24 Ekim 1940 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1940 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

?Perşımheî Kat | Telgraf: ULUS Ankara a TELEFON LTESRİN | Başmuharrirlik 137i 1940 Yazı İşleri Müdüsü — 1061 | — Müessese Müdürü 1144 Yazı İşleri 1062 1 PKURUŞ Tdare 1064 | Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara | Büyük Millet Meclisi TÜRK iradesinin kaynağıdır Cümhuriyet Bayramı (W" - Başvekilin radyoda bir nufkuyla açılacak ÂAnkara'ya gelen izciler dün âbideye çelenk koydular Cümhuriyetin 17 inci yıldönümünün, ehemiyeti İle mütenasip bir coğ- kunlukla bütün yurtta hararetle kutlanması için alâkadar daire ve müesse- seler hazırlıklarına devam etmektedirler. Haber aldığımıza göre, C.H.P. Genel Sekreterliği tarafından hazırlanan ve bütün vilâyetlere tâmim edilen umumi kutlama tâlimatı dair Sa İzci kızlarımızdan bir grup Yugoslavya e Yunanistan Falih Rıfkı ATAY Mağnevi tazyık, Yugoslavya Yunanistan üzerinde tekâsüf etmiğ- tir. Bugünlerde alman nazırlarının retini kabul eden, ve onlarla ye- ni bir ticaret mukavelesi imza edan Yugoslavya, italyan ve bulgar gaze- teleri tarafından, yeni nizama uy- mâmak ve mihverin zaferine henüz inanmamakla itham olunmaktadır. devlet, ki geçen eylülden- biraz da mihver devlet- bi, ingiliz garantisi altına da girmiş değildir. Gıda ve mağden namına memlekette ne yetişiyor ve işleni- yyorsa, mihver devletlerinin. emrine hazır tutmuştur. Fakat ne çare ki bütün Yugoslavya'da, henüz, ingi- lizler mağlüp olmaz fikrinde olan.- lar varmış; mihver zaferine itikat besliyenler bir avuç gençten ibaret- miş. Harbin bir safhasıma kadar mih- vercilerin küçük denen devletler. den istediği şey, bitaraf kalmaktı. Şimdi, ne arı, ne teferrüatı ma- İâm olmıyan, coğrafi tâdilleri peşin kabul oderek, mihvercilerle beraber İngiltere aleyhine mücadeleye ka- tılmaktır. Dalmaçya'nın italyan dâ- vası için nasıl bir hedef teşkil ettiği kimseye meçhul değildir. Mare Nos- trum, Akdeniz'den çok evel, Ad- riyatik denizinin adıdır. Sonra Fiyume'nin hemen kenarında bir yugoslav limanr vardır ki Alman- ya'yı Adriyatik denizine bağlıya- bilir; ve limanın arkasındaki — Slo- wenya, asırlarca Avusturya'nın ma- lt olmuştür. ve Yuğoslavya onu A- vusturya terekesinden almıştı lis islâv olmakla beraber, Slovenya alman kültürünün derin tesiri tındadır. Yugoslavya'nın macarlar. ha dâvası da pok ehemiyetsir tel ki edilemez. Bulgaristan ise, ebedi dostluk misakına rağmen, büyük bir iştahla şimdiden izkata hazırlan- mıştır: onun da Yugoslavya ile Ma- kedenya, Yunanistan'la Makedonya ve Dedeağaç, hattâ bir nazırın son bir nutkuna göre, Selânik meselesi vardır. Yugoslavya, bu suretle coğ- rafi tâdillere uğradıktan sonra, ge- riye kalan toprakları üzerinde, bir- Yunanistan tazyıkına, İtalