17 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Universite hakkında ajansın tebliği Universitede çalışmayı ve disiplini ULUS ADIMIZ ANDIMIZDIR I HER YERDE KURUŞ A PAZAR VZ Birinci Teşrin 1937 Tel: Başmuharrir 10638 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yıl No. 5828 müteessir edecek lüzumsuz şayialara nihayet verildi Ankara, 16 (A.A.) — Maarif vekâletinden tebliğ olunmuştur: 1 — İstanbul üniversitesinde bu yıl imtihanlarında muvaffak olan talebenin sayısı 2779, sınıfta kalanların sayısı ise 1064 dür, Şu halde or- talama bir hesabla sınıf geçenlerin nisbeti yüzde 72.3 dir. En çok mu- vaffak olan tıb fakültesinde sınıf geçme nisbeti yüzde 90 ve en az mu- vaffak olan hukuk ve iktısad fakültesinde ise mütenazıran yüzde 58 Kültür bakanı B. Saffet Arıkan — ve yüzde 54 dür. 2 — Matbuatta ve bazı talebe müracaatlarında üssü mizanın 7 den 6 ya indirilmesi, ve yahut ara imtihanı konulması gibi, meri tali- matnameler haricindeki temenni- ler vekâletçe yersiz görülmüş ve talimatnameler hükümlerinin tat. bikinin tabit olduğu lâzım gelen- lere bildirilmiştir. 3 — Talimatnameyi değiştirmek kas- tiyle haksırz ve usulsüz müracaatları (Sonu 5. incl sayrfada) Elen başbakanı geliyor General Metaksas dün hareket etti Atina, 16 (A.-A.) — Yunan hükümet reisi türk hükümetini resmen Birürdk ütmak üzere bu ükşitü Averot karlilma Te hurskat etraişkri Başvekil hareketinden evel kıral tarafından kabul olunmuştur. Bu mülâkat çok uzun sürmüştür. Yunan matbuatı başvekilin Ankarayı ziyaretine uzun sütun- lar tahsis etmektedir. Vradimi diyor ki: " 4 ağustos 1936 inkılâbından beri ilk defadır ki, yunan hükümet reisi dost ve müttefik devleti ziyaret etmektedir. Yunan başvekilinin Ankarayı ziyareti bittabi daha sıkı bir manevi temas tesis tdecek ve sulhun muhafazasında iki kud- Tetli âmil olmaya azmetmiş olan iki mil- let arasında daha sıkı rabrtalar yarata- taktır. Başvekil Metaksas türk milletine yu- nan milletinin selâmlarını iblâğ edecek- Ür.” Etnos şöyle yazıyor: “ Başvekil Metaksas'ın Türkiye'de göreceği parlak kabul yunan milletinde derin bir makes bulacaktır. Yunan mil- leti Türkiye ve Yunanistanın azimli bir Surette bağlı bulundukları sulh lehinde bu ziyaretin daha sıkı bir anlaşmaya ye- ni bir vesile teşkil ettiğinden dolayı se- vı'nç duymaktadır. Atinaika Nea gazetesi, Metaksas'ın “türk ve yunan orduları çözülmez ve ye- hilmez bir kül teşkil ettiği” hakkındaki beyanatını hatırlattıktan sonra diyor ki: * Başvekil bu beyanattan sonra An- karaya yaptığı ziyaret iki millet arasın- tıkı ve samimi teşriki mesainin ye- Bi bir terahürüdür. Başvekil Metaksas Türkiye cumhu - Ryetinin büyük şefiyle şahsen tanışacak- tır, Kendisiyle ve türk zimamdarlariyle, kiye ve Yunanistanı alâkadar eden Künlün meseleleri ve enternasyonal va - Kiyet hakkında fikir teatisinde buluna - taktır. Bugünkü şartlar içinde bunun Böyle olması gayet tabildir. Fakat Tür- kiye ile Yunanistan arasındaki işbirliği- 'Dİn diriktivleri o derece iyi tayin edil - TMiş bulunuyor ki, bu ziyaretten ancak Menfaat ve duygu birl let arasındaki siyasi mutabakatın - teyi- dinden başka bir şey çıkması beklene - inin ve iki dev- basını başvekil Metaksasın yapacağı ziyareti bahis mev. Sonu $ inci sayfada) Bayan Gökçen geliyor Haber aldığımıza göre Atatürk kızı ve Türkkuşu başöğretmeni Bayan Sabi- ha Gökçen bugün İstanbuldan tayyare ile şehrimize gelecek ve karşılanacak- tır. 29 ilk teşrinde yeni makinasında çıkmağa başlıyor İK NÜSHALARDA YLUS zel bir romanı başlıyacaktır. Değerli edibimizin bu romanı hiç şüphesiz edebiyat ilemindg çok canlı ve belli başl: bir hâdise o- larak karşılanacaktır. larda Falih Rıf- "luı kı Atayın Ulus için hazırladığı çok güzel bir ese- ri tefrika edecektir. Bütün türk münevverlerinin bu eseri zevkle akuyacakları muhakkaktır, Bunlardan b_aş_kş u LUS 29 ilkteşrinden itibaren çok he- yecanlı bir po- lis romanına ve bir tarihi tefrika- ya başlıyacaktır. BŞ ARAD ŞT DALE SD ÇÜPERLAARR A Yakub Kadri"- nin Ulus için yazdığı çok gü- tefrika etmeğe gene ilk nüsha- Atatürk'le Amiral Horti ve