5 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara | Cumarlesi 5 AĞUSTOS 1939 Y ' 5 KURUŞ ş.u İşleri | dare Telgrafı Ulus - Ankara TELEFON Müessese Müdürü — 1144 Bi 1871 1061 1062 1054 ADIMIZ MK İngiltere'nin Akdeniz filosu Başkumandanı dün tayyare ile şehrimize geldi ve döndü Milli Şef'imiz dün Amiral Cunningham'ı kabul buyurdu Amiral Ankara temaslarından çok mütehassis avdet ediyor Dost ve müttefik İngiltere'nin Akdeniz filosu başkumandanı Amiral Sir A. B. Cunningham refakatindeki zevat ve mihmandarlariyle birlik- te bu sabah saat 8.30 da İstanbuldan devlet hava yolları * hareket etmiş ve 10.30 da Ankaraya gelmiştir. i Muhterem misafirimiz İngiliz - Türk 'bayraklariyle donatılmış olan devlet hava yolları meydanımda Milli Müdafaa Vekâleti Müsteşarı kor general Nazmi Solok, Ankara Mevki Kumandanı general Kemal Gök çe. Deniz Müşteşarı albay Hüsnü Gökdenizer, Hava Müsteşarı albay Zeki Doğan, Merkez komutanı albay Demir Ali, Emniyet Müdürü Şi- nasi Tugay, Devlet hava yolları umum müdürü Ferruh Şahinbaş ile matbuat mümessilleri tarafından istikbal edilmiştir. y Başta mızıka olduğu halde bir askeri kıta selâm resmini ifa etmiştir. A, B. Cunningham tay- yareden iği Korgenera Nazmi Solok tar gelen zevat kend Amiral, kür etmiş ve — Türk ordus zaman Bir ziyaret münasebetiyle F.R. ATAY Son Le Mois mecmuasında Ctsude Janette şöyle diyor: “An- kara ile anlaşılmadıkça Avrupa- nın ne şarkında, ne de şark - ce- nubunda müessir bir baraj kur- mak mümkün i: Bir diğer mu- harcir bu fikri tamamlıyor : *“Böylece, 1925 tenberi Türkiye YTOMMAAMU dafaa barajı teessüs ediyor. Ta- rihte ilk defa olarak, İngiltere, Fransa, Rusya ve Türkiye şarkta statükonun muhafazası için ve müşterek bir tehlikeye karşı bir- leşmektedirler.,, Tecavüz dâvası, İtalya için sa- dece bir nüfus mahreci, Alman- ya için hak müsa: ve ÂAvrupa almanlığının milli ittihadı gaye- lerine münhasır zannettirildiği zaman vaziyet başka idi. Habe- şistan'ı aldıktan sonra, italyan a- razisi Anadolu'nun hemen hemen beş misline çıktı. Böyle bir vüs- at, yalnız iki mihver devletinin de kesafetini tenha memleketle- rin ayarına indirmeğe, ve uzun bir sây ve işletmeğe, yani sulh devri açmağa müsaittir. Alman - lar milli vahdetlerini çoktan ta- mamladılar. Bundan başka sulh istiyen demokrasiler her i ile | iktısadi elbirliği yapmağa hazır olduklarımı bin kere teyit et- tiler. İngiliz matbuatı, Avrupa şarkında ve şark - cenubundaki memleketlerle Almanya'nın en sıkı, âdeta inhisarkâri iktısadi münasebetler tesis etmesine mu- halif olmadıklarını izah ettiler, Bir taraftan muvaffakiyetler, di- ğer taraftan bu uysallık bilâkis iştah ve cesaret artırmağa yara-| dı: Bohemya ve Moravya, Slo-| l vakya ve Arnavutluk hâdiseleri, Avrupa, Asya ve Afrika kıtala. | r eden uzun ve affet. | mez bir mücadele devrinin baş. lamakta olduğuna en nikbin o. lanları da ikna etti. Bu mücadeleye imkân vermek değil, bilâkis onu evelâ menet- mek, sonra ümitsizleştirmek, ni- hayet milletleri kendi istiklâl ve emniyet istikrarlarına kavuştur- im Korgenerale teşek mümeesillerini ta- Başkanımız Mareşal birinci ordu kıtaatı tarafından lacaktır. 