23 Ağustos 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Ağustos 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

dün kabul İstanbul, 22 a.a. — Bugün, İstanbul'a avdet eden Başvekil tor Tevfik Rüştü Aras'la rayında Cümhurrcisi Atatüfk seyahati hakkında maruzatla | Kat Mesut Hatay A. Şükrü ESMER Hataylıların yegâne mümessili o- lan mebusan meclisi seçiminin neti- celenmesi üzerine, Hatay devlet me- kanizmasının kuruluşunda ehemi- yetli bir adım daha atılmış oluyor, Hatay devlet mekanizması, malüm- duür ki, Milletler Cemiyeti tarafın- dan verilen karardan sonra Cenev- re'de mütehassıslar komisyonu tara- fından tesbit edilmişti. Bu istatü ha- zırlanır. hazırlanmaz derhal tatbi- katına geçildi. İlk adım olarak, dev- let mekanizmasının en ehemiyetli organını teşkil edecek olan mebu- san moclisinde muhtelif milletlerin temsil nisbetini tayin etmek icap & diyordu. Bunun için de bir nevi nü- fus sayımı mahiyelinde olan kayıt Muamelesinin yapılması — lâzımdı. Gerek Türkiye ve gerek Fransa, bu kaydın bir milletler cemiyeti komis- yonunun murakabesi altında yapıl -| Masını terviç ederken, muamelenin bitarafane yapılması ve hiç bir sar - aantıya mahal verilmemesi gibi iyi hislerden mülhem olmuşlardı. Ne Yyazık ki Milletler Cemiyeti komis- Yonunun mesaisi gerek Türkiye, ge- rok Fransa ve hiç şüphesiz şuurlu Hatay halkı için, bir hayal sukutu teklinde tecelli etmiştir. Komisyo- nun bu işle meşgul bulunduğu gün - leri, bugün türkler de, fransızlar da, hataylılar da korkunç bir rüya gibi hatırlamaktadırlar. Bulanık — suda| balık avlamak istiyen bir takım un- surlar faaliyete geçti. Mu'nlıkft ; Barşi içine atıldı ve Halay'a müre' - feh ve mesut yaşama imkânı bahşe- decek olan bir idare sistemi, kuru- üşü için atılan ilk adımda, Hatay halkı için bir azap ve işkence vesile- Si olmak istidadını gösterdi. Hatay Müuhtariyetine aleyhtar olanlar, bu anarşiyi, yürünmekte olan yolun ha- talı olduğuna delil olarak gösler- Mek istediler. Fakat bu şantaj Ve Sabotaj yürümedi. Hatay'ı mesut ve Başvekilimiz İstanbul'da Atatürk B.Celâl Bayar'ı «Savarona"” yatı ile Bandırma'dan beraber yattan çıkarak Dolmabahçe sa- Salı Ulus Basımevi 2 Çankırı caddesi, Ankara 3 Telgraf: Ulus - Ankara AĞUSTOS TELEFON — | 1371 v938 y eg SAA Yazı işleri 1062-1063 5 KURUŞ İdare müdürlüğü ııanı Atölye 1064 konseyin de Macaristan'la olan paktların normal bir buyurdular îhale gelmesi görüşülüyor Bled, 22 a. â, — Küçük antant kon- seyi, dün akşam saat 18 de ikinci içti- mamı yapmıştır. Görüşmeler hakkın - | da bu âna kadar hiç bir şey sızmamış- tır. Macaristan'ın Belgrad efçisi, dün üç hariciye nazırının yanma gitmiş ve uzun müddet kalmıştır. Bundan İstim- zaç edildiğine göre, dün Macaristan'la olan paktların normal bir hale geti mesi meselesi görüşülmüştür. Diğer ğına göre, macar ekab- inin vaziyeti dolayısiyle Maca- n Çekoslovakya hakkında raz kayıtları ileri süren talepler koslovakya tarafından kabul - edilmez tte telâkki olunmuş ve Roman- ya da bu bahiste Çekoslovakya'ya mü- zahir olmuştur. Bu sebeplen imzası düşünülen paktların tehir edilmesi pek muhtemel bir hal almıştır. Yugoslav - ya'nın gayretleri, küçük antantın hattr hareket birliğini muhafaza eden bir sa zemini bulunmasını istihdaf lemektedir. Budapeşte'den cevap bekleniyor Bled, 22 aa. — Küçük itilâf konfe- ransının nihat tebliğinin neşri, küçük itilâfın daimi meclisinin tekliflerine Budapeşte tarafından verilecek olan cevaba intizaren yarına kadar tehir edilmiştir. Bu cevaba göre ya Macaristan ile yekdiğerine muadil iki tarafle üç mi- sak imza edilecek ve yahut küçük i- tilâfın Bulgaristan ile Balkan itilâ- ft arasındaki Sel itilâfına, zihni- yeti itibariyle, muvafık müşterek