1 Haziran 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

my—— | Perşembe Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara 1 Telgraf: Ulus - Ankara HAZİRAN TELEFON 1939 | gmkemd. li Yazı Müdürlüğü — 1062-1063 5 KURUŞ M:'h:ı(rı; S1 DIMIZ Yeni romanımız MAVİ SU *l Büyük ve sürükleyici bu zabıta romanına — Yakında başlıyoruz — Kurultay çalışmasına devam edıyor Nizamname proğram tâdilleri etrafında Parfi Genel Sekreteri çok mühim izahlarda bulundu Dr. Fikri Tuzer değişikliklere sebep hâdise ve mecburiyetleri anlattı izahat verirken Millt Şe nutku N. A. KÜÇÜKA Büyük Şefimizin Cümhuriyet Halk Partisinin beşinci kurultayında irat €tti nutuk, her bakımdan türk devleti idaresinin istikametini açık Ve vazıh bir surette gösteren tarihi hutuklarından biridir. Bu nutuk Türkiye'nin — devlet — idaresindeki Prensipini tayin eylemekte ve mille- timizin ruhi ve içtimai temayülleri- e en uygun olan rejimin halk ida - | Tesi olduğunu ve bunu mütemadiyen tendi metot ve hususiyetlerimiz i- Ve siyasi prensipler çok bati tekâ-| Mül ederler. | Bugün münakaşa edilmekte olan Tejim meseleleri tâ Eflâtun ve Aris- © devrindenberi münakaşa edilen Problemlerdir. Fakat o, devirden 'a aha kadar insanlık âleminin ge - Şirdiği hayat safhaları bir bilânco alinde tespit edilecek olursa halk ıd.'llllnll kati ü Miyecek riyazi bir katiyetle meyda- ha çıkar. Bugün milletlerini en yük- yük inkılâbiyle her türlü i- lerleme manialarını tamamiyle kır - Mış ve onu artık tarihe mal etmiş ve en ileri olmak iddiasında bulunan bir millet olduğundan bu gayeye va- sıl olmak için takip edil d icik yolun artık halk olduğu muhakkaktır. Halk idaresi - Hin en mühim şıarı memleketi 'eden muhtelif manevi şahsiyetlerde- ki seçimlerde halkı daha yakından Alâkalandırmak ve bu suretle büyük vlet makanizmasında milli mü- fakabeyi şüphe götürmez bir halde 'emin etmektir. Milli Şef bunların | Yapıldığını beyan etmekte ve daha E€nİş ve esaslı sürette yayılmasını (Sonu 4 üncü sayfada) Cümhurreisimizin feşekkürleri Ankara, 31 a.. — Riyaseticüm- hur Umumi Kâtipliğinden : Reisicümhur İsmet sinin beşinci büyük ku- nasebetiyle temiz duy- H. Pa guları ve par' larak memleketin her 18 telgraflardan aldıkları memnuniyet ve İnönü, C. bağlılığı dolayı teşek iblâğına Anadolu Ajansını memur etmişlerdir. Parti programımıza ilâve Büyük Kurultayım dünkü top - lantısında, Program ve Nizamname encümeninin raporu okunduktan | sonra, Parti Genel Sekreterimiz söz almış ve kurultayın büyük bir dik - kat ve alâka ile takip ettiği aşağıda - ki mühim nutku vermiştir. “— Aziz arkadaşlarım; Yüksek tasvibinize arzolunan yeni Parti program ve nizamnamesinin tetkikine başlanmazdan önce bundan evelki, kurultayımızın kabul etmiş ol- duğu program ve nizamnamenin bazı kısımlarında yapılan değişiklikleri ve konulan yeni hükümleri hulâsatan ar- zetmeyi ve bu değişikliklere sebep o- lan hâdise ve mecburiyetlerle dört se. nelik müşahede ve tecrübelerimize müstenit kanaat ve düşüncelerimizi kısaca izah etmeyi lüzumlu ve fayda- h bülarak huzurunuza çıkmış bülünü- yorum. Tâdiller e Arkadaşlar; — Hepinizçe n koymuş olduğu ana prensiplerle F mımız cidden mü nl! bi mış, çalışma sistemimizi tayin deceğimiz yolun istikametini olarak tesbit eden bir yasa mahiyeti (Somu 4 üncll sayfada) sarih |— Mümtaz Ökmen konuşuyor Türk Hava