul mexkıdı— kalaeanmı yazıyor Madrid, 22 (A.A.) — Âsilerin Mad- rid cephesinde ilerlemiş olduklarına dair olan haberler, âsilerle temas halinde bu- Tunan mahfiller tarafından tekzib edil- mektedir. Diario de Lisbao gazetesinin âsilerin nezdindeki muhabiri, bkükümet kuvvetle. tinin bilhassa Karabançel, Usera ve Ba- surero mıntakalarında çok şiddetli mu. kabil taarruzlarda bulunmuş olduklarını bildirmektedir. Havaların fena gitmesi tayyarelerin âsilere yardımda bulunma- sına engel olmaktadır. Telefat mikdarı, boyuna artmaktadır. Sokaklar yaralıları götürüp getiren kamyonlarla doludur. Bir italyan gazetecisi, general Vare- ka'ya müracaat ederek Sevil'e bir takım tayyareler gelmesi yüzünden âsi tayya. relerin mikdarı artmış olduğunu bildir. miştir. General gu cevar vermiştir: “— BSefa geldiler, kızılların tayyare- leri pek çoktur." General Frankonun vaziyeti güçleşiyor mu? Londra, 22 (AA.) — “Sündey Taymis,, gazetesi yazıyor: Madrid bir kaç güne kadar düşmiye- cek olursa general Franko'nun vaziyeti güçleşecektir. Kendisi şehri kuşatmaya devam mecburiyetinde kalacaktır. Esa- #en, paytahtın ele geçmesinin ancak ma. mevf bir kıymeti vardır. Kazanılacak za- ferin pahalıya malolacağı ve harablden ORTA AVRUPADA SİYASİ ZİYAFETLER Amiral Horti Romaya, Fon Noyrat Viyanaya gıdıyor cephe ye giden milis kadınlar Fon Noyıaı Budapeşte, 22 (A.A.) — Macar tel- graf ajansmın diplomatik muhabiri bil- diriyor: Macaristan Naibinin - Romada İtalya Krralma yapacağı ziyaret her geyden önce bir nezaket ziyaretidir. Aynr zamanda kıral ve mâaiyetile bir- likte Romaya başbakan Daranyi ve drş bakanı Kanya da gidecekler, başbaka- nın ziyreti yeni macar hükümetinin başkanı sıfatile ve dış bakanının ziya- reti de Kont Ciano'nun ziyaretine mu- kabele olarak vaki olacaktır, (Sonu 3. ünicü sayfada) z Amiral Horti başka bir netice vermiyeceği kuvvetle tahmin olunmaktadır. General Franko, mühimmat ve harb malzemesi alarak Madride sevketmekte olan Barselon şeh. rini muhafaza etmektedir. General Fran- ko, bu hareketi “rezilane,, diye tavsif e- diyor, ediyor amma kendi yaptığı iş te bundan aşağı kalmamaktadır. Barselonu bombardıman etmek teh- didi, general Frankonun bu limanı fili bir surette abloka ctmekten âciz olduğu. nu göstermektedir, Bitaraf her devletin yapabileceği şey, generalin gemileri ta- rafından bitaraf gemilere karşı yapıla- cak her türlü hareketin korsanlık telük- ki edileceğini ilân etmektir, Hükümetçiler Kasa Valaskey'i geri aldılar Madrid, 22 (A.A.) — Hükümet kuv- vetleri, Kasa Volaskez'i kati surette geri almışlardır. Bina şimdi harabe ha- lindedir, Çünkü yangın her şeyi mahvet- miştir. Bu binanın etrafındaki ve içinde. ki muharebeler çok çetin olmuş ve çok kişi ölmüştür. Anlatıldığına göre bir ân Gsiler, binanın aşağı katını işgal etmiş- Jerdi. Bu esnada 80 milis neferi yukarı katlarda bulunuyorlardı. Âsiler, milisle. (Sonu 3, üncü sayfada) AT YARIŞLARININ SEKİZİNCİ HAFTASI Ankarada Gençlerbirliği Kırıkkaleyi ; Son haberlerimiz üçüncü sayfada HER YERDE 5 KURUŞ Fıkra. .. . .. Türkçe görüş Madrid'in zaferini — istiyorsunuz. ği Demek ki soldansınız. Ya siz? Madem ki Burgos'un muvaffakiyetini arzu ediyorsunuz; demek ki sağdansınız! Eğer sol değilseniz, nasıl olurda Salengro'nun intikatını Gringoire gibi tefsir etmezsiniz? İmdi sağ değilseniz, nası! olurda, bunu, Fransa'da halk cep« hesi birliğinin hezimetini haber verea bir hâdise olarak telakki etmezsiniz? Eski tabirleri kullanmak doğru ise, bu tarzda muhakemeleri trıflâne bulduğumuzu söylemek isteriz. Biz Türkiye türkleriyiz. Ne kendi rejim davamıza başkalarını karıştırmak, ne de kendimiz başkalarının — rejim dava- sına karışmak isteriz, Hâdiseler vardır: gazeteci olarak onların haberlerini alıp veririz. Eğer bir de temennimiz olmak lâzrmgelirse, onu, Türkiyenin davalarından alırız. Türkiye'nin enternasyonal — başlıca davası nedir? Mülletler Cemiyeti sul: hunu kuvvetlendirmek! Eğer temenni €etmek bir işe yararsa, biz Avrupa'da Milletler Cemiyeti sulhunu kuvvetlen. dirmeği maksad edinen rejimlerin ços gealmasını arzu ederiz. Madrid mi, Bure göos mu kazanatak? Onu Caballero'nun .« veya Franco'nun silahlari tayin ede- cektir. Madrid mi, Burgos mu? Fakat İ biraz nezaket lâzım: İspanyanın Tüt« l tiye'deki mümessili Madrid'e mensub- j tur ve Türkiye İspanya elçisi de Mad- | rid nezdinde mümessilimizdir. Madrid | mi, Burgos mu? Temenni mi etmek is« İ tiyorsunuz? Hangisi barışçı ise! Han- gisi Milletler Cemiyeti cephesinden ise! Hangisi Avrupanın ve Akdenizin salhuna yardım edecekse! Bizde, Iç temayül iştebu mihver üzerinde seyreder: ne sağa, ne de sola kaçar, Buna türkçe görüş deyiniz: yani kendi gözümüzle! Ariyet gözlüklerin gam renklerine göre boyama usülü ile değil! — Fa - Tay. B. SALENGRO'NUN . HATIRASINI TEBCİL IÇIN Sosyalist federasyo- nu bir nümayiş yaptı Paris, 22 (A.A.) — Sosyalist fede- rasyonu dün akşam Velodrom'da B. Salengro'nun hatırasını - tebcil etmek üzere bir nümayiş tertib oetmiş ve bu nümayişte birçok nazırlar hazış bulune muştur, (Sonu $. inct sayfada) Çankaya Muhafızgücünü yendi Muhafızgücü sporcularının av koşusu çok güzel oldu İstanbuldaki maçlarda " Fener Beşiktaşı, Galatasaray Hilâli, Anadolu Süleymaniyeyi, Vefa Topka- pıyı, Beykoz İstanbul Sporu yendi. Güneş ve Eyüb berabere kaldılar, Solda: Dünkü maçlardan bir enstan tane, sağda: gf Muhafızgücünün -- dünkü av koşusundan bir görünlüş (At yarışlarına aid yazı 2 inci, diğer- spor hareketlerine ald yazılar $ ve 6 1ncı sayfalarımızdadır.y