24 Temmuz 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Temmuz 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

J! M eat a— 1 Pazar Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara | 2A y Telgrat: Ülus - Ankara TEMMUZ TELEFON B z n 1938 Hekdeni Gakasi * 108 | Yazı işleri 1062-1063 ı 5 KURUŞ İdare müdürlüğü 1061 Atölye 1064 DIM ANDIMIZDIR Yarın neşre başlıyoruz : —| Gülünç hikâye Yazan : Analol Frans Çeviren: Nasuhi BAYDAR LAİ Sovyet - Mançu sınırında çarpışma BEYNELMİLEL TEDRİSAT KONFERANSINDA Prof. Bn. Âfet'in bir takriri tasvip edildi Profesörün okuduğu raporlar büyük bir alâka ile karşılandı toplanmakta olan yedinci beynel- günlerdeki celselerini eski Hisanla- ektep kitaplarına ve ilk mektep lelerine tahsis etmiş bulunu- Cenevre, 23 a.ı. — Burada milel tedrisat konferansı son rın mekteplerde okutulmasına, m: öğretmenlerine verilen maaş mese! yordu. Eski lisanların okutulmas: mesele- sinde Türkiye başmurahhası ve kon- ferans ikinci reisi profesör Bayan Afet,; yüksek tedrisatta lâtince ve| eski yunancadan maada Eti, Sümer, eski Mısır ve Etrüsk lisanları gibi ee- ki medeniyetlere ait lisanların da 0- kutulmasını teklif etmiş ve bu mak- satla bir de takrir vermiştir. Bu tak- rir konferans heyeti umumiyesi ta- rafından tasvip edilerek hükümetlere tevdi edilecek konferans kararları a- rasına alınmıştır. Tarih kitapları meselesi Profesör Bayan Afet diğer op- Jantıda da mektep kitapları meselesi müzaketre edilirken çocukların tarih kitaplarından diğer memleketlerin tarihleri hakkında yanlış fikirler al- maması ve milletler arasında anlaşma- yı kolaylaştıı için bu gibi kitap- ların bitaraf o ıma dikkat edilme- sini ileri sürmüş ve bu fikir konfe- rans reisi ve bir çok murahhaslar'ta- rafından tasvip edilmiştir. Fakat bu mühim mescle ile esasen se Mançurili askerlerle Sovyet sınır nöbetçileri arasında Âteş teafi edildi İki taraf da kabahati birbirine yüklüyor Moskova, 23 aa. — Habarovsk'tan Tas ajansmna bildiriliyor: 21 temmuzda Mançurililerin iki motörlü bir sandalı Usuri nehrinde do- laşarak Vidnoe kasabası civarında hududa tecavüz etmişler ve Sovyetlerin Fengov adasına altı asker çıkarmışlardır. Bu askerler, o civardan geçen bir Sovyet sandalına karşı ateş açmışlardır. Sovyet hudut muhafızları, bu altı askeri yakalamağa muvaffak olmuşlardır. Bunlardan ikisi yaralan- mıştır. Japonlara göre.. Hsingking, 23 aa. — Domei ajansı bildiriyor: Sovyet - Mançukuo hu- dudunda yeni bir hâdise olmuştur. Altmış Sövyet askeri, Sinking vilâye- tinde Tunganşen'in dün beş kilgmetre yukarısında Üsuri nehri Üzerinde üç devriye vapuru ile dolaşırken on kadar Mançukuolu üzerine ateş aç- mışlardır. beri beynelmilel Fikr Profesör Bayan Âfet Göümü . ü küyledüy İngiltere Türk - Alman ticaret anlaşmasının Sovyet sınır muhafızı hududu gözetliyor mzalanması muhtemel — Tayyareci Bayan Sabiha Gökçen İnönü yelken uçuş kampına iştirâk eden gençlerle ve Türkkuşu öğretmenleriyle bir arada 7. inci sayfamızda bulacaksınız. Çekoslovak Çemberlayn - Fon efrafında muhtelif İnönü yelken uçuş kampı 3 üncü yılına girerken İnönü yelken uçuş kampı üçüncü yıl çalışmalarına başlamıştır. İki yılmı büyük bir muvaffakiyetle dolduran ve türk havacılığına değerli elemanlar yetiştiren kamp faaliyetlerine ait izahatlı zengin resimleri ekalliyetleri işi halledilebilecek mi ? Dirksen görüşmesi fefsirler yapılıyor Kıralının Seyahati A, $. ESMER Ingiltere kıralı Altıncı Corc'un ge- çen sonbaharda kararlaşan — Paris se- yahati, bu haşmetli hükümdara lâyık hakkında gösterdiği Fransa'da ingiliz dostluğunun politika sahasından çıkarak / fransız milletinin yüreğine intikal ettiğine delil olarak Bösterilebilir. Çünkü — İngiltere ile Fransa arasmmdaki siyasi dostluğun bir batınlık tarihi olduğu halde, ingiliz ve fransiz milletleri bu zaman zarfında biribirine yabancı kalmışlardır. İngiliz- ler, Avrupa kıtasındaki milletler ara - sında almanları kendilerine daha yakın sayarlar. Bundan başka Fransa ile İngiltere asırlarca zaman, rekabet ha- | linde iken, Prusya, Avrupa kıtasında Ingiltere'nin sadık müttefiki idi. Ge- rek resmi ve gerek gayri resmi sahada alman dostluğu İngiltere'de o zaman- laraan beri yerleşmiştir. Muvazeneyi değiştiren âmil, mnl harbıdır. Fransa bu harpta mağlüb ol- | duktan sonra, kendisini büyük ve ku- vetli bir Almanya'ya karşı koruyabil- mek için önce şarka dönerek Rusya ile ittifak imzaladı , Sonra da bunu kâfi görmiyerek — kendisini — İngiltere'nin kucağı arasına Almanya, deniz- lerde rekabete giriştiği için İngiltere'- | yi de korkuttuğundan bu asrın - baş- langıçlarında ingiliz - fransız antan- ti teşkil edildi. Bununla beraber, bu dostluk resmi sahaya münhasırdı. Bu dostluğun başlangıcı olarak kabul edi- len yedinci Edvard'ın ziyareti, çok tantanalı, fakat aynı derecede soğuk olmuştu. Hattâ halkım bu soğuk kabu- lüne hükümdarın nazarı çekildiği za - man, kıral yedinci Edvard'ın verdiği cevab meşhurdur: — Neden soğuk olmasın? İngiliz - fransız antantı. kurulalı, Sen nehrinden çok su akmıştır. Büyük harba kadar geçen seneler içinde bu antant gittikçe samimileşti. Nihayet büyük harbın kanları içinde boğuldu. Harptan sonra bir aralık eski şümul ve (Sonu 7. inci sayfada) pazartesi i si muhabiri bi Alman ticaret bi Berlin, 23 aa. — Anadolu Ajansı husu- Menemencioğlu heyetinin müzakereleri her gün geç vakitlere kadar devam etmekte- dir. Görüşmelerin inkişafına nazaran Türk- edilerek pazartesi günü vetle muhtemeldir. ldiriyor: intaç ku- anlaşmasının bugün imzalanması B. ŞAKİR KESEBİR Gazetelerin kağıf meselesiyle alakadar oldu | | U İktısat Vekilimiz B. Şakir Kesebir İstanbul, 23 aa. — Bugün da Beyoğlunda Basın Kurumu —mer- kezinde Iktısat Vekili Şakir Kesebir in huzuru ve gündelik gâzete ve siya- si mecmua sahipleri ve kitapçılar mü- messillerinin iştirâkiyle bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda Vali Mu- hittin Üstündağ, İktısat Vekâleti saat 16 |müsteşar vekili Hüsnü Yaman, Tür- kofis Asbaşkanı Nihad hazır bulun- muşlardır. Bu içtimada, gazete ve matbaa kü gızlırmm toptan tedariki maksadiyle bir kooperatif kurulması mahzurlu görülmüştür. Böyle bir teşekkülün şimdiki şartlar içerisinde temin ede- (Sonu 3.üncü sayfada) Maarif Vekili Samsundan geçti Samsun, 23 aa. — Şarktaki tetki- kattan avdet etmekte olan Maaril Ve- kili Saffet Arıkan bu gün Samsun'a gelmiştir. Hükümet, kumandanlık ve belediye dairelerinden sonra Parti'- de Atatürk'ün tarihi odalarını, Hal- kevi, lise ,orta ticaret, orta mekteple- ri, dikiş yurdu. sergi Vekil, bilhassa yeni yaprlan mektep- leri tetkik ve Samsun'un kültür hare- ketlerindeki başarıları taktir etmiş- tir. Hatay'da kayıt işi normal gidiyor Antakya, 23 a.â. — Anadolu Ajan- 81'nın hususi muh yıt muamelesi dün her tarafta normal bir şekilde cereyan etmiş ve hi büroda iki yüzden fazla münt kaydedilmiştir. Hiç bir hâdise vuku ulmamıştır. Türk dostluğu taraftarı olarak Şam'da çıkan Eddifaa gazetesi, Tür- kiye lehindeki neşriyatı dolayısiyle bir ay müddetle tâtil edilmişti. Bu tâtil müddetinden sonra “Eddifaa,, daha büyük hacimde olarak yeniden intişara başlamıştır. Ka e Di Filistin'de tethişçilik Kudüs, 23 a.. — Filistin'de sön iki Bün zarfında muhtelif suykastler ne- ticesinde 13 yahudi ölmüştür. Ayrıca bir çok yaralı vardır. Bir ingiliz nefe- ti aldığı yaraların tesiriyle Öölmüş- tür. gezmiştir. | Genelkurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak Mareşal Çakmak pazarlesi İzmir'den hareket ediyor İzmir, 23 (Hususi muhabirimizden) — Mareşal Fevzi Çakmak, İzmir'e | gelmeden önce Denizli'de müze ile | bazı müesseseleri de ziyaret etmiştir. Dün akşam “Güzelyer,, adı Yamanlar'ın eteğindeki gazinoda ve- rilen ziyafet çok parlak olmuştur. Mareşal Fevzi Çakmak, bu sabah Çeşme'ye kadar gitmişler ve akşam |östü avdet etmişlerdir. Mareşalın şe- tefine belediye tarafından İzmirpalas salonunda bir akşam şöleni verilmiş- Ziyafette Mareşal'la İlbay Fazlı Güleç ve orgeneral İzzettin Çalışlar, Korgeneral Mustafa Muğlalı ve Ke- ramçttin Kocaman, Tümgeneral Ra- sim Aktuğ ve Seyfi, Hava müsteşarı Albay Şefik Çakmak'la askeri, mülki ve adli erkân ve İzmiz'de bulunan say- lavlar, bankalar müdürleri, matbuat erkânı, muhtelif teşekküller reis ve mümessilleri bulunmuşlardır. Mareşal yarınki pazar günü Bor- nova'da âskeri kampta , bulunan lise talebelerini de teftiş edeceklerdir. | verilen Londra, 23 a.a. — Hitler'in yaveri yüzbaşı Vidmon'un seyaha- tinden sonra Almanya'nın Londra Büyük Elçisi Fon Dirksen B. Çemberlayn'la görüşmüştür. Birbirini takip eden bu ziyaretler, Südet almanları meselesinin halli ne mütcallik olarak fon Dirksen tara- fından B. Çemberleyn'e Jört taraflı bir müzakere projesi verildiği hakkın- | da dolaşan rivayetler için 'W et | mahfillerinde ademi malümat beyan edilmektedir. Fakat Hvas Ajansı, bu ketumluğa rağmen Parlamento mahfillerinin bu havadise kiymet ve ehemiyet verdik- lerini ve fon Dirksen'in B. Çember- leyn'e Vidman'ın ileri sürdüğü fi leri daha sarih bir şekilde anlattığını bildiriyor. Alman teklifleri mi Söylendiğine göre Almanya, Çe- | koslovakya ekaliyetleri meselesinin | helli için Fransa, İngiltere, Almanya ve İtalya arasında müzakereler yapıl- masını teklif etmiş ve bu iş halledil- dikten — sonra —Almanya — Çekoslo- vakya'ya beş senelik bir ademi teca- vüz paktı yapmayı teklif edecektir. Aynı müzakerelerin, silâhların ve hava kuvetlerinin tahdidi hususunda daha geniş müzakerelere başlangıç | teşkil edeceği de ilâve olunuyor. Paris'ten bildirildiğine göre, fran- sız gazeteleri fon Dirksen'in yaptığı teklifler hakkında tefsirde bulun- makta, fakat bunlardan bazıları bu teklifleri bir manevra telâkki ederck kabule taraftar bulunmamaktadırlar. |Gzeteler ayrıca, Çekoslovakya'nın dövet edilmediği bir konferansın | toplanmasını da ihtimal dışmda gö- rüyorlar Prağ'daki temaslar Prağ'da Başbakan Hodza ile ekal- liyet şefleri arasındaki görüşmeler devam etmektedir. Başbakan südet almanları heyetini kabul ettikten son- ra, Polonya heyetinin verdiği sekiz maddelik bir muhtırayı tetkik etmiş- tir. Slovenaki gazetesinin yazdığına | göre Prag hükümeti büyük bir kanmını isafa muvafakat etmiştir. B. Hodza ekalliyetler - işi hakkında İngiltere elçisi Tüşmüştür. Bşvekil Hodza'nın bugün sildet almanları heyetiyle yaptığı mülükat (Sonu 3. üncü sayfada) bu - taleplerin | Londra'da muhtelif tefsirlere yol açmıştır. Südet almanları şefi Henlayn Dış bakanımız Bükreş'e gitti İstanbul, 23 (Telefonla) — Ha: Vekilimiz Dr. Tevfik Rüştü Aras ün saat12 de Zafer torpitosiyle Kostence'ye hareket etmiştir. Dr. A- | vas, yarın Bükreş'te yapılacak olan Valde kıraliçe Mari'nin cenaze me- tasiminde Türkiye'yi temsilen bulu- nacaktır. Rüştü Aras'la birlikte Bük- reş elçimiz Hamdullah Suphi Tanrı- över'le Cümhuz Reisliği Başyaveri B. Celâl Üner de Bükreş'e hareket ete mişlerdir, pye Yabancı delegasyonlar gelmiye başladılar Bükreş, 23 aa. — Ana kıraliçenir tenaze merasiminde bulunmak üzert muhtelif ecnebi heyeti murahhasalar gelmiye başlamıştır. Bu meyanda bit çok ecnebi prensler de gelmektedir.