Meksika Cumhurreisi arasında Ankara, 16 (ALA.) — Amiral Hort. yula biraderi general Stephen Horty- nin vefatları dolayısiyle reisicumhur K. Atatück ile Macaristan kıral naibi arasında aşağıdaki telgraflar teati olun- muştur 1 Amiral Altes Serenisim Horty de Nagybanya Macaristan kıral naibi Budapeşte Altes Serenisimlerinin ekselâs ge- neral Stephan Hortynin vefatı ile uğ. radıkları kayibi teessürle öğrendim. En samimi taziyetlerimin kabulünü rica e. derim « K. Atatürk Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Reisicumhuru Ankara Çok sevgili kardeşimin vefatı mü- nasebetiyle bu derece lütüfkâr bir su- rette gösterilen sempatiden dolayı ha- (Sonu 5. inci sayfada) Tuncelinden bir görünüş: (eski ismiyle Dersim), yeni ısmiyle Hozat Dersim âsileri mahkemede Suçluların hepsi isyan cürmünü inkar edivorlar Elâziz, 16 (A.A.) — Bugün öğleden sonra muhalefet hareketine iş- tirâk eden bütün Dersim aşiretleri reisleri ile Syit Rızanın tevhiden mahkemelerine devam edili. Maznun mevkiinde elliden fazla Seyit Rızanın Hozat cumhuri- yet müddei umumiliğine hitaben yazdığı mektublar okundu. O zaman cumbhuriyet müddeiumu. misinin vaki olan davetine lığını ve korktuğunu söyliyerek tevil. lerde bulundu. Ağır ceza reisi Seyit Rı- zaya Koçki nıyıp tanımadığını — ve bunlar de misafir edip etmediği: . Se. yit Rıza # ta Aliseri tanıdı. ğını ve onun Koçkırı i#yanına aid ha- tıralarını anlattı. Mahkeme birçok şa. 1 Seyit Rızanın aşiretinin Sin (Sonu 5. inai sayıfada) isyanını yapan Aliseri ta. vin. diği'cen rdiği ce İspanyadaki gönüllülerle lejiyonerler kamyonlarla cepheye gönderiliyor Karışmazlık komitesi toplandı Fransa ve İngiltere müşterek teklif yaptı Londra, 16 (A.A.) — Karışmazlık komitesinin bugünkü celsesi es- nasında ingiliz ve fransız murahhasları Lord Pluymut ile Korben, evve- lâ mensub oldukları hükümetlerin görüşlerini izah etmişlerdir. Karışmazlık komitesindeki alman ve italyan delegeleri bir celseden çıkarlarken Fransız delegesinin sözleri Fransız murahhası Korbin- in Fransa hükümeti namına yaptı- gı beyanatın ana hatları şunlardır: Fransa hükümeti geçen 14 temmuz tarihli ingiliz tekliflerine dayanarak ko- miteden şu noktalar hakkında şimdiden karar vermesin er: 1 — İspanya hizmetinde — bulunan. ecnebilerin mümkün olduğu kadar kısa bir müddet azrfında geri alınması, 2 — Geri çağırılmağı kontrol eden enternasyonal komisyonlar, geri — çağı- rılma işlerinin kâfi derecede.. ilerledi- ğini görür görmez ihtilâf halinde bu- kanan iki taraf enternasyonal kaidele (Sonu 5 inci sayfada) reis ve aveneleri bulunmakta idi, v . Tuncelindeki son temizleme hare- keti esnasında bir cumhuriyet as- keri ufku gözetlerken Fıkra: Fotografla Türkiye Almanyada basılmakta - olduğunu bildiğimiz Türkiye albümünün bir nüs. bası elimize geçti. Öyle zannediyoruz ki son seneler içinde yalnız biz değil, birçok memleketler kendi tapraklarının güzellik, kültür ve tarih hususiyetleri, ni tanıtmak için bundan iyi bir vesika vermemişlerdir. İç Bakanlığı ve Basın Umum Müdürlüğünü tebrik ederiz, Bu albümü bu kadar nefis olarak Türkiyede basmak imkânsız - değildi. La Turguie Kemaliste bunu ispat eder. Fakat albüm henüz memleketimize git. miyen Tiefdruck usulü ile basılmıştır.& bü usul, bildiğimiz baskı makineleri ile en pahâalı kâğıd üzerinde ve ağır klişe masrafları ile elde edebileceğimiz resim nefisliğini kıyas edilmez bir u. cüuzlükla temin eder ve resmin — aslırnı daha iyi korur, i Tiefdrnek hemen her tarafta mec. mua baskılarının normal vastıası haline gelmiştir, Türkiyenin pul ve saire gi bi tabil ihtiyaçları, onun memleketimiz. de devlet veya parti matbaalarından bis rinde hemen kurulmasına kâfidir. Mu. vaflak olmuyan kurultay pulu, bu vası. tanın ne kadar lüzumlu olduğunu gös. teren ayrı bir misaldir, Bu albümü eline geçiren herkes o. nu kütüpbanesinin kıymetli cildlerin- den biri olarak saklıyacak, on beş bin muhtelif yerde Türkiye, garblı, güzel, tarihi ve bayındır Türkiye mütcmadi. yen seyredilecektir. Propaganda, ancal bu kabul ettiriş ve alâkalandırış tarzı ile bir hizmet olur . Fat