6 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS DIMI No, 5817 Z, ANDIMIZDIR ı HER YERDE KURUŞ 18 inci Yıl İÇARŞAMBA 6 Birinci Teşrin 1937 W Tel : Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 Asamble Çine muzahirdir Milletler cemiyeti Çine yardım imkânlarını arıyor Cenevre, 5 (A.A.) — Milletler Cemiyeti asamblesi, bu akşam, Çin- Japon anlaşmazlığı hakkındaki istişari komite tarafından verilen iki raporu, içinde karar suretleriyle birlikte tasvib etmiştir. Çin hududlarında bir japon askeri Başbetke İrak Falih Rufkı ATAY Milletler Cemiyeti asamble top- lantısında bulunduktan — sonra İs- tanbula gelen Irak Dış Bakanı B. Tevfik Elsüveydi iki gündenberi şehrimizde bulunmaktadır. Irakla ötedenberi devam edegelen dost- luğumuz Sadabâd misakındanberi, hususi bir yakınlık almıştır. Irak, İran, Afgan ve Türkiye Asya orta- sından Akdenize doğru, sarsılmaz ve yıpranmaz bir barış bloku teş- kil etmektedirler. Cihanharbına kadar her türlü kargaşanın kayna- ğt addolunan, bin türl politika Ooyunlarının ve emperyalizm tah- riklerini kendi evlâdlarnın bol nı ve zaman zaman hürriyetleri- nin pahası ile ödeyen bu bölge, şimdi en ileri milletlere misal hiz- Mmeti görecek bir huzur ve nizam içindedir. Umumi tarihin hiç bir devrinde istikrar yüzü görmiyen bu topraklarda, ne sınır, ne hak, ne de hegemonya kavgası kalmış- tır. Her birimiz, ayrı ayrı, ülkele- rimizin bayındırlığına ve halk yı- ğgınlarımızın refah ve rahatına, sonra da hepimiz birlikte bölge- miz ve cihan barışının kuvvetlen- Mesine çalışıyoruz. Hür sancakla- rımızın gölgui altında, asırların tahrib euıgı yakın şark nihayet kendini inşa ediyor! Kara veya kızıl bulutların kaplayıp kararttı- ği gök kubbesinde bizim havamız ferah ve aydımlıktır. Irakın müstesna vaziyeti söz götürmez. İktidardaki bazı deği- Şikliklerin ve bazı hâdiselerin kö- tücüller arasında uyandırdığı zan- na rağmen İrakta politika istikrarı Asla sarsılmamıştır. Çünkü bu is- tikrar, Irakın hayati menfaatleri- nin ilham ettiği zaruretlerden doğ- Muştur. Başında irade, bilgi ve ba- siret sahibi muhterem hükümdar- ları bulunan İrak vatanperverliği, İrak nizamının ve teahhüdlerinin baslıca müdafaa inancasıdır. isafirimizi saygı ile selâmla- Ti Asambleye verilen karar sureti : Cenevre, 5 (A.A.) — Milletler Cemiyeti asamblesine Uzak şark anlaşmazlığı hakkında tevdi edilen karar süreti projesinde üç esaslı nokta mevcuddur: 1 — Asamble, Çine manevt müzaheretini verir, 2 — Asamble, Çinin meşru müdafaa hakkının icrasına engel ola- cak mahiyette tedbirler alınmamasını tavsiye eyler, 3 — Asamble, aza devletleri, Çine yardım izin ne gibi tedbirler alabileceklerini Uzak şark hakkındaki rapor Cenevre, 5 (ALA.) — Milletler Ce- miyeti Genel Sekreterliği, uzak şark meselesi hakkındaki raporu neşretmiş- tir. Bu raporda deniliyor ki : Komite, bâdiseleri tetkik ettikten sonra, aşağıdaki noktaları müşahede ey- lemiştir : 1 — Japonyanın Çine karşı karada, denizde ve havada yaptığı askeri hare. küt ve anlaşmazlığa sebeb teşkil eden hâdise ile mütenasib değildir. 2 — Bu harekât, japon devlt adam. larının kendi siyasetlerinin hedefi ola- rak gösterdikleri Iki memleket arasında dostane iş birliğini kolaylaştıracak ma- hiyette değildir. 3 — Japonlar bu hareketleri muhik gösterebilmek için ne mevcud muahede- leri ve'ne de herhangi bir meşru müda- faa hakkını ileri süremezler. Esasen bu hareketler, Japonyanın dokuz devlet mu. ahedesinde ve Parit paktında — tasrih edilmiş olan taahhüdlerine muhalif. tir. bildirmeye davet eder. Mareşal Çakmak bugün geliyor Istanbul, $ (Telefonla) — Dost Yu- goslavya ordusunun sonbahar manev- ralarında bulunduktan sonra memleke. timize dönen mareşal Fevzi Çakmak ve maiyetindeki askeri heyetimiz bu günkü trenle —Ankaraya hareket etti. Mareşal Haydarpaşada askeri erkân ta. rafından uğurlandı. Mareşalın general Metaksasa telgrafı Atina, $ (A.A.) — Aüina ajanısı bil- diriyors Türkiye genelkutmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak, Adatepe torpi- do muhribinden, başvekil B. Metaksasa Atinada gördüğü iyi kabulden dolayı teşekkürlerini ve gerek B. Metaksasa ve gerek yüksek elen ordusunun