11 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZ ULUS X CUMARTESİ HER YERDE 5 11 KURUŞ Eylül 1937 18 inci Yıl No, 5792 Tel * Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 DIR Akdeniz konferansı toplandı Nyon 10 (A. A.) -- Havas muhabiri bildiriyor: Akdeniz konferansı tarafından ittihaz edilmek üzere bulunan mukarrerata göre Akdenizin garb kısmı fransız ve ingiliz filolarının, şark kısmına gelince bu kısım da Türkiye,Sovyetlerbirliği ve Yunanistan filolarının nezareti altında bulunacak ve emniyeti bunlar temin edecektir. Konferansta ileri sürülen fikirler B.Litvinof konferanstan bir netice çıkmazsa sovyetlerin tedbirler alacağını söyliyor Başbetke: Buhran Falih Rıfkı ATAY 1914 temmuzu ile 1937 eylülü- nün gazeteleri arasında bir kıyas- lama yapacak olanlar, cihanhar- bı'ndan daha büyük bir faciaya sürüklenmekte olduğumuza hük- medeceklerdir. Harbsonrası'nın belki en nazik buhran devresini geçiriyuruz. Yalnız milletler cemiyeti nizamın- dan, yahud, şu veya bu hâdiseden doğan münakaşalar içinde değiliz. Bir müddettenberi, milletlerin hâk ve hürriyetlerine aid enternasyo- nal inancalardan hangisinin he- nüz meriyette olduğundan herkesi şüphe ettirecek bir vaziyet içinde- yiz. Muahedelere riyaet esasına müstenid — kollektif bir emniyet ideali güden Cenevre cephesi her tarafta, covenant siperlerini terke- derek, ricat etmektedir. Bu tam bir bozgun mudur, yoksa Milletler cemiyelinin barış kuvetleri ma- nevra kabiliyetlerini muhafaza etmektemidirler? Fakat yalnız ka- rada, denizde ve havada değil, hankada, piyasada ve pazarda ci- han üstünlüğü barışçı ve nizamcı devletlerin elindedir. Yeni h- lanma yarışı da onların lehine ol- maktadır. Fakat bir tarafın tesbit etmiş olduğu hazırlık devri müd: deti, karşı taraf için de, mümkün olanı kazanmak mühleti diye te- lâkki edilmiştir. Hazin nokta umumi bir uzlaş- ma imkânlarının gittikçe azal- makta olmasıdır. Her iki tarafın şartlarının da birbirlerine karşı ilk vasfı kabul edilmez - olmaktır. Ideoloji cephe ayrılığının ehe- miyetini küçüksemeyiniz: bu ay- rılığın, bazen, menfaat kaygısını bile unutturduğunu — görüyoruz. Akdenizde eski korsanlık hâtırası Uyandığı gibi, bazı merkezlere es- ki din kavgalarının taassub ka- ranlığı çökmüştür. Sinir buhranları karşısında s0- ğük — kanlılığı korumak! Cemi- yetlere cinnetin değil, nihayet sağ- duyu'nun hâkim olacağına inan- mMmak! Usanmaksızın, umusaya düşmeksizin, tahriklere kapılmak- Sızın barış davâsını müdafaa et- Mek! İdaresi elimizde olmayan hâdiseler karşısında hiç olmazsa irademizi kaybetmemek! Eski ke- Timelerle yakaza ve basiret! Vekiller Heyetinde İcra Vekilleri Heyeti Başvekil İs- Met İadalnlin başkanlığında toplanmış Ve cazi işleri görüşmüştür. (AA.) Roma, sovyetlerin alacakları tedbirleri tecavüz telâkki edeceğini bildiriyor Nyon, 10 (A.A.) — Bugün saat 17 de Akdeniz konferansı, Nyon belediye daire. sinin büyük salonunda toplanmıştır. Konferansın müteşebbisi olan Fransa ve İngiltereden başka, toplantıda Bulga- ristan, Mısır, Romanya, Sovyetler Birliği, Türkiye, Yugoslavya ve Yunanistan tem. sil olunmakta iİdi. Teknik memurlar, Milletler Cemiyeti genel sekreterliği tarafından konferans €emrine verilmiş bulunuyordu. Nyon belediye reisi tarafından söylenen “Hoşgeldiniz” nutkundan sonra, B. Eden söz alarak bu konferansın toplanması fikrinin ilk defa Fransa tarafından ileri sürülmüş bulunması sebebiyle, Fransa dış işler bakanımın reisliğe seçilmesini tek- lif eylemiştir. B. Delbos, alkışlarla ve reylerin ittifakı ile Akdeniz konferansı relsliğine miştir. B. Delbos reislik kürsüsünde seçil- B. Delbos, reislik mevkiüne geçtikten sonra seçimden dolayı teşekkilr etmiş ve toplantırın. Mmevzuunu tayin eyliyerek demiştir ki: « Mevzuu bahis olan, Akdenizde