11 Nisan 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Nisan 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazarlesi Ulus Basımevi Çankırı caddesi Ankara 11 Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON NİSAN 1255 5 KURUŞ Başmuharrir Yazı işleri Atölye Hransırca Ankara İdare müdürlüğü nt 1063 1062-1063 1061 1064 DIMIZ ANDIMIZDIR ŞEHİR Stadyomunda 1641938 17419688 1741988 Cumartesi saat 14 de atletizm müsabakaları Pazar saat 14 de atletirm müsa bakaları Pazar muhtel First Vlienna - Ankara #aat: 16 da, Avusturya ilhakı dün resmen tamamlandı lebisit Almanya lehinde neticelendi Muvakkat neticelere göre alkın yüzde 99 dan azlası ilhakı kabul ettfi Kat'i netice bugün belli olacak Avusturyadaki İç turizm işleri ve otelcilik endüstrisi — Türkiyedeki oteller hakkında bir anket ve rakamlar — Belediyelerimizin — şebirlere ald Reşrettikleri rehberlerde, çok zaman, Yöyle bir nota da rastlarsınız: *“— Şehirde üç otel vardır. Kiraları u kadardır. İstasyona şu kadar mesa- fededirler. Birisinin altında lokanta G yeirde ae bulunaBneceği hakkında nazari bilgilere sahib olan- lar için şu izahat, ne kadar lüzumsuz gözüküyor... Şehirde hiç otel olmaz mı? Alâkalı dairelerin topladığı bir sü- Tü rakam ve malümata dayanarak, türkiyede turizme aid ne kadar mese- le varsa halletmek için vekâletlerin birer delegesinden mürekkep olarak toplanan komisyon, bu - düşüncenin tamamiyle aksine olarak, şehir ve ka- Sabalarımızın — yabancılardan — evvel, kendi — vatandaşlarımız — tarafından gezilebilmesi için bir otel meselesi bheycud olduğu neticesine varmış- tır. O tel meselesi denince de Bene büişi yalnız nazart ola- Tak görenlee, belki bu kararın asıl Bayesini kavfiyamıyacaklardır: İçin- de barı, dansiği, sineması, lokantası, Okuma ve istirahat söfenları, banyola- Tı, nihayet koruları olan myazzam yar Pilar... Hayır, bizim otel möselemizin , ancak ikinci safhasıdır. V& a za- Man bu işe endüstri adını vermek , zımdır. Turizme başlı başma bir yirmin- €İ asır endüstrisi adını verdikten son- Ta, Onu tamamlayan ve hattâ onu ku- Tan bir iş şubesine aynı kıymeti ver- Mek lâzım değil mi? Evet, fakat bizim ilk plânda hallini istediğimiz otelcilik mevzuu, bu ka- T geniş ve et büyük şehrimizi bir tarafa bırakmız: Bir çok vilâyetlerimizde ve hemen hemen gene bir kaçı hariç bütün ka- Zalarımızda rahat, huzur içinde otu- Tabilecek ve uyuyacak bir odayı ba- Zan bulamryoruz. Elimizde ancak üç büyük şehrimize Bid rakamlar vardır. Stanbuldan kazalara göre misaller Yerelim: Usküdarda 5, Bakırköyde 2, dalarda 16 Beyoğlunda 48, Sarıyer- de 10, Fatihte 2, Eminönünde 82, Ka- Üköyde 8 otel olarak 173. Beşiktaş ve €ykoz kazaları mıntakalarında ise “Ç otel yoktur. Bilirsiniz ki İstanbul, bir ticaret, nlenme ve nihayet iç turizm namı- ı'" memlekette ne var, ne yoksa; bun- arın hemen hemen tamamını topla- Yan bir şehirdir. İstanbul, 173 raka- Miyle, nüfusa göre en bol otelli yeri- Mizdir, İkinci olarak 56 otelle İzmir geli- Yor. Bunlardan 55 i şehirde biri Kar- isyakada bulunmaktadır. Bayraklıda * hiç ötel