şefle. rine selâmlarını - Bildiren ve aynı za. manda dost ve müttefik memleket hak. kındaki samimi hissiyatını ifade eden bir telsiz telgraf göndermiştir. Ruzvelt haksız tecavüz ve müdahalelere şiddetle hücum ediyor Şikago, 5 (A.A.) — Bir köprünün açılışı mü- betıyle bir nutuk söyliyen Reisicumhur B. Ruzvelt, dış siyaset meselelerine de temas etmiş ve bazı devletler aleyhinde şiddetli bulunmuştur. B. Ruzvelt ezcümle demiştir kit hücumlarda — Briand - Kellog paktının doğurduğu büyük ümidler, yakın zamanlarda, bir tedhiş ve anarşi devresi içinde yok olup gitmiştir. Bu vaziyet, bundan birkaç sene evel, diğer milletlerin dahili işlerine sebebsiz müdahaleler ve yabancı mem- leketlerin arazisi üzerinde yapılan işgaller ile başlamış ve bugün medeniyetin temellerini sarsa- cak vahim tehlike halini almıştır. Harb ilân edilmeksizin, haber vermeksizin ve haksız yere, ve aynı zamanda büyük bir soğuk- kanlılıkla sivil ahali, tayyare bombaları ile katledilmektedir ve denizaltı gemi- leri, sebebsiz yere, ismine sulh hali de. (Sonu 5. inci sayfada) ULUS 29 birinci teşrinde yeni makinesinde 28 sayfa çıkıyor | Akdenizde Cenevre, 5$ (A-A.) — Milletler ce- miyeti konseyi, bu akşam Akdenizde, en iptidaf insaniyet kaidelerine muha- lif olarak ticaret gemilerine karşı de. nizaltı gemileri tarafından yapılan hü. cumları takbih eden bir karar sureti kabul etmiştir. İngiliz muhribine yapılan tecavüz Londra, 5 (A.A.) — Royter ajansının öğrendiğine göre, Baslik'e taarruz et. miş olan denizaltı gemisini bulmak içia yapılmakta olan araştırmalar bı- rakılmıştır. İngilir gemileri, normal devriye vazifelerine başlamışlardır. Dost İrak Dış İşler Bakanı B. Tevfik Elsüveydi Başbakan vekili B. Celâl Bayarla beraber Dost İrak dış işler bakanı B. Tevfik Elsüveydi şehrimizde Atatürk Irak dış işler bakanını kabul ettiler Dost Irak hükümeti Dış Bakam B. Tevfik Elsüveydi dün sabahki trenle şehrimize gelmiştir. Misafiri miz İstasyonda Dış Bakanı Dr. Rüştü Aras, bakanlık siyasi müsteşarı B, Numan Menemencioğlu - ile Irak hükümeti Ankara elçisi B. Naci Şevket ve maiyeti, ileri gelenleri, Ankara Belediye reis muavini B. Tahsin Kayaalp B. Sadri Aka tarafından karşılanmıştır. Emniyet Direktörü Pr. Pittard'ın konferansı Pittard Cenevre üniversitesi profesörlerin. den Pittard önümüzdeki cuma günü Ankara halkevinde “medeniyetin men- şeleri, mevzulu bir konferans verecek. tir, Sayın profesör, ikinci türk tarih öngresine İştirâk ettikten sonra ecne- bi âlimlerle birlikte Alacahöyük, Bo- Gazköy istikametinde bir tedkik seya- hati yapmış ve Yozgatta heyetten ay- rılarak beraberinde karıtı ve müzeler müdürü Hâmid Koşay olduğu halde bazı tarihi tedkikler için Malatya yolu ile Adıyamana gitmişti. Profesör cu- maya kadar şehrimizde olacaktır. Profesör dış bakanlık ve Irak Dış Bakanı saat 12.30 da Başbakan Vekili B. Celâl Bayar'ı ziyaret etmiştir. B. Tevfik Elsüveydi öğle ye- meğini hususi surette yedikten sonra şehir içinde bir gezinli yap- mışlar ve beraberlerinde elçi Naci Şevket bulunduğu halde Cumhu- riyet merkez ve Türkiye İş Ban- kalarını ve nümune hastahanesini ziyaret etmişlerdir. Her iki bankada Irak Dış Bakanını banka umum müdürleri — karşılamışlar ve muhterem misafire bankalarının bü. tün servislerini göstererek lâzımgelen  zahları vermişlerdir. Büyük Önder Atatürk Irak Dış Ba- kanını saat 17 de Çankayada kabul bu- yurmuşlardır. Bu kabulde Dış Bakant Dr. Rüştü Aras ve Irak Eiçisi B. Nad Şevket de hazır bulunmuşlardır. Saat 18 de Başbakan vekili B. Celâl Bayar B. Tevfik Elsüveydiye iade etmişlerdir Dış Bakanımız Dr. Rüştü Aras, B. 'Tevfik Elsüveydi şerefine saat 20.30 da dış bakanlığı köşkünde bir ziyafet ver- miştir. Bu ziyafette Başbakan Vekili B. Celâl Bayar, Cumhur Reisliği baş yaveri ve hususf kalem müdürü, Siyasi müste. şar B. Menemencioğlu, Irak elçisi B. Naci Şevket, elçilik ve dış bakanlığı ile- ri gelenleri bulunmuşlardır. Irak diş bakant bu akşam Toros ekspresiyle memleketine hareket ziyaretlerini ede- cektir. İstanbul röportajı: Türk tarih sergisinde cumhuriyet devri Türk tarih sergisinde cumhuriyet devrini gösteren köşe ( Yazısı 2 inci sayfamızdadır |