19 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ ULUS ANDIMIZDIR | HER YERDE KURUŞ 18 ünci Yıl No, 5830 SALI | 19 | Birinci Teşrin | 1937 Tel: Başmuharrir 10638 | Yasşı İşleri Müd. 1062 G. Metaksas bugün geliyor DOST ELEN BAŞBAKANI — aP gy Dün Istanbul'da büyük gösterilerle karşılandı G. METAKSAS AKŞAMUSTU ANKARAYA HAREKETETTİ Dost Elen Başbakanı General Metaksas Bn. Metaksasla beraber Misafirimiz Falih Rıfkı ATAY Dost Yunanistan başvekili Ek- selans Metaksas ve sayın eşi bu sabahtanberi Ankaramızın misa- firidirler. Hoş geldiler. Senelerdenberi gittikçe kuvvet- vek devam eden türk - yunan dostluğu, Metaksas iktidarı dev- Tinde, son samimilik haddini bul- Muştur: “İki millet arasında hu- E'ld yoktur!,, sözü Atatürkündür. İki ordu birdir!,, sözünü Metak- Sas'ın ağzından duyduk. Bunun kı- Saca manâsı iki milletin biribirine Ayrılmaz kardeşlik hissi ile bağlı Olduğudur. Bu dostluğun, şimdiki tihan politika şartları içinde her Zamandan daha kıymetli olduğu töz götürmez. Kıyılarımızı bulanık Âkdenizin suları dövüyor. Dost- ğumuz kadar kuvvetli olan barı- #a sadık kalma ahdimiz, Avrupa in- Saniyeti için bir ferah noktası teş- kil etmektedir. Ekselans Metaksas, 4 ağustos tarihinden beri Yunanistan i- daresinin başındadır. O yalnız bir başvekil değil, bir rejimin kuru- füsu, yunan milletinin temayülle- Tini tamamen temsil eden bir li- 'er, bütün manâsı ile, milletin tukadderatmı sevk ve idare eden h,’_ şeftir. Birkaç sene içinde her tri halefsiz zannolunan birkaç İsisi kaybeden velüd yunan mil- tt'ı Metaksasta son — tarihinin ö !_!ıra şeref ve şöhretlerinden bi- _"" bulmuştur. Metaksas karışık emlekete sükün, rahatsız halka ı“z'"'. sarsılmış ekonomiye ni- mara, milli müdafaa cihazlanması- Yeni bir hız verdi. Metaksas “nanistanı bir istikrar ve inkişaf ılm'îluııı almıştır. Bu halden bi- Dü kadar kim memnun kalabilir? hanlt, nizamlı ve kuvvetli bir Yu. istan, Balkanları ve Akdenizi (Sonu 5. inci sayfada) | Tuncelinde çıktı ? Bütün şahidler isyanı Seyid Rıza'nın çıkardığını söyliyorlar Elâziz, 18 (A.A.) — Seyid Rızanın muhakemesine bugün saat dokuzda de- vam edildi. Bugün isyan hareketinin teşvikçisi olan Seyid Rıza'nın bu işler- deki alâkasına aid rollerini — gösteren şahidler dinlenildi ve Seyid — Rıza ile karşılaştırıldı. Dinlenenler arasında şahid olarak iki nahiye müdürü ve bir de şahid Seyyid Hüseyin vardır. Şahid- ler, şehadetlerini yaparlarken Hayda- ran aşireti reisi Kamer, Demenan aşi- reti reisi Cebrail ve Yusufan aşireti reisi Kamer ve azılı şaki Kamer - oğlu Fındığın ve Seyid Rızanın isyan hare- (Sonu $. inci sayrfada) İstanbul, 18 (ALA.) — Yunan başk vekili ve hariciye nazırı Ekselans Ge- neral Metaksas ve refikaları bugün saat 18.35 de Tophane rıhtımına çıkmışlar. dır. - İstanbul valisi B, Üstündağ, yunan başvekilini Başvekâlet vekili ve hari- ciye vekili namına karşılamağa memur Hariciye vekâleti husust kalem müdü- rü B. Refik Âmir Kocamaz ile Amiral Okan ve yunan başvekilinin mihman.- darlığına tayin edilen milit müdafaa vekâleti emir subayı deniz binbaşısı Nejad ve Hariciye memurlarından Şem- seddin Mardin, Bayan Ruşen Eşref Ü- naydın, yunan elçisi, jeneral konsolosu ve refikası, şehrimizde bulunan yunan gazotecileri, ajans ve matbuat mümes-. Silleri saat 15.30 da Şirketihayriyenin 71 numaralı vapuru İle Tophane rıhtıs mından hareket etmişler ve saat 16 da Yedikule açıklarında Averof'a mülâki olmuşlardır. Averof kruvazörü beraberinde ken- (Sonu 5. inci suyıfada) Milletler cemiyeti tarafından Hatay seçimini kontrola memur heyet, Ankarapalasta B. Numan Menemencioğlu ile beraber