yoktur. Gi de una göre Türkiye ©- “tri sayısında mevki Sahibi olan MrSA vardır. Bursada 43 ötel mev- Süddur. Ti * değildir: Bir kaç | Yazan: C. K. Ondan s#onra 40 1 şehirde biri Ye- ni şehirde olmak Üzere 41 ötelle An- kara gelmektedir. Bu — rakamlar şunu isbat etmektedir: Bir şehirde ©- tel sayısı, ticari kaidelere göre ve ih- tiyacı karşılamak için — kuruluyor. Bursa bir su şehridir ve kendisine ge- lenleri barındırmak için bir * ticaret mücssesesi Olârak oteller kürülmuş- tur. Fakat turizm denen endüstri, arz ve talep kaidelerinin klasik çerçeve- sinden dışarı çıkmıştır. Turizm için (Sonu 8 inci sayfada) Berlin, 10 (A.A.) — Bi Almanyada şafakla beraber seçiçi- ler seçim bürolarına derin bir heyecan içinde akın etmeye lamıştır. Bu heyecan bilhassa Avusturya topraklarında dikkati | çekiyordu. Seçim sandıklarının kapanacağı saat olan 17 ye kadar hiç bir yerde alkollü içki satılmıyacaktır. Berlinde 46 kişi saltanat için tahrik yapmak suçiyle yakalandı Berlin, 10 (A.A.) — Öğrenildiğine göre, Vilhelm Laverrenz isminde cski bir alman mebusu da dahil olmak üze- re birkaç gün önce 46 kişi tevklf edil- miştir. Bunlar saltanat lchinde tahri kât yapmakla zan altına alınmışlardır. Münih mahkemezi de devletin em- miyetine karşı bir komplo hazırlamak cürmiyle 17 kişiyi mahküm etmiştir. Bunların burjuvazi mahfillerine men - sup oldukları sanılmakta işe de bu me- selenin saltanat lehindeki tahrikler do layısiyle Berlinde yapılan tevkifatla a- lâkadar olup olmadığı malâm değildir. 'Sosyalistler yeni kabineye girmemeğe karar verdiler Daladiye kabineyi kurdu Kabinede 12 radikal sosyalist vardır, sosyalistler müzaheret hususunda da reyi parlâmento grupuna bıraktılar Paris, IO ÇA A.) — Milli sosyalist konseyi dün #kşam saat 22 de topla; mış ve uzun müzakerelerden sonra &. at 2,5 da bizim saatle 3,5 da Blum vazi- yet hakkında konseye izahat vermişti B. Blum, kabinenin teşekkülü tarihi olan 13 marttan beri vukua gelen hâdi- seleri anlatmış, muhaliflerin milli bir- liğe iştirâkten imtinalarını hatırlat. mış, bunu 1936 haziranındaki kombine- zon şeklinde bir hükümet kurulması- nin takib etmiş bulunduğunu söyle miş, mubaliflere vaki alan ve boşa gi- den müracaatlarından, mali müşkül- lerden ve hazinenin müstacel teahhüt- lerinden bahseylemiştir. Kabineye girmeli mi, girmemeli mi? Blumun izahatını müteakip partinin sol cenah lideri Piyer ve Ziromaki sosyalist partisinin Daladiye kabinesi- ne girmesi ve hattâ böyle bir kabineye müzaharette bulunması aleyhinde söz söylemişler, Grumbah ise vaziyetin vehametine binaen daladiye kabinesi- ne iştiraki tavsiye eylemiştir. Meclis sabah saat ikide karar sureti- nin komisyon tarafından tanzim edile- bilmesi için toplantıya ara vermiştir. Bu komisyon saat 3.4$ e kadar müza- kerelerde bulunmuş ve meclis, komis- | yomun hazırladığı metinleri reye koy- | müuştür. Reylerin neticesi saat 4.45 de (Sonu 8 inci sayfada) Saat 21 de, Kontzerthaüs'da yapı- lacak mühim bir tezahür esnasında Burkel radyo ile plebisitin neticesi- ni Hitlere bildirecektir. Almanya ile hudadu