26 Ekim 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Ekim 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf * Ulus - Ankara (arşamba 26 İLKTEŞRİN TELEFON 1938 | Çizmmn n Yazı işleri 1062-1063 Matbaa müdürü 1061 İdare LOGA 5 KURUŞ ADIMIZ ANDIMIZDIRM Tunceli medeniyete açılıyor Yakında Tunceli'ne dair bütün resimleriyle beraber büyük bir ilâve neşredeceğiz. Japon kıtaları Hankeu'ya girdiler Otuz Çin fırkası çember içinde kaldı Japonlar ileri harekete devam ediyorlar 'Tokyo, 25 aa. — Japonlar, Hankeu'nun şimali şarkisinde bulunan ve birkaç kasabayı ihtiva eden Çinçeu ovasını ihata etmişlerdir. Japonlar, üç taraftan muhasara ettikleri Hankeu'nun etrafındaki çenberi daraltmakta dırlar. 30 kadar Çin fırkası bu çenberin içinde kalmıştır. Hankeu'nun man- sabı istikametindeki Yangtse mehrinin sahillerini müdafaaya memur edi - len Çin kıtaları nehrin menbar istikametinde ricat etmektedirler. Hankeu istikametinde nehrin menbarna doğru takip eden 30.000 Çin kayığı askerle doludur. Nehrin üstünde birçok mayınlar yüzmektedir. Millt mukavemetler F. R. ATAY Çin dâvası bir buçuk yaşıma basıyor. Japonlar şimdiye kadar nereyi istedilerse işgal ettiler; fakat Çin nasyonalistlerini mu - kavemetten vaz geçiremediler. Japonlar sahillerde ve nehir boy- larında tutunmuşlardır. Eğer çinliler bu kuvetleri denize dök- mek teşebbüsünde bulunacak ol. salar, muvaffak olamıyacakları- na şüphe yoktur. Fakat sadece bu işgallerle kati bir netice alı - nabileceğine de hiç bir tarafta AĞAUA Ve İleli ğisal ga saali y v z Teşbihte hata olmaz, derler. Bir mukayese yapmak için değil, fakat vaziyeti daha iyi izah ede- bilmek için, Bir Çin hartası üzerinde ja - pon | sahasını boyayınız ve bu manzarayı Anadolu dâvasının ilk zamanlardaki hâli ile kıyas ediniz. İstanbul ve yakın hinter- landı, İzmir ve hinterlandı, An - talya ve Mersin ve Karadeniz'- deki bazı limanlar işgal edilmiş ve memleketin bütün deniz mü- nasebetleri kontrol altına alın - mıştır. Anadolu'nun yalnız Rus- ya ve İran tarafı açıktır. Zengin ve kalabalık şehirler elden çık - mıştır. Ancak hiç bir mesele hal- ledilmemiştir: Ve mesele hal- ledilmek için ya türk mukaveme- tini anlaşmağa sevketmek, yahut | son tepesine kadar Anadolu'yu istilâ edip bu mukavemeti kır -| mak lâzımgeliyor. Bu benzerliği | Anadolu aleyhine bozan bir hu- susiyet, osmanlı sarayının, İstan- bul hükümetinin ve bir siyasi partinin işgal kuvetleri ile elbir- liği etmekte olmalarıdır. Eğer çinliler - habeşlilerin yap- tığı gibi - herhangi kati bir cep- | he harbi kabul edecî::_ okul..l-; her şey yoluna girecektir. Ancal Ç.ıı’. - Kay - Şek ve arkadaşları- nın kendilerini böyle ümitsiz bir harekete sevkedecek bir iç taz.| yik altında bulunmadıklarına hükmedilebilir. t balil Bir de japon adaları ile işgal noktaları arasında deniz mesafe- lerine dikkat ediniz: Yüz binler- ce askerin harp ve hayat ihtiyaç- larına yetişmek için harp ve tica- ret filolarını mütemadiyen işlet- mek lâzımdır. Japon hedefi nedir? Çın pon endüstrisi ve ticaretinin sa- hası olarak kullanmak - ve onu gerek Rusya, gerek Anupı ile her türlü politika birliği şırtlı rından ayırmak ve Asya dâva - sında kendisi ile birlikte hareke- te mecbur etmek! Ordu bu hede- fin birkaç askeri darbe ile elde edileceği fikrinde bulunmuş ve aksi kanaatte bulunan politika, ekonomi ve finans adamlarını ya öldürerek, yahut istifa ettire- rek iktidar mevkiinden uzaklaş- (Sonu 8. inci sayfada) Japon harp gemilerinin dün lardan 40 tanesini imha ettikleri söy - lenmektedir . Şehir düşüyor Hankeu şehrinin japon topçu ku - vetleri tarafından bombardımanı saat 12.40 da başlamıştır Fujimoto ismindeki seyyar cüzü - tam saât 13.35 de Hankeu'ya girmiş - tir. Bugün saat16.30 da da japon ordu - ( Sonu 8. inci sayfada) Benzin ve petrol gene ucuzlatıldı İktisat Vekâleti tenzilâta göre yeni fiyatları tesbit etti Ekonomi Bakanlığı uzun tetkiklerden sonra benzin ve petrol fiyatlarını bir miktar tenzilât yapmak suretiyle yeniden tesbit etmiştir. Ankara, İstanbul, İzmir, Sa: Mersin dışında kalan yerlerde bi teneke benzin ve petrolun, İstanbul ve İzmir dışında kalan yerlerde küçük te- neke petrolun azami satış Hatları, ben: zin ve petrolun İstanbul ve İzmir de- po fiatlarına nakliye, satıcı komisyonu ve bayi kârı ilâve edilmek suretiyle tayin edilmiştir. Belediye resimleri mahallinde malüm olacağından Ba- kanlıkça ayrıca tahkik ve tesbit olun: muştu. Tespit edilen Histelerde bulu -| nan nakliye masrafları mahalli beledi- yelerce gözden geçirilip daha az tah - (Sonu 8 inci sayfada) | kaç gün evel Korrespondans Diploma- Atıkara HutkevküünBelödiyo ler Bankasının altındaki salonda tertip ettiği daimi resim galerisi dün törenle açılmıştır. Yukarda, sergide teşhir olunan bir Atatürk büstünü görüyorsunuz. (Xazısı 8 inci sayfada)| Çek - Macar sınırından top sesleri geliyor! Rütenya'da bir köyde isyan çıktı! Ahali çek jandarmasına hücum etti otuzdan fazla insan öldü Çek Kabinesi Macar notasını fetkik ediyor Budapeşte, 25 a.a. — Hudut mıntakasından alınan son haber lere göre pazartesi gecesi çek işgali altında ve İpolisag yakmın - da bulunan İpolibalog mıntakasından takriben bir buçuk saat devam eden top ve mitralyöz sesleri işitilmiştir. (Sonu 8. inci sayfada) Eskiden yük taşıyan Çin kayıkları, şimdi mültecileri taşıyorlar Macarlar bir çek tayyaresini düşürdüler Prag, 25 a.a, — Slovakya'da Macar - Çek hududuna 12 kilo- metre mesafede Velkimeder böl- gesinde bulunan - Bofa nahiyesi Üzerine iki macar tayyaresi bir çek askeri tayyaresini düşürmüş- lerdir. Karpatlaraltı Rusyasının — muhtar hükümeti dünkü toplantısında Kar - patlaraltı komünist partisinin faali - yetini durdurmuya karar vermiştir. Filistin'de üç arap tethişçi idam edildi Tren yollarında inzibatı temin için dolaşan inçiliz askeri Kudüs, 25 a.8. — Dün üç tetkişci idam edilmiştir. Bunlar, 1/10 tarihinde Ran muharebesine iştirâk eylemişlerdir. Mi Dün, bir çarpışma emnasında iki ingiliz âsketi yaralanmıştır. İngiliz makamları, Ku - ece sakağa çıkmak yasağının devamma Karat vermişlerdir. Bu yasak, m surlar haricindeki şehirde İse saat 23 den itibaren tatbik olunacaktır. Kudüs'teki Amerika başkonsolosuna bir telgraf çekerek Amerika hü - meselesindeki hattı hareketi kümetinin siddetle protesto etmişle: Müstemlekeler — | hakkında Alman resmi görüşü |bulunduğunu kaydediyorlar. Berlin, 25 a.â. — Salâhiyettar al. man mahfilleri alman müstemleke is- tekleri hakkında yabancı memleket. lerde yapılan kombinezonların tecrü - be balonları olduğunu ve Almanya'nın bu meseledeki hattı hareketinin bir tik Politik gazetesinde tasrih edilmiş Bu gazete, Almanya'nın kendisin- den 1918 de zlinan nüs... lekeleri is- tediğini fakat bu hususta ilk teşebbü- sü yapmanın kendisine terettüp etme- diğini yazıyordu. CUMARTESİ G 15 inci yıl ilâvesi 100 sayfa | Macaristan Hariciye Nazırı B. dö Kanya'nın, Komarno'daki Çek - Macar müzakereleri esnasında alınmış bir resmi Memel serbest bir | Sıhat Vekilimiz hale konmalı! | İstanbul'a gitti Sıhat ve İçtimat Muavenet Vekili- Al Lit miz Dr. Hulusi Alataş, birkaç gün İs- manyanın Litvanyaya yaptığı teklifler tanbul'da kaldıktan sorra dün sabah Ankara'ya gelmiş, ve dün akşamki Varşova, 25 a.a, — Havas ajansı bildiriyor: ekspresle tekrar İstanbul'a dönmüp tür. Hükümetin organı olan Dobry Vi- e€zor gazetesi, Almanya'nın Kavnasda- ki orta elçisinin Litvanya hükümetine onbeş sene için bir ademi tecavüz mu- ahedesi ve Litvanya toprakları - için garanti teklif ettiğini ve bunun için şunları şart koyduğunu bildiriyor: 1 — Litvanya, Sovyetler - Birliğiyle olan ademi tecavüiz muahedesini fes - hetmelidir. 2 — Hububat ihracatının en mü - him kısmını Almanya'ya yapmalıdır. 3 — Memel'i serbest bir arazi ha- Hne koymalıdır. Fransa'nın yeni Berlin sefiri B. Kulondr Berlin hükümeti B. Kulondr. için agreman verdi Paris, 25 a.. — B. Fransua Ponse'- un Roma sefirliğine tayini üzerine açılan Berlin sefirliğine B. Kulondr- ın tayini için hükümet tarafından ya- prlan istimzaca Berlin hükümeti mu- vafık cevap vermiştir. kapak içinde ÜNÜ ÇIKIYOR