14 Aralık 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

14 Aralık 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Salı V 14 Çankırı Caddesi: Ankara İLKKÂNUN TELEFON S Başmuharrir 1063 a8 aa. | Yazı . Müdürü — 1062 No, 5882 dere B 5 KURUŞ Telgraf: Ulus « Ankara HUKUALUU UUU CKUUU KUKU UA AUA ADIMIZ ULUS ANDIMIZDIR. BUGÜN Kadın ve moda YARIN GENÇLİK Japonlar bir Amerikan topçekerini üç de petrol gemisini batırdılar ! Atatürk Türkiyesinde millt ekonomimizdeki büyük inkişaf B. Şükrü Kaya güzel bir konferans verdi İç İşler Bakanı ve Parti Gencl Sek- Teteri B, Şükrü Kaya, Ulusal Ekono - Mi ve Artırma haftası münasebetiyle dün akşam radyoda çok dikkate değer Ve mühim bir konferans vermiştir. Bu konferansı aynen sütunlarımıza alı - Yoruz : — Yurtdaşlar; Ulusal ekonami ve arttırma kuru - Munuün, sekiz yıldanberi, memleketi - Mizde yaşattığı ve milli ananelerimiz Arasında yer alan tasarruf haftasının, elle tutulur, gözle görülür bir çok fay- daları oldu. Ve bize milli ekonomik hayatımızın dününü anlamak hünü bilmek, yarınını görmel &, müsbet mevzular hazırladı ve fir- Satlar verdi. Cümhuriyetin saltanat devrinden Tiras aldığı memleketin halini düşü - Decek olursak ve onu bugünkü duru- Mumuzla karşılaştıracak olursak, her imizin Htiharla göğeünü kabartacak ve Stiye emniyetle baktıracak netice- lere varıriz. Bu güzel ederin en bi - Yük şerefi, hiç şgüphe yok ki, büyük milletimizin yüksek — kabiliyetlerine aittir. Fakat bize, bu milli zevki tattı- ran da hiç şüphesiz ulusal ekonomi ve artırma kurumunun faal ve fedakâr erkânıdır. Kendilerine alenen teşekkür etmek, hepimiz için çok zevkli bir va- zifedir . Saltanat devrinde Saltanat devrinde ekonomik haya- 'tan bütün manivelâları yabancıların c- linde idi. Yani, kredi kaynakları, ka - Ta ve deniz nakliye şebekeleri, itha - Vât ve ihracat ticareti, perakende tica- Tet, mahdut da olsa mevcut endüstri Ve maden işletmeleri, Banka sarraflık Kigorta işleri, devletin ve milletin mü- him gelir kaynakları, maliyesi, kısa - €a ekonomi makinasının bütün cihaz - ları tamamiyle türkten başkasının em- Ti ve hâkimiyeti altında idi. Tabiatiyle, tlde edilen menfaatlerin büyük bir mı da onlarındı. Bütün bu cihazla - Tın bir tek rolü ve vazilesi vardı. Mem leket ve milletin bütün servet prmar- larını ve bütün gelirlerimizin, damar- Tni kurutuncaya kadar, emmek, sö- TMürmek ve soymak, Bu istismar mekanizması, bu «ö - Mürge sistemi memleketin içinde ve Milletin bağrında, en aşağı iki asır Amansızca insafsızca işledi durdu. İşte kardeşlerim, Atatürk - rejimi, keti düşman ayağı altında çiğ - Benmekten kurtardıktan ve siyasi is - dâline kavuşturduktan sonra, böy- bir mirasa konmuştu. Beşer tarihi, Atatürk rejimi gibi, gin'den bu kadar malül ve mağşuş İr mirasa konmuş ve bu kadar çetin T davâ karşısında kalmış bir rejim €nüz kaydetmemiştir. Davânın büyüklüğü ve güçlüğü, kaçt Ve sebeblerinin korkunç- zorluğu aşTasında yılmamak, irkilmemek, da - ypa ileriye atılmak, yürümek ve mu - 'Affak olmak için, Atatürk gibi bir 'Ürkün ve bir insan harikasının inan- Aficı, yaratıcı ve insan kütlelerini sevk Te edici dehası ve sarsılmaz, bükül- BZ azmi, hiç bir mania önünde kırıl. k_)'ln enerjisi ve nihayet müsbet