8 Mayıs 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Mayıs 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Pazarlesi 8 Telgraf: Ulus - Ankara MAYIS | TELEFON 1836 | G ” T Ev - Kadın - Moda Başmuharrirlik 1371 | 5 KuRuş , ;.'.31?!“3%":5:?&.'3”123 DIMIİIZ ANDIMIZDIR Sayfamız are 1064 Roma ve Berlin askeri pakt yapacakla Çankırı Caddesi, Ankara Cümhurreisimiz Milli Şef İsmet İnönü dün çehir hipodromunu şe - reflendirerek ilk- bahar at yarışla- yının — birincisini alâka ile seyret- mişlerdir. Rezmi- miz, Milli Şefi şe- ref — tribününde, liye Vekili ik Öztrak ile bir. likte koşuları tâ- kip buyururlar - ken göstermekte- dir. zihniyet.. F.R. ATAY | Versay muahedesi yalnız zafer hakkına dayanan bir nizam kur- muştu - Eski fransız Başvekili Andr& Tardieu'nün bu nizamı bugün bile müdafaa etmesini |- mâzür görmek lâzımgelir. Cle- menceau'nun en yakın emektaşı olduğu için, muahede biraz da onun eseridir. Son bir yazısında, Clemenceau ile beraber, ingiliz mukavemeti ni nasıl kırmış - olduklarından bahsediyor. Andr& Tardicu, eğer Fransa, 1932 ye, yani Herriot ik- tidara gelinciye kadar devam e- den politikada sebat etmiş olsay- dı, Versay sisteminin bugünkü perişanlığa uğramıyacağı iddia- sındadır. İşte harpsonrası tarihi- ne hükmeden zihniyetlerden biri bu idi: milletler, muzaffer ve mağlüp, iki sınıfa ayrılmışlardır. Mağlüp sınıf, siyasi ve milli bir- çok haklardan mahrumdur. Mil- letler Cemiyetinin vazifesi, bu nizamın sarsılmasına müsaade etmemektir. Çoktanberi bizzat Fransa'da da itibardan düşmüş olan bu zihniyete karşrı ilk isya- nı, bizzat muzafferler arasında görüyoruz: Uzak - Şark'ta Ja- ponya ve Akdeniz'de İtalya, zafer muahedelerinin kendile-| rini kâfi derece doyurmamış | olduğunu iddia ederek, Mil- letler Cemiyetine meydan oku -| mağa başladılar. Versay ve Ce- nevre tesanüdünün bozulmasın. dan pek tabii olarak mağlüplar dahi istifade ettiler. | İngiliz zihniyeti iptidadanberi daha uysaldı. Bu uysallığı sade- | ce ingiliz hodbinliğine atfetmek | doğru olduğunu zannetmiyoruz. | Bilâkis ingilizler, eğer bariz hak-| B. Abdülhalik Renda ve vekiller, B. Râna Tarhan'ı karşılarlarken | sızlıkları tâmir etmek, beynelmi- | lel konferanslarla ihtilâfları kal- dırmağa yardım etmek, Avrupa | kıtasının bir kısmı üzerindeki | ağır tazyik havasını hafifletmek imkânları bulunursa, sulhun da- ha kolay ve harp kazançlarının daha ucuz muhafaza edilebilece- mütaleasında bulundular. İki zihniyet arasındaki tezat ve bun- dan doğan karşılıklı müsamaha- lar, birçok emrivakilerin, Versay nizamını altüst etmesine sebep oldu. İngilizler ve onlarla bera- ber eskidenberi barışçı safta kal mış olanlar bu cereyanın hızına bir had olacağı hususunda, niha- yet pek acı hayal sukutlarına uğ- radılar. Çünkü üçüncü bir zihniyet, beynelmilel her türlü elbirliği te- şebbüslerini