15 ağustostan 21 ağustosa kadar 6l- mak üzere altı gün devam edecek o- İngiltere'nin Akdeniz filosu Başkumandanı Genel Kurmay Çakmak'ın öğle yemeğinde Trakya'da büyük askeri manevralar yapılacak Manevralar 15 Ağustostan 21 Ağustosa kadar devam edecek » Geçen seneki Trakya manevralarından bir görünüş Her sene mutat olduğu gibi bu sene de Trakya mımntakasında büyük mikyasta bir manevra yapı- mak İâzımdı. İngiliz imparator- luğunun bu uğurda harp kararı- na kadar varan teşebbüs ve mü- dahalesi, zamanında ve yerinde olmuştur. Bu karar, teşebbüş ve müdahale olmasaydı, Avrupa şarkmndaki, cenup - şarkındaki, Yakın - şark'taki memleketlerin buğün nasıl kanlı facialara şahit olmuş bulunacakları tasavvur bi. le edilemez. İngiltere sulh cephe (Sonu 3 üncü sayfada) Hava fehlikesine karşı müdafaa Dahiliye Vekilimiz İslanbul'da pasif müdafaa işiyle alakadar oluyor (Yazısı 3 üncü sayfada) |lan bu'manevra Kırklareli - Edizne a. | rasında ve Hasköy şimal mıntakasın. da yapılacaktır. 25 ağustos günü manevraya iştirak eden bütün kıtgat tarafından Edi: civarında büyük erkâm harbiye reisi Mareşal Fevzi Çakmak'ın huzurunda yapılacak bir geçit retmi ile manev | Taya son verilecek Ecnebi ataşemiliterlerin de dâvet edilmiş bulundukları bu geçit resmin- de gazeteciler de hazır bulunabilecek. lerdiz. (a.2.) Bugün YURD Köylü için ilâvemiz Cümhurreisimiz Inönü Amiral Sir A, B. Cunningham'la beraber MİLLİ ŞEF'İMİZ HALK ARASINDA | Milli Şefimiz İnönü dün ssat 17 ye doğru Çankaya'dan şehre inmiş ve şehir içinde bir gezinti İç ve dış ticaret yapmışlardır. Samanpazarında — otomobille- rinden Milli Şef, halkın a- rasında yaya olarak Ulus meyda- nıns kadar gelmiş, Cüm Halk Partisine girmişlerdi. ti bahçesinden geçerei Gücü garnizomunu Cümhurreisi buradan Büyük Millet Meclisi bahçesine inmiş ve büyük havuzun başında, halk ile bir rmüddet hasbıhalde bulun- müştur. Bundan sonra — otomo- bille tekrar köşke avdet etmiş. lerdir. Milli Şeflerini aralarında gö- a ve gö amanamanand Zirat kredi fa Bir muharritimiz dün Ticaret Vel mühim iktisadi işle: iştir- Vekil, bu ricayı n & kışlamışlardır. nen yazıyoruz : Maarif ve İktısat Vekilleri İstanbul'da İstanbul, & (Telefonla) — Maarif vekilimiz B. Hasan - Ali Yücel Eski İsehird'en, İktısat velikimiz B. Hüsnü Çakır da Ankara'dan şehrimize gel - diler, B. Hasan - Ali Yücel, Maarif vekâ-| letine bağlı müesseseler ileri — gelen - leri tarafında: andı ve doğruca Mo: ine gitti. Vekil İstanbul- ki gün kaldıktan sonra Trak - ya'ya gidecektir. İktısat vekilimiz B. Hüsnü Çakir da