10 Ağustos 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Ağustos 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

M Ulus Basrmevi Çankırı Caddesi, Ankara 10 Telgrafı Ulus - Ankara AĞUSTOS TELEFON 1939 | Siğsabariz — imn y Yazı ılş!er_l Müdürü :0:; SKURUŞ | yyare 1064 DIMIZ ANDIMIZDIR. İngiliz Kıralı Weymouth'da 130 harp gemisini teftiş ederken 1300 İngiliz fayyaresi faarruz ve müdafaa fâlimleri yaptı *Düşman,, tayyareleri 160 hücum yaptılar Kali nelice henüz belli olmadı Londra, 9 a.a. — Bugün, İngil- tere'de, hava kuvetlerine men- sup bin üç yüz tayyare, şimdiye kadar hiç vukua gelmemiş bü - yüklükte hücum ve müdafaa ek- zersizleri yapmakta, kıral, ihti- yat filoya mensup 130 harp ge- eftiş etmekte, faal ordu ile birlikte redif ve ihtiyat ordu- ları ve yeni milis kombine ma - | Memleketimize bir Mısır askeri heyeti geliyor Kabire, 9 aa. — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor | Ordu teşkilâtımız ve askeri usulle- rimiz etrafında tetkikatta bulunmak | üzere yakında Türkiyeyi ziyaret ede- cek olan Misir askeri heyeti, Kahire topçu kumandanı tümgeneral! Hüsnü Elzeydi paşanın riyascetinde aşağıda- ki zevattan mürekkeptir: Albay Mustafa Essadık -(Harbiye mektebi müdürü) Süvari binbaşısı prens İsmail Da - vut, Mühendis binbaşısı İbrahim Sa- delmisri, Nakliye önyüzbaşısı Hase - neyn Lütfi, Makine yüzbaşısı Tİbra - him, Levazım yürbaşısı Diyap Muhel- hel. Heyete sivil olarak da, harbiye ve - zareti bütçe kalemi müdürü Osman Tevfik ile ticaret vezareti memurla - zından Ahmet Selim refakat etmekte- dir. Dahiliye Vekili şehir tiyatrosu hakkında tetkiklerde bulundu İstanbul, 9 (Telefonla) — Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak vilâyete git- İmiş ve yanında vali ve belediye reisi B. Lütfi Kırdar olduğu halde şehir| tiyatrosu müdürü ve rejisörünü davet Yarın . Türk ekonomisinde sanayileşme | | — hareketlerinin esas karakleri ( Yazan: Hüsnü ÇAKIR * Türk - Bulgar hududandan bir gö Bulgar ajansının bir haberine göre Türk - Bulgar sınır hadisesi kapandı Bulgar ajansı hududun öbür tarafındaki askeri hazırlıklara dair izahat veriyor halkın tahliye edilmediğini bildiriyor Sofya, 9 a.a. —Bulgar Ajansı bildiriyor : 21 Temmuzda Svilengrad civarında vukua gelen ve evelce bildiril- miş olan hudut hâdisesinde, bir türk erinin türk arazisi dahilinde bir bulgar hudut bekçisi tiarafından vurulduğu hakkında bazı yıebancı ga- zeteler tarafından neşredilerek bir yabancı ajansı tarafından yayılan nevralara iştirâk eylemektedir. İ.derek bu müesseselerin vaziyetleri (Sonu 5 inci sayfada) İhakkında malümat almıştır. İngiliz harp gemilerinden bir kısmı Portsmut limanı açıklarında Cümhurreisimiz Bolu'da F.K. ALAT, En sıcak yaz günlerinde, Bolu kasabasından karşı ormanlara doğru yarım saat uzaklaşıldığı vakit, bir serin suya girmiş ka- dar ferahlarsınız. İki türlü sayfi- ye vardır: deniz kenarı ve dağ! Bolu ormanları İstanbul ile An- kara arasındaki en kısa yolun üs- tündedirler. Fakat yol o kadar berbattır ki Cümhurreisimize ar- zedildiği üzere “bir gelen bir da- mebusluğunu yapmış olduğum için, Bolu yol meselesi Nafıa Vekâle. timizi bir tetkika dâvet etmek is- terim; on beş senedenberi Gere- de ile Adapazarı arasında yo- la, birçok defalar, sağlam ve da- yanıklı, yani garpkâri bir şose- nin masrafı ödenmiştir. Yol, iş- lek ve kalabalıktır. Bazan ucu görünmiyen arabalar akmnı, bi- zim