Kurumunun altı ayı Türkkuşunun faaliyetinde takdir değer bir inkişaf göze çarpmaktadır Türk Hava Kurumu Merkez heyeti dün toplandı ve altı ay zar- fında başarılan müspet işler görüşüldü. Bu husustaki rapor din - lendi. Tafsilât 4 üncü sayfadadır. Yukardaki resimde umumi he- yet toplantısı görülmektedir. C. H. P. beşinci büyük kurultayı dün ikinci toplantısını - Kamutay bi- - İnasında B. Abdülhalik Renda'nın re - isliğinde yapmıştır. Celse açıldığı zaman reis şunları söylemiştir : “— Celse açılmıştır. Ebedi Şef Atatürk'ün muvakkat medfenine bir çelenk konması hakkında, ilk celsede vermiş olduğunuz karar dün heyetinizin içinden Başvekil ve Umumi Reis Vekili Dr. Refik [Suydıırmn riyaseti altında gön- rilen delegeleriniz marifetiyle icra edilmiştir, arzederim. Birçok tâzim telgrafları gel- miştir. Heyetiniz namına Divanı riyaset tarafından bunlara cevap verilmektedir. Dileklere ait bir takım müra- eaatlar vardır; onlar da icabe - den encümenlere havale edil- mektedir. Program nizamname encüme- ninin raporunu okuyacağız. Tab ve tevzi edilmiştir. Almıyanlar istesinler.,, Genel Sekreterimizin nutku Program ve nizamname encümeni nin raporu set makamı sözü P" ri B. Dr. Fikti Tuz okunduktan sonra, riya Genel Sekrete- 'e vermiştir. Kürsüye gelen Gencl Sekreter, ku rultayın büyük bir dikkat ve alâka i- le dinlediği çok mühim nutkunu ver- Müstakil grup hakkında B. Fikri Tuzer'in sürekli alkışlar la karşılanan nutkundan sonra B. Hikmet Bayur (Manisa) söz almış müstakil grup hakkında anlıyamadığı bazı şeyleri soracağını söyliyerek, de- di ki “— Şimdiye kadar bildiğimiz tarz pa idi: mühim ve esaslı meseleler Par- tide mevzuubahis olur, orada istenil- diği kadar müzakere ve münakaşa e - dilir, varılan netice Parti mebuslarını bağlar. Partide müzakere edilmiş ©- (Sonu 5 inci sayfada) Kurulfay nizamname encümeni Büyük Kurultay Program - Ni - zamname Encümeni bugün saat 11 de Türkiye Büyük Millet Meelisi kütüpanesinde toplanacaktır. 5 inci Parti Kurultayının dünkü müzakerelerinden bir görünüş ' Kurultayda hararetli müzakereler Program ve nizamnamede yapılan fadiller görüşüldü Hatipler bu değişikliklerin milli bünyemizde daku, zit — —yapucağır Müsber resirler üzerinde durdular Başvekilimiz ve Vekillerimiz parti müzakerelerini takip ediyorlar B. Molotof dün dış polıtıka hakkında beyanatto bulundu İngiliz - Fransız teklifleri Sovyetleri tatmin etmedi Görüşmeler henüz neticelenmiş değil Moskova, 31 a. Kremlin sârayına — Fransız büyük elçisi Naggiar saat 15 de derek Molotof tarafından kabul edilmiştir. Molotof saat 19 da harici politika hakkındaki beyanatını oku- mağa başlamıştır. Molotof, fransız - ingiliz - sovyet müzakerelerinin henüz bitmediğini söylemiş ve son ingiliz - fransız tek. liflerinin de soövyetler birliğini he - nüz tatmin etmediğini ihsas eylemiş- tir. İlk yapılan teklifler Sovyetler Bir- liğinin müsavat ve mütekabiliyet esa sına dayanan bir anlaşma arzusuna te- kabül etmemekte idi. Son teklifler i- leri bir adımdır. Zira mütekabiliyet esasını kabul etmektedir fakat birçok ihtirazi kayıtları ihtiva ettiğinden do layı itibari bir ileri adım telâkki edi- tebilir. Taarruza karşı ön safta mücadele İngiliz - Fransız projesi, Sovyetler Birliğinin üç küçük baltık devletinin Sovyet Halk Komiserleri Meclis ( Sonu 3 üncü sayfada ) Reisi B. Molatof