31 Aralık 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Ulus Baszmevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara Pazar 31 L KANUN TELEFON 1939 Mücssese Müdürü 1144 Oruş | zi n SKURUŞ | yazı İsleri 106 | İdare 1064 DIMIZ ANDIMIZDIRM Ankara'nın yardımları Millt Komite Merkez Heyetine, ve ayrıca Milli Komite Ankara Heyetine yapılan yardım listele- rini altıncı sayfamızda bulacak- Erzincan'da ölü miktarı yüzde 50! Yaralı miktarı yüzde 20 kadardır Sıhat Vekilimizin beyanatı lelzeleden zarar gören yerlerde mümkün olan bütün fedbirleri almış bulunuyoruz Kayseri'de 1.000, Divrik'te 1.500 Sıvas'ta 1.000 aile iskân edilecek Vekillerimiz Divrik'te Eskiköy, 30 (Hususi surette gönderdiğimiz muharririmizden yıldırım telgrafla) — Trenimiz, kar fırtınası arasında Divrik'e doğru yoluna devam ediyor. Burada Sıhiye Vekilimiz Doktor Hu- husi Alataş'tan ULUS namına son vaziyeti ve rakamları rica et- tim. Yaralılar için alınan tedbirler hakkındaki sualime Vekil şu cevabı verdi “ — Kayseri vilâyetinde 1000 ailenin iskânı için tedbirler alın - mış, her şey hazırlanmıştır. Bu işlerle uğraşmak üzere bir de he - yet teşkil edilmiştir. Bu heyetin ilk ekibi Amasya'daki yaralılara yardım için Kayseri'den hareket etmiştir. Sivas'taki durmamız - dan istifade ederek vali ile, Sivas havalisindeki felâketzedelere yapılacak yardımları tesbit ettik. Burada da bütün t:dbirl:ı_' alın- mış, teşkil edilen heyetler Hafik ve Ispsala'ya hareket e!mış)er - dir. Diğer bir heyet de Suşehrine gitmiştir. Diğer taraftan Sivas- ta 1000 ailenin yerleştirilmesi işini de tetkik ettik. Divrik'te de 1500 aile iskân edilebilecektir. Bu üç yerdeki hazırlıklar tama- miyle ikmal edilmiştir. Gelecek İlk yaralı treni Divrik'ten geçer - ken kendilerine sıcak süt ve çorba ve- rilmiştir. Bu vatandaşlarımız - Sıvas hastanelerine yatırılacaklardır. Diğer tla GYEN * Bir zelzele harabesinde canlı kalan bir mahlük: sahipsiz, zavallı bir buzağı Bütün Vatandaşlar yardıma koşuyor Millt yardım komiteleri her yerde teşekkül ederek faaliyete geçti Dün aldığımız telgraflar, milli yardım komitelerinin hemen her yerde teşekkül ederek faaliyete geçmiş bulunduklarını bil - dirmektedir. Bu millt komitelerden, Edirne ko- mitesi ilk günde 3500, Eskişehir ko -| mitesi 5200, Ayancık komitesi 1203, Afyon komitesi 720, Simav komitesi 600, Sinop komitesi 800, Çanakkale ko | mitesi 1000, İnebolu komitesi 2111, | Şarköy komitesi 105, Merzifon komi- | teki 5000, Ardıhan komitesi 1200, Lâ- dik komitesi 200, Samsun komitesi 10300 lira teberrü kaydeylemişler ve bunları Kızılay umumt merkezine gön dermişlerdir. Bundan başka, Sinop memurları 300 yataklı Kızılay imdat hastahane felâketleri önlemek için Falih Rıfkt ATAY İki türlü önlemek için: biri, ölüm- den kurtulmuş olanları beslemek we barındırmak, nüfus dağılmasına karşı tedbirler almak; ikincisi, yeni zelzelelerde can kaybını asgariye indirecek ve mütehassıslar tarafın- dan tavsiye olunan tedbirleri şimdi- den hazırlamak! Birincisi için hükümet ve halk mümkün olan her şeyi yapıyor: ilk imdat treni Erzincan'a varmıştır. 