usul yolu peyhir gibi yer, mevsimlik tâmirleri siler, süpü- rür. Bir demiryolu yapılmış olsa dahi, Bolu şose diye haykıracak. tır. Şimendifer teşebbüsünü bek- lemeksizin, Bolu üzerinden İs. tanbul - Ankara yolunu yapmak lâzımdır. Bolu'da halk, 20- 30 kuruş gündelik bulamadığı için gurbet. çiliğe mahküm olduğundan Cüm- hurreisimize şikâyette bulunmuş- tur. Çünkü ekim toprağı azdır. Ormanlar vardır ama, müşkülât da vardır. Kesme yeri ve ağacı gösterecek fen — memurlarının mın kadrosu noksandır. Fakat bi- raz müsamahada bulunursanız, hiç kimse kesme yeri ve kesilme- sinde zararı olmıyan ağacı ara- mıyacaktır. Mümkün olsa Bolu parkının ağaçlarını devirmekten işe başlıyacaktır. Acaba bütün bu ormanlar, cinsleri ve beynel. milel piyasa bakımından, istifa. de edilmez ağaçlarla dolu- dur? Eğer böyle değilse, ilk his- solunan zaruüret, geniş mikyasta, devlet murakabesi altında ve belki devlet sermayesi ile büyük işlerimize başlamaktır. Halk, en Maarif Vekili dün İstanbul'da muhtelif müesseseleri gezdi İstanbul, 9 (Telefonla) — Burada bulunmakta olan Maarif vekili B. Ha- san « Âli Yücel bugün Çamlıca civa - rındaki prevantoryom binasını gez - miştir. Maarif Vekilimizin bu tetkik- leri esnasında yanında Vekâlet sıhat baş müfettişi doktor Celâl ile üniver- site tıp fakültesi dekanı operatör B. Cemal de bulunmuşlardır. B. Hasan - Âli Yücel bundan sonra Çamlıca orta mektebi kampını da ziyaret etmiştir. Maarif Vekilimizin Trakya'daki tetkikleri Edirne, 9 a.a. — Trakyadaki teftiş. leri esnasında -yanında müfettişlik maarif müşaviri olduğu halde Maarif Vekili Hasan - Ali Yücel'e refakat et Takas işlerinin tânzimi Takas Limited şirketinin vaziıfeleri ve faydaları Ticaret Vekilimizin takas işlerimizin mekanizmasına dair mühim beyanatı Son haftanm en mühim iktisat hâdisesi, şüphesiz ki, takas limitet şir- ketinin faaliyeti ve bu faaliyetin memleketimizin iktisadi mahfillerin - de uyandırdığı alâka, piyasada bıraktığı âkislerdir. Yurdun ekonomik inkişafında çok büyük rolü ve hayırlı tesiri olacağında şüphe bulunmu - yan yeni takas rejimi hakkında hükümetimizin görüşünü ve bu me - yanda takip ettiği gayeyi öğrenmek istedik. * Ticaret Vekilimiz B, Cezmi Erçin bundan birkaç gün evel kendisini zi - yaret eden bir arkadaşımızın bu bu - sustaki sualini birar erken bulmuş ve fakat birkaç gün sonra etraflı suret- te izabat verebileceğini söylemişti. miş olan umumi müfettiş general Ki-| (Sonu 7 inci sayfada) Halk ferbiye ve Halkevleri h ğini ancak o za- man bulabilir. (Sonu 7 inci sayfada) C.H.P. Genel Sekreteri doktor Fikri Tuzer imkân olmıyan yerlerde alk odaları düşen vazifelerin mühim bir kıs - bir sal Genel Başkanlık Divanınca tasdik edilen halkodalarma ait talimatı aynen 6 ncı sayfamızda bulacak - sınız. Arkadaşımız dün de sayın vekili ma- (Sonu 6 ıncı sayfada) kültürüne hizmet açılmasına kurulacak C. H. Partisinin son Beşinci Bü- | Ticaret Vekilimiz B. Cezmi Erçin yük Kurultayında halk terbiyesine hizmet etmek ve halkevleri gibi Partinin kültür kurumları olmak üzere bir de halkodaları kurulması kararlaşmış ve Parti nizamnamesi- ne bu maksatla kayıtlar konmuş - tür... Kâfi bina bulunmıyan ve çalıştı - rılacak elemanı az olan yerlerde a - çılacak olan bu halkodalarına ait e- sas talimatı C.H.P. Umumi İdare Heyeti ton toplantılarında inceliye- rek tasvip etmiştir. Halkevlerine mını memleket içinde daha geniş yapacak olan ve