7 Temmuz 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

HER YERDE 5 KURUŞ CARSAMBA ' Temmuz 1937 'Tel: Başmuhı Yazı İşleri Mü ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR | Petrol ve | Benzin B.Celâl Bayar Tetkikler yapıyor İstanbul, 6 (Telefonlay — Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar dün sabahtan itibaren ticaret odasındaki bürosunda 18 inci Yıl No, 5726 Bir Belçika gazetesinin yazısı “Ingiltere Asya paktına muzaheret etmektedir,, Londra'da genç türk devletinin — muvaffakıyetli politik faaliyetleri sayesinde Yakın Şark sımırların- da büyük bir sükün teessüs ettiği beyan ediliyor İnönü hava kampı öğre tmenleri bir'arada Kanadlı gençlik hazırlığı Motörlü tayyare kampı ayın dokuzunda açılıyor , , Türk Hava kurumu, havacılık tarihimizin en verimli yıllarından bi- risini yapmak kararını vermiş olduğu bu yıla aid faaliyet programının eserlerinden bir yenisini daha iki gün sonra türk gençliğine hediye et- mektedir: şehrimizdeki motorlu ta yan cuma günü törenle açılacaktır. nında kurulmuştur, Gündelik Muamele Vergisi bir ziraatın verdiği mahsullerden ibaretti. İdarenin —mali kaynağı da, daha çok, bu mahsullerden alınan âşardı. Mevzuata göre müstahsil, yetiştirdiğinin sckizde birini mültezime vee:e!ni. Hakikatte bu nisbet, daima I:Iııııını rakamın çok üstünde olmuştur. *rginin tatbik şekline gelince, bu her vfı:de ve her zaman bir zulüm mahiye - tini almıştır, Cümhuriyet üşarı kaldırdı, milli iktı- sada verdiği yeni istikametlere uyar ver- giler koydu. Sanayileşen mübadele ve kredi hareketleri — genişleyen modern Türkiye'nin yeni vergilerinden biri de s«nüamele vergisis olmuştur. Bu vergi, ilk ;dlnrdı her nevi iktısadi mübadele Gzerinden muayyen nisbetlerde alınmış- tır. Ancak zamanla yapılan tadiller vere Biyi birkaç esaslı mevzu üzerinde topla- maştır. İç pazardaki mübadelede yalnız sınai müesseselerin mamülleri bir defa- y_ı mahsus olarak ima! sırasında vergiye tâbi tutulmuştur. Banka ve sigorta mu- amcleleri vergi hududu içinde kalmıştır. Dışardan getirilen mamüllerin munme- le vergisi ise, gümrük resmiyle birlikte memlekete girerken alınmağa başlamış. tır. İhraç mallarına gelince, 1931 yılı- na kadar bunların kıymetinin yüzde bir buçuğu nisbetinde muamele vergisi alın- Maştır. Milli mahsulün dış pazarlarda kolaylıkla satilabilmesi osası, nihayet bı_-l_ınn vergiden istisnasını icab ettir Diştir. Hulâsa son şekliyle muamele 'ergisi matrahları şunlar olmuştur: a * Sınaj Mmücsseselerin mamülleri , Ve sigorta muameleleri. €- Dişardan giren mamüller Yelahı — çarelerinin yetle devam — olunma- işlerdi. Her zaman saygı 1ğ1mız icab eden çu cümle aranmasına ehermi, Sini> İşaret etmi, ile hatırlamakı “İyi usul ve iyi memnun neticelerini va- hiç bir işte vergi movzuundaki ( Sonu 5. inci sayfada ) yyare kampı ayın dokuzuna rastla- * Kamp Etimesutta Ergazi meyda- Kampa, geçen sene İnönü yük- sek yelken uçuş kampında (C) brövesi almış olan gençler iştirâk edeceklerdir. Bunların sayısı yir- miyi aşmaktadır. Burada okuyan- lar turizm brövesi alacaklar ve tayyare pilotu olacaklardır. Genç- lerimizden bir kısmı gelmiştir. Kampın açılış gününe kadar kad- ro tamamlanmış olacaktır. İnönü kampında da çalışmalar iki gündenberi