9 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMI Akdenizde tehdid Sovyetler Birliği Italyaya di Z ANDIMIZ yeniden bir nota verdi Akdeniz konferans tehlikede mi? Türkiye çağrıldı Vaziyetin hulasası: Akdeniz'deki karsanlık hareketlerini önlemek üzere Ce. nevre yakınındaki Nyon'da bir «Akdeniz Konferansı» - top- lanmağa hazırlanırken, bu denizde yeni tecavüzler olduğuna dair haberler gelmektedir. Konferansa iştirâk edecek olan muhtelif delegasyonlar yola çıkmışlardır. Fakat Almanya ve İtalya'nın konuşmalara iştirâk edip etmiyecekleri hakkında kati bir haber yoktur. Gelen bazı telgraflar, bu iki devletin konferansa iştirâk et. memelerinin daha çok ihtimal dahilinde bulunduğunu Türkiye hü- kümeti bi r nota ile Ak- deniz — kon. feransına res-, *nen davet e- dilmiştir. Türkiye na- mına diş ba- kanlığı vekili bunotaya müsbet vVab vermiş- tir. Yandaki simde notaya cevab veren B.Numan Menemenci * oğlunu görü- yorsunuz. ce. re- Başbetke: Gazetelerimiz ve dış politika Falih Rıfkı ATAY Dış haberler bakımından, türk basını tam bir kayıdsızlık ve anar- şi içindedir. Gazetelerin onda do- kuzu Cumhuriyet Halk Partisine mensub olmasaydı, ve hattâ onun- cusu dış sıyasa bakımından Cum- huriyet Halk Partisi hükümeti ile tamamen aynı esas - fikirleri güt- Memiş olsaydı, meslekdaşlarımı- zın bu açık sayfa politikasına biz de bin türlü manâ vermeğe kal- kardık. Fakat bahsettiğimiz ka- yıdsızlık ne kadar söz götürmez- se, dış sıyasa — neşriyatı hu- susunda, gazetelerimizin maksad ve hesab temizliğinden de o kadar şüphe edilemez. O halde bu garib tezad nere- den geliyor? Sebeblerini sayalım: 1 - Ana- dolu ajansı bir vasıta - ajans'lır. O her memlekete aid haberleri an- cak o memleketin yarı - resmi a- İanslarından alabilir ve bunlari doğrudan doğruya kontrol ede- mez. Anadolu ajansı, vermekte ol- duğu havadisleri müttefik ajans- ların gündelik bültenlerinde neş- Pettirmek ister: o halde kendisi dahi bültenlerini müttefik ajans- lar neşriyatma açmak zorundadır. İmdi masanız başında gördü- Günüz ajans bültenlerinin birçoğu muhtelif dış politika menfaalleri- ni müdafaa eden telkinler, hattâ zen de, tezvirlerdir. 2 - Anado- ajansının vermekte olduğu Tür- kiye havadislerinin yabancı gaze- telerde neşredildiğini görüyor mu- Sunuz? Hayır! Havas ajansı gün- d.eli.lı bültenlerine istediği kadar türk telgrafı koyabilir: fransız ga- Zetecisi seçmekte serbesttir ve o bu seçmeyi, mesleğine, partisinin Prensiplerine, memleketin — veya- Ü doğüdan doğruya kendi ha Sasınım menfaatlerine göre yapar. !Z gücünüz yettiği kadar kelime 'ası veriniz veya radyonuzda haykırınız. Yabancı gazetelerin #hatada diş politika haberi kon: trollu'dur. 3 - Bizim gazetelerimi- K hbet “kayvakları nelerdir? (Sonu 3. üncü sayfada) Dün şehrimize ü gelen bakanlar | B. Şükrü Kaya ve B. Çetinkaya geldiler Iç İşler Bakanı ve Parti Genel Sek- reteri B, Şükrü Kaya, Bayındırlık Ba- kanı B. Ali Çetinkaya, İç İşler Ba- kanlığı Siyasi Müsteşarr B. Abdülmut- talib