23 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ULUS ANDIMIZDIR ÜRERYERDE İCAPRSAMAZ ! HER YERDE |ÇARŞAMBA D 23 KURUŞ kan Si ari Hmd'Ya Bo 3 DA S nTi No. 5712 'Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Başbakanımız dün gece şark! seyahatinden avdet ettiler Başbakanımız İsmet İnönü, şark vilâyetlerinde yaptığı tetkik seya- hatinden dün gece saat bir buçukta Ankaraya dönmüştür. _Bışbıknnı— mızla ber? ber Sıhat ve İçtimai muavenet bakanımız B. Refik Saydam da şehrimize gelmiştir. Başbakanımız İsmet İnönü Başbetke — Bağdad Falih Rıfkı ATAY Bağdad, dış bakanımız Doktor Tevfik Rüştü Aras'ın ilk durağı- dır. Dış bakanımız muhterem kı- ral Gaziülevvel'e ve Irak milletine Atatürk'le türk milletinin selâm ve sevgisini sunacaktır. Biz dost İngiltere ile Musul meselesini hallederken kemalist Türkiye'nin Irak'ın hüriyeti ve bü- tünlüğü hakkındaki samimi dileği ne olduğunu anlatmıştık: Musul'u müstakil Irak'a bırakıyorduk. Hindistan yolunun emniyet da- wâlarından biri olduğu için Büyük Britanya imparatorluğu eskidenbe- ri Irak'a hususi bir alâka duy- muştur. Osmanlı saltanatmın za- yıflığından istifade ederek Bağ- dada doğru inkişaf eden ihtiras- lar ingilizlerin yakın - şark poli- tikası üzerinde uzun müddet na- sıl müessir olmuş olduğunu henüz umutmamışızdır. Bugün vaziyet — tersinedir : Cumhuriyetin on küsür yıllık ta- rihi yeni Türkiyenin komşu arab memleketlerine ve onların ittifak- larma karşı ne düşünüp ne duy- duğunu her kese isbat etti. Hep- sinin ayrı ayrı emniyet ve durlu- ğu bizzat içinde bulunduğumuz bölgenin emniyet ve durluğu de- mektir: Kemalizmin asırlardan- beri ıstırab çeken, iç ve dış harb- lerin durmaksızın tahrib ettiği bu topraklar üzerinde kurmağa uğraştığı şark da bundan ibaret- tir. Son işlerimizi hallettikten son- ra ne İrak, ne de İngiltere ile Tür- kiye arasında hiç bir anlaşmazlık olmamıştır. Hattâ öyle denebilir ki yeni Türkiyenin Irak ile kom- şuluğu, arab milletleri ile İngilte- renin, Kemalizmi ve onun milli hüriyetler ve dostluklar hakkın- daki dürüst politikasını ve barış- cılığını anlamalarıma hizmet etti; Anadoluda teessüs eden kuvvetli ve hür bir türk idaresinin gerek komşuları, gerek bu bölgede men- faati olanlar için ne kadar zaru- ri olduğunu meydana koydu. Irak hükümdarı Gaziülevvel arab istiklâl savaşının başlıca kah- ramanlarından — Kıral Faysal'ın ananesini muvaffakiyetle devam ettirmektedir. Dost memleket mer- kezinde Cumhuriyet vekillerinin görmüş olduğu kardeşce ve sıcak karşılanma bizim için unutulmaz bir hatıra olarak kalacaktır. Başbakanımızı, Ankara garın- da İçişler bakanı ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya, Maliye bakanı B. Fuad Ağralı, Kültür ba- kanı B. Saffet Arıkan, Ziraat baka- nı B. Şakir Kesebir ve Dış işler ba- kanı vekili B. Numan Menemenci- oğlu ve siyasi müsteşarlar, Komu- tanlar, BB. Hasan Saka, Receb Peker, ve şehrimizdeki diğer me- buslar, Ankara valisi B. Nevzad Tandoğan, Emniyet umum müdü- rü B. Şükrü Sökmensüer, Ankara emniyet müdürü B. Sadrettin Aka, Merkez kumandanı, demiryollar erkânı, gazeteciler ve diğer birçok kimseler karşılamıştır. Başbakanrımız gayet neşeli bir çehre . ile vagonlarından inmişler ve karşılıyan- ların birer birer cllerini sıkmışlardır. Bu esnada Maliye Bakanımıza : — Size yeni birçok varidat getirdim tebşir ederim, buyurmuşlardır. Başbakanımız, Bağdada giden ba « kanlarımızın seyahatleri hakkında ma - lümat almışlardır. Sonra İç İşler Baka- nr ve Parti Genel Sekreteri B. Şül Kaya ve Dış İşler Bakanı vekili B. Nu- man Menemencioğlu ile beraber otomo- billerine binmişlerdir. İsmet İnönünün Swastaki tetkikleri Sıvas, 22 (A.A.) — Başbakan İsmet İnönü bugün saat 10 da halkın büyük sevinç ve heyecanlı tezahüratı arasında Sıvasa geldiler. İnönü Sıvasta bir tet- kik yaptılar ve yapılacak işler üzerin- de alâkadarlardan izahat alarak direk. tifler verdiler. Şehrin mesiresindeki sedlerde