27 Mart 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazarlesi 27 MART 1939 5 KURUŞ lmtiyaz sahibi Yazı Müdi Matbaa M İdare 40.9 Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus . Ankara TELEFON 1144 1971 1062-1063 1061 ı 1064 ADIMIZ 79 ikinci müntehip tarafından T L W Künlllama (. H. Parfisinin namzelleri ilfifakla Yeni Kamutay için vazifeler.. F. R. ATAY Dün memlekette yeni tayin âzaları seçilmiştir. Geçen beş Kamutay'ın eseri muazzam olmuştur: vatanı kur- tarmak, devleti kurmak kema- Tizm inkilâplarını memlekette siyasi, iktısadi içti- maf yeni bir nizamın esaslarını kurmak! Önümüzdeki devrin vazife ve mesuliyet bakımından daha az ehemiyetli değildir: ileri ve sü- ratli hamlelerle, zirai kalkınma davasını başarmak, sanayi ha - reketini tamamlamak, az za - manda başarmak ve az zaman- da tamamlamak, yeniçağ me - deniyetinin mütekâmil bir dev- let ve cemiyet parçasını vücuda getirmekle mükellefiz. On beş senelik sây, 6 mcı Kamutay'ın ve ondan sonrakile- rin vazife ve mesuliyetlerinin a- gırlıiğini ve enemiyecini Narir- letmiş değildir: henüz kurtuluş mücadelesine devam ediyoruz. Ziraat, sanayi, imar ve kültür bakımından süratle yapacak ol- duklarımız, yapmış olduklarımız- dan çok fazladır. İrade, kudret ve kabiliyetlerimizden emin ol - duğumuz için, ne kendimizi, ne de başkalarmı aldatmağa tenez- zül ederiz. Ne miskin tevazu, ne de kör gurur Kemalizm'in şiarı değildir. Bizler ne kadar acı, ka- tı ve sert olsa da, hakikati, uyuş- turucu, avutucu veya uyutucu her türlü merasim ve zevahire tercih ederiz. On beş senelik e- serimizin büyüklüğü, gerçi ge- lecek on sene içinde onun birkaç mislini yaratmak için emsalsiz bir ümit, cesaret ve tecrübe kay- nağıdır: ancak yeni teşebbüsle- rimizin ehemiyetini küçültme- miştir. Asırların harabeleri, henüz, | on beş senenin mâmuriyetlerini | boğuyor. İstihsâl hayatımızın geri kalmış kısımları on beş se- nelik terakkilerimizin üstünden bakıyor. Bütün bacalarmızı bir araya toplasanız, nihayet büyük bir sanayi merkezinin bir iki fabrikası hacmindedir. Demi mizi daha gelecek sene dökme- ğe başlıyacağız. köylülerimiz küktür, sıhat ve refah beklemek- tedir. Çünkü biz bir faaliyetin bırakılan noktasından işe baş -| lamadık. Biz, vatanı, asırlarca süren bir ataletin öldürücü uy-| kusundan uyandırdık. Bir çok yerlerde elektrik ışığı, ilk çağ kandilinin yerine geçti; birçok yerlerde lokomotif sesleri, çoban kavallarının hazin ve mütevek- kil nağmeleri arasında duyuldu. Bazı bölgelerde çağları, bazıla- | rında ise hiç olmazsa asırları te- lâfi etmeğe çalışmak mecburiye- | tinde kaldık. Başarılan eser, ona başlamak cesareti nispetinde şerefli ve aza- metli olmuştur. Cefa çekmiş o- lanların tevekkülü, bedbinlerin ümidsizliği, kötücüllerin menfi mukavemetleri ortasında, Mus- tafa Kemal'in ve onun en yakın arkadaşı ve yardımcısı İsmet İn- önü'nün temsil etmekte oldukla- rı yenilmez, yıpranmaz ve yumu-l (Sonu 8. inci sayfada) Kamu- başarmak, |— infihap olundular Türkiye Büyük Millet Meclisinin beşinci intihap devresinde seçimin yenilenmesi hakkında verilen karar üzerine başlıyan intihap - faaliyeti dün yurdun her tarafında öğleye kadar tamamlanmıştır. 62 intihap dai - resinde sabah saat 9.30 da eller ki mazbatalarla sandık başına gelen ikinci müntehipler reylerini ittifakla Cümhuriyet Halk Partisi nam- zetlerine vermişlerdir Dün, Ankara'da olduğu gibi, mmeleketimizin her tarafında, intihap münasebetiyle resmi ve hususi müesseseler türk bayraklariyle donatıl - mıştı. Halkımız büyük bayram günlerine mahsus bir şenlik içinde mede- ni hak ve vazifelerinin tecellisine hizmet eden intihap işlerine en yakın alâkayı göstermiştir. (Sonu 8. inci sayfada) Ankara Telefonu değişen Yenişehir No. ları (11) inci sayfada. Milli Şef ve Bayan İnönü reylerini kullanırlarken Bir slovak ağır makinelisi Faaliyette Slovaklarla Macarlar mütareke yaptılar Bugün Peşte'de müzakere başlıyacak Presov “Slovakya”, 26 a.a. — Slovak kuvetlerinin kumandanı Havas ajansının muhabirine beyanatta bulunarak macar ve Slo- ni ve muharebele- vak kıtaları arasında bir mütareke aktedildiğ re nihayet verildiğini söylemiştir. Çin çeteleri gene faaliyette Şangşa, 26 aa. — Çin kumandan!