Öker, BEmniyet Genel Direktörü B. Şükrü Sökmensüer dün sabahki eks- presle İstanbul'dan şehrimize gelmişler ve İstasyonda bir çok zevat tarafından karşılanmışlardır. bildirmektedir, Sovyetler Birliği ile İtal- ya arasındaki anlaşmazlık da yatışmış olmaktan epiy uzaktır. Sovyet hükümeti İtalyaya yeni bir nota vererek, italyan cevabi notasınm kendisini tatmin etme- diğini ve ithamlarını olduğu gibi muha- faza ettiğini ileri sürmüştür. Diğer taraftan Sovyetler Birliği, Nyon konferansına davet etmek üzere Mosko- va'ya gönderilen ingiliz - fransız votu. sına da cevab vermiştir. Bu notada Sov. yet hükümeti Akdenizdeki tecavüzler - den dolayı faşist devletleri itham ettik- ten sonra konleransa iştirâke hazır bu- lunduğunu söylemektedir. Akdeniz meselesinin muhtelif cep . helerini gösteren haberlerimiz 5. inci sa. yıfamızdadır. Manisanın kurtuluşu | Başbakanımız Manisaya gitti İzmir, 8 (A.A.) — Birkaç gündenberi Junmakta olan Başvekil İsmet İnönü bu hususi trenle Manisaya hareket şehrimizde bu- sabah saat 10 da etmişlerdir. Başbakan is- tasyonda halkın coşkun tezahüratiyle uğurlanmıştır. Manisa, kurtuluşunu kutluyor Manisa, 8 (A.A.) — Kurtuluşunun 15 inci yıldönümünü büyük tezahüratla kutlamakta olan Manisa halkı bu büyük günün en İleri gelen âmillerinden biri olan Başbakan İsmet İnmönünün teşrifi ile bahtiyarlığının en büyük mertebesine ermiş bulunuyor. Bütün memleket baştan başa bayraklarla donanmış bu zaferin başarıcılarından oları İnönünün aralarında bulunmasının verdiği zcvk Büyük bir memleket turunu başarı ile yapan Türkkuşu tayya- recileti Türkkuşu al. ve heyecan içinde çalkanmaktadır. Ma- :V Eğe denizinde nisa halkı ve kazalardan gelen çok ka. labalık halk mümessilleri İnönünü iş. | tikbal için istasyona inmiş ve âziz baş. bakanlarmı nihayetsiz tezahüiratla kar. şılamışlardır. Manisa saadet dalgaları i çinde yüzmektedir. Başbakanın Manisaya gelişi Başbakanımızın treni tam saat 12 buçukta istasyona gelmiştir. Kendisi kesif bir halk kütlesi tarafından hara- retle karşılanmış ve otomobile binme- leri hakkındaki teklife yaya yürümeyi tercih ettiklerini beyan — buyurmuşlar. dir. Bu süretle aziz Başbakanımız is- tasyondan halkevine kadar iki tarafa sıralanmış binlerce vatandaşın coşkun ve sürekli alkışları arasında yollarına deyam etmişleri Yürürken memleket işleri hakkın $ Dr. Lutfi Kırdar- dan izahat alryorlardı. Tetkikler Halkevinde yaprlar yeni inşaatı ( Sonu 5. üncü saytacıa ) Meîhul denizalltı yol çevirdi İstanbul, 8 (Telefonla) — Akdeniz Hmanlarından Karadenize gelen Zirya . nin edındaki sovyet gemisi limanımız. dan transit olarak Karadenize — çıktı, Gemi süvarisi Çanakkale dışında — bir tahtelbahir tarafından tehdid edildiği. ni söyledi. Süvarinin ifadesine — göre meçhul tahtelbahir karasularımız dışın, da birdenbire sovyet gemisinin ş on defa etrafında dön. ne çıkmış ve bet dükten sonra tecavüz etmiyerek tekrar ( Sonu 5. iner saytada ) HER YERDE 5 KURUŞ 18 inci Yıl | ı No, 5790 DIR PERSEMB 9 Eylül 1937 Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Türk kuşu tayyareleri dün Ankaraya döndüler | Büyük hava turu başarılarla biltti Havacıların anlattıkları Bayan Toros ve Bayan Yıldız şekilde anında kendilerini karşılayanlar arasında Türk diline aid kitablar İstanbul, 8 (A.A.) — Türk Dil Ku. rumu Genel Sekreterliğinden: Türk Dil Kurumu ve Ankara Üni- versitesi Tarih - Dil Coğrafya Fakül. tesi adlarına batılmış ve basılacak olan dil araştırmaları kitablarından başka o. larak dil sorumlarına ve Güneş . Dil teorisine dair çıkarılan kitabların ku. rumla bir ilişiği olmadığı görülen lü- zum üzerin; ilân olunur. Mebusları davet Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliği 20 eylül 937 tarihinde Dolma- bahçe Sarayında açılacak olan İkinci Türk Tarihi Kurultayı ve sargisine bütün mebus arkadaşlar Havacılık haftası münascbetiyle Türkkuşunun hazırla. dığı “Ankara * Eskişehir - İstanbul - Bursa - İzmir” gidip geliş büyük memleket turu muvaffakiyetle neticelenmiş ve Türkkuşu filosu dün şehrimize dönmüştür. Genç havacılarımız dün tayyare alanında heyecanlı bir karşılanmışlardır. filoya altı tayyare iştirâk etmiştir. Türkkuşu havacıları bu seyahatte 1500 kilometrelik bir mesafe katetmişlerdir. Seyahat 1 eylülde başlamış ve Tura Ergazi kampında ders görem talebelerle iki Bayân talebenin de işti- rak edişi seyahatin ehemiyetini bir kat daha arttırmıştır. Nazari — dersleri mü- kemmel surette kavrayan, uçuşun icab ettirdiği en mühim vaziyetleri tek baş- larına başarmağa mecbur olan talebeler göstermişler- Dün bir muharıirimiz,, türk havacı- lığının yüzünü güldüren Türkkuşu fi- losunun kiymetli kumandanı — yürbaşı B. Zeki Gülgün ile görüşmüş ve intiba- larını sormuştur. B. Zeki demiştir ki: — Ankara - Eskişehir arasını evimi- zin bahçesi gibi biliyorduk. En yenile- rimiz bile hartaya başvurmadan kendi- lerini hava okulumuzun subay arkadaş- ları arasında buldular. Eskişehirde bem- zin depolarımızı doldurduktan sonra (Sonu 4. üncü sayfada) İstanbulda pazar yerleri İstanbul, 8 (Telefonla) — Sırt- ta, başta ve omuzda gıda madde- leri satışının men'i dolayısiyle va- li ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ bugün gazetecilere şu beyanatta bulundu: *— Birinci teşrinden itibaren Beyoğ. lu, Eminönü, Beşiktaş ve Fatihte sırtta başta ve omuzda gıda maddeleri taşın « mas: yasaktır. Bu yasak ikinci teşrinden itibaren de diğer mıntakalarda tatbik e. dilecektir. Karardan sonra seyyar sat- (Sonu 4. üncü sayfada) Kömür Havzasında B. Celâl Bayar tetkiklerine devam ediyor Kozlu, 8 (A.A.) Ekonomi bakanı Ce. lâl Bayar dün İş ve Etibank genel di« rektörleriyle birlikte Etibank Ereğli kö- mürleri işletmesinde tetkikler ile meş- gül olmuşlardır. Bugün Kozlu maden bölgesine gitmişler ve Kozlu kömür iş « leri esinin yeni yapılan ve 26 &- gustosta işletmeye açılan Skip ihraç te- sisatını görmüşler ve beğenmişlerdir. Sayın Bakan muvaffakiyetinden do- ü İhsan So « tir. layı soayete genel dirc yak'ı takdir ve tebrik