kurulan elektrik santralını, es. ki eserleri, büyük cer atölyesi inşaatını ve ilk tahsilini yaptıkları İsmetpaşa ilk mektebini ziyaret ettiler ve hatıra. larının yenilenmesinden dolayı pek mü- verteceLLERERERLELAARACEŞ Dersimdeki ıslâhat programı tatbikatı Kızıldağ tamamiyle teslim oldu Elâziz, 22 (Hususi surette gi- den arkadaşımızdan gece saat 2 de telgrafla) — Dersimdeki 1ıslâ- hat programı sistemli bir surette tatbik edilmektedir. Sergerdele- rin kandırdıkları yüzlerce - cahil her gün nasıl iğfal edildiklerini görerek cumhuriyet kuvvetlerine teslim olmaktadırlar, Hozat (Der- sim) istikametinde Kızıldağ mım- takası bagün tamamiyle — teslim olmuştur. Sergerdelerin elebaşısı Seyid Rıza, müfrezelerimize bir mek- tubla baş vurarak teslim olmak istemiş, ve bazı şartlar ileri sür- müştür. Bunlar henüz belli değil- dir. Sergerdeler çok müşkül vazi- yettedirler. Yakında — hepsinin cumhuriyet kuvvetlerine — ilticası beklenmektedir, Söylendiğine gö- re Kutuderesinde — sergerdelerin yaptıkları yemin tamamiyle bo- zulmuştur. Kuvvetlerimize — ilt- ca eden cahiller, her gün Elâzize getirilmektedir. Tunceli mahkemesi sergerd- leri muhakeme için hazırlanmak- tadır. Evelki gün yakalanan bir reis de mevkuf bulunmaktadır. b sesece 4000000000010400000000000000000000000000000600LACOOLAAALELAAACAALCACCAAASCEAAA * * * * * * * * * * * * * , tehassis ve memmun oldular. İnönü halkın coşkun ve içten gelen Rgösterileri arasında uğurlandılar. Şotan yeni fransız kabinesini kurdu Kabine tamamen sosyalist ve radikallerden ibarettir Blum Başbakan muavini oldu Yeni kabinede adliye bakanı olan eski maliye bakanı Vensan Oriol'le, Blumun teklif ottiği fevkalâde salâhiyetlere karşı senatonun mukabil tekliflerim bhazırlayan raportör Abel Garde (Yeni kabine hakkında gelen tafsilât beşinci - saylamızdadır.) Bağdadda mutasarrıflık dairesi Heyetimiz Bağdadda Bakanlarımız büyük gösteri ile karşılandı Bağdad, 22 (A.A.) — Irak matbuat bürosu bildiriyor: Muhterem türk heyetini Kerkükten getiren hususi tren bu sabah Bağdada vasıl olmuştur. Trende, ırak hükümetinin Ankara elçisi Na- ci Şevket, Türkiye cumhuriyetinin Bağdad elçisi Tahir Lütfi, Irak ha. riciye nezareti mümessili ve teşrifat refakat etmekte idi. İstikbal merasimi hararetli ve muhteşem oldu. Dr. Tevfik Rüştü Aras trenden inerken Irak harici- ye nazırı tarafından karşılanmış- tır. Hariciye nazırı muhterem mi- safirin hararetle ellerini sıkmış ve iki nazır halkın coşkun ve samimi tezahürleri ve alkışları arasında kucaklaşmışlardır. Bir askeri muzika türk ve İrak milli marşlarını çalmış ve askeri bir müfreze de muhterem misafirin as- keri selâmını ifa eylemiştir. Bundan sonra sivil ve asker yüksek memurlar türk heyetine takdim edilmiş ve muh- terem misafirler, halkın hararetli al- kışları arasında ve muhteşem bir kafile halinde kendilerine kraliyet sarayında tahsis edilen dairelere doğru gitmiş- lerdir. Şehir harikulâde bir surette do- nanmış, türk ve ırak bayrakları bütün (Sonu $ inci sayfada) Büyük türk â- limi, hekimi ve filosofu İb- nisina için İs- tanbulda bü- yük bir tören yapıldığını dün telgraf —habe- ri olarak yazmıştık. Yukardaki resimlerde İbnisinâ'nın bir büstü- nü, törende bulunanları, ortada üniversite rektörü B. Cemil Bil- sel'i, aşağıda —ize enternasyonal tıb tarihi reisi profesör doktor Gömcit — konferansını verirken görüyorsunuz. (yazısı 5 incide) müdürü muhterem türk heyetine Atatürkle Kral Boris ve İsveç Kralı arasında — Bulgar kıraliçesinin bir veliahd düm yaya getirmesi münasebetiyle — Reisi. cumhurumuz tarafından kıral — üçüncü Borise çekilen telgrafla gelen cevabın suretleri aşağıdadır: Majeste Boris, Bulgar kıralı SOFYA Altes Ruvayal Tirnovo Prens Si me'onun mesud doğumunu — büyük bir memnuniyetle öğrendim. Samimi tebx riklerimi ve şahsi saadetleriyle kıralis yet ailesinin sandeti — için beslediğim hararetli temennilerimi kabul etmeleri. (Sonu 5 inci sayfada)