faaliyetle devam — etmekte” dir. Yeni yapılan tesislerle kamp mo- dern bir hava Istasyonu halini almış Kanadlı nesli hazırlayan bu büyük çalışmanın heyecan ve gurüt veren faaliyetini, memlekete lâyık ol- düğu geniş çerçeve içinde — anlatmak için İnönü'ne gönderdiğimiz arkadaşı. miızin mektublarını yarınkj sayımızda okuyacaksınız. Türkkuşu Tayyarelerinin Bir turu Ankara, 6 (AA.) — Türkkuşu kumandanı önyüzbaşı Zeki'nin ku- mandaşında — tayyareci — Vecihi'nin de bulunduğu iki Tü kkuşu tayya- resinden mürekkeb bir filo dün An kara'dan hareketle Divrik, Zongul- dak, Ereğli, Adapazar, Geyve üze- rinden uçarak İnönüne gitmiş ve bu sabah da İnönünden Ankaraya dönmüştür. bulunüyor. İstanbul vali Vekilinin Yaptığıtedkikler İstanbul, 6 (Telefonla) — İstanbul vali ve belediye reis vekili B. Şükrü bu sabâh Ankaradan İstanbula geldi. Sabahleyin vilâyet merkezine — gelerek bir müddet meşgul olan B. Şükrü, sonradan şehrin nüfusu kalahalık olan kısımlarında, umum! ticarct merkezle- rinde ve halde teftişler yaptı. Veli vekili, bu teftişleri neticesinde buraları çok pis ve sârf haştalıkların intişarına müsaid bir halde gördüğü i- çin, bu hale nihayet verecek tedbirler almağa başladı. Bu arada belediyenin i- leri gelenlerini birer birer yanma çağı- ( Sonu 5, inci sayfada ) çalışmaya başladı. Bakan benzin ve pet- rol şirketleri müdürlerini kabul ederek fiatların kanuni hadde indirilmemesinin sebeblerini sormuştur. Ekonomi Bakanımız benzin mesele. siyle esaslı şekilde meşgul olmaktadır. Alman malümata göre Bakanın benzin ve petrol haklandakd tetkikleri biter bit- mez bir tebliğ neşredilecektir. Buraya gelen haberlere göre memleketin bazı yerlerinde benzin kalmamıştır. Bunun sebebi şirketlerin belediyeler tarafından tesbit edilen flat Üzerinden benzin sat- mayı kabul etmemeleridir. Ekonomi Bakanır dün sanayi işleriy. le de meşgul olmuştur. İş Bankası ve Sümer Banka aid endüstri mücssesele - rinin müdürlerini kabul cden bakan, bunlardan muhtelif meseleler hakkında malfmat almıştır. Sanayi Umum Müdürü Reşad'ın re- isliği altında çalışmak üzere Ticaret ©- dasında bir büro kurulmuştur. Bu bü- roda yeni ithalât reyim' için bazı esas ler tesbit edildiği öğreni! mektedir. Bir aralık ihracat olisinden ticaret ve kli » ring anlaşmaları hakkındaki — dosyalar Ettİrtilerek bunlar üzerinde de tetkik - ler yapılmıştır. General Halilin sergisinden bir köşe Ressam general Halilin en değerli tablolarıa: ihtiva eden sergisi dün ak. şam Kültür bakanı namma yüksek ted- risat genel direktörü B, Cevat tarafın. dan Ustada saygi ve sevgi dolu bir söy- levle açılmıştır. Sergiyi ilk Ziyaret edenler arasın. da Milli müdafaa vekületi müsteşarı Kor general Nazmi bir çok resim sever büyükler ve Ankarada bulunan — genç ressamlar bulunuyordu, Üstad uzun bir ömrlün bütün ener. jisini eser halinde ziyaretçilerinin göz- deri önüne koymuş bulunuyordu. Bu sergide 84 tablo teşhir edilmek- tedir. Bu tablolar arasında 55 senelik bir maziye malik olan kompozisyonlar göze çarpmaktadır. Bu tablolar arasında Britanya köy- lüleri (52), Ebramlar (16), kendi atöl- yesine aid bir enteriyör (49), Bursadan yeşil türbe (46), Vani köy sahili (2), Büyük adada kayık yarışı (28), Burgaz (?7) gibi harikulüde