tahammül dilmez bir hal alan vaziyete çabuk surette nihayet vermek, bunun için lâzım gelen tedbirleri almak — ve Akdenizde seyrisefain hakkındaki enternasyonal hukaka riâyet kaidelerini kuvvetlendirmektir. Akdenizdeki korsanlık vakaları, aynı zamanda, deniz altı Remileri harbı hakkındaki 1936 protokolu ile tam bir tezad halinde bulunmaktadır.» tÂkdenizde emniyetsizlik deyam edemez» Daha çok vahim tehlikeler doğurabilecek olan bti emniyetsizlik va- ziyeti devam edemez. Umumiyetle bütün dünyaca tanınmış Prensipler- den başka bir şey teklif etmek ve kararlaştırmak niyetinde değiliz, Fakat bu prensiplere hürmet kaidesini yeniden kurmak ve titâret gemilerinin serbestçe seyriseferine mani olmayı istihdaf eden fiilleri önleyerek ve cezalandı- (Sonu 5. İnci sayıfada) Avenol — Milletler cemiyetine gi- riniz! Mitralyöz korkusu yoktur. Üa Tebüü'dü Nasyah'dan | Türk tarih Kurumu Asbaşkanı Prof. Bn. Âfet Trakya Umum' Müfettişi General Kâzım Dirikle beraber Lüleburgazda bulunan eserleri tetkik ediyor Lüleburgaz civarında Milâdın 200 üncü yılına aid eserler bulundu Edirne, (Hususi muhabirimizden) — Lüleburgaz'ın Umurca Hüyük- lerinde yapılan kazı sona ermiş ve çok kıymetli tarihi eserler bulun- muştur. İstanbul müzeler umum müdür muavini Dr. Arif Müfidin riya- seti altında yapılan bu kazı bir buçuk ay devam eltmiş, araştırılan üç höyükte 150 den fazla kültür eşyasını ihtiva eden, iki mezar bulunmuş- tur. Araştırmalara devam edildiği sıralarda Türk tarih kurumu as- başkanı Bn. Âfet yanında Trakya umum müfettişi general Kâzım Dirik olduğu halde kazı yerine gi- derek - tetkiklerde bulunmuş ve hafriyat direktörü B. Arif Müfid- den izahat almıştır. Kazının plânları, resimleri ve eser. leri bu seneki tarih sergisine yetiştirile. cektir. Bulunan mezarların şark ve cenub kısımlarında çok zengin ve son derece çeşidli tunç, keramik ve çam eserler keşfedilmiştir. Muhtelif şekiller göste- ren tuhç vazolar, kevgirler, tava, şam- dan, tuvalet aletleri, kilitli bir tahta mahfaza içinde bulunan cam vazolar bu eserler arasındadır. Bunlardan başka mezarın içinde ke- sif bir kül tabakası altında bir altın kü- pe, bir gümüş kaşık, altın yaldızlı ve ka- bartmalı bir el aynası bulunduğuna gö- re bu mezar sahibinin bir kadın olduğu ve yakıldıktan sonra külünün mezarın içine konduğu anlaşılmaktadır. Meydana çıkarılan bu eserlerin stili ve bulunan gümüş Roma paraları, bu mezarların milâttan sonra ikinci —asra aid olduğunu göstermektedir. Aynı za- manda bulunan eserler o devirlerde, zen. gin bir Tırak kadınının ne gibi eşyası bulunduğunu ve bu kadınların ne şekil- de gömüldüğünü ortaya — koymaktadır. Bu yüzden keşfin alâkadarlara çok kıy- metli ve yeni bilgiler öğreteceği muhak- kaktır. - Kadri Oğuz Bayan Sabiha Gökçen'in uçuşları İstanbul, 10 (Telefonla) — İlk ka- dımn asketi tayyarecimiz Bayan Sabilta Gökçen bugün öğleden sonra Yeşilköy- de bir türkkuşu tayyaresiyle havalandı. 45 dakika süren bir uçuş yaptı. Gçrjel Kurmay _Bî:_am Mareşal Fevzi Çakmak Mersine gitti Mareşal Fevzi Çakmağın son manevra- larda ahnmış bir resmi Mersin, 10 (A.A.) — Genel kurmay başkanı Fevzi Çakmak bugün Adanadam şebrimize teşrif ettiler, Vali kendile. rini Yenice istasyonunda karşıladı. Met. sinde Alay komutanı ve subaylariyle askeri bir krta belediye başkanı ve ü- yeleri partide milli teşekküller mea. supları ve binlerce halk tarafından ha. raretle istikbal edildiler. Kendilerine şe hir namma bir buket takdim edildi. Muhtcrem misafirimiz öğle yemeğinl kışlada yiyecekler ve gece Mersin be. lediyesi tarafından tüccar kulübünde şereflerine verilecek büyük ziyafette hazır bulunacaklardır. Yarın parti tara. fından büyük axkerin şerefine beledi. ye bahçesinde bir öğle yemeği verile. cektir. | a. ? j $ il _ğ ; 7