28 Nisan 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Nisan 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Perşembe 28 Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus . Ankara TELEFON NİSAN 1936 5 KURUŞ Başmuharrir Yazı işleri Atölye İdare müdürlüğü yası Fransızca Ankara 1063 1062-1063 TOĞL 1064 DIMIZ ANDIMIZDIR. ŞEHİR Stadyomunda 30 Nisan Cumartesi ve 1 Mayıs Pazar günü saat 14 de atletizm teşvik müsabakaları. Müsabakalarda duhuliye yoktur. Türk-Elen munzam paktı imzalandı Başbakanımız yunan basınına verdiği beyanatta diyor ki : Türk - Elen dostluğu daimidir ve daimi kalacaktır “Atina, 27 (A.A.) — Başvekil Celâl Bayar'a refakat eden Ana- dolu Ajansı hususi muhabiri bil. Bugün saat 18 de, iki dost yor: müttefik memleket Başvekilleri Türk - Elen munzam paktını imzalamışlardır. Başvekil Celâl Bayar, yunan - türk muahedesinin imzasından sonra yunan matbuatına aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Atina'da Anadolu Ajansı ve “Ulus” mu- harriri — tarafından — aldığımız telgraflar, Celâl Bayar ve arka. | daşlarının, aya kadar, âdeta | bir derağuş içinde götürüldüğü hissini vermektedir. Atatürk'ün Başvekilini Yunan milleti her yerde kardeşçe selâmlamıştır. Bundan duymakta olduğumuz derin tahassüsü bir daha söyle- mek isteriz. İstanbuldan hareket odoı.ıın Bperreyan e Nİ Biyi e 'yın Celâl Bayar Atinaya dıfı Ekonomi Bakanı olarak, ve fa- kat, cumhuriyet hükümeti namı- na antant kordiyal esaslarıma dair fikir teati etmeğe memur o- larak gitmiştir. Hükümet reisi- miz, o zaman başlanmış olan ese- rin, şimdi, ümid olunan bütün feyizlerini vermiş olduğunu gör- mektedir. Türk ve yunan yakınlığı ol- maksızım, Balkanlar sulh nizamı tasavvur olunamazdı. Bir çok kimseler, arada geçen bunca ma- ceradan sonra, böyle bir teşeb- büsün hayli cesarete bağlı oldu- ğu fikrinde idiler. Bir netice bil. elde edilse, bu, geçici bir itilâf veya hissi bir mütarekeden ileri geçemezdi. Milletlerimizin mu- kadderatını idare edenlerin basi- reti kısa bir zaman içinde, bütün bedbinleri haksız çıkardı. Türk ve yunan milletleri arasında ta- bit münasebetin, ancak, dostluk ve ittifak münasebeti olabileceği, asıl bunun aksinin f olduğu anlaşılmıştır. Bugün vaziyet odur ki aramızda hııdııd emniyetleri iinriın ıyni kançlık ve titizlikle titriyoruz. Hürriyet ve haklarının müda. faası için kendilerinde hiç bir fe- dakârlık kabiliyeti eksik olmadı- | ğı cihanca bilinen iki astl millet, sulha söz vermişlerdir. Serezli | muhterem avukatın başbakanı- | mıza anlattığı bu ahdleşme | dini bir itikad vvetini bağla- mıştır. Coğrafyanın pek nazik bir böl- | gesinde ve tarihin o kadar nazik | bir devresinde yaşamaktayız : Birliğimiz ve beraberliğimiz Av- rupa ve dünya sükünu için şimdi nasıl mühim bir inanca ise, ayrı- lığımız o kadar vahim bir tehlike olurdu. İhtiyaç ve menfaatleri biribirine uyan, hepsi asırlarca hür ve mesud yaşamak hasretini çeken ve şimdi bu imkânı elden bırakmamağa ahdeden Balkan milletleri, acı ve uzun tecrübele- rin kendilerine verdiği akıl ve #uür olgunluğundan - faydalan- makta devam edecekler, hiç biri- nin felâketi diğeri lehine olma- yacağı kanaati, onları, müşterek ve eşsiz birleşme eserini her gün “— Muhterem