reddederek, sulhu, Yalnız bir taraflı kazançlar için vasıta olduğu kadar kabul ede - rek, hattâ silâhsızlanma gibi har- nihayet vermek - istiyen gay- (Sonu 8 inci sayfada) Nevyork sergisindeki paviyonumuzun resmi açılış töreni yapıldı Nevyork, 7 a.a. — Anadolu Ajansının hususi muhebiri bildiriyor : Nevyork dünya sergisindeki pavyonumuzun resmi açılışı dün yapıl - mış ve bu merasim Türk - Amerikan dostluğunun çok candan bir teza - hürü şeklini almış, memleketimiz hakkında amerikalıların beslediği aaygı ve sevginin derecesini ortaya !kv)_vmıya güzel bir vesile olmuştur. | Tören devlet pavyonumuz - önünde | yapılmış ve söylenen nutuklar radyo İile Amerika'nın her tarafına verilmiş- Bando Amerika ve türk mürşlarını çaldıktan sonra Nevyork Timet baş - muharriri eski türk .- dostu Doktor Findlay kısa başlangıç nutku ile Ata - türk'e ait hâtıralarını ve türk inkilâ - bınan mânasını anlatarak Vaşington büyük elçimizi bazır bulunanlara tak- dim etmiştir. Büyük elçimizin nutku Büyük elçimiz Münir, derin alâka (Sonu 3 üncü sayfada) BB. Abdülhalik Renda ve Râna Tarhan gardan çıkıyorlar Tahran'a giden heyet dün Ankara'ya döndü li Gümrük ve İnhisarlar vekili B. Rana F Tarhan'ın reisliğinde olarak Tahrana giden heyetimiz dün öğle üzeri saat 12.10 da hususi trenle şehrimize dön - müştür, Heyetimiz İstasyonda, Meclis Re- isi B. Abdülhalik Renda, İktisat Ve- kili B. Hüsnü Çakır, Sıhhiye Vekili B. Hulusi Alataş, Ziraat Vekili B Muhlis Erkmen, Riyaseti Cümhur U- mumt Kâtibi B. Kemal Gedeleç, Ha- riciye Vekâleti Umumi Kâtibi B. Nu- man Menemenci oğlu, Gümrük ve İn- | hisarlar Vekâleti Müsteşarı B. Adil| Okuldaş, Hariciye, Gümrük ve İnhi - lar Vekâleti erkânı, İran Büyük isi B. Fahimi ve elçilik mensup - ları, Ankara Emniyet Müdürü B. Şi- nasi Turğa, Anadolu Ajansı Umum Müdürü B. Muvaffak Menemenci oğ- lu, gazeteciler ve diğer bir çok zevat tarafından karşılanmıştır. | Ayni trenle, düğün töreninde bu - lunmak üzere İrana giden muhafız alayından müfrez kıtamızda gelmiş we alay komutanı Albay Tekçe ile| tarafından karşılan - Tlkbahar at yarışlarının birincisi dün şehi halk kütlesi tarafından heyecan vi alay subayları miştir. lüka iİ; takip edilmiştir. Yukarıdaki anlaşılacağı üzere, bu koşular Atkara'nın şık bayanlarının yeni babar tüvaletlerini teş - bir etmelerine de vesile tepiil etmiştir, Koşular hakkındaki yazımız $ inci sayfadadır, —gş.—_ YYRRTRĞİ Bir Alman gazetesine göre Yapılacak pakt çenber siyasetine bir cevaplır B. Bek'in nutku, Roma ve Berlin'in "çember,, hakkındaki kanaatini değiştirmedi Milân, 7 a.a. — İtalya hariciye nazırı Kont Ciano ve alman hariciye nazırı Fon Ribbentrop arasında yapılan müzakereler neticesinde bugün aşağıdaki resmi tebliğ neşredilmiştir : “İki memleket hariciye nazırları- aın 6 ve 7 mayısta Milâno'da yap - tığı konuşmalarda bugünkü umumi siyasi vaziyet itinalı bir