ı. ğının bildirdiğine göre, Hunan, Hupe DESCTE U Bununla beraber macarlar slovak topraklarında işgal ettikleri nahiye- leri tahkim etmekte ve buralardaki ahaliyi kovmaktadırlar, Macar kıtaları, Ung vadisinin de - miryolu münakalâtını himaye için 23 martta işgal ettiği mevzileri iz'aç e- dilmeksizin muhafaza ediyor. Bütün ve Kiangsi eyaletlerinin hudutların - da faaliyette bulunan Çin çeteleri, son üç ay zarfında bin kadar tüfek ve 12 ağır makineli tüfek iğtinam etmişler- dir. Bundan başka iki askeri depo tah- rip edilmiştir. Japon ordusunun in - sanca zayiatı sekiz bindir. Şanghay, 26 aa kıtaları bugün Ki kezi olan Naçang $ lerdir japon | mer cephe hattı boyunca tam bir sükün hüküm sürmektedir. Muhtelit macar - slovak — tah hudut komisyonunun slovak âza: rın Budapeşte'de bulunacaktır. Slovak heyetine Dr. Svrskeveç ri - yaset etmektedir. Macar « slovak müzakereleri yarın sabah Peşte'de başlıyacaktır. (Sonu 9. uncu sayfada) ; Dü;_;oprok bayramı k Bayramı Ankara'nın Erya Çök güzel bir törenle kutla orsunuz. Arkadaşımız Kemal Ze 7 inci sayfamızdadır, utlandı î man köyünde, havanın bazan yağmurlu ol - amıştır. Yukarda, ağaç diken köylü kızla » ki Gesçosman'ın bayram hakkındaki yazısı Fazla silâhlandığı için Almanya Litvanya'yı protesto etti Varşova, 26 a. gazetesinin bildirdi. manya'nın Kaunas elçisi Litvan- ya'nın geniş mikyasta silâhlan - masını protesto etmiş ve alman umumi efkârının bu hareketi Almanya'ya karşı bir tehdil ma- ettiğini bildir- miştir. Litvanya'nın fazla mik- tarda silâhlanması Alman - Lit. vanya saldırmazlık itilâfına ay- kırı addedilmektedir. Litvanya Almanya'nın protes- tosunu kabul etmemiş ve milli müdafaa için yapılan rafların “Litvanya'nın hüriye - tinin muhafazası” na tahsis e- | dildiğini bildirmiştir. bu mat- İsviçre hudutta tedbir alıyor Almanların fahşidat yaptığı doğru değil Bern, 26 a.a. — Alman kital rının İsviçre hudutlarında tahşit edildiğime dair dolaşan şayialar karşısında Bale ve sair büyük İsviçre şehirlerinin halkı asabi- yet izhar etmektedir. Iyi haber alan mahfillerde te min edildiğine göre aslı olmıyan bu haberler İsviçre makamları. nn hudutlardaki nezareli takvi- ye etmeleri üzerine çıkmıştır. Alman askeri hareketleri ve Lichtenstecin prenmsliğinin işgali hakkındaki haberler de teeyyüt etmemiştir. İsviçre'nin aldığı askeri tedbirler Bern, 26 a.a. — İaviçre ajan- sının bildirdiğine göre, federal konseyin aldığı askeri ihtiyat tedbirleri, geçen eylülde alman tedbirlerin çerçevesini geçme- mektedir. Askeri seferberlik ba- his mevzuu değildir. Mevzuu bahis olan yalnız hudut muha Frankistler Endülüste faarruza geçliler Hükümetçilç;fesTm olması için Burgos makamları Madrid'e bir ül!':imatoıynı gönderdiler Madrid'in voroşlarından bir görünüş Bilbı_o. 26 aa. — D.N.B. Kordele cephesinde milliyetperver « ler bugün taarruza geçmişler ve cepheyi müteaddit noktalardan yarmışlardır. (Sonu 8 inci sayfada) Faşizmin yirminci yıldönümü dolayisiyle verdiği nutukta : Musolini mihvere olan bağlılığını teyit etti Roma, 26 a.a. — Stefani ajansından: B. Musolini, Olimpiya stadyomunda, faşizmin ilk mücadelelerine iştirâk etmiş olan 50 bin siyah gömleklinin önünde büyük tezahürler arasında büyük bir nutuk vermiştir. Musolini, faşizmin yirmi sene lik bilânçosunu yaptıktan sonra, İtal ya sokak ve meydanlarında, Afrikada, fazası kıtalarının takviyesi Belçika'nın aldığı askeri tedbirler Brüksel, 26 a.a. — Kıral Liege müs tahkem mıntakasını ziyaret ederek Beverloo civarındaki manevralarda toplanan onuncu piyade fırkast kıtaa- tını teftiş etmiştir. | Münakalât nazırı B. Marck, Ev- pen'de söylediği bir nutukta, askeri tedbirlerin hiç kimse aleyhine müte veccih olmayıp Belçika hudutlarının inhilâline karşı koyenıya uğunu bildirmiştir. İspanyada çarpışanları yâdetmiş, “bu arkadaşların hatırası kalbimizde dai ma yaşamaktadır,, demiş ve sözlerine Şu süretle devam € " — Faşizmin mesai; fesini izin bilânçosu başkalarına bırakıyorum. —Bu bilânço muazzamdır. Yaptığımız şey kalmak içindir ve asırlarca kalacak tır. Keza münkesir, mutztarip, nizam ve intizamdan mahrum, muzaffer fa- kat mağlüp 1919 İtalyası ile mütekâ sif, inzibatlı yaratıcı, muharip ve im- paratorluğa malik olan 1939 — İtalyası arasında mukayese yapmakla da meş- gül olmiyacağım. (Sonu 8 inci sayfada)