C.H.P. haberleri en kati bir surette yalanlı Bu hâdise e da bir türk — eri, bulgar arazisinin iki yüz metre kadar içersinde yaralanmış ve bu vaka, hâ- diseyi kapatan ve türk ve bulgar hu- dut makamları tarafından imzalanmış, bulunan zabıt verakası ile de tesbit olunmuştur. Diğer taraftan yabancı bir ajansın verdiği bir habere göre, bazı gazete- ivarındaki, bul &W m—)ı= eri hazırlıklar yapılmak - ğunu bili Her ha tahliyenin vuku bul- madığını ve halkın sükün içinde tar- la işleriyle uğraştığını tasrihe selâ - hiyetliyiz. Askeri hazırlıklara gelince, evelce resmen de bildirilmiş olduğu gibi, bu modern harp silâhları ile ünsiyet pey- da etmeleri için iki sınıf ihtiyat su - bay ve erlerin bir talim devresi için silâh altına çağrılmasıdır. Bu iht yatlar, mensup oldukları — fırkaların mıntakaları dahilinde eksersizler yap- maktadır. B. Hüsnü Çakır dün İstanbuldan döndü Bir müddettenberi İstanbulda bu - Tunmakta olan İktisat Vekili B. Hüs- nü Çakır dün sabahki Anadotu ekspre siyle şehrimize dönmüş ve garda kar- şılanmıştır. Trakya'da yapılacak büyük manevraya hazırlık İstanbul, 9 (Telefonla) — Trakya- da yapılacak olan büyük manevrala - rın hazırlıkları devam etmektedir. Ma nevralarda hazır bulunmak Üzere İs- tanbul'a gelen Genel Kurmay Asbaş- kanı Örgeneral Asım Gündüz'le İs . tanbul kumandanı Halis Bıyıktay ve kurmayı Trakya'ya gitmişlerdir. İtalyan manevralarının bitmiş olmasına rağmen Figaro gazetesinin yazdığına göre şimdi de cenup mıntakasında gizli manevralar yapılmaktadır. Bu husustaki taf- Kit $ inci saylamızdadır, Resmimiz bir geçit zesmine İştirak eden italyan tankları. Bi gösteriyor, İamıya memur edilmiş bulunuyonuz. Trakya'da tahşidat yalanları Trakya'da tahşidat yapsak manevralara bulgaristan alaşemililerini çağırırmıydık? Son günlerde, heyecanlı haber- lerle dünya hâdiselerinin bugünkü bulanık cereyanından - istifade et- |mek yolunu tutan bazı yabancı ga- |zeteler, Türkiye ile Bulgaristan a- andaki münasebetleri sarsmıya ve hiç de aslı esası olmıyan Bu gazetelere Trakya'da vasi mikyasta tahşidat- ta bulunuyormuş. Trakya'ya müte- madiyen harp malzemesi ve asker yığıyormuş. | Türkiye'nin cihan sulhu dâva- |amdaki büyük hizmetlerini ve has- |sasiyetini bilenler, yani bütün dün- ya için bu haberler ancak gülünüp geçilen, üzerinde durulmıya bile değeri olmıyan boş şeylerdir.. Bizim dış siyasetimizdeki prensi- pimiz malümdur: yurtta sulh, ci;- handa sulh. Bunu şimdiye kadar birçok — dı rar ettik. Hem de |tekrar ettiğimiz kadar filiyatla da gösterdik. Cümhuriyet hükümetinin bütün dış memleketlerle olan mü- nasebetleri hep bu mihver etralın- da toplanır. Muhterem Hariciye Vekilimiz Saraçoğlu'nun Büyük Millet Mecli- sinin kapandığı gün, 8 temmuz cu- martesi günü söylediği nutku hatır- İryalım ve şa cümleleri hep beraber içinde yaşıyan bir Türkiye'nin her | sahada. neler yapmıya kadir oldu- | dunu son yirmi senelik mnkişaf ve terakkimiz uazıhan göstermiştir.” “ve Hiç bir zafer sulh yıllarının bize vermekte davam ettiği bu ni- metleri veremez. Ve hiç bir vicdan bu güzel şeylerin bir harp alevi i- |çinde erimesine razı olamaz.,, *. Hiç bir medeniyet harbin ço- cuğu değildir. Bilâkis, her medeni: yet azun süren bir sulhun mahsulü- dür, Harp esaret tevlit eder. Sulh hüriyet yaratır. Medeniyet hür milletlerin eseridir.,, Türkiye —medeni bir devlet olduğunu bütün cihana göstermiş- * (Sonu ? inci sayfada)