tetkika tâbi tutulmuş, iki hükümet noktai naza- rımım tamamiyle biribirinin aynı ol - duğu bir kere daha müşahede olun - muş ve iki devlet münasebetlerinin siyasi ve askeri bir pakt-ile kati ola- rak tesbitine karar verilmiştir. Bu suretle İtalya ve Almanya Avrupa sulhunun teminine müessir bir tarz- da yardım etmek emelindedir.,, B. fon Ribbentrop, sabahleyin şeh- ri gezmiştir. Saat 13 te iki nazır, Sor- mani sarayına gitmişler ve orada hele- diye erkânı tarafından şereflerine ve- rilen bir ziyafette hazır bulunmuşlar- dır. Fon Ribbentrop ve Kont Ciano ( Sonu 8. inci sayfada) Ukranya'lılar Polonya ile tesanüt halinde Dört Leh genci “canlı torpil,, olmak için hükümete müracaat ettiler Varşaoava, 7 a.a. — Polonya mebusan meclisi kanunlar encümeninde Ukranya partisinin parlâmento grupu namıma söz söyliyen mebus Sk - rypnik, ukranyalıların Polonya devletinin bütün müdafaa gayretlerine müstenit olarak hareket odeceklerini bildirmiştir. Polonya matbuatı gerek bu beyana- ti gerek Ukranya mıntakalarının hava | müdafaa istikrazlarına mühim meblağ larla iştirâk etmiş olmalarını Ukran- yalıların Polonya devletine karşı olan bareketlerinde mühim bir değişiklik suretinde telâkki etmekte ve bunun da sebebi Almanya tarafından takip edilen siyasetin Ukranyalıları müte- essir etmiş olduğunu söylemektedir. “Canlı torpil,, olmak istiyen gençler Varşova, 7? aa. — Lutonstanski a - (Sonu 3 üncü sayfada) İRAN'DAN NOTLAR: YAZAN Mümtaz Faik FENİK Bugün ilk yazı Düğün yapan Tahran 5 inci sayfadadır Ayrıca © ıncı sayfamızda düğüne dair şimdiye kadar hiç bir Avru- Pa ve Amerika gazetesinde inti- Şar etmemiş resimler bulacaksı- niz, Dünkü spor Dün milli kü- me — maçlarında Galatasaray An - hkara Gücünü İs - tanbul'da 2-1 yenmiş ve İzmir - deki Doğan spor - Ateş spor — maçı celenmiştir.. Ankara'da 300 sporcu - den çok nun iştirâkiyle at- letizm — müsaba kaları yapılmıştır. Gazi Enstitüsü Kon ser vatu varı 22-0 yenmiştir. Kızlar ve erkek- ler arasındaki vo- teybol maçlariyle, büyük Kırkpınar güreşlerine ve di - Ber spor hareket- lerine ait haber: lerimiz 6 ncı say- Famızdadır. ir ipodromunda yapılmış ve çok kalabalık bir imden de Yarın Romanya Hariciye Nazır B. Gafenko B. Gafenk Ankara'ye gelecek Bükreş, 7. aa. Dün akşam panın muhtelif hükümet — merk rine yaptığı seyahatten dünen ciye nazırı Gafenko, bu seyahatı ticelerinden memnun olduğunu ; cilere söylemiştir. B. Gafenko Ankara'ya geli Ankara, 7 a.a. — Romanya ciye nazırı Gafonko, resmi bir rette bulunmak üzere - 17 mal Ankara'ya gelecektir. B. Potemkin Sofya Sofya, 7 aa. — Sovyet Hariciy miser muavini Potemkin bugün den sonra Ankara'dan buraya g| ve Başvekil ve Hariciye Nazırı ivanof'la yaptığı uzun mülâk sonra kıral tarafından kabul olu tur. Potemkin saat 22 de Bükreş'e ket etmiştir. Çağrı * Bütçe encümeni bugün saat toplanacaktır. hareketleri