25 Ocak 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Ocak 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

"T Te" L Ulus Basımevi Ulus Postası Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara TELEFON İmtiyaz sahibi Başmuharrir Yazı işleri Çarşamba 25 SONKÂNUN 1939 Bugünden itibaren 4. üncü say- famızda bu başlık altında yeni kısım açtık. Ulus Postası'nda dünya politika hâdiselerine da- ir bütün dünya gazetelerinden US U 1144 19371 1062-1063 1061 DIMIZ NDIMIİIİZDIRM 5 KURUŞ re PARTİ BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GRUPU DÜN TOPLANDI Matbaa müdürü İdar 1064 | | İmpeks adında bir şirket İngiltere'deki bazı müesseselerden komisyon istemiş ! Türkiyedeki işlerin kendilerine verileceğini ileri sürmüş ! Bu şirket hakkında icabeden kanunt muamele Mısırdaki hilâfet temayülü hakkında Türkiye'nin fikri Hilafet Modası geçmiş, ihtiyar, zararı kârından çok fazla birkorkuluktur Hatta islâm devletleri arasında dahi istirab ve nifak tohumları saçar! Türk Milletinin Büyük Tarihi Kararı (» i Hasan Cemil Çambel Tufanlar, zelzeleler gibi, zaman zaman tablatta nasıl cevvi hâdiseler wukua gelirse, milli varlıklar da vakit yakit büyük tarihi vakalarla sarsıl- maktan kurtulamaz. 10 İkinciteşrin gabalı türk milleti için böyle'bir mu- kadderat saati oldu. Çünkü o sabah, İsmet İnönü'nün tarifiyle: « Devletimizin bânisi ve milletimi- sin fedakâr, sadık hâdimi; İnsanlık idealinin fşaik ve mümtaz siması ; Eşsiz kahraman Atatürk » ebediyete intikal etti. Henüz ©on beş yaşında genç bir cümhuriyet, en derin inkılâplarla ru- bu taze, genç bir millet şimdi mukad- deratını yeniden tayin edecek, hayat ve istikbaline yeniden veçhe verecek- beyanatta bulundu: “— Arkadaşlar, size hiç hoşunuza gitmiyecek ve belki de sizi üzecek bir haber vermek vazifesiyle mükel - lefim, Gayet kuvetli bir menbadan istihbar ettik ki “İmpeks” adında bir şirket İngiltere'de bazı müesseselere müracaat etmiş ve kendisine yüzde 4 veya 6 komisyon verildiği takdirde Türkiye ile yapılacak işlerin o mües- seselere verilmesini temin cdecekle - |rini söylemiştir. Bu haber tabit nazarı dikkatimizi celbetti. Derhal hüküme- tin ve mali müesseselerimizin İngil - tere'de açılmış olan krediyi istimal yolunda ne gibi teşebbüsleri varsa bu işin mahiyeti meydana çıkmeıya ka- dar hepsini durdurduk, Aynr zaman- (Sonu 8 inci seyfada) Kıral Arap devletleri aruk'un halifeliğini Ankara, 24 a.a. —C. H. P. Büyük Millet Meclisi Grupu umumi heyeti bugün “24-1-1939” saat 15 te Reis Vekili Trabzon Mebusu Hasan Saka'nın riyasetinde toplandı. İlk defa söz alan muhterem Başvekil Celâl Bayar, kürsüye geldi ve hulâsa olarak aşağıdaki Milli Şef Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumunu yüksek himayelerine aldı Ulusal Ekonomi ve Arttırma Ku- rTumu umumi merkezi, cemiyeti yük- ltına almayı Mülli Şef alâkadar oldukları Ulusal — Ekonomi ve arttırma kurumunu himayoeleri af - tına -almayı memnuniyetle kabul bü- yurduklarını umumi kâtiplik kurum genel başkanlığma bildirmiştir. yapılmaktadır Dün Parti Grupunda Impeks şir- ketinin hareketleri hakkında izahat veren Başvekilimiz B. Celâl Bayar Bulgaristan elçisinin beyanatı "Memleketimde Türkiye'ye karşı yalnız sempali ve hürmet hissi var !,, | Heyeti, Parti mürekkeptir. kîîk.