26 Eylül 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Eylül 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ANDIMIZDIR ADIHİZ Bütün yabancı profesörler Atatürke tazim ve hayranlıklarını bildirdiler Bayan Afet kurultayda türkün yaratıcılık ve inkılâbcılık vasıflarını tebarüz ettirdi İstanbul, 25 (A.A.) — İkii Vermişlerdi Başkan sözü Prof. B. Hart- mann'a verdi. Pr. Hartmann uzun bir tebliğde bulundu. (Bu tebliği aynen dördüncü sayfamızda bulacaksınız.) İkinci celse, saat 15 de Saffet Ar- kanın başkanlığında toplandı. Başkan tözü Pr. Bn. Âfet'e verdi. Bn. Âfetin tezi Pr. Bn. Afet sıksık alkışlarla kesi- len tezini tebliğ etti. Büyük Atatürk, Bayanlar, Baylar, Tarih hâdiseleri aynen tekerrür et- Mez, çünkü zaman ve mekân kültür Ü- zerindeki faaliyeti ile her cemiyetin tekâmülüne tâbidir. Bir milleti anla. mak için onun tarihinin derinliklerine nüfuz etmek ve muhtelif devirlerdeki gidişini takib etmek lüzumu karşısın - GA kalınır, Türk milletinin tarihi en fok bilinmeğe lâyek olan kısımlardan biridir. Bu tarih o kadar derin ve e- han kültür bağlariyle perçlülidir ki o. Rün içinde türk cevherlerini bülmak Onları anlamak ayrıca insanlık için bir derttir. Bu geniş ve derin tarih i- ginde yalnız parlak ve iyi şeyleri gör- TMekle kalamayiz, onun hataları da ye- ( Sonu 6. ıncr sayfada ) B. Celâl Bayar İş bankasında Başvekâlet vekili B. Celâl Bayar zi. Taat vekili Şakir Kesebirle birlikte dün Öğleden evvel Türkiye İş Bankasına Relmiş ve umum müdür B. Muammer E- Tişle bir saat kadar görüşmüştür. Dil bayramı büyük törenle kutlanıyor Bugün yurdun dört köşesinde, ilk dil kurultayının - toplanışının beşinci bayramı olarak büyük nasebetle Yildönümü, dil törenle kut bügün saat 18 de A ve İstanbul Tâdyoları birleştirilecek, radyoda Türk il kürumu adına bir söylev verilecek- fir. Bu göylev bütün halkevlerinde Tadyo ile dinlenecektir, Törenlerde, dil Şalışmaları, dildeki ye er, dil işine de elde edilen başarılar bi ecektir. AM dilimizin büyüklüğü, geniş varlığı ş * Dil torisinin dil bilginleri dan nasıl büyük bir ilgi ile kar- anlatılacaktır. Şehrimizdeki tören Halkevimizde de bu; gün Baat beşte Üyük bir tören yapılacaktır. Dr. Ragıp Tüzün töreni bir nutukla açacak, dil Yramı hakkında Nasuhi Baydar ve :E;ıctmen Muhiddin birer söylev vere- er, Münir Müeyyed bir şiir okuya- Saktır, ö Saat altıda radyodaki söylev dinle- n:uı Ve sonra konser verilecektir. Tö- Yonunda da Karagöz oynatılacaktır. â tarih köngresi saat 14 de Maarif Veki- li B. Saffet Arıkan'ın başkanlığında toplandı. Sekreterlik yerlerinde Bn. Fakihe Öymen (İstanbul) ile B. Faik Reşid Unad bulunuyorlardı. Atatürk beraberlerinde bazı vekiller olduğu halde toplantıya şeref Türk tarih sergisinde teşhir edilen eski eserlerden bazıları Ecnebi profesörlerin sözleri Profesörler, Atatürk'ün ve Türk Tarih Kurul- tayının dünya medeniyet tarihini aydınlatmak hususundaki çalışmalarından takdirle bahsettiler