17 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

#UU (umarlesi 17 İdare EYLÜUL TELEFON İmtiyaz sahibi 1144 İ3A1 9038 Başmuharrir. — 1371 SAi Yazı İşleri 1062-1063 5 KURUŞ Matbaa müdürü 1061 Hitler - Çemberlâyn görüşmesi pek kısa sürdü B. Çemberlâyn dün Londra'ya döndü İnailiz kabinesi derhal © foplanıp vaziyeli görüşlü * Ulus Basımevi l Çankırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara 1064 r4 ANDIMIZDIRM Türkiye Greko - Romen güreş birincilikleri 17 eylül cumartesi 19 Mayıs stadyomunda saat — 14,30 Hitler ve Çemberlâyn Godesberg'de yeni bir mülâkat yapacaklar Londra, 16 a.a. — İngiltere Başbakanı B. Çemberlayn'le B. Hitler arasında cereyan eden iki de, yalı buçuk saat süren müzakereler- z tercüman B. Şmid bulunmuştur. BB. Henderson ve Vilson ile fon Ribbentrop yandaki salonlardan birinde görüş- Çimento buhranı F.R. ATAY Yarım bir yolu terkeden ame lenin çavuşuna niçin çalışmadı!. Tarını soruyorsunuz: — Efendim, ancak on üç gün sonra çimento verecekler. Onun için tâtil ediyoruz mARSARİ YF Di Riheltla mıza malzeme tüccarı şöyle di- yor: — Lütfen pullu yazar mısınız? — Kime? — Fabrika müdürlüğüne! Ve ilâve ediyor: — Birkaç çuval fazla yazsanız da biraz da öteki müşterilerime versem ! Bunlar İstanbul'da olmuştur. Ankara'da ziyaretine gittiğim bir vekilimiz bahçesinde amele- nin niçin boş durduğunu sordu- ğu vakit şu cevabı aldı: — Çimento bulamadık! Hükümeti son zamanlarda çi- mento meselesini kökünden hal- letmek için esaslı tedbirler mağa sevkeden sebepler ciddi dir: Çünkü bizim memleketimiz | için çimento, ekmek yuğurmağa yarıyan un nevinden bir ihtiyaç- tır. Biz çimentoyu âbideler, sa- raylar, lüks yollar yapmak için değil, en zaruri, gecikmesi en imkânsız işlerimiz için kullanı- yoruz. Çimento buhranından do- Tayı, zaten birkaç ay süren bu in- şa mevsiminde kaç bin iş saati- nin muattal kaldığını kim tah- min edebilir? Türkiye'de çimento işine ser- maye emniyet etmiş olanların meşru haklarını tanımamak cüm- | huriyet hükümetinin şiarı değil- dir. Bu fabrikalar, Türkiye ihti- yacımın mevcut istihsalieri bile satın almağa kâfi gelmediği za- manlarda kurulmuştur. Fakat bugün vaziyet değişti: Bize bol çimento lâzım. Bol ve ucuz! Unutmıyalım ki Türkiye baş - tanbaşa çatı altına alınacak bir memlekettir: Şehir ve kasabala- rımızda yalnız yeni meskenlere muhtaç değiliz, bugünküleri de yenilemek zaruretindeyiz. Bütün Anadolu, Asya kerpiçi içine sı- ğınmıştır. Nasıl halkı giydirmek devlet tarafından bir umumi menfaat meselesi addedilmişse, halkı ba- tındırmak dâvası da başka türlü görülemez. İmdi zaruri ihtiyaç- lar listesine ilk girecek malzeme maddesi çimento olmak İâzım gelir. bir mektup (Sonu 4. üncü sayfada) — jmekte idiler. kında kati bil değildir, fakat bunlar hak - kında muhtelif tefsirler yürütül- (Sonu 4. üncü sayfada) Londra'ya avdet eden Lort Runsiman B. Çemberlayn Sir Samuel Hor'la beraber Muhtemel yor. Silâh altında bulunan ihtiyatlar ter- ., y sanerin müddetleri bitmekte olan iki senelik kura efradı da keza tefhis edilmiye- ceklerdir. 45 yaşından aşağı olup ta askeri talim ve terbiye gören Almanlar derhal kaydolunacaklardır. Rur mıntakasında, hudüda — kadar ciheti askeriyenin vaziyet etmiş oldu- ğu her cinsten kamyon akını — görül- mektedir. Bu kamyonlar üzeri muşam- balrla örtülü yük taşıyorlar. Belçika hududunda da fevkalâde ted. birler alınmıştır. Bu hudut — boyunca (Sonu 3. üncü sayfada) bütün Yeni radyo istasyonumuz le neşriyatına başladı n Yeni radyo istasyonumuz dünden itibaren tecrübe neşriyatına başlamıştır. Dün ilk olarak saat 12,30 dan 14 e kadar bir buçuk saat süren plâk neşriyatı yapılmıştır. Saat tam 1230 da radyomuzun spi-| vericilerimizle yapılacaktır, 24 eylülü keri Bayan Emel evelâ Türkçe, müte akiben de gayet güzel bir şive ile Fransizca, sonra İngilizce ve en son Almanca olarak istasyonumuzu - tak - dim etmiştir. Bunu plâk neşriyatı ta- kip etmiştir. Dün uzün dalga verici - 1939 metre ve kısa dalga verici - niz de 19.75 metre üzerinden birlikte çalışmışlardır. Bu tecrübeleri 24 ey - üle kadar aynı saatlerde ve aynı tul- mevç üzerinden gene saât 12.30 la 14 arasında devam edilecektir. 