ilim b . dayanan geniş vukuf ve malüma- çin ge epsinden üstün olarak millet i- Yayılmağında ve kalbinde beslediği ve unattığı derin muhabbeti ve sonsuz TUt ve inanı lâzımdı. mt :'““r_k: bu yaratıcı yazatışlı, il- için Objektif olarak kavrayabilmek lııi;,i“!"' milletinin son iki asırlık Ni bilmiş, anlamış ve duymuş ve *ci ve hazin destanı cihan tarihi ( Sonu 5. inci sayfada ) iç lgl:t M'; ve Parti Genel —— GÜNDELİK Maden proğramı “Maden ihracatı daha bir kaç se- me evvel ticari blânçomuzun ehe- miyetsiz bir faslı iken, 3 sene son- ra, madenler, ihraç metalarımızın başlıca kalemlerinden birini teşkil edecektir.,, Bu fıkrâyı Vekiller He- yetinin tasvip edip pazar nusha- mızda neşrettiğimiz 3 senelik ma- den programımızın son kısşmından alıyoruz. Mesud ve ileri bir memleket ol- mak için ne lâzımsa, hepsi Türkiye- mizde toplanmıştır. Ne endüstri| merkezlerinin fiyat ve döviz taz- yiklerine ebediyen boyun eğecek | bir ziraat yurdu, ne de midelerini ve fabrikalarmı beslemek için gıda ve ham madde pazarlarını — kolla- mağa mecbur bir endüstri yurdu olmağa mahkümuz. Eğer — petrol araştırmamız da Muvaffak olursa, gerektiği zaman, dışarıya hiç ihti- yaç duymaksızın kendi kendimizi idare edebiliriz ki asrımız milli müda- faalarınım en kuvvetli inancaların- dan biri de budur. Fakat. tabii şartlar içinde, Tür- kiye, milletlerarast ekonomik bağ- klığın ancak faydası olduğu kana- atindedir. Satmak ve almak isteriz. Satmak için enternasyonal piyasa kaidelerine göre mal hazırlamak, almak için de satılık kıymetli mal çeşidlerini artırmak lâzımdır. Tür- kiye medeniyet ve refah — seviyesi günden güne yükseliyor. Evvelce bir iki büyük merkezin mahdud kı- sımlarında gördüğümüz ve lüks te- Tâkki ettiğimiz şeyler, şimdi, elek- trik ışığı varan en küçük kasabala- ra kadar ihtiyaç maddesi haline gelmiştir. Radyo ve otomobil gibi pahalı bir çok ithal mallarının sa- tış istatistikleri bir taraftan sevin- dirici ve bir yandan düşündürücü bir hal almıştır. İhtiyacımız ve sa- tınalma kabiliyetimizle birlikte ve onlar kadar, ödeme, Fakat zarara değil, küra ödeme, imkânlarımız da artmak Jâzımdır. İşte bu bakım- dan satılık zirai mahsullerimiz hak- kında alınan tedbirler gibi, maden programımız hususi bir ehemiyet almaktadır. Madenlerimiz cihan pi- yasasında kolaylıkla geçer, bizim ve başkalarının en zaruri işler için | Bombardımanda 18 kişi öldü Ruzvelt Japon İmparatoruna bir telaraf KAZSLAK V DESE T İNE SADDA KEĞ ŞT DK OA GDKK çekerek derin teessüflerini bildirdi Japonya'dan ta Şanghay, 13 (A.A.) — Roöyter a- Jansınmm muhabiri bildiriyor: Japon tayyareleri, kin İle Wu- hu arasında Panay ismindeki Ameri- kan topçekerini bombardıman ederek batırmışlardır. Panay topçekerinde 72 kişi bu- Tunmakta idi, Bunlardan on sekizi kaybolmuştur. Panay amerikan gaze- tecilerine tahsis edilmiş idi. Seyyar radyo haline getirilmiş olan bu ge- miden gazeteciler Amerikaya haber göndermekte idiler, Yaralrlar da da- hil olmak üzere sağ kalanlar Anhwel eyaletinde kâin Hohsien'de karaya çıkarılmışlardır. Bombardıman etna- sında Amerika sefaretinin 4 memuru Panayda bulunmakta — idiler. Bun- lardan sağ kalanlar arasındadır. Bee ismindeki ingiliz harb gemi- si, sağ kalanlara yardım