Hatay seçimi için Milletler cemiyeti heyeti dün geldi ve akşam gitti 29 ikânci teşrinde yürürlüğe girecek olan Hatay ana yasası tatbikatımdan * olarak yapılacak seçimi, Milletler cemiye ti adına kontrol etmek üzere sancağa git. mekte olan heyet dün sabah şehrimize g elmiştir. Yedi kişiden mürekkeb olan heyet istasyonda karşılanmıştır. doğruca Ankara Palasa gelmişlerdir. Heyet azalrı Öğleye kadar otelde istirahat eden heyet nzalrı öğle yemeğini dış bakanlık siyasi müsteşarımız B. Numan Menemencioğlu ile beraber yemişlerdir. Heyet azalrı öğleden sonra dış bakanımız Dr. Arasla konuşmuşlardır. Milletler cemiyeti heyeti, dün akşam saat 21.30 da şehrimizden ayrılan Toros ekspresiyle Hataya hareket etmiş ve istasyonda uğurlanmıştır. Heyet beş ay Hatayda kaincaktır. KARADENIİZDE FIRTINA |VANGÖLÜNDE hâdise nasıl 25 kazazede bir haftadır| ikinci gemi dalgalarla çarpışıyor! | göle indirildi B. Celâl Bayar kaza yerine B. C bir deniz tayyaresi gönderdi İstanbul, 18 (Hıfıuıi muhabirimiz bildiriyor) — Son günlerde Ka- radenizde müthiş bir fırtma sahilleri dövmekte ve vapurları bile yol larından alakoymaktadır. Fırtma yüzünden birçok gemiler, motör- ler tehlikeli vaziyetlere düşmüşlerdir. Hele son alıman malümata gö- re, Midiye açıklarında 4 mavna ve üç motör bir haftadanberi Kara- denizin müthiş dalgaları l:rrıundı çalkanmakta ve yollarını kaybetmiş vaziyette bulunmaktadırlar. Bu mavnalarla motörlerin i- çinde 25 kişinin ölümle pençeleş. tikleri, aç, susuz, giyeceksiz, bitab bir hale düştükleri haber alınmış. tır. Bunlar cilerindeki vasıtalarla kur. (Sonu 5 inci sayfada) — Yeni yugoslav orta elçisi B. Acemoviç dün mutad törenle itimadna- mesini Cumhur reisimiz Atatürk'e takdim etmiştir. Resmimiz, dost memleket elçisini Çankayada gösteriyor. Fi iliîinde Çarpışmalar oluyor Kudüs, 18 (A.A. — Hayfa ile Safd arşamda yüzlerce filistinli birbirine girmiştir. Mücadele iki saat devam etmiştir. Telavivde ve Yafada vaziyet ger- gindir. Polis ve asker? kıtalar intiza- mı temin için mesailerini tanzim etmiş- lerdir. Otomobillere, kamyonlara taarruz etmekle zanaltında olanlara karşı sıkı tedbirler alınmıştır. Katiller devam ediyor Kudüx, 18 (A.A.) — Bu sabah Ku. düs civarında arap işçilerinden mürek. kep bir gurup üzerine ateş açılmıştır. Bir arap yaralanmıştır. İşçiler yahudi mahâllesi civarındaki evlerden ateş e- dildiğini söylemişlerdir. Bundan maada bu sabah Kudüsün ( Sonu $ inci «syfada ) Bitlisliler B. Celâl Bayara şükranlarmı arzettiler Van, 18 (Husust muhabirimizden) — Van gölünde işletilmek üzere Eko- nomi Bakanlığı fabrika ve havuzların. da tamamen türk işçileri tarafından ya- pılan Bitlis gemisi burada gene türk işçileri tarafından kurulduktan sonra törenle suya indirilmiştir. Bitliş gemisi bu vasıtalarla yapılan ve göle indirilen gemilerden ikincisi. dir. Bundan bir müddet evel de Van gemisi suya indirilmişti. Halk bu iki gemi ile gölde gidiş ve gelişin çok muntazam bir hale konmasından dola. yı sevinç içindedir. Van gemisinin bo. yu 33.25 metre genişliği 6 metredir. Sürati 10 mildir. 60 ton yük almakta. dır. İçinde 24 kişilik birinci mevki yol- cu 18 yataklı ve S0 aded ikinci mevki kamarası vardır. Gemide elektrik, kalo, rifer ve radyo tesiseti vardır. İkinci gemi Van gölü kenarında Tatuanda suya indirilmiştir. Bu müna- sebetle Tatuan belediye reisi Başvekâ. let Vekili B. Celâl Bayara bir telgraf göndermiştir ve Bitlis gemisinin suya indirilmesi dolayısiyle coşkunluk teza. büratı gösteren Bitlislilerin şükran hislerini arzetmiştir. CUMHURİYET BAYRAMINDA ULUS Yeni Rotatif makinesinde 28 büyük sayfa çıkıyor