Maltepe'de trenden inerek Gözte - pedeki evine gitti. B. Hüsnü Çakır öğlede nsonra 11 inci yerli mallar ser |gisini ziyaret etti. İktısat vekilimiz pazartesi günü tekrar Ankaraya döne |cektir. | Ticaret Vekili B. Cezmi Erçin Avukatlık kanununun yanlış tefsir edilmesine karşı tedbir — | Adliye Vekilimiz bir kartimizin derdiyle yakından alâkadar oldu C. Müddeiumumilikleri vasıtasiyle adliye teşkilâtına mühim bir tâmim gönderildi Bundan birkaç gün evel, İzmir'deki okuyucularımızdan Bn. Nebahat Türkkan bize bir mektup göndermiş ve altında bir avu- kat imzasını taşımadığı için mahkemeye verdiği bir istidanın ge- ri çevrildiğini anlatmıştı. Bir arkadaşımız, dünkü sayımızın ikin- | ci sayfasında ve kendi sütununda bu mektubu aynen koyduktan sonra bir kanunun başka başka yerlerde başka başka anlaşıldığı- nı tebarüz ettirmişti. Adliye vekilimiz, bu yazi ile yakın- dan âlakadar olmuş ve Nebahat Türk- H ”. kan'ı mektuburnda anlattığı hâdise - ali İkan'ın me limiz İstanbul'da yi “avukatlık kanununun yanlış anla-| şılmasından ileri gelmiş esef oluna - İstanbul, 4 (Telefonla) — Ankaral Ca kir hâta,, suretinde tavsif ettik - vali ve belediye reisi B. Nevzat Tan-| ten gonra, bir daha bu türlü hareket- doğan bir ay kadar dinlenmek üzere lere meydan kalmamak Üzere bütün bugün İstanbul'a gelmiştir. * — (Sonu 5 inci sayfada) imizin inkişafını alâkadar eden bütün meselelere dair Ticaret vekilimizin gazetemize mühim beyanatı izleri indirildi kilimiz B. Cezmi Erçin'i ziyaret ede- Ti ve son günlerde İstanbul matbı isler uyandıran bazı ihracat meseleleri etrafında bir mülâ- ezaketle kabul etmiş ve hemen bü « (t » tün ticari iğler üzerinde etraflı beyanatta bulunm! JEngim'in iaahetını ay - İtalya ile olan ihracat vaziyeti matbuatında it bazı mallarını gümrüklerder ne ve İtalya'ya sevkol bazı mal. larımıza ait bedellerin de kliring he Sabına yatırılmadığına dair bazı mâ- lümat görüldü. Bu doğru mudur? — Hidise anbul gümrü- ğüne gelmiş olan italyan menşeli 76 sandık pamuklu rplak, 3 sandık bo: ay içinde İtalyaya iade « renilmiştir. Matbuatta gö: üzerine İstanbul mıntaka müdürlüğü- ne müracaat eden italyan ataşesi, pa» muklu mensucatta yüzde 15 ten fazla sun? pamuk bul linde ceza verileceğinden dolayı; kontrplakların, kontrplak talimatna » mesine muhalif olmaları itibari hal imkâasızlığı yüzünden iade edildiğini, esasen ehemiyetli ol- miyan boncuklar hakkında malumatı İstanbul nan (Sonu 6 ıncı sayfada) Basın Birliği Reisi İngiliz mebus muharrirleri şereline bir ziyale! verdi İstanbul, 4 (Telefonla) — Birkaç gündenberi İstanbul'da Jon Parker'in reisliği altındaki ingi- liz mebus muharrirleri şerefine, Ba - sın Birliği adına, Basın Birliği Reisi Başmuharririmiz Ankara Mebusu B. Falih Rıfkı Atay Parkotel'de bir ak- ir. Bu ziyafette İstanbul gazetele: başmuharrirle- ri de hazır bulunmu Yarm başlıyoruz