bir olan c« nebi memleketlerden birçok alman ve avusturyalı busust trenlerle reylerini kullanmak üzere Almanyaya gelmek- tedir. Seçicilerin yüzde altmışı öğleye kadar reylerini vermiş bulunuyordu. Viyanada başpeskopos kardinal İnni- tzer “evet,, işaretini taşıyan rey pu- sulasını atmış ve alman selâmr yapa- tak halkın coşkun alkışları arasında dışarı çıkmıştır. Viyana, 10 (A.A.) — Rey İşleri bütün gün tam bir sükünet içinde ce- reyan etmiştir. Rey büroları saat 17 de kapanmıştır. Bunun bazısı o saatte goktan tasnif işini bitirmiş bulunu- yordu. ( Sonu 8. inci sayfada ) Sosyalist milli konseyinde izahat veren B. Blum (Hususi muhabirimizin gönderdiği resimlerdeni Dış İşler Bakanımız Atina'dan geçerken B. Metaksas ve Atina elçimiz Ruşen Eşref'le beraber Türkiye Mısır dostluğu S. M. Birinci Faruk dün Dış bakanımızı kabul etti Atatürk inkilâbı hakkında Mısır gazeteleri çok dostça neşriyata devam ediyorlar ,Kahire, 10 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bi diriyor: Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras bugün saat 12.30 da majeste kıral Faruk tarafından kabul edilmiştir. Yaşasın Türkiye, yaşasın ÂAtatürk Hariciye Vekilimiz saraya gelirken saray civarında birikmiş olan kalaba - lik bir halk kütlesi tarafından “yaşa - sın Türkiye, yaşasın Atatürk,, âvüze - leri içinde içten tezahürler — ile alkış- lanmış. ve saray kapısında başta Ma- jeste kıral Faruk'un başmabeyncisi ve aaray erkânı tarafından karşılanmış - tır. Hariciye Vekilimiz Kıral Faruk'un daveti rayda yemiş ve yemekte başvekil ve dış işleri bakanı Ali Mahir Paşa hazır bulunmuştur , Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tev- fik Rüştü Aras'a garayda verilen ziya- tet çok samimi bir surette geçmiştir. Yemekten sonra Dr. Aras sarayı gez - miş ve bu esnada kendisine bizzat kı- ral izahat vermişlerdir. Heyet saray - (Sonu 8 inci sayfada) Dün Ankarada ve İstanbulda milli Idman yurdunu 2 — O, İstanbulda küme maçlarıma devam edilmiş ve Güneş Beşiktaşı ? — O yenmişlerdir. 'da Muhafız Gücü Harbiy. Ankaradaki Muhafız Ankıaı Resmimiz Gücü Harbiye maçında Harbiye kalecisi Fethinin bir kurtarışını göster mektedir. Spor yazılarımız (7)inci ve (9) uncu sayfalarımızdadır. Mısır kıralt S. M. birinci Faruk | Kont Ciano Lehistana gidecek Varşova, 10 (A.A.) — Krakovi'de çıkan İkuriyer İllustro gazetesi, 20 nisanda Kont Ciano'nun, B. Bek'in son İtalya ziyaretine mukabele ola- rak Lebistana geleceğini yazmak- tadır. 3 Haydparktaki bir nümayişle nazi bayrağı! Londra, 10 (ALA.) — Bugün . öğle- den sonra “İspanyayı ve barışr kurtar« mak için” Haydparkta işçi partisi ve Tredünyonlar tarafından tertib edilen tezahliratta birkaç gencin yanında bu- kunan sarışın bir genç kız gamalı haçlı bfr bayrağı havalandırması şiddetli hâ- diselere sebeb olmuştur. Sosyalist te « zahüratcılar bu gençlerin üzerine hü- €um etmişlerse deç gençler bir evin av« Tusuna sığınmaya muvaffak olmuşlar - dir. Tezahüratçılar İspanyada kariş- mazİrğr protesto öden bir karar swreti kabul ettikten sonra sükünetle dağık mışlardır.