2 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

2 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDINCI YIL. NO: 5515 ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Bugunku sayımaz on iki sayfadır V 1936 ÇARŞAMBA saraa HF.R YF_RDF. 5 KURUŞ Karabük Demir ve çeıllı Fabrikaları iİnşa mukavelesi dün gece Ekonomi Bakanlığında imzalandı Beş yıllık endüstri plânımız bu eserle tamamlanmış sayılabilir. <.Bu mukavele Türkiye sanayileşme plânında ilk in- giliz teşriki mesaisidir. Atatürk Türkiyesinin ingi - liz sermaye ve sanayi âlemine verdiği büyük emniyetin hayırlı neticeleri Başbetke ORMANSIZLIK Falih Rıfkı ATAY Yeni bir orman, faydasını ikinci veya üçüncü nesle verir; orman riblerinin cezasımı dahi ikinci veya üçüncü nesil çeker. Birkaç ağacı de- verip tarla açan köylü, eğer yaptığı hareket birkaç yüz kişi tarafımdan tekrar edilecek olursa, bunun kay- naklar ve akar sular üzerine ne tesir yapacağını yahud bundan, iki nesil sonra iki vilâyet aşırı tarım bölgesi- nın ne zarar göreceğini rüyada bile Her tarafta ev yaptıracak etmekte olduğunu - biliriz. Orman meselesi, umumi? menfaat bakımın- dan, devletin en yakm ve daimi mü- dahalesini zaruri kılan milli davalar- dandır. < Nasyomal - sosyalizm kendi mu- vaffakiyetlerinin başında şahısla- ra aid husust ormanları sahibleri- nin rastgele tahribinden kurtarmak olduğunu zikretmektedir. Almanya ormanlıklarının ne olduğunu ve al- man milletinin ağaç terbiyesinin de- recesini söylemeğe lüzum — yoktur. Medeniyetin en yüksek seviyesinde bir memleketin bu terbiye ile yetişen orman sahibi vatandaşlarının dahi, serbest kaldıkları zaman, her şeyi menfaatçiliğe feda eder olduklarını görmek, büyük bir derstir. Altıncı sayfamızda neşrettiğimiz “Times” in makalesi üstünde okur- larımızın -dikkatle düşüneceklerine eminiz. Bugün Amerika vaktiyle ormanları tahrib olunan bölgelerden on binlerce halkı başka yerlere göç- türüp, oralarını yeniden ağaçlamak Mmecburiyetinde kalıyor. Çünkü A- merikanın birçok tarafları su intizam- sızlıklarından ve sel tahriblerinden çölleşmeğe mahküm bir hale gelmiş- tir. Anadolunun bunca iskân toprak- ları dururken, bugün bile Karadeniz kıydlarından birçok kimselerin orman- Tar içinde yerleşmekte olduklarını rıtq) duruyoruz. Ormanlarımızı - işletmek etişmiş ağaçlardan istifade etmek İdoğru. Köylülerin ihtiyaçlarını karşı- Yamak iyi. Fakat bütün bu lâzım, 'doğru ve iyi şeyler, bir taraftan türk tormanlarını koruyarak, bir taraftan mütemadiyen, her tarafta yeni or- man nüveleri üreterek temin - edil. ııık cümhuriyet hükümetinin sene- knknlıen varmağa çalıştığı gayedir. TYeni orman kanunu kamutayca mü- zakere edildiği vakit, ormanların sa- idece bir ticaret vasıtası değil, fakat memleketin bin davasma birden te- tolarak tetkik edileceğine ve onların gerek işletme, gerek idare, gerek ye- tiştirilmesine aid en isabetli tedbirle- nııbuluııup tatbik olunacağına şüp- yakındır.. Karabülr demir çelik fabrikalarının inşası hakkındaki mukavele