yunan matbuatı, Kıymetli siyasi bir vesika imzala- dığımıza samimi surette kaniim. İmza- mı koyduktan sonra çok büyük bir devlet adamı oln arkadaşım Ekselans General Metaksas'a söylediklerimi burada tekrar edersem hakiki duygu- larım olduğu gibi tebarüz eder. “Biribirimizi tebrik edelim” Kendisine: "Tebrik ederim, her iki memlekete gerçekten büyük hizmet &- dilmiştir. Biribirimizi tebrik etmeğe lâykiz. İmzaladığımız bu muahde bal- kanlarda esasen teessüs etmiş olan sulhun emniyetin, büyük doseluğun ve ittifakın yeni bir tezahürü olduktan başka bu hududu da aşarak umumi sul- ha da hizmet edecektir. İşte bu fikir ve zihniyetle, ellerinizi hürmet ve mı aekayorum.” dedim. - iykerüyi İçinde bulunmakla çok büyük zevk ve heyecan duyduğum memleketiniz- deki tezahürata gelince, mübalegasız ifade edebilirim ki bu kadar büyük ve kalpten gelen coşkun tezahürata ve candan kabule şahit olunmamıştır. Ve (Sonu 8. inci sayfada) Atinaya varış — | Atina, 27 (A.A.) — Atina Ajansı bildiriyor Celâl Bayaz ve Rüştü Aras Atinayı kadar yol üzerinde alkışlanarak seya- hatlerine devam etmişlerdir. Türkiye başvekili Celâl Bayar ve ha- riciye vekili Arası getiren husust tren bugün Atina garına saat 11 de girmiş- tir. 'Türk misafirleri başvekil Metaksas hükümet azası, kıralın yaverleri, kara ve deniz “hava kurmay başkanları, balkan antantı memleketlerinin elçile- riyle savyet elçisi ve diğer askeri ve mülki erkân tarafından — karşılanmış- lardır. Celâl Bayar resmi selâmı ifa eden efzon alayını teftiş etmiş ve mızıka İstiklâ! ve yunan marşlarını çalmıştır. Misafirler ve yunan nazrları kesif bir halk kütlesinin alkışları arasında lesaayvadan çıkarak otomobillere bin- gene vurun yonarr halkan alkiğları SraNBIR vit giteniş- Terdir. Celâl Bayar ve Aras saraya giderek defteri mahsusa kaydolunmuşlar — ve müteakiben yunan başvekili Metak- sas jile ziyaret teatilerinde bulunmuş- lardır. BB.Daladiye | İngiliz - fransız ve Bonne Londrada rüşmede bulunmuşlardır. Bu görüşmede, yarın sabah saat 10, - İotazda başlıyacak ve Lord Halifaksın hariciye nezaretinde fransız nazırları şerefine vereceği öğle yemeği esna- sında devam edecek olan fransız - in- | giliz görüşmelerinin ruznamesi tetkik edilmiştir. Görüşmeler bugün başlıyor Sanıldığına göre, yarınki - görüşme- lerde, BB. Çemberlayn, Daladiye, Ha- lifaks ve Bonneden başka, BB. Van- sittart ve Leger de bulunacaktır. Görüşmelere yarın öğleden sonra da devam olunacaktır. Fransız başvekili ve hariciye nazırı, akşam otomobille Vindsor şatosuna gidecekler ve akşam yemeğinde kıra. lın misafiri olacaklardır. Fransız na- zırları geceyi şatoda geçireceklerdir. Görüşmelere cuma günü devam edile- cektir. İngiliz kabinesinin toplantısı Haftalık toplantısı esnasında ingi- (Sonu 8. inci sayfi biraz daha takviye etmeğe sevk- edecektir. Bu seyahat fırıııı ile, Elen kardeşlerin, reisimize ve onun başvekiline, dış bakanma ve ar- kadaşlarına göstermiş oldukları kardeşçe kabulden dolayı teşek- edelim. kürümüzü tekrar görüşmeleri bugün Askeri işbirliği ve Çekoslovakya meseleleri de tetkik edilecek Londra, 27 (A.A.) — Saat 16.30 da tayyare ile Paris'ten hare- ketle buraya vasıl olan fransız nazırları, akşam yemeğini fransız büyük elçiliğinde