ümel ve beraberliği Bu kararın netic kararım netici yeni kararları ihzari mah affet Arıkan, taz Ükmen, Amasya Mebusu Esat U: mektedir. Bu komisyon tetkiklerinin neti - cesini bir raporla Genel Sekretere bildirecektir. Ayrıca parti başkanı olan' vâlilerden de bu hususlar so - rulmuştur. Her iki netice ve cevap - lar Parti Genel Başkanlık divanına arzedileçektir. 1936 senesinde verilen hükü- |met ve parti beraberliği kararı 936 senesinde Genel Başkanlık di - vanınca verilen kararın sureti şudür : Cümhuriyet Halk Partisinin mem |leketin siyasi ve içtimat hayatında güt tüğü yüksek maksatların tahakku - kunu kolaylaştırmak ve partinin in « kişafını arttırmak ve hızlandırmak i - bundan sonra parti faaliyeti ile hü- kümet idaresi arasımda daha sıkı bir yakınlık ve daha âmeli bir beraberlik temin etmesine Genbaşkurca karar ve- rilmiştir. Bu maksatla : 1 — Dahiliye Vekili Genyönkurul üyeliğine alınmış ve kendisine Parti- nin Genel Sekreterlik vazifesi veril - miştir. 2 — Bütün vilâyetlerde parti baş - kanlığına vilâyetin vâlisi memur kı - Immıştır. 3 — Umumt! müfettişler, mıntakaları dahilinde bütün devlet işlerinin oldu - Ku gibi parti faaliyet ve — teşkilâtının da yüksek murakip ve müfettişleri - dirler. 4 — Vilâyetlerde İlyönkurulca in - tihap edilmiş bulunan başkanlar üye durumunu almış ve mansup veya ma - hallince müntahap mebus başkanların başkanlık vazifeleri hitam bulmuştur. 5 — Bu beyannamenin — icaplarını Parti Genel Sekreteri olmuş bulunan | Bugün saat 11 de Parti Divanı Büyük Millet Meclisi binasında toplanacaktır. Parti Diva- nının âzaları Vekiller Heyeti, Parti Grup Umumi İdare Heyetinden Ayrıca parti başkanı olan valilerden de bu kararın neticeleri soruldu Hükümet ve Parti beraberliği hakkında Cümhuriyet Halk Partisi Ge- nel Başkanlık divanı tarafından 936 senesi 18 haziranında verilmiş olan lerini tetkik etmek ve bu neticelere göre alınması icabeden tte teemmül etmek üzere Erzincan Mebusu Cütahya Mebusu Recep Peker, Ankara Mebusu Müm - men'den müteşekkil bir heyet Parti merkezinde çalışmalarına devam et aslar bulacaksınız. parti ği kararı eleri partide bir nguldak Mebusu Halil Türk- iraz, Partideki komisyon âzaları Errincan Mebusu Saffet Arrkan, Zonguldak Meburu Halil Türkmen, Kütahya Mebusu Recep Peker, Amasya Mebusu Esst Uraz, Ackara Mebusu Mümtaz Ökmea İnönü'nün Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğüne - ilfifatı Reisicümhurumuz İnönü beden ter- biyesi istişare heyetinin ilk toplantı « sı münasobetiyle beden terbiyesi ge - ti. Dahiliye Vekili takip ve tanzim ede -| nel direktörü Tümgeneral Cemil Ta- İ İ Büyük tarihi ân gelmişti. Cihan tarihi, milletler hayatında te- telli eden böyle mühim karar saatle - rinde, milli vahdete bedel umumi — te- şettütün hâkim olması yüzünden inkı- taza sürüklenmiş, yahut uzun felâket devrelerine düşmüş devletlerden bize misaller vermektedir. İskender'in kur- duğu büyük dünya devleti, ölümünü mütcakip eski generallerinin ihtiraslı veraset kavgaları yüzünden vahdetini kaybederek parçalanmış; Sezar'ın ö münü gene ihtiras ve teşettüt yüzün- den dahili harplar ve kanlı devreler takip etmiş; Atilâ'nın ölümiyle, Av. Tupa'nın göbeğinde kurduğu — büyük