dün gece saat 12.30 da ikinci noter B. Veli Ulusu nun huzuriyle iktisat vekilimiz B. Celâl Bayarla Brassert şirketi namına umum müdürü B. Machenzi arasında imzalan- mıştır. Bu mukaveleye nazaran dünyanm Balıkeılık kongresi B. Celâl Bayarın bir nutkiyle dün açıldı Su mahsulleri bakrmından — dünya- nın en zengin sahillerine malik olan balıkçılığı memleketimizde ve deniz Dün bBalıkçılık kongresini değerli bir söylevle açan İktisat Vekilimiz B. Celâl Bayar mahsulleri sanayiini teşkilâtlandırmak kararını veren İktısad Vekâletinin ilk türk balıkçılık kongresini toplıyacağı. nr dün haber vermiştik. (Sonu 4. üncü sayfada) KAŞAŞARRAŞI ” GA RGERTDD0 Bugün İç sayfalarımızda: İKİNCI SAYFADA: " İç haberler, Düşünüşler — Dil köşesi, ÜÇÜNCÜ SAYFA'DA: Dış haberler. lâzım. | DÖRDÜNCÜ SAYFADA: Dış haberlerin devamı — Son dakika. BEŞİNCİ SAYFADA: Haftanın politika ve fikir hare- ketleri: Yunanistan, Türkiye ve Balkanlar — Malta ziyareti do- layısiyle türk « ingiliz dostlu- ğunun yeni safhası. ALTINCI SAYFADA : Bir âşmerikan mektubu: Orman- larr tahrib etmenin cezası. YEDİNCİ SAYFADA: Matbuat hürriyeti — Sosyal po- litikacı; Ruzvelt. SEKİZIİNCİ SAYFADA: İranı kateden demiryolu — Rad. yo, DOKUZUNCU SAYFADA: Milli gelir tesbit ediliyor: j VG LAŞT KAT TI IAŞ RRE A B. Machenzi'nin beyanatından en modern tesisatına malik olacak olan Karabük fabrikaları senede 180 — 210 bin ton demir ve çelik istihsal edebilecek ve ayrıca mütemmim birçok tesisatı ve makine fabrikalarını da ihtiva edecektir. Bu meyanda memleketimizin şiddetle muhtaç olduğu ikinci sanayi plânına dahil, su boruları fabrikası da vardır, Tesisat bedeli, ingilterede satılacak türk mallariyle sekiz senede ödenecektir. İmza merasiminde şehrimizdeki ingi- liz müzakere heyeti, iktisat vekilimiz B. Celâl Bayar ve müsteşarı B. Kurdoğlu Sümerbank umum müdürü B. Nurullah Sümer ve diğer alâkalı rükünlerle gaze- temiz muharriri hazır bulunmuşlardır. Demir « çelik fabrikaları, 1934 de i- lân edilen ve 1939 senesinde biteceği bildirilmiş olan sanayi plânının mühim kısmıdır. Gelecek seneye kalmış olan- lar çok küçük işlerdir. Bu son ihalenin A, Brassort panyası gibi yalnız İngilterede değil, bütün dünyaca şöhreti tanınmış bir mü- esseseye yapılmasından sonra hururu kalble denilebilir ki beş senelik sana. yi plânı muvaffakiyetle ve tamamen ne- ticelendirilmiştir. B, Celal Bayar'a bu görüşümüzü i- fade ettiğimiz zaman bize ; kum- — Evet, üyledir, demiştir. İsmet İnönü bükümetini tebrik e- deriz. z Muharririmiz bundan sonra, Brassert mi ü B. Macheasiyi görmüş ve ken. disiyle görüşmüştür. B. Machenzi; bu mükavele ile türkiye sanayileşme plâ- nında ilk ingiliz teşrikimesaisinin başe Jamış olduğunu söyledikten sonra Ata- türk Türkiyesinin ingiltere sermaye ve sanayi âlemine verdiği büyük emni- yetin, hayırlı neticelerinin gecikmiye- ceğini söylemiştir. Machenzi iki şene sonra büyük kısmı ve 2,5 sene Bonra da heyeti umumiyesiyle faaliyete geçecek olan bu fabrikaların (Sonu 4. üncü