ederek on- lar: Hohsien'e takriben 10 mil mesâ- fede bulunan Vuhu'ya nakletmek ü- zere süratle nehirden aşağı doğru ilerlemektedir. Bombardıman csnasında 3 petrol gemisi de batırılmıştır. Bunlar Mei- ping, Meihsla ve Meian - ismindeki gemilerdir. Petrol gemilerinden biri- nin kaptanı amerikalı, ikincisinin kap tanı Estonyalı, Üçüncüsünün de nor- veçli idi. Bu gemilerdeki facia kur- banlarının adedi, henüz malüm de- ğildir. müracaat edilmişti! İşin garibi şu ki, Standard - Oil (Sonu 8 inci sayfada) Delege Garo türklere her türlü eziyeti yapıyor Halâ Suriye bayrağı Sancağın resmi bayrağıdır. diyip duruyor! Şeriye nıhlımelfrl_ Ivâiv_qdlldl Adana, 13 (Telefonla) — Suriyeden gelen haberlere göre Türkiye — Su- tiye muahedesinin feshi Şam'da heye- can uyandırmıştır. Buna halk “Vatani kabinesinin şuursuz hareketi sebeb olmuştur.,, demektedir, Suriye meclisindeki Sancak mebusları Adana, 13 (Telefonla) — Roje Ga- vo Antakyaya bugün gelmiştir. Roje (Sonu 8 inci sayfada) dikkatedeğer : Şimdi pok zengin- lerinden biri bizde olduğunu bildi- gimiz işlenebilir. demir cevherine malik olduğumuzdan daha bir müd- det evvel şüphe ediyorduk. İlim ve tecrübe sahibi mütehassıslarımızın muhtaç oldukları cinslerdendir. — | devam etmekte olan araştırmaları, Maden programımızin yeni araştır- bize kim bilir ne sürprizler hazır- malar hakkındaki fıkrası da ayrıca | lıyor ? İngiltere ile Jsmda, Yangtse nehri Üzerinde ingiliz Halbuki evvelce emniyet için | barb gemilerine karşı yapılan hücüm- lar hakkında B. Eden aşağıdaki beya- Amerika arasında temaslar Londra, 13 (A.A.) — Avam kamara (Sonu 8. inci sayfada) | Meraklı ve sürükleyici POLİS ROMANI Bugün 5. inci sayfamızda okuyunuz rziye ve tam t a Yukarrda: Uzak Şarktaki ame gemisi Augusta, ortada: Nanki Nankine giren japonların kumandanı azminat isteniyor —— — 'NANKİN Japonların ELİNDE Tokyo, 13 (A.A.) — 10 ilkkânun gecesi bir japon müfrezesi, Vahu'nun 20 kilometre şimalinde kâin Taiping yakınında Yangtse nehrini geçmişler- (Sonu 8. inci sayfadı) Istifalar Milletler Cemiyetinden çrkan dev- Tetler kendi aralarında bir cepbe kut« dular: adı “Antikomünist”, gayesi de “batış” tır. Eğer Milletler Cemiyetini tarif etmek için bu iki esastan ilham &- mak İâzımgelse, Cenevre sarayının kapısına şu Jevhayı asmalı: "Komü- nizmin yayılmasına hizmet eden harb cemiyeti Son günlerde cemiyetten yeni bir :T istita daha olmuştur. Kim ne diyebi- lir? Herkes istediği cemiyette hoş- Tandığı kadar kalabilir; arzu ettiği | vakit de onu terkedebilir. Fakat Mil- ,leılu Cemiyetindeki istifaların gara- beti, her birinin ikiye malolmasıdırı İtalya ile Afrikadan bir aza kaybet- tik. Çin'in başına gelenleri de görü- yorsumuz. Cemiyetimizin sadık — azasından Negüs, çorba parası kazanmak - için Londra'da kâsesini satıyor! Bir küçük tuhaflık daha var: İs- panyanın yarısı bizim azamız, öteki yarısı da antikomünist sulh cemi- iyetine mensubtur. Harb, harb! Fakat onun mesulleri Madrid ve Nankin'deki mukavemeti yapanlar ve teşvik edenler değil mi- dir? Eğer bu mukavemetlere hak ve- ren ve onları ümide düşüren bir mü- essese olmasaydı, ne kimsenin Mil- Tetler Cemiyetinden çekilmesine lü- Zzum kalır, ne de barış perisinin bur. nu kanardı. - Fatay