15 Mart 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus . Ankara MART TELEFON 1939 (imtiyaz sahibi | Başmuharriclik | İ (arşamba 15 Seçim, vatandaşın en mukaddes hakkı DIMI ANDIMIZDIRM 1144 1371 1062-1063 1061 1004 CEKOSLOVAKYA YOKOLDU! Alman askerleri Çek topraklarına Macarlar Karpatlaraltına girdiler! Slovakya ve Karpatlaraltı Ukranyası da ayrıca Almanya'nın himayesinde istiklâllerini ilân ettiler vekieteeereseseeLErerAREALEEREEEEAAEAEAN AA S KÜRÜŞ —| aebar Madü'u ve vazifesidir. Ş | Matbaz Müdürlüğü İdare Çekoslovak devletinin yok oluşuna tekaddüm eden safhala- rı, geçen eylül ayı mmda Almanya'ya, Polonya'ya, ve Ma- çaristan'a terkedilen toprakları, bu toprakların nüfusunu, Slovakya, Karpatlacaltı Ukranya'sını gösterir harta Cümhurrelsimizin kabul resmi Ankara, 14 aa. — Reisicüm- hur İsmet İnönü, bugün saat 17 de, Çankaya köşkünde, An- kara'da bulunan ordu subayla- rı için bir kabul resmi tertip ey- lemişlerdir. KKT POLONYAYA YERKE üT er'n UTT ETT) ALMANYAYA TERKE DİLEN ARAZİ Geçen devrede yapılan ikinci müntehip seçiminden bir görünüş Milli hakimiyetin en büyük tecellisi ' SAFHASI 3-Almanlar Dün gece Çek topraklarını işgale başladılar Yurtta ikinci müntehip- seçimi bugün başlıyor (—YOK- OLUŞUN. 1.Macarlar Karpatlaraltı ukranyasını işgal ediyorlar 2- Slovakya İstiklâlini ilân etti Bratislava, 14 aa. — B. Tisso, dün akşam saat 19 dan 22 ye kadar B. Hit. ler ile görüştükten #onra tayyare ile Viyana'ya hareket etmiştir. Mumsi - leyh, oradan otomobille Bratislava'ya | gelmiştir. Slovak nazırları, burada fevkalâde bir içtima akdetmişlerdir. |Maksat, yeni ve müstakil bir devlet (Sonu 7 inci sayfada) ş Anafartalarda ve Doğanbeyde oturan vatandaşlar reylerini bugün kullanacaklardır Altıncı Büyük Millet Meclisini seçmek üzere seçim hakkına malik olan bütün türk vatandaşları, yurdun her tarafında bugün reylerini kullanmıya başlıyacaklardır. İkinci müntehip intihabı, bugün Türkiye'nin dört köşesinde başlıyacak ve 21 mart 1939 günü tamamlanmış olacaktır. Mütca- kip günlerde ikinci müntehipler, yeni mebuslarımızı seçecek- lerdir. “Sandıl başında... F. R. ATAY Dün gazetemiz Ankara ikinci müntehip namzetleri listesini neşretmiştir. Genç cümhuriyetin tarihi günlerinden birine daha yaklaşıyoruz: Millet beşinci Ka- mutay âzalarını seçecektir. Her hangi bir parti ekseriyeti kazanmak için — çalışmıyoruz. Milyonlarım fikir, his ve menfaat birliğini ifade edecek olan milli Karpatlarallı ukranyası da istiklâlini ilân etli Budapeşte, 14 aa. — Munkaçevo'da yeni ve ciddi bir hâdise zuhur etmiş - tir. Bir macar menbamdan bildirildi - ğine göre, çek hudut muhafızları bu (Sonu 7. nci sayfada) Çek Devlet Reisi Haşa dün Berlin'e gitti Prag, 14 2.a. — Almanya'nın müda- halesi, muhtariyet taraftarlarının em- niyetini kazanmış olan şahsiyetler - den mürekkep yeni bir slovak kabine- (Somu 7 inci sayfada) Bulgaristan Başvekili B. Köseivanof Bulgar Başvekili B. Köselivanof Parti umumi merkezine vilâyetler- den gelen malümata göre, yurdun her yerinde seçim faaliyeti büyük hara- ret, alâka ve meşe ile devam etmekte- dir. Türkiye matbuatı; gazeteler, mec mualar ve her türlü neşir vasıtaları, bütün hüriyetlerin ve milli hâkimi yetin kaynak ve garantisi olan seçim b TI Ed' 'd hakkı üzerinde halkı aydınlatıc neş- ugün irne de riyata başlamışlardır. Bu akşamdan | — Sofya'dan bulgar ajansının bildir- itibaren vilâyet ve kazalardaki Parti | giğine göre Bulgaristan Başvekili B. ve Halkevleri binaları donatılmıştır. | Közeivano£ bugün Sofya'dan hareket Ankara radyosunun seçimin devamı | 1.C0k ve akşam Edirne'de olacak- müddetince yapacağı neşriyatı halkın | —— yomşu devlet başvekili Anka - kolaylıkla takip etmesi için her tara- | ooda üç gün kalacı aktır. ersaresessasesesenı 3A 4 -Londra ve Paris Müdahale etmiyorlar Paris, 14 aa. — Bone ile İngiltere sefiri Fipps, dün akşam slovak mese - lesini tetkik etmişlerdir. Selâhiyetli mahfillerde söylendiğine göre İngilte- çarpışmalar olmuş, almanlar öldürül - müş alman köyleri yakılmıştır. bir parçası olan ÇEkya E Çekya diye artık bir devlet kalmamış, iftirakçı — diye Slovakya başvekilliğinden T azleden ve Tisso'nun — Almanya'ya dehalet etmesine sebep olan Çekya devlet reisi Haşa da kıtiyle beraber Berlin'e gitmiştir. Dün gece alman rleri çek hudur geçerek iler - lemeye başlamışlar Çekoslovakya'nın (Sonu 9 uncu sayfada) Bay Hitler'le konuşmak — üzere Çek » Macar hu - . 'siddet Bratislava Berlin'e gitmiş o- dudunda şiddetli Macarlar bir intihap arefesindeyiz. Bu bir- lik dün Atatürk'ün etrafında idi. Bugün İsmet İnönü'nün etrafın- dadır. Reis değişmişse de, birliği vücude getiren asıl âmil, yani milletin, kendi kurtuluşunu bu- günkü idarenin devam ve istik- ryarımda görmek şuuru, bakıy kalmıştır. Kıymet bundadır: Bu intihabm iki müstesna hususiyeti var: biri, Atatürk'ten sonra ilk Kamutay seçiminin ya- pılmakta olmasıdır, ikincisi, bey- nelmilel vaziyetin, 1918 denberi, en nazik zamanında, türk cephe- sinin emin salâbetini gösterecek olmasıdır. İç nifakların, emperyalizm mü- dahale ve tahakkümlerine en faz la vesile teşkil ettiği bir devirde bulunuyoruz. Milli birliğe, yalnız kuvetlerimizin hiç bir damlasını (Sonu 9 uncu sayfada) | Seçim mıntakaları İnfihab Mebusan Ankara Heyeti Teflişiye Reisliğinden: 1 — 15 -Mart -939 çarşamba günü belediye meclisi salonunda müntehibisani seçimine başlanacak ve 18 - Mart . 939 cu - martesi günü akşamı son verilecektir. 2 — Seçim her gün saat dokuzdan on yediye kadar devam ede - cektir. 3 — Bu seçim için hemşeriler bulundukları mıntakalara göre reylerini aşağıda gösterilen günlerde kullanacaklardır. A — Anafartalar, Doğanbey mıntakasında oturanlar : 15 - Mart - 939 Çarşamba günü. B — Demirfirka, Dumlupmar, Kurtuluş, Keçiören, Etlik ve Höratlakindi Gönrükları 167 Mürt> 930 petşeçabe günü C — Yenişehir, Çankaya, Cebeci, Dikmen, İstasyon ve civa- rında oturanlar: 17 - Mart - 939 cuma günü. BDerYaleniteke e ötmup d caylğ ei ai slrieda kullanamıyanlar: 18 - Mart- 939 İ re ve Fransa hükümetleri vaziyet ne şekilde inkişaf ederse etsin müdahale etmemeye karar vermişlerdir. Çünkü Çekoslovakya'nın hudutları henüz ga- ranti edilmemiştir ve Münih itilâfna- (Sonu 9. uncu sayfada) 5 -Polonya Hududa asker yığıyor Londra, 14 aa. — Havas ajansın- dan * İyi bir menbadan öğrenildiğine gö- re, Polonya hükümeti Almanya'ya Po- lonya'nın bir Karpat - Uktanya dev - leti ihdasına ve yahut Karpatlaraltı (Sonu 7-inci saytada) İ garpışmalar ol - muş bunun üzerine macar hükümeti, Karpatlaraltı Uk kumandanına bir ültümatom vererek bu memlel sazat içinde tahli - yesini İstemiştir. Bundan sonra ma - car askerleri Karpatlaraltı Ukranya'. sma resmen girmişi başlamışlardır. Macarlara göre bura- sının — Macaristan'a ilhakı |âzımdır. Fakat macarlar ilerlerken, Karpatlar- altı Ukranyası da istiklâlini ilân et - Mmiştir, aa Pol Polonya/ hudutta asker tahşit et - ONY Skindir Te © dra'dan bildirildiğine göre, evelce müşterek bir Macaristan - Pologa; hududuna — tarafdar olan ” Polonya, bir Karpatlaraltı Ukranyası Ihdasına ve yahut Karpatlaraltı. Ukranyasının Macaristan'a ilhakıma razı değildir. Hadisel Alman / ajansının bildirdiğine 88 - adıseler re evelki gün ve ün Slovakya'da alman aleyhta- T yapılmıştır. Bratislava'- da Slovakya'nın 'bir çok yerlerinde lan eşki başvekil Tisso Bratixlava'ya dönmüştür. Diyet derkal toplanarak Slovakya'nın istikli ili ni bir kabine kur $0 geçmiş ve B, Hitler'e bir telgraf çekerek Almanya'nın himayesini iste- miştir. Pari R. Böne ingiliz İ sefiriyle konuş - arıs muüştür. İngilte- re ve Fransa, hâdiseler ne şekilde in- kişaf edecse etsin, çek - slovak hâdi- selerine müdahale etmemeye karar vermişlerdir. Zira çek - slovak hu - enüz garanti edilmemiş bu - yor. Barı gazeteler, Slovakya hâ- iseleri dolayısiyle hükümete hücum ediyorlar, dikkatle takip et- Londra mekle — beraber, fevkalâde bir toplantı yapmak niyetin- de değildir. Avam Kamarasında B. Atlee'nin suvallerine cevap veren B. Çemberleyn, İngiltere'nin çekoslovak çak bütünlüğünü garanti etmek - mgi bir teahhüde giri, diğini bildirmiştir. A ia Kabine hâdiseleri