yemişler ve büyük elçi B. Korben ile uzun gö- başlıyor | Frapsız Başbakanı B. Daladiye Bn. Sabiha Gökçen İstanbulda İstanbul, 27 (A.A.) — Atatlirk kızı Bayan Sabiha Gökçen tayyaresiyle bugün Ankaradan İstanbula gelmiş ve Yoşilköy tayyare meydanına inmiştir. Atina'da vaktiyle Balkan Basın Birliğinin içinde toplanmış olduğu akademi sarayı Hatayda seçim mayısın ikinci haftasında başlıyor Konfrol heyeti çok ciddi tedbirler aldı Müfrit propağanda yasak; rey vermek için hataylı olduğunu ispat kofı Adana, 27 (Hususi muhabirimiz te- lefonla bildiriyor) — Hatayda reyle- rin kullanılmasına mayısın ikinci haf tasında başlanabilecektir. Çünkü her bölgede günde ancak 200 müntehib cemaatlere göre kayıd —muamelesini yaptırabilmektedir. Bu hususta evel - güu aa edilen beyanname metni ÜSi aF ee ) miştir. Çünkü müntehiblerin cemaatlere göre kaydi işi bir günde yapılırsa ve er- tesi gün reylerin atılmasına başlanırsa goök karışıklık olacağı ve işe hile de ka- rıştırılabileceği .. Kontrol (Sonu 8. inci sayfada) Zelzele dolayısiyle Başbakana gelen faziye felgrafları Afganistan başvekili Muhammed Haşim Han ve Suriye başvekili Cemil Mardam Bey, Kırşehir zelzelesi dola- yısiyle Başvekil Celâl Bayara taziye telgrafları çekmişler ve başvekâlet vekili Şükrü Kaya bu telgraflara ce- vaben Cumhuriyet hükümetinin teşek- kürlerini bildirmiştir. (ALA,) Zelzele hakkındaki diğer ha- berlerimiz. 7Tinci sayfadadır. Mareşal Çakmakın teşekkürleri Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi. Çakmak, 23 nisan ulusal ege- menlik ve çocuk haftası münasebetiy- le almış olduğu telgraf ve yazılara te- şekkürlerinin iblâğina Anadolu ajan- sın tavsit etmişlerdir .(A.A.) Yeni Mısır kabinesi Mehmed Mahmud paşa | gene başbakan oldu Kahire, 26 (A.A.) — Kırı.l Meh- med Paşa Mahmutun istifasını kabul etmiş ve mumaileyhi yeni kabineyi teşkile memür etmiştir. Yeni kabine derhal teşekkül etmiştir. Bundan evel- ki kabinede 16 nazır mevcut iken bu kabinede 18 nazır vardır. Tadilâttan başlıca nezaretler müteessir olma- makta ve biri nasyonalist diğeri müs- takil olmak üzere iki devlet nazırına yeni kabinede yer verilmemesi üzeri- me meşrutiyetçi liberallerin nisbetini arttırmış bulunmaktadır. Seçim neticesinde vücuda N—N- î Çocuk Esirgeme Kurur | | munun bahçesine de- vam eden sporcu ço- cuklar dün ipodromda güzel beden hareketleri yapmışlardır. — Kalaba- lık bir halk kütlesinin takdirle seyrettiği bu şenliklere aid diğer re- simler 7 inci sayfamız ; dadır. Nisteki müsabakada Lititya kupasını türk binicileri kazandılar Niste türk binicilerinin mu- vaffakiyetlerini büyük bir sevinçle haber alıyorduk. Bu- gün kati neticeleri haber ver- mekle bahtiyarız. Okurlarımız, subaylarımızın muvaffakiyetlerine aid ha- berleri 7 inci sayfamızda bulacaklardır. Niste çok alâka uyandıran bu müsabakalar dolayısiyle ma- halli gazeteler hararetli neş- riyatta buunmuşlardır. Nis türk kolonisi reisi de binici- lerimiz şerefine bir ziyafet vermiştir. İkümet partilerinin koalisyonu eski Vaziyetini muhafaza etmektedir. | Yeşil köşe Bahçe merakıları çiçek meraklıları ağaç merakıları... Bahçe, çiçek ve ağacın bü- n aktüel —mevzularını Ulus'un “Yeşil köşe” sütu- ? nunda bulacaksınız. Birkaç güne kadar