eşerler kendini ;oıımnelıııdlr. İnhisarlar bakanının İstanbuldaki tetkikleri İstanbul, 6 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Bakanı B. Ali Ranâ Tar- han bugün inhisarlar umum müdürlü- günde meşgul oldu. Satış işleri ve tuz- lalarda yapılacak yeni tesisat hakkında gube şeflerinden izahat aldı. Tahran, 6 (A. A.) — Pars ajan- &t bildiriyor: Dr. Rüştü A- ras dün saat 11 de İrün : parlamentoj su reisi B. Es- fandiari'yi ziya- ret ve B. Esfan- diari bu ziyareti bu sabah — iade etmiştir. İngiltere ve Asya paktı Brükselde çı *L'İndepen- dance Bölge,, ga- zetesi “İngiltere yeni Asya paktı- na müzaheret e- diyor..,, — başlığı altında — Londra daki busust —muhabirinden mektubu neşretmektedir: Londra, — Türkiye Dış işler baka- nı Tevfik Rüştü Aras tarafından Asya paktının tahakkuk ettirilmesi hususun- da sarfedilen gayretleri İngiltere hu- susi bir alâka ile, hattâ şunu da derhal ilâve edelim, bariz bir memnuniyetle takib eylemektedir. İngiliz matbuatı, Türkiye Bkonomi bakanı Bayar ile birlikte Bağdada git- miş olan Dış işler bakanı Tevfik Rüş- tü Aras'ın bu ziyaretini uzun uzadıya bahse mevzu etmektedir, Londrada genç türk devletinin mu. vaffakiyetli “politik faaliyetleri saye- kan aldığı şu Doktor Tevfik Rüştü Aras Afgan Hariciye Veziri Feyiz Muhammed Han'la beraber sinde yakın şark sınırlarında büyük bir sükün teessüs eylemekte bulunduğu be yan ediliyor, Türkiyenin umum! harbten evvel İngiltere ile çarlık Rusyası arasında ol duğu veçhile, büyük zıd nüfuz saha'a- rı teşekklil etmesini önlemiş bulun. duğu söyleniyor. Her halde bütün tes kin teşebbüslerini kendi üzerine almış bulununa Türkiye bugün yakmın şarkta idareci rolünün kendi uhdesine bırakıl- dığını görmektedir. Fakat İngiltere, bü tün islâm memleketlerindeki ve bilhassa Asya paktına dahil bulunan İran, Irak ve Afganistandaki yenilik hareketleri. ( Somr 5. inci sayfada ) Dün feci bir kaza oldu İki işçi yıkılan toprak altında kalarak öldü Dünkü feci kazanın vuku bulduğu saha Dün Anafartalar caddesi ile hisar arasındaki sahada, Nilüfer caddesi üze- rinde harita yarbayı B. Cemalin yap- tırmakta olduğu apartımanın — temel hafriyatında çalışan iki zavallı işçi Çöken toprak altında kalarak ölmüşler- dir. Hâdise tam 16.10 da olmuş ve tah- minen 7.8 metre derinlikte çalışan Ço- rümuün Alaca köyünden Cemal ile De- veli Karahisarın Orta köyünden Said, birdenbire üzerlerine akmağa başlıyan toprağın ve taşların hücumundan ken- dilerini kurtaramamışlar ve bir an için- de toprakla örtülmüşlerdir. İki arkadaşları Sungurlulu Ahmed ve Mustafa bir tali eseri olarak dizleri. ne kadar toprağa gömülmüşler ve can- larını kurtarmışlardır. Hâdise yerine derhal yetişen Ttfa. iye emniyet tertibatı alarak — toprağı kazmış ve diğer ameleler saat 21 e ka- dar çalışarak iki zavallıyı toprak al- tından çıkarmışlardır. Hâdise yerine polisle beraber müd- deiumumt muavini Bn, Enise Arat ge- lerek işe elkoymuş ve tahkikata giriş- miştir. Hükümet doktoru B. Kâzım Alplaçın müdavatta bulunmak — üzere bir gıhiye memuru ile Otraber — orada idi. Belediye fen işleri müdürü B. Fu. ad Demirözü de inşaatın fenni şartla- ra uygun olarak yapılıp yapılmadığını tetkik etmiştir. Yapı, tahkikat sonuna kadar edilmiştir, tatil