20 Temmuz 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Temmuz 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Çankırı caddesi, Ankara 20 Telgraf: Ulus « Ankara TEMMUZ * mTE[LEFON L rrir 1938 Pranasaca Ankara —— 1068 ae Yazı işleri 1062-1063 B KURUŞ İdare müdürlüğü 1061 Atölye 1064 ADIMIZ ULUS ANDIMIZDIR | Yazan : ; Çeviren: Nasuhi BAYDAR rî’akmda: Gülünç hikâye | Anatol Frans Fransız - İngiliz dostluğunun çok kuvetli tezahürü ÇÜNERKAKKK KA AYU YAR UA KA K ER ASA K ARK AAA KKK KA K GARE KUK A KA Ka İngiltere hükümdarları Fransa'da büyük Ieıahürlerle karsılandı tere kıraliçesi Elizabet Kemal ÜNAL | 1938 hasat bahtlı yılı, köylüsü de içinde olduğu halde dün- | neş'in riyaseti altında bugün öğleden | kın alkışları ya çiftçilerini sevindirmektedir. He- le buğday, bu yıl bol denecek bir ke- miyettedir. Anbarını iyice dolduran | bir çiftçi, yalnız gelecek harmana kadarki bayatını kurtarmış ıl-ıxl mahsulün zaruri ihtiyaçları aşan miktarı, eski borçları temizler, ya- piları onarmıya, tarlaları - genişlet- miye, ev oşyasmı yenilemiye yarar, ziraat âletlerini, hayvanlarını arttı- rır. Köyün umumi işlerine yardım hissesi bile onunla genişler. İyi ve bol mahsulün köy hayatında yarat- tığı genişlik, ruhlara da neşe ve ku. yet verir. Ancak bol mahsul, bilhassa bugü- nün ekonomisinde, iktısatçıları ve devlet idaresini çok düşündüren bir mevzu olmuştur. Paris matbuatının günlerdenberi uğraştığı buğday me- selesi bunun tipik bir misalidir. Fransız — köylüsü, tarlasında bol mahsulün neşesi içinde çalışırkon devlet merkezinde komisyonlar 20 milyon kental buğdayı ne yapacak. larını düşünüyorlar. Bu yılın buğday mahsulü 90 milyon tahmin ediliyor. Fransa'nın ihtiyacı 70 milyonu geçe- miyor. Artanı ne olacak?. Her siya- «i partinin bulduğu çare bâşkadır. Gerek partili ve gerek bitaraf eko . nomicilerin fikirleri ayrı ayrıdır. Buğday meselesi, gazetelerde ba- zan öyle çetin bir dille münakaşa e- dilmektedir ki bu yirmi milyonun da bir siyasi ayrılık unsuru olduğu - na hükmolunabilir. İstihsal edilirken vindiren bir şey, normal lunu bulamayınca, fedakârlık isti. yen milli bir yük oluyor. Fazla buğ- day yükünü müstahsil mi yüklene- cek? Fransa'da buna imkân yok- tur. Çiftçi zaten kalkınmıya muh. taç. Devlet yıllardan beri buğday fi- yatını, dünya fiyatından yüksek tu- tarak köylü hayatını korumaktadır. Onu emeğinin tam karşılığını aldığı| talihli bir yılda ihmal edemez. Fazla buğdayı başka memleketle re satmak, bu en tabii yol değil mi. dir? Meselâ ltalya'da, Almanya'da bu yıl mahsul azdır, yakın hattâ bi tişik komşunun — ihtiyacını bu fazla ile karşılamak — mantıki olmaz m: Ancak mukabilinde onlardan ne alı- nacaktır? Bugünün ekonomisi mala karşı mal kaidesini koymuştur. Buğ- day alabilecek iki komşu devletin sınai maddeleri Fransa'da da yapıl. maktadır. Bunları almak, fransiz endüstri ğır bir darbe olur. Fazla istihsalde Fiyatı korumak için alınmış bir tedbir olarak bu faz- lanın yakıldığı veya denize atıldığı- hi da hatırlıyabiliriz. Fransız kabi hesi, meseleyi şöyle halletmiştir: 2 milyon kental buğdaydan alkol tihsal edilerek benzine karıştırıla- (Sonu 7. inci sayfada) | | Akılliyeau idare muhtariyeti kabul edildi Prag, 19 aa. — Çekoslovak ajansı- mra toplanan nazırlar komitesi a- kalliyetlerin idare i kabul sİ| miş ve mezkür muhtari kerede bulunmuştur. hususunda —müz Çekoslakyo’da muhtariyeti pren- | - Hükümdarlar Paris büyük bayram yapıyor Yüz binlerce halk sokaklarda hükümdaearları alkışlıyorlardı 19 — Fransa'yı ziyaret edecek olan ingiliz hükümdarları, at 9 da Bukingham sarayından Viktorya garına hare- ket etmişlerdir. Çok zengin bir surette bayraklarla süslenmiş o- lan yol üzerinde binlerce halk, hükümdarları şiddetle alkışlamak- ta idi. Amiral elbisesi giymiş olan kıralın sıhati yerinde idi. Uğ- radığı mâtem dolayısiyle tamamiyle siyahlar giymiş olan kırali- çenin robu üzerinde üç beyaz çiçek göze çarpıyordu. Kıraliçe siyerek selâmlamakta idi. Kıral ve kıraliçenin beraberlerinde, başlarında Lort Halifaks bulunan bir heyet vardı. Hükümdarlar trene bin- mezden önce, kırmızı halılarla döşen- miş olan gar rıhtımında fransız Bü yük elçisi ve diğer bazı zevat ile türk | nan bir tebliğine göre reisicumhur Be- | görüşmüşler ve tam saat 9.9 da, hal- arasında Viktorya garın- dan ayrılmışlardır. lan, amiral da beklemekte (l . Vat saat 10.55 de, ( Çekoslovak meselesine dair gelen | kıral ve kıraliçeyi hamil olduğu hal- diğer haberlerimiz dördüncü sayfada- | e Bulonya'ya hareket etmiştir. Duvr dır ) rıltımları hınçahınç halkla dolmuş- tu. Fransız ve ingiliz bayraklariyle Külhür Bakanımız Trabzou'da süslenmiş olan gemiler, düdük çala- Trabzon, 19 aa. — Kültür. Bakanı Saffet Arıkan beraberlerinde —Üçüncü umum mürfettiş Tahsin Üzer olduğu halde bugün şehrimize gelmiştir. rak yatı selâmliyorlardı. Fransız topraklarında Anşantres yatı saat tam 1230 da (Sonu 7. inci sayfada) Yağmur ve sellerden sonra Kamplarda normal hayat haşladı OÖrgeneral Asım Gündüz dün kampları teftiş etti Solfasol suyu kenarındaki — askeri kamplar, sel yüzünden — uğradıkları güçlüklere rağmen dün tekrar normal şekilde çalışmalarına başlamış bulun- maktadırlar. Gece şehre gelen talebe- ler erkenden vazifeleri başına dön- müş ve maddi kayıplar kısa zaman zarfında kamp komutanlığı ve fakül- te idaresi tarafından temin olunmuş- tur. Genel Kurmay İkinci Başkanı Ör- general Asım Gündüz dün saat 8.30 da kampları gezerek talebenin vaziye- tini incelemiş ve gerekenlere lüzum- lu direktifleri vermiştir. Bu arada di- ğer mekteplere ait çadıcların da der. ha) yamaçlara kaldırılmasını emret- (Sonu 7. inci sayfada) Talebe kampını teftiş eden Orgeneral Asım Gündüz Yağmur günü sel altında kalan talebeden bir grup |olmak üzere altı kişinin telef olduğu kendisini alkışlıyan halkı gülüm-| Müteveffa kıraliçe Mari Romanya'da milli | mafem fufuluyor ! Romanya valde kıraliçesi Mari'nin vefat ettiğini dün yazmıştık. Roman- ya'da milli mâtem ilân edilmiştir. Kı- raliçenin cenazesi pazar günlü kaldırı- lacaktır. Bu hususta tafsilât üçüncü sayfamızdadır. Valânsiya'da Gene bir ingiliz gemisi bombalardı | Sekiz kişi öldü Londra, 19 a.a. — Royter Ajansının Valansiya'dan öğreddiğine göre mez- kür limanda bulunan ingiliz Stanlan vapuru bombardıman edilmiştir. — Va- | purda yatığın çıkmıştır. Rıhtımda bu- lunan sekiz kişi ölmüştür. | Barselon bombardıman edildi | Barselon, 19 aa. — Evelki akşam saat 2,28 den 4,15 e kadar Frankistle- rin Majork adasından gelen bir çok tayyare filoları Barselona ve civarını bombardıman etmişlerdir. Fakir ma- hallesinde biri ihtiyar ve biri çocuk bildirilmektedir. Büyük kiliseye bir bomba düşmüştür. | 1940 Olimpiyatları Brükvel, 19 a.4. — Finlandiya hü - kümeti 1949 olimpiyatlarının Helsink- si'de yapılmı kabul ettiğini res- men olimpiyat komitesine bildirmiş- tir. Ancak bu oyunlar ananevi yani eski Yunanistan'da yapılan olimpiyat- | lara inhisar ettirilecektir. Modern o- h 'e — kiral ve kıraliçesi taç kiyme — merasi minde yata bi- nerlerken SOVYET - MANÇUKO Hududunda vaziyet çok tehlikeli görülüyor Sovyetler askerlerini geri çekmezse Tokyo, 19 a sinin Sovyel muühasamata sebebiyet vermişti. Sovyetler Birliği - Mançuko hududunda havanın gayet tehli- keli bir mahiyet arzettiği söylen- mektedir. Mançuko ve Kore hu- dutlarının muhafazasına memur makamlar, Mançuko hududunu ihlâl ettiklerini ileri sürdükleri sövyet kıtalarının derhal geri çekilmesini talep etmişlerdir. Japon menbalarından müstacel kay- diyle gelen haberlere göre, bu makam- lar, sövyet askerlerinin kendilerine lirilen talebi isaf etmedikleri tak. dirde, şiddetli ve kati bir surette ha yunlar yapılmıyacaktır, (Sonu 7. incı sayfada) Japonlar şiddetli ve kati bir hareket yapmakla tehdit ediyorlar! Japonlara silâhlarını teslim eden Mançuko askerleri — Royter muhabiri bildiriyor: Çanhufeng tepe- erleri tarafından Lukuçido hâdisesi olmasından burada açık surette korku ızhar edilmektedir. Malüm olduğu üzere Lukuçido hâdisesi, Çin'deki işgali keyfiyetinin ikinci bir | Sihat ve İçtimai Muavenet Vekili- miz Doktor Hulusi Alataş dün akşam: ki ekspresle İstanbul'a hareket etmiş ve Ankara istasyonunda vekâlet ileri | gelenleri ve dostları tarafından uğur- lanmıştır. İran Hariciye Nazırlığı Tahran, 19 aa. — İran'ın Bağdat elçisi Muzaffer Alam haritiye nazit- liğına tayin edilmiştir.