3 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

3 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZ US DIR İSPANYA MESELESİ ETRAFINDA Fransız - İngiliz müşterek notası İtalya'ya verildi Asamble komitenin gönüllü meselesine dair Franko ordusuyle beraber harbeden yabancı gönüllülerin bayrakları kararmı reddetti Roma, 2 (A.A.) — Fransa ve İn giltere mümessilleri bugün harici- ye nazırı Kont Ciano'yu ziyaret ederek İspanya meselesi etrafında mü- zakereye girişilmek üzere müşterek bir nota vrmişlerdir. Kont Ciano ile Fransa ve İngiltere mümessille- müştür. rinin bu mülâkatı yarıra saat sür- Kont Ciano, şimdi Romada bulunmıyan Musolini ile görüştükten sonra İtalyanım kararını bildireceği Pirene hududlarının açılması Roma, 2 (A.A.) — Tribuna ga- zetesi, şantaj olarak tavsif ettiği Fransanın İtalya aleyhindeki te- şbbüslerini şiddetle tenkid ederek diyor ki: ” İtalya, eğer İspanyadaki gönüllü- (Sonu 3, üncü sayıfada) Fransız frangı mühim surette düşmeğe başladı Fransız hükümeti bu hususta esaslı tedbirler alıyor İstanbul, 2 (Telefonla) — Birkaç gündür normal bir seyir takib &- en fransız frangı bugün dünya piyasalarında hiç beklenilmiyen bir baniğe uğradı. Bugün sabah Londra borsasından İstanbul borsasma Bgelen ilk telgraf frangın 14452 de açıldığını gösteriyordu. Sonra ge- len telgraflar frangın mütemadiyen düştüğünü göstermiş, nihayet öğle Üzeri borsa bir ingiliz lirası karşılığı 149 frank olarak kapanmıştır. Fransız moliye nazırı B. Jorj Bona Âsi tayyareler Barselon'u Bombardıman Ettiler Bareslon, 2 (A.A.) — Üç tayyare fi- Tosu dün öğleden sonra Barselonu bom- İlman etmiştir. Tayyareler bomba Attıktan sonra sokaktan geçenlere mit. Tülyözlerle ateş açmışlardır. Şimdiye kadar 45 kişinin $? tişinin yaralandığı ve 34 binanın da öldüğü, klimilen veya kısmen tahrib edildiği 4 Tesbit edilmiştir. Bu suretle frank yarım gün İ- çinde bir ingiliz Hrasıma karşılık tutulan değerinden 4,5 frank kay- betmiştir. Son günlerde frank yükselir gibi bir hareket göstermiş, fakat dünkü dü- şüş bütün Ümidleri sarsmıştır. Dün franga tâbi olarak İstanbul borsasında faizi frankla ödenen türk borcu birin- çi tahvilleri de düşmeğe başlamış ve 1415 lirada açılan - birinci — tahviller 13.35 llrada kapanmıştır. Londra borsasında vaziyet Londra, 2 (A.A.) — Pransız frangı- nın kıymeti yeniden düşmüştür. Bir isterling 151.87 frank olarak kapanmış- tır. İsterlingin ktymeti dün 144.53 frank idi. Fransız hükümetinin tebliği Rambuyyet, 2 (A.A.) — Bu sabah bir kabine toplantısı olmuştur. Saat 12.45 de toplarıtt devam etmekte idi, O saatte müsteşar Villiam Bertrand gele- rek aşağıdaki tebliği okumuştur: “Mali vaziyet ve bilhassa Kambiyo piyasasının vaziyeti bakkında nazırı tarafından verilen izahat meclis aşağıdaki beyannameyi itti! kabul etmişti prlan spekülasyon için ortada teknik sebeb mevcud olmadı hede etmiştir. Büdce tevzin ed zinenin yükü hafifletilmiş, vadesi temin edilmiş ve bu işler devlet tarafından fransız bankasınca emrine amâde bulundurulan kaynaklara müra- caat edilmeksizin yar Fransanın para pol,: dış politikası Rambuyyet, 2 (A.A.) — Para buh- ranınna karşı şiddetli tedbirler almak râr veren ve kambi. tesi Fikrine itiraz (Sonu 4 üncü sayfada) ası ve tâzım geldiğine yocün köntcol e ni söylemiştir. Mareşal Çakmak'ın Atinada temasları Atina, 2 (ALA.) — Türkiye Genel Kurmay Başkanı Mareşal Çakmak A. datepe destroyeri ile bugün Yugoslav- yadan Pire'ye gelmiş ve rıhtımda yu- nan harbiye müsteşarı ile yunan kur- may heyeti tarafından — karşılanmıştır. Bir asker müfrezesi selüm resmini yap- mıştır, Mareşal, Atinaya muvasalatında meç- bul asker âbidesine bir çelenk koymuş, ve halk tarafından şiddetle alkışlan. mıştir, Mareşal, kıral ve Metaksas