January 6, 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

January 6, 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşembe G SONKÂNUN 1938 Ulus basımevi Çankırı Caddesi: Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON Başmuaharrir Yazı İş. Müdürü İdare 1063 1062 1061 DIMIZ ANDIMIZDIRM NURETTİN ARTAM Ingiliz edebiyatının şaheserlerinden biri olan “Şekispirden hikâyeler,, i sade ve güzel bir üslübla dilimi ze çeviri iyi hediyesi tir. Yeni senenin en 400 sayfa 1 lira Hatay seçiminde Cenevre komısyonu çok yanlış yolcı scıpmıştır İç ticaret boyuna artıyor! Başbakan bir nutkunda “Türkiye yalnız umumi buhranı göğüslemek kud- termiş bir memleket değil ay- buhran ortasında büyük savaşını başarı ile iler- ak olmuş memleket- Hakikaten memleketin bugün umui ekonomik manzarası, pros perite safhasında bulunan ekonomiler- de müşahede olunan bütün karakteris- tik çizgileri arzetmektedir: Ekonomiye yapılan sermaye envestismanları teza- yüd etmekte, piyasalarda ticari mua - meleler genişlemekte, milli gelir yük - selmekte, alım kabiliyeti artmaktadır. Bu sayfalarda bu ekonomik hareketleri sırası geldikçe raka ileride de göste Memleketin iç ticaretini: mi ekonomik kalkınma safhas: ettiği hususiyet! yettedir. Memleketin mik kalkınmasına muvazi olarak inki- ŞAf etmiş 6 ticaretimizin ni, kasmen dahi olsa, Devlet ları nakliyatında takibedebi lekette bir taraftan endüstriyel ilerle- me, diğer taraftan dış ticaretin genişle- mesi, Devlet demiryolları nakliyatınım artmasına ehemiyetli nisbetlerde âmil umuümi ekono- Tn hammadde, malzeme, mamül mad- | de sevkiyatı, yahut inşa halinde bulu - nan fabrikalara ve imar edilen şehir- lere inşaat malzemesi, işçi ilh. makli- yatı, demiryolu münakalâtında son se- nelerde pek kabarık yekünlar - vermiş- tir, Devlet Demiryolları nakliyatı: n — Yolcu (1000) — (1000) (ton) — (kisi) Hayvan Seneli ( 'neler (adet — 945 1176 933 1191 2071 2109 5453 4.899 4859 5261 8.510 11.564 83 398 71 870 64 242 112863 125 287 1935/36 — 245602 Yolcu nakliyatı 1935/36 da bir yıl öncesine kıyasen 9ç 35,89, eşya nakli- yatr 96 1,83, hayvan nakliyatı p 96,03 artmıştır, 1937 yılın 9 aylık eşya nakliyatı, 2.193.563 tondur. Halbuki 1936 yılı 9 aylık yekünu ancak 1.558.499 tondu. Tezayüd ©6 40.75 dır. 1936 takvim se- nesinde naklolunan eşya, 2.448.433 to- Nu buluyordu. Senenin son üç ayı mev- Sim icabı ticari faaliyetlerin en yüksek olduğu aylar olduğuna göre, eşya nak- Hiyatının son üç ayda chemiyetli nis - bette artmış olması icabeder. Devlet Demiryolları nakliyatının artışına mücesir olan Gmiller meya, nında yeni yolların yapılmasiyle iç ti- | carete açılan mıntakaların hissesini ve tarifelerde yapılan tenzilâtı da zikret- mek lüzımdır. Bir zamanlar dış ticaret faaliyetle- rine tâbi olan yani dış ticaret B lan iç t geni takdirde yen, daraldığı diği takdirde aret bugün — diş ticaret yanında iç ekonomi hareketle rinin de bir fonksiyon'u haline gelmiş bulunmaktadır. İç ekonomi - faali üstri bareket- lemesi veya daralması da İç ticaretin seyrini tayin cetmektedir. Bunun şu bakımdan ehemiyeti büyük- tür. Dış ticarette vaki olabilecek her lma yüzünden iç hangi arızi bir düz edecek bir tenaku- | faaliyetleri telâfi ede- ticarette taha: su, mili endür bilecektir. Bu telâfi, tam olmasa dahi, reaksiyon'ların şiddetini azaltmış ola- bilir, — * larla gösterdik ve Yolcu nakliyatında 1937 de aynı seri artış olmuştur. Senenin 9 - ayının yolcu nakliyatı, 1936 yılının 9 aylık yolcu nakliyatından 96 57,36 fazladır. 1936 tin 9 ayında — 9.115.087 — yolcu, 1937 nin 9 ayında ise 14.343.136 yol cu nakledilmiştir . | kz 1da Tlllk.ly: Hari iciye Vekılcn tara- İ fından Milletler Cemiyeti nezdinde ya- |pümış olan protesto ve taleb Üzerine bu mesclenin 17 - ikincikânun konseyi ruznamesine konulmuş olduğu malüm- dur. Meselenin ebemiyeti hasebiyle pek meydanda olan türk haklarının etraflı bir surette anlaşılmasını temin — için aşağıdaki vesaiki aynen neşrediyoruz. Bu vesikalar Türkiye Hariciye Vekâ - leti tarafından gönderilmiş olan n larla Milletler Cemiyeti Umumi Kâtip liğinin cevablarından mürekkebtir : (Sonu 6. mer sayfada) bir farafairlik vardır! Hükümetimizin notalariyle Milletler Cemiyeti Genel Sekreterliğinin cevablarını aynen neşrediyoruz Cenevre komisyonu azaları Hatayda ietkikler yaparlarken japonlarca Hankov, $ (A.A.) — Çin tebliği: Çin taarruzunun tehdidi altında bulu- | nan Hangşov'daki japon kıtaları ara- sında panik baş göstermiştir. Tsinpu demiryolunu müdafaa eden | Çin kuvvetleri, düşmanın motorlu kıta- İ Hangşov çin tehdidi altında Japonlar arasında panik var Şanghaydaki radyo ve telsiz idareleri isşgal edildi Bir japon tankı istihkâm kıtalarının yaptığı muvakkat köprüden geçiyor ları tarafından yapılan taarruzlar neti. cesinde arazi. düz fazla müdafaa imkânı kalmamış ve dün Yenşov'u tahliye etmiştir. Hsuşov'un şimalinden gönderilen takviye kıtaları (Sonu 3 üncü sayfada) Türkiye - Romanya Hcaref anlaşması dün imzalandı Bükreş, $ (A.A.) — Hususi muha- miz bildiriyor: Türkiye - Roman- ya arasındaki yeni ticaret ve Kliring anlaşmaları ve ekleri bugün saât 13 te endüstri ve ticaret bakanlığında Türkiye namına Hamdullah Tanrıiöver ve Ekonomi Bakanlığı müsteşarı Falk Kurdoğlu, Romanya namına Bakan Juguto tarafından me- rasimle imzalanmıştır. Anlaşmalar bu | ayım 13 Ünden itibaren mer'iyete gi- | — Eski alacaklar gene etasta mal almak üzere hususi tediye şartı. a bağlanarak ayrı bir besaba alm- uştır. Yeniden başlıyacak Olan Kli. ring hesablarında türk lirası primsiz olarak 82 ley'den — hesablanacaktır Karşılıksız tediyat yalnız milli ban kalar yoliyle olacaktır. Anlaşmanın müddeti bir senedir. Anlaşmaya bağ h mütcakib protokollar var Kurdoğlu'nun rei buğün Bükreşten hi ğindeki heyet €ket etmiştir. Kadın tayyareci Maryse Hilsz Basra'ya geldi Basra, 5$ (A.A.) — Kadın tayyareci Maryse Hilsz, bir bedevi grupüu refa- katinde iki gün deve üstünde seyahat- ten sonra Jaskdan buraya gelmiştir Hafif surette hasara uğrayan tayyare kaza yerinde kalmıştır. Tayyareci, motoru sakatlanınca pa- raşütle atlamayı düşünmüşse de niha- yet Karjamski yakınımda mecburf bir iniş yapmayı tercih ettiğini söylemek- tedir. Suphi | Adanadaki kurtuluş anıtı heykellerinden Adana'nın kurtuluş bayramı coşkun tezahürlerle kutlandı “Türk olan her kitlenin hakkı verilmelidir ,, Hatay için Adana'da bir çok hatibler çok güzel sözler söylediler Adana, 5 (Hususi Muhabirimiz te- lefonla bildiriyor) — Adana bugün büyük bir heyecan içinde on altıncı kurtuluş yıldönümünü kutladı. Her yıl olduğu gibi bu yıl da bayram dört ikinci kânun geces! ön ıkide top Ses- leriyleri ve fabrika düdükleriyle bay- ram ilân edilmişti. Sabahleyin saat dokuzda belediye- nin önünden büyük ve tarihi bayrak, omuzlar üzerine almarak saat külesi- ne getirildi ve kuleye çekildi. Bütün Adana bayraklar ve dövizlerle donan- mıştı. İstiklâl marşından mra, söz alan (Sonu 6. mcı sayfada) İstanbulda bir ameliyat geçiren| Dış işler bakanlığı genel sekreteri B. Numan Menemencloğlu tamamiy- le iyileşmiştir. Bugün şehrimize ge- lecektir. Sayın Menemencioğluna geçmiş olsun deriz. Radyo dili Dünyada hemen hemen 200 milyon insanın ana dili ingilizce olduğunu bilirsiniz. Buna bir de Japonya, Çin, Hindistan, Mısır ve diğer memleket - lerde ingilizce konuşanların - sayısını da ilâve ederseniz, heybetli bir rekam karşısında kalırsınız. lİmdi zannedersiniz ki açtığınız vakit yüzde 50 — ingilizce, yüzde 25 almanca ve fransızca, 'bir mikdar da diğer lisanlarda nutuklar, konferanslar, şarkılar ve saire İşite - ceksiniz. Hayır, bit müddetten beri, uzun kıe sa bütün dalgalar arabca konuşuyor! Göçenlerde ingiliz radyosu, italyan arablığına karşı, kur'an dili ile neşti - yata başlıyacağını ilân etti, İlk neşti- yat töreninde Yemen İmamının oğlu da bazır bulunacaktı. İngiliz arablığı na karşı radyo propagandası yapan italyanlar, ne çere bolsalar beğenirsi- niz? Aynı günde, aynı saat ve dakika- da büyük arab - şarkıcılarından birine gezel okutmak! Onlar bütün arab İyo amatörlerinin türküyü nutka 'cih edecekleri iddiasındadırlar. Bizzat arab radyosu ise, her biri bir çeyrek süren yalel”ler içinde ken- di keyfine bakryor. Bu hâdiseden alabileceğimiz ders, yo'nun yirminci asır neşir vasıtala- 'nde kazanmış olduğu büyük ehe- miyettir. Öyle bir vasıta ki ne sansü- rü, ne gümrüğü, me müsadezesi, ne de hapsi var. “Evrakr muzırra,, devrinde bir sayfa okumak için neler çektiğini- zi düşününüz. Sultan Hamid tevekkeli lefon ve elektrik gibi - icadlardan korkmazmış: Eğer radyo onun zama - nında balunmuş olsaydı, hafiye ku- lakları, şübhesiz, uzun kırmızı feslerik nin ibiklerinden aşacaktı. — Fatay radyonuzu