devlet dağılmış; Osmanlı İmparator- luğu Yıldırım Beyazıt'ın ölümü üze- Tine, şehzadelerinin taht kavgaları yü- zünden inkırazına kıl kalmışken, ba- kasını tehdit eden bir fetret - devrin. den sonra ancak kurtulabilmiştir. Cihan tarihinin ve kendi tarihimi- Zİn bu felâketli misalleri göz önüne #linmca, Atatürk gibi eşsiz bir devlet £Sontt & inci sayfada) O Bu makale belletenin IT. Kânun Tarihli ve 9 sayılı nüshasında çıkacak- € 1939 tır. ikabul edeceğe benzemiyorlar şefliği makamının ihyası için ya- ptlan bu teşebbüs, Londra'nın a- rap taraftarı mahfillerinde bü - yük bir alâka uyandırmıştır. Genç hükümdara, islâm halifesi ün- vanının verilmesini tahayyül eden Mı- sır karal hanedanımın bu arzusuna ma- ni olan başlıca engel, osmanlı impara - torluğunun inkirazına kadar bu ün - vanının cismant olduğu kadar ruhani bir mâna ifade etmesi ve bu ünvanı taştyanım Medinc, Mekke ve Kudüs bi şehirlere hâkim bulunması idi, Hal buki bu ilk iki şehir, şimdi Arabistan ve Hicaz kıralı İbnissuud'un elinde bu- lunmaktadır. Mumaileyh, şimdiye ka- dar halife unvanının kuvetli komşu bir devletin hükümdarma verilmesini müsait bir — şekilde karşılryacağına dair hiç bir şey söylememiştir. (Somnu 8 inci saylada) Londra, 24 a.a. — Havas ajansının muhabiri bildiriyar: Selâ- hiyetli mahfillerin Kıral Faruk'un - hilâfete eden bir haber alamamış olmalarına ve bu mahfillerin hakiki ehemiyetini henüz takdir etmek müşkül olan bu husustaki mera- sime dair her türlü tefsirden imtina etmelerine rağmen eski islâm intihab” mı teyit Denizbank Umum Müdürü istifa etti Haber aldığımıza göre Denizbank Umum Müdürü B. Yusuf Ziya Öniş| £ vazifesinden çekilmiştir. İstifası İkti- sat Vekâleti makamınca kabul olun - muş ve kendisi dün akşamki ekspres- le İstanbul'a hareket etmiştir. Gene verilen malümata göre Deniz- bank umum müdürlüğüne — vekâleten tetkik heyeti reisi olan B. Yusuf Zi- ya tayin edilmiştir. 1 İstanbul, 24 aa. — Evelce haber verdiğimiz gibi bir kaç hafta mezu - niyetten sonra Sofyadan dönmüş olan (Sonu 8 inci sayfada) — Şenütincl sartiday * İmteatatliiklere MADi otanamaşdır. Barselon'a 1,5 kilometre! P ae — AM D hareketini idare ediyor. İmi müfetti Frankist general Aranda, muavinleri, cektir. 6 — Yukarıdaki maddeler — bötün Parti teşkilâtına, vilâyetlere ve umu « klere tebliğ olunmuştur. — Yazısı 8. inci sayfada — ner tarafından çekilen tazim telgra - fına şu cevabı vermişlerdiz : General Cemil Tahir Taner Beden Terbiyesi Genel Direktörü ANKARA C. Beden terbiyesi istişare heyeti- nin ilk toplantısı münasebetiyle hak - kımda gösterilen temiz duygulara te « şekkür eder, heyete samimi başarılar dilerim. Reisicümhur İSMET İNÖNÜ İstişare heyetinin ilk toplantısında Reisicümhur İsmet İnönü'ne çekilen | telgraf da şudur : Yüce xelsicümhur İsmet İnönü Fizik ve mora) bakımından memle » ket fertlerini daha yükseklere çıkara - Cak beden terbiyesi kanunu hükümle - rine göre teşekkü! eden ve sayın Baş- bakanımıern iştirâkiyle ilk toplantıar- nr yapan istişere heyetinin yüce şef - lerine sonsuz tazimlerile candan bağ - Irlıklarını sunmrya ittifakla karar ve - rip bu hususa delâletimi rica ettikle - Fini tazimlerimle arzeylerim. Beden terbiyesi Genel Direktörü Tümgeneral CEMİL TANER