sayfada) HATAY HABERLERİ FİLOMUZ YUNANİSTANDA Elen Kıralı Sa majeste Jorj IL dün Yavuzu ziyaret etti Sımın hususi sürette gönderdiği muha- Atina, 1 (A.A.) — Anadolu Ajan- biri bildiriyor : ı 8. M. Kıral Jorj bugün yanında ve- Hahd prent Pol ve yaverleri olduğu halk de saat 11.30 da Yavuzu ziyaret etmiş- Sayfanın başındaki resim Amiral Şükrtü Okan ve maiyetiyle yunan Amiralr Sakelleryu'yu ve aşağıdaki resim de meçhul asker anrtına çelenk konulması törenini göstermektedir, İskenderun ve Antakyada mebus seçimi, cebir ve tazyik altında cereyan etti Mebus seçimi dolayısiyle Hatay Türkleri bir bejyanname neşrettiler İstanbuldaki arkadasımız dün gece bize telefonla şu haberleri verdi.: Haleb, 1 (Husust) — Mebus seçimi hakkında Hatay türkleri şu beyanna. meyi neşretmiştir: Sayın Sancak ahalisine; 1415 soönteşrin 1936 tarihlerinde Su- riye namına Sancakta yapılmak istenen müntehibisani intihabatma iştirak et- memek suretiyle bütün sancaklılar Su- riyeden tamamen ayrı bir varlık olduk: larını bütün cihan önünde ve bir kere daha en canlı ve güçlü şekilde isbat et mişlerdir. Bununla beraber Suriye hü» kümeti memurları intihabatı devam et tirip yüzde beş nisbetinde — bir takım kimseleri müntehibisani ilân etmişler, gerek şekli ve gerek mahiyetiyle baştan aşağı ve tamamen kanunsuz, yolsuz o« Jan bu intihabı 30 sonteşrin pazartesi güönü tekrar ederek Suriye meclisine mebus seçtirmek hazırlıklarına — giriş- mişlerdir. Sancaklıların bütün varlıklariyle ve bütün cihaân muvacehesinde intihabata kargı ilk defasında yaptıkları fili boy- kotaj ve rızaları hilâfına yüzde 3-5 rey- le müntehibisani tayin ettirilen vatan- daşların istifa ederek millet ve vatan davasına karşı sadakatlerini göstermiş olmalarına rağmen Suriye hükümetinin Sancak'taki memurlarının hâlâ bu yol- suz intihabatı devam ettirmek teşeb- büsleri gene bütün cihan efkârı urmüs müyesi önünde ve sazih haklara, sarsıl- ( Sonu 2. inci sayfada ) tir. Kıralın bu ziyatetini haber alan balk kesif bir kütle halinde rrhtrmı dole durmuştu. Kıral, türk « yunan bayrak« İariyle süslenmmiş olan iskeleden halkm (Sonu 3. üncü sayfada) Fıkra: Bu da başka nağme Klod Fazer'in Fransanın iç şehirle- rinden birinde verdiği koönferansın adı şu idi: Bursa'dan İstanbuf'a! Bu iki şehir arasında Ankara'yı göse terecek meçhul bir tepe olduğunu bil- miyoruz. Türkiye'ye gelen yabancıların bizde en beğendiği eserlerden biri An- kara değil midir? Klod Farer'in en sev- mediği şey bu, ve ayrı ayer, birer biret bütün inkrlâblarımızdır. Fas fesinden ve Cexzait kuşağından başlayrnız da, bizi manzara olarak ga« ripleştiren ve millet olarak iptidaileşti- ren neletden kurtulduksa Klod Farer: onların hasreti ile yanıyor, Bir başka hasreti daha var: Musull Fransa'nın bu petrol kaynağını elden kaçırmış olmasına, hiddetle, şaşıyor. Ne güzel olurdu, boğazlar açık olay- dr, İstanbul sarayında bir Siyam kıralı oturaydı, ve ” fransız mekteblerinde, türk münevverlerinin selâmlık kısmıniı — Sayfayı çeviriniz —