B SaHe’r Arıkan'ın nutku alkışlanan | Böz Almanya namına saileri sahasında tarili ile uğraşan ilim adamlarına yeni bir İstikamet verdiği- ni ehemiyetle kaydettikten sonra kon. greyi hazırlamak İçin sarfolunan me- Saiyi ve elde edilen neticeyi ve onun kıymetini takdirlerle tebarüz — ettirdi ve dedi ki: Eğer teşekkürlerimizi kelimelerden başka bir şekilde de ifade edebilirsek kendimizi babtiyar addedebileceğimize emin olabilirsiniz. Türk tarihini daha derin anlamak için hepimiz 'candan gay- (Sonu 7. inci sayfada) nutkundan sonr. profesör Hartmana verildi. Prof. Hartman'ın teşekkürü Profesör kendilerine gösterilen emr şalsiz misafirperverlikten dolayı teşek- köür ettikten sonra tarihi âbidelerin kendilerinde uyandırdığı hayranlığı kayıd, fakat ondan daha derin olan ve devlet reisimizin son senelerdeki idare. si altında tahakkuk eden değişiklikle- re olan hayranlıklarını tebarüz ettirdi. Profesör kongrenin kendi şahsi me- üşai HER YERDE 5 KURUŞ PAZAR 26 Eylül 1937 Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yıl No, S807 İsmet İnönü, Bn. İsmet İnönü çocuklları ile beraber Türkkuşu sahasında Bayan Gökçenin iştirakiyle Türk kuşu filosu dün Konyaya gitti Konya bayram yapıyor Yurdun — şark ve cenub tarafla- rında 2000 — kilo. metrelik bir uçuş yapacak olan türke kuşu filosunun se- yahati dün — saat on beşte başlamış- tır, Memlekette ha- vacılık sevgisini ahlak haline ge- tireçek olan bu si. yaretlere halkın gösterdiği büyük ve candan — alâka dolayısiyle, —gü- nün en mühim hâ- diseleri — arasına girdiğinden, bü. yüklerimiz her za- man gösterdikleri alâkayı esirgeme- mişlet ve filoyu bizzat Başvekil İsmet İnönü mak lütfünde bulunmuşlardır Öğleden evel, Türk Hava Kurumu, Marmarâ köşkünde Başöğretmen — Ba- Bn. Sabiha Gökçen, Bn. Naciye Toros'la beraber yan Sabiha Gökçen şerefine bir öğle yemeği vermiş, bu yemekte Kurum Yarbaşkanı B. Feridun Dirimtekin, ge- (Sonu 8. inci sayfada) uğurla- Türkkuşu kanadında: “Ulus,, Yeni Ulus, cumhuriyet bayramın. da Türkiyenin en kuvvetli Fikir ve havadis gazelesi olarak çıkmaya ha- zırlanıyor. Bunun için yeni bir maki- na getirtmiş, bütün vasıtalarını yeni. lemiş, kadrosunu kuvvetlendirmiştir. İnkılâbin Ulus'un bu kalkınmazı, memleket da- sadık Bbir işçisi olan valarına hizmet eden bütün milli mü« esseselerde büyük bir alâka ile karşı. lanmıştır. Bu arada Türk Hava Ku- rumu, Ulus ailesine büyük bir yakın. lıh göstererek memlehet — turuna çı. kan filosundan bir tayyarenin kanad- larına <Ulus gazetesi» levhasının kon masına ve bunun her geçtiği yerde yeni Ulus'un hususiyetlerini anlatan dövizler atmasına müsaade etmiştir, En ileri teknikle çıkmağa hazırla. nan Ulus, en ileri müesseselerimizdes biri olan Türk Hava Kurumunun tay- bu dövizleri dün ilk defa Konya üzerine atarak tayyareleri vasıtasiyle, türk matbuatına gelireceği — yenilik- lerden birini yapmıştır. (Bu hususta fazla ta! sayfamızda bulacaksınız.) tı 8 inci