July 2, 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

July 2, 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

— (umartesi 2 TEMMUZ 1938 5 KURUŞ | Ulus Çankırı Yazı işleri Atölye İdare müdürlüği asımevi desi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON Başmuharrir Pransızca Ankara 1063 ısrı 1062-1063 1061 1064 NDODIMIZDIR BUGÜN 16 sayfa ilâvemiz Tâtil günleri Paris müzakerelerinin neticeleri Fransız Hariciye Nazırı ve Paris Büyük Elçimiz beyanatta bulundular gea eee Kaşvekil kendisini alkışlıyan talebe arasındun geçiyor Yeni kanun Ve ekalliyetler Yazan: A. Ş. ESMER Osmanlı imparatorluğu zamanm- da türklerin, kendilerine tâbi olan hıristiyan cemaatlerle ve yahut ya- bancı milletlerle olan münasebetle - rinin tarihi okunduğu zaman, ikide bir, göz önüne gelip bir sual dikilir: — Fakat bu aykırı vaziyet nasıl ıcyydıııı zeldi? eni zaman hukuk telâkkilerinin Atmosferi içinde yaşıyan bir adam için aykırı görünen bu vaziyet, eski hukuk telâkkilerine göre pek tabii idi. Bir adam şu kaide veya teâmüle tâbidi: çünkü şu kabileye mensup- tu. Bir kabilenin veya milletin ka. nunlarını başka kabile veya millete teşmil etmek akıldan bile geçmezdi. Her şahıs tâbi olduğu hukuk kaide - sini hangi memlekete giderse, bera - hşı_ taşırdı. Eski çağın hukuk telâk - kisi budur. Filistin'de böyle idi. Mt - sır'da ve Yunanistan'da öyle Ç Başvekil Celâl Bayar dün saat 10 da Sıyasal Bilgiler Okulunu ziyaret etmiştir. Celâl Bayar okulu ziyaret ettiği vakit, imtihanlar — yapılmakta idi. Okul talebesi, müdürü ve profe- sörler Başvekili samimi alkışlarla kar- şılamışlardır. Celâl Bayar, bazı imtihanlarda bu. lunmak istemiş ve ilk önce, profesör Emin Erişir; imtihan — odasına in doktrin imtiha- nında yarım saat kadar kaldıktan son- ra profesör Şevket Raşid'in iktısad imtihanma girmiş ve bir müddet de bu imtihan: dinlemiştir. Bir müddet de profesör Mahmud Esad Bozkurd'. un hukuku esasiye imtihanını dinle- dikten sonra Başvekil mektebin ders- hanelerini ve yemekhanesini gezmiş ve öğle yemeğini profesörlerle ik te yedikten sonra alkışlarla mekteb - ten ayrılmıştır. Celâl Bayar mekteb- te gördüğü intizamdan ve tedrisattan “— Tedrisatın Türkiye meseleleriy- le ve rejimin hedefleriyle alâkadar bir tekilde yapılmasından memnun - ol- düm.” Başvekilimiz giderken de talebe ta- rafından sürekli alkışlarla uğurlan - miş ve alkışlar otomobil n kaybolana kadar devam etmiştir. Hattâ romalıların jus civile'si de n!şu Raoma vatandaşlarına tatbik edilirdi. Bunda biraz da iyi bir şeyi k_eıdiıiıc mahsus bir imtiyaz şek- linde muhafaza etmek ve yabancıya teşmilinde kıskanç davranmak gibi bir makşat da vardir. Osmanlı türkleri de imparator- luklarını kurdukları zaman, Yakın Şark'ta vaziyet öyle idi. Ceneviz ve Venedik tüccarlarının Bizans impa- ratorluğu içinde yaşama şartlarını Aynen muhafaza ler. Yabancı te- baa hakkında tatbik edilen kaide- lerden kapitülâsyonlar, kendi — tebaa. ları hakkında tatbik ettikleri kaida- len de mezhep imtiyazları mey - dana geldi. Her ikisinin de menşei Aynı imtiy; . İmtiyaz diyoruz; fakat verildiği zaman bunun ne de- Tece ı:ınyıı teşkil ettiği de bir me - Osmanlı türklerinin kendilerine tâbi olan ve olmıyan milletlerle mü- Basebetlerini bu yolda tanzim etme- Teri aykırı değil, belki aykırılık, Av- rupa'da hukuk telâkkileri değiştik ten sonra da osmanlı imparatorlu. #unda bu vaziyetin devam etmesin - dedir. Bunda şüphesiz, din ve hars (Sonu 5. inci sayfada) 1 Başvekilin Siyasal bilgiler oku- |u profesörleri ve talebesile bir ara- da alınmış resmi üçüneti sayfamız- dadır. | Başvekil Siyasal Bilgiler okulunu ziyaret etti ve büyük tezahürlerle karşılandı “İrak ettiğimi arzeyler ve aoı sempatile- J Atatürk’le İngiltere kıralı arasında Ankara, 1 aa. — Kontes Strathmo- re'un vefatı münasebetile Reisicum- bur Atatürk - ile İngiltere kıralı sında aşağıdaki telgraflar teati olun- müştur : Majeste Altıncı Jorj — Londra — Majestenizin ve Majeste kıraliçenin kontes Strathmor'un şahsında uğra- dıkları zıyar büyük bir teessürle ha- ber aldım. Gerek Majestenizin gerek ktraliyet