bir beyanname neşrolunacaktır. Gece B. $ bir ziyafet İverecek ve bu ziyafette mühim hita- beler irât edilecektir, Celâl Bayar, Hariciye Vekili Dok- tarafından kabul buyurulmuş ve bulunmuştur. taraftan sanı Tiyr rist | | Başvekilimiz Celâl Bayar İzmir fuvarının açılışını yapıyorlar İktisat Vekilinin reisliğinde | 'İzmir ihracatçıları toplandılar İktısat Vekili dedi ki : Gönderdiğimiz malı alıcı, gözü kapalı olarak alabilmelidir (Fuvar münase betiyle İzmir'e giden arkadaşı- mız Samih Tirya kioğlu Telefonla bildiriyor. ) İzmir, 21 — İktısat Vekili B. Şakir Kesebir'in reisliği altında bugün saat onda ticaret odasında mühim bir toplantı yapıldı. Bu toplantıya bazı mebuslar, İktısat Vekâleti erkânı, vali, ihracatçı- Romanya Ankara'da Toplantıda evvelâ, incir ve üzüm cülerle ambalâj malzemesi takas işle- rinin cereyan şekli, iş kanununun ü Müreffeh kılmak istiyenler müda le ettiler, O gündenberi Hatay'ın Manzarası değişmiştir. Fransız ve türk delegelerinin mu- (Sonu &. inçi sayfada) lar iştirâk ettiler. bik tar- | büyük elçi dim ve incir amelelerine tatbik tar- g £: konuşuldu. İktısat Vekili, mütalea yük elçilik kuruyor *» dileklerin tetkik edileceğini. lü-| — Bled, 22 a. a. — Öğrenildiğine gö Yamlu tedbirlerin almmacağını söyledi. | re Romanya, Ankara, Belgrat, ve Var- Sonra tütüncülerle piyasanın açılış| şava'daki orta elçiliklerini büyük el (Sonu 3, üncü sayfada) İçiliğe yükseltecektir, Küçük Antant , |muhakeme edilecekler? vusturya hükümeti erkânının Viyana- da vücuda getirmiş olan yüksek di- vân huzurunda dair alman gazetelerinde hiç bir haber | yoktur. Bu haber, şi: bi memleketlerde işaa edilmiştir. rişmeden evel ecnebi ADIMIZ ANDIMIZDIR g Ulus, Taymis gazetesi tarafından Türki- ye'ye dair neşredilen fevkalâde nüshayı bir ilâva şeklinde türkçe olarak aynen okuyu- cularma vermek kararındadır. Taymis'in bu fevkalâde nüshasındaki yazıları tercü- me ettiriyoruz. Bu cumartesi günü Ulus'un | ' ilâvesi halinde neşredeceğiz HAVACI NESLİ YETİŞTİRMEK İÇİN Büyük bir plânör fabrikası kurulacak, yeniden motörlü fayyare mekfepleri acılacak Başöğretmen Bayan Gökçen'in havacılığımızin son durumu hakkında kıymetli sözleri B. Fuad Bulca Ergazi mektebinde dün fetkikler yaplı 'Türk Hava Kurumu Başkanı B. Fu- at Bulca dün sabah İstanbul'dan gel- miş ve Etimesğut istasyonunda ine - rek Ergazi'deki Türkkuşunun motör- Kü havacılık kampını teftiş etmiştir. Türkkuşu gençliğinin kendi değe- rini göstermek imkânmı bulduğu her fırsatta, onu, daha çok kuvvetlenmiş ve gelişmiş olarak görmiye alışanlar, başkanın dünkü teftişiyle — kanatlı neslin yeni muvaffakiyetlerine şahit olmuşlardır. B. Fuat Bulca; Etimesğut istasyo- nunda kurum yarbaşkanı B. Fikri, Türkkuşu Genel Direkt B. Ösman Nuri Baykal ve kurum ileri gelenle- ri tarafından karşılanmış, oradan doğ- ruca talebenin çalıştığı uçuş sahası - Başkanı burada Atatürk na gelmiştir (Sonu 6. ıncı sayfada) (Diğer teslmlerimiz 7. nci sayfadadır) Tevkif edilen Eski Avusturya devlet adamları Yüksek bir divan huzurunda mı Berlin, 22 a. a. — Eski federal A - itham edileceklerine iye kadar cene- Alman zimamdarları, tahkikata gi- memleketlerde Başöğretmen Bayan Sabiha Gökçen ve Türk Hava Kurumu Başkanı B. Fuat Bulca Hitler'le Amiral Horti dün Kiyel'de buluştular Liman iki memleket bayraklariyle süslenmişti. Tören parlak oldu (Amiral Ho in ziyaretine âit tafsilât 8 inci sayfadadır) Selânik anlaşması mucibince Edirne'nin de gayri askeri bi K bu haberin.ne gibi bir intiba tevlit e - | taka olmaktan kurtulduğunu ve askerimizin ;7:.::';; ';:ı;'ğ'.’" deceğini anlamak ister * görünmekte -| telgraf haberi olarak yazmıştık. Yukardaki dişler, resirilör.le askeri. mizi Edirne sokaklarında görüyorsunuz,