300 yataklı bir seyyar hastane ha- reket etmiştir. Milli Yardım Ko- mitesinin yalnız umumi merkeze ait olarak neşrettiği iki günlük iane Histesi 250 bin küşur liralık bir ye - küne tutuyor. Kızılay binaları eşya ile dolup boşalmaktadır. Felâket, bu yardımın aynı tempoda uzun müddet devam etmesine lüzum gös- terecek kadar büyüktür. Salâhiyet- tar makamların Sivas ve Kayseri'- de biner aile barındırmak imkânını bulmuş olmalarını hususi bir mem- e karşılarız. Felâket sahası, Anadolu'nun her bakımdan nüfus kesafetine bilhassa ihtiyaç gösteren bir bölge Biz orada zelzeleden evelki tenhalığı dahi gidermek ça - releri arıyorduk. Muvakkat ba- rındırma tedbirleri öyle alınmak icap ediyor ki bu vatandaşlar önü - yaz tekrar yurtlarına dön- evelâ bir kısmı amele ve yardımcı olarak inşaatta — çalışam- İar; bir kısmı çiftçi olarak eksinler ve gelecek kışa kadar gene köy, ka- saba ve şehirlerine yerleşsinler, Açıkta kalanları yerlerinde sığınak. lara almak için her şeyi yapmak, bu mümkün olmadığı vakit yakm merkezlerde toplu bulundurmak, hulâsa nüfus dağılışma meydan vermemek lâzımdır. Felâketzede- lerle temas eden vatandaşlarımızın yeni toprak ve yeni iş aramak tema. |bildiriyor: İngiltere "|er de iştirâk eylemiştir. yüllerinden kurtarmak olmalıdır. (Sonu 3. üncü sayfada) kafileler de sıra ile geleceklerdir.,, Vekilimiz, Erzincan'daki insan ka- yıbı hakkındaki en son malfimatın ne- den ibaret olduğu sualine şu cevabı vermişlerdir: “— İlk rakamların mübalegalı oldu- Bu anlaşılıyor. Gelen malümata göre Erzincan merkezinde ölü miktarı yüz- (Somu $ inci sayfada) FRANSIZ ve İNGİLİZ müttefiklerimizin yardımı İki hükümet de felâketzedelere ayrı ayrı 25 er bin sterlin veriyor Bulgaristan'ın iki milyon levalık yardımı Londra radyosu, dün akşam, ingiliz ve fransız hükümetlerinin Türkiye'deki zelzele felâketzedelerine sarfedilmek üzere ayrı ay- rı 25 er bin ingiliz lirası vermeyi kararlaştırdıklarını bildirmiştir. Londra radyosu, bu hesapça Fransa'nın vereceği mikdarın aşağı yukarı 4,5 milyon frank tuttuğunu söylemiştir. Bu hususta Ana - dolu ajansının Londra ve Paris'ten aldığı haberler şunlardır: Londra, 30 aa. — Röyter ajansı hükümeti — son günlerde Anadolu'da vukua — gelen zelzele felâketzedelerine yardım ol - mak üzere Türkiye emrine 25 bin in- giliz lirası tahsis etmiştir. Fransız parlâmentosu ve Fransız matbuatının alâkası Paris, 30 a.a. — Müthiş bir zelzele felâketine uğrıyan sadık müttefik Türkiyenin lehine gerek fransız par- lamentosu gerek fransız matbuatı müttefik bir tezahür göstermekte AÂyan meclisinin dünkü toplantı da âyan reisi Jeanneney, Fransa'nın derin taziyelerini Türkiye'ye arzet- miş ve buna hükümet namına Daladi- Heryo ve Daladiye'nin sözleri Bu sabah mebusan meclisinde reis (Sonu 3 üncü sayfada) İngiliz Başvekili B. Çemberleyn Anasını babasını enkazın altına verdikten sonra'zelzeleden kur- tulan ve kendisinden biraz daha büyük olan ablasının sırtına sığı- nan bu türk çocuğunun ıstırabı büyük felâketi temsil etmiyor mu? (C H. P. Grupu ve Müstakil Grupu umumi heyetlerinde Medis Reisi ve Başvekilimiz izahat verdiler CH, Partisi grupu Tle parti müsta- kil grupu umum! heyetleri dün 29. 12. 