ailesinin matemine - samimiyetle işti-| rimin ifadesinin kabulünü rica eyle- rim, K.ATATÜRK Türkiye Reisicumhuru — Ankara — Majeste Kıraliçenin validesi- nin vefatı münasebetiyle ifade buyurduğunuz sempatiye gerek | kıraliçe gerek ben arzı minnetta- ri eyler, lütufkâr taziyetinize en samimi teşekkürlerimizi sunarız, sayın devlet reisi. Sancak meselesi Antakya'da : lardır. Paris Büyük Elçimiz B. Suad Davaz Fransız hariciye nazırı ile Paris büyük elçimizin beyanatları Paris, 1 a.a. — Havas Ajansı bildiriyor: Hariciye Nazır: B. Bone, Türkiye'nin Paris Büyük Elçisi B. Suad Davaz'ı kabul etmiştir. Saat 12,15 de gazeteciler de nazırın odasına alınmış ve B. Böne, hedefi asırlık dostluklarını yeniden ihya etmek olan Fransa ve Türkiye arasındaki müzakere- lerin mesud neticesini tebarüz ettirdikten sonra de- miştir ki # İskenderun dâvası, iki memlekete, araların- daki münasebata ait muhtelif meseleler hakkında geniş bir fikir teatisine vesile vermiştir. İskenderan ddâvasının — halli, hakikatte, Türkiye ile Fransa ve Suriye arasındaki münasebetlerin muntazamlaştı- rılması dâvasiyle ayrılmaz bir mahiyet arzeyle- mektedir. İhtilâl, karşılıklı bir anlaşma zihniyeti ile müzakere olunmuştur. Bu meselenin likide edilmesi keyfiyeti ve ma- halli ihtilâfların doğurduğu güçlükler, iyi anlaşıl- mazı için, Fransız-Türk anlaşmaları çerçevesi dahi- line konulmalıdır. Fransa, 1921 anlaşmalarının, zamnen Sancak'ın türk unsurlarına hususi bir vazi- yet vermekte olduğunu kabul etmiş, Türkiye de kendi tarafından arazi bakımından alâkadar bu- bunmadığını tekit eylemiştir. » üzeri imza cak ve heyetimiz pazar günü hareket edecektir. hakikaten Türk - Fransız dostluğu için bir imtihan teşkil eylemiştir. Bu imtihandan her zamankinden kuvetlenmiş olarak çıkıyor Erkanıharbiyeler kati anlaşmaya vardılar Anlaşma bugün öğle üzeri heyetimiz pazar günü hareket edecek dostluk, bu imzalanacak, Erkânıharbiye görüşmeleri Antakya, 1 aa. — A- nadolu Ajansının husu- si muhabiri bildiriyor: Saat 15 de erkânıharbiye heyetleri kati anlaşmaya varmış- Anlaşma yarın toplanan oluna- Fransız Hariciye Nazırı B. Bone Türk - Fransız müzakereler' ne neticeler verdi? Paris, 1 a. a. — Havas ajansı tebliğ ediyor: Fransız - Türk müzakerelerinin aşağıdaki neti - eclere varmış olduğu öğrenilmiştir . 1 — İki memleket arasında bir dostluk misakı aktoedilmesi için cereyan eden müzakereler netice- lenmiştir. 2— İskenderun sancağının dışında ve içinde Fran- ea ile Türkiye'nin müştereken ve müsavat esasına müsteniden emniyeti t>min etmelerine dair askesi bir itilâf aktedilmiştir. 3 — Bilhassa şimdiden Sancak'ta -bulundurula- cak olan türk ve fransız müsavi kuvetlerini tesbit eden bu itilâfın bir tatbik protokolu imza edilmiştir. 4 — Bilhassa Türkiye ile Fransız mandası altın- daki arazi arasında hudut ve iyi komşuluk mosele- lerini tesbit eden Fransa - Türkiye - Suriye iş birli- gine dair bir beyanname hazırlanmıştır. Bu beyan - name ile bir muahede imza ven Türkiye, Suriye ve Fransa arasında bir statü tesisi istihdaf edilmiştir. Altı ay müddetle muteber olan bu be- yanname ahkâmı, altıay daha temdit edilebile- cektir. Askeri anlaşma, Fransa ve Türkiye'nin Sancak hakkında beraber üzerlerine aldıkları ga- Celâl Bayar okulda imtihanları dinliyor | rantiyi icra etmelerindeki şartla- rı tesbit eylemektedir. (Sonu 5. inci sayfada) B. Şükrü Kaya İstanbul'a gitti Dahiliye Vekili ve Parti Genel sex reteri B. Şükrü Kaya dün akşamki e kispresle İstanbul'a hareket etmiştir B. Şükrü Kaya Ankara garında, Da hiliye vekâleti ve Parti ileri gelenleri ile bazı mebuslar ve dostları tarafın: dan uğurlanmıştır. İktisad vekili İstanbul'a gitti İktısad Vekili B. Şakir Kesebir dün | akşam İstanbul'a hareket etmiştir. Vekil istasyonda vekâlet ileri gelenle ri ve dostları tarafından teşyi edilmiş- tir, * Kabotaj bayram; İstanbul'da | neşeli bir törenle kutlandı İstanbul, 1 (Telefonla) — Kabotajın türk bayrağına geçmesi- nin 12 inci yıldönümü bugün bütün deniz müesseselerinin, gemi- lerin, gemicilerin iştirâkiyle fevkalâde merasimle kutlandı. (Sonu 5. inci sayfada)