tarafın- dan kabul edilmiş ve saat 13 de yunan kurmay başkanmmın öğle ziyafetinde ha- zır bulunmuştur. Mareşalın Yunanis. tanda ikameti esnasında harbiye mekte. bi kumandanı kendisine mihmandar ta- yin olunmuştur. Mareşal Çakmak, bu akşam — yunan hükümeti tarafından şerefine verilen rTesmf ziyafette bazır bulunmuştur, Ya- rın öğleden sonra İstanbula hareket e- decektir. HER YERDE s KURUŞ 18 inci Yd No. 5814 PAZAR 3 Birinci Teşrin 1937 Tel : Başmuharrir 1063 Filistindeki son karışıklıklardan bir manzara Filisfinğe_kiğışıkhk Mevkuf arab komitesi azası sürgün ediliyor Kudüs, 2 (A.A.) — Royter muha biri bildiriyor: Dün akşam ve gece, bütün Filistinde devamlı bir sükün vardı. Polis ve asker devriyeleri fazlalaştırılmıştır. İngiliz polisleri i le askerleri, makinalı tüfeklerle hu- susi otomobiller içinde durmadan es aslı yollarda devriye gezmektedir. Kütahya Mebusu B. İbrahim Dal- kılıç'ın vefat ettiğini dün yazmıştık. İb, rahim Dalkılıç hakkında Naşid Uluğ'un bir yazısmı ikinci sayıfamızda bulacak. ernız. Alacahöyükte sfenksler arasında Tarih Türkiyesine bir ziyaretin notları: Tarihe ğötüren yolda tarihcilerle beraber... Arkadaşımız Yaşar Nabi, Türk t arih kongresine iştirâk eden yaban- cı profesörlerle beraber Yeğ_köy. Ala cahüyük ve Boğazköprüye gitmiş- tir. Arkadaşımızın orada gördükleri ne dair yazdığı güzel bir röportaj serisini bugün neşre başlıyoruz: Türk tarihinin en eski devirlerine şahidlik eden âbideleri yerinde göremk, bu arada yurdun tatımadığım bir kö. gesini daba germek için karşıma çıkmış olan fırsat kaçırılmıyacak derecede ca- zipti. Hususiyle ki, bu derece entere- san bir seyahatin yedi ayrı millete mensub kalabalık bir ilmi heyetin refa- katinde yapılacak olması, bu cazibeyi (Sonu 4. üncü sayfada) B. Bek'in Viyana seyahati Varşova, 2 (A.-A.) — Polonya ajan- sı, bazı ajansların verdikleri haberle- rin aksine olarak Polonya hariciye na- zırı B. Bek'in Cenevreden dönüşte Vi. yanada -kalışının tamamiyle hususi ma. hiyette olduğunu tasrih eylemektedir. Öğrnildiğine göre ,tevkifi ka- rarlaştırılan mühim şahısların iki- si müstesna diğerleri, mandater devlet makamları elindedir. Kudüsz, 2 (A.A.) — Dün tevkif edi. len ve nef lmelerine karar verilen arab komitesi azasından üç kişi kuvvetli bir askeri muhafaza ah tında Hayfaya getirilerek orada bulu: nan Sussex ıngilîı harb gemisine nak. ledilmişlerdir. Söylendiğine göre, bunlar Hind de, nirinde bir adaya sürülecektir. Bütün dükkânlar kapalı Kudüs, 2 (A.A.) — Dün polisçe tev. kif edilen zatın arab partisi reisi Jai- nar Hüseyni olmayıp arab gençliği li- deri Yakub Hüseyni olduğu anlaşıl. maktadır, Nefyedilecek olanlar arasında bulun. mrıyan yegâne adam Jainar Hüseynidir. Kudüsteki bütün arab dükkânları kapalıdır. Diğer şehirlerdeki mağaza- larımı da kapıyacakları zannedilmekte- dir. Hükümetin muhalefetine rağmen ikinci derecede birçok arab liderderi müşterek bir hareket vücuda getirmek ümidiyle yeni bir kabine kurmak iste. mekte iseler de bunların bütün gayret. leri boşa gitmektedir. Konan husust ni. zamlar mucibince mıntaka komiseri ka- palr bulunan — mağazaları açtırmak ve bu emre itaat etmiyenleri cazalandır. yüksek mi mak hakkına maliktir. AM birinci teşrinde HU S 29 sinde 28 büyük sayfa çıkacak olan yeni Ulus'u bekleyiniz. ULUS ta 29 ilk teşrin- den itibaren zengin memle.- ket röportajları, dünya haberleri ve mektubları bulacaksınız. Bir çok muharrirlerimiz sizin için Türkiyeyi karış karış dolaşmışlar resimler almışlar ve çok güzel ya- zılar hazırlamışlardır. ta bir yenilik ULU S degençlik için açtığımız saye fadır. Bu saytada bütün gençleri mizi ve münevverlerimiz: yakır dan alâkadar eden bahisler bula» caksınız. Gençlik saylası etrafın. da yakında daha tafsilât vereceğim