24 eylül- cumartesi ve 25 eylü! pazar geceleri saat 21 -22 arasında gene — tecrübe mi takip eden her cumartesi ve pazar ge celeri aynı saatlarda neşriyat yapıla - caktır. Bu tecrübeler 2 teşrinievele kadar devam edecektir, Bu tarihe ka- dar yapılan tecrübeler iyi netice ver- ği takdirde ve sanatkârların da ye- ni tesisata alıştırılmaları işi ikmal e- dilebilirse istasyonumuz tam kadro ve randımanla neşriyata — başlıyacak! Tecrilbeler esnasında bazı pürüzler görülürse bunlar da en kısa bir zaman- da bertaraf edilerek nihayet cümhu - riyet bayramından — evel neşriyatı hem kısa ve hem uzun dalga | bir halde işe başlanılmış olacaktır. kolaylaştırmak için Alman hükümeti tedbir alıyor Berlin, 16 a.a, — Royter ajansı bildiriyor: Muhtemel seferber- liği kolaylaştıracak tedbirlere Almanya tevessül etmiş bulunu- İ— İÇekoslovakya'daki vaziyet, mükemmel |Hamidiye mektep gemimiz Haydarpa- Vekiller Heyeti Mareşal Fevzi Çakmak'ın iştirakiyle dün toplandı Başvekil, Dahiliye ve Maliye Vekilleriyle İstanbul'a gitti Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya ile Maliye Vekili B. Fuat Ağralı olduğu halde dün akşam saat 19.50 de kalkan muhtelit trenin arkasına bağlanan bu- susi vagonlarla İstanbul'a ha- reket etmişlerdir. Başvekil ve Vekiller istasyon- da Ankara'da bulunmakta - olan vekiller, hükümet ve parti erkâ- nı, Ankara Vülisi, kumandanlar ve vekâletler ileri gelenleriyle ka- labalık bir halk kütlesi tarafım- dan uğurlanmışlardır. Leh ekalliyetleri de Kendi mukadderatlarına kendileri Hakim olmalıdır! Polonya ajansının bir tebliği Varşova, 16 a.a, — Polonya ajansı, südetler mıntakasının Al. manya'ya iltihakını istiyen Henlayn'in beyannamesinden sonra artık bu mıntakanın mukadderatınım taayyün etmiş olduğunu ve şu veya bu suretle bu mıntakanın Çekoslovakya'dan ayrılacağını kaydettikten sonra, Çekoslovakya'daki Polonyalı ekalliyetlerin de kendi mukadderatlarına kendilerinin sahip olmaları hakkın- daki Polonya noktai nazarını ehemiyetle tebarüz ettirmektedir. Son manevraların - kritiği yapıldı Antep, 16 a. — Antep manevrala rının kritiği dün halkevi salonunda yapılmıştır. Mareşal Fevzi Çakmak ve maiyetleri dün Belediye tarafından şeceflerine verilen öğle yemeğinde bulunduktan sonra Ankara'ya hare ket etmiş, gelişlerinde olduğu — gibi büyük sevgi tezahürleri arasında u- ğurlanmışlardır. Ankara, 16 a.a Heyeti Vekile bugün saat 15,30 da Başvekil Celâl Bayar'ın reisli- ginde, Büyük Millet Meclisi binasında toplanmış ve geç vak- î tekadar devanı eden Heyeti Vekile müzakerelerine manev- ra ve teftiş seyahatından avdet eden Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak da iş- tirâk etmiştir. İstanbul'a hareket Başvekilimiz B. Celâl Bayar yanlarında Dahiliye Vekili ve seferberliği hâdiselerin Paris'teki âkis- leri ve fransız gazeteleri- nin yaptıkları tefsirlere ait haberlerimiz 3. üncü sayfalarımızdadır. HAVA Yollarımızda İnkişaf Bir İngiliz filosu İstanbul'a geliyor İstanbul, 16 (Telefonla) — Devons- hire kruvazörü ile Asridi ve Gassack ismindeki mühriplerden bir ingiliz deniz harp filosu pazartesi günü limanımıza gelecektir. Harp ge- mileri o gün sabahleyin saat 8 de li- mana vasıl olacak Selimiye önlerinde şehri ve Dolmabal de de Cüi lıyacaktır. | Filo kumandanı Dolmabahçe sara- yına çıkacak, askeri törenle karşıla nacaktır. Vali öğle üzeri Park Otel- de bir ziyafet verecek, salı sabahı mi- safir kumandan cümhuriyet âbidesine gelenk koyacaktır. Filo 23 eylüle kadar şehrimizde ka- lacaktır. Bu tarihten sonra kruvazö - rün Varna'ya, muhriplerin de Burgaz'a gitmeleri muhtemeldir. Filoyu karşılama programı hazır - lanmıştır. Törende bulunacak - olan müteşekkil kışlas: | e h- T Reisimizi topla selâm- Havayolları idaresi önümüzdeki aylar içinde teş tecek ve hazırladığı program mucibince birçol yeni t | şa açıklarında demirlemiştir. K yapacaktır. Bu husustaki tafsilât 2 inci sayfamızdadır