939 saat 14 de reis vekili Hilmi Uran'- in riyasetinde toplanmıştır. Toplantı mevzuu, yurdumuzun ba- zı mıntakalarında hakik! bir felâket balini alan zelzeleden zarar gören va- tandaşlarımıza yapıları ve yapılacak o- lan yardım tedbirlerini hükümetten dinlemekti. Riyasetçe müzakereye — başlanmaz- dan evel bu felâkete kurban gitmek suretiyle içimizden ayrılmış olan va- tandaşların tazizi için heyet bir daki- ka ayakta süküta davet edilmiş ve mi zakereye iptidar edildikte evelâ B.M, Meclisi Reisi Abdülhalik Renda, te- şekkül eden milli yardım komiteleri: nin ne şekilde çalışmayı plânlamış ol- duğundan grup heyetini haberdar et- tiği gibi Başvekil Dr. Refik Saydam da bu felâketin haber alınmasını mü- teakip hükümetçe derhal haz edil- miş olan ve bundan böyle ittibazı dü- şünülen tedbirleri etrafiyle izah et- Miş ve Başvekilin beyanatı grup heye- tince ittifakla ve teşekkürle kabul o- Tunmuştur. Grup aynı celsede, her mebusun fe- İlâketzedeler için hemen asgarf yürz lira yardım teahhüdünü de kabul et - miş ve ruznamede başka madde olma- verilmiştir. (a.a.) maaşlarından yüzde onunu teberrü ey- lemişlerdir. Adliye Vekâleti merkez teşkilâtiy- le Ankara'da Vekâlete bağlı diğer teş- kilât ve müessesat mensuplarının te - berrüleri 7500 liraya varmıştır. Malatya'nın yardımı Malatya, 30 aa. — Erzincan ve ha- valisi felâketzedelerine yardım husu- sunda Malatya halkının gösterdiği ya kın alâkanın tezahürleri gün geçtikçe artmaktadır. Evelki gün iki üç saat gibi kısa bir zaman içinde toplanarak Erzincan'a gönderilmiş olan 1700 küsür kilo un, (Sonu 5 inci sayfada) treni gitti eni gi Kızılay'ın felâket mıntakasına gön- dereceği 300 yataklı bir numaralı ça- dırlı imdat hastanesi Etimesğut'ta dün sabah hazırlanmış ve saat 17.5 da gehrimizden Erzincan'a doğru hare « ket etmiştir. Hastane töngen cihaziyle, dahil! ve intani İlâboratuvarlariyle cihazlı ve icabında sâri hastalıklarla da mü- cadele etmek için tertibatı havidir. Hastane treninde ihtiyaca kifayet &- decek muhtelif mütehassıs arasında Bursa mebusu operatör doktor Sadi Konuk, Urfa mebusu doktor Fatma Memik, Erzincan mebusu eczacı Sa « Hih Başotaç da bulunmakta idi, Gümrük ve İnhisarlar Vekilimizin beyanatı B. Raif Karadeniz yapılan ve yapılacak işler hakkında mühim izahat verdi Gümrük ve İnhisarlar Vekilimiz B . Raif Karadenizden yeni yıl münasebetiyle gazetemize bulunmalarını rica ettik, beyanatta sayın Gümrük ve İnhisarlar Vekilimiz muharririmizin muhtelif suallerine ayrı ayrı cevap vermiştir. B. Raif Karadeniz'in beya- matinı yazıyoruz: dıkından riyasetçe celseye nihayet| Gümrük ve İnhisarlar Vekilimiz B. Raif Karadeniz — 1939 yılı içinde sirin görüşünüz ile memleketin en mühim hâdisesi ne olmuştur? — 1939 yılında memleketin en mü- him hâdisesi Avrupa'da başlıyan har- bin memleketimizdeki — tesirleri ve bundan başka son günlerde vuku bu- lan hareketiarzın vatanımızda vücuda getirdiği büyük felâket olmuştur. — Doldurduğumuz yılın gümrük ve İnhisarlar işleri bilhassa hangi is- tikamette inkişaf etmiştir? — 1939 yılı gümrüklerde tatbik e- dilmekte bulunan kanunların ve kai- delerin ihtiyaçlara göre deği; si bazırlıkları ile geçmiştir. Bilhassa ithalât umumi târifemizin tatbikini kolaylaştırmak maksadiyle eşyanın bir fihristini (Repertuvar) vücuda getirmek için çalışılmış ve bu sene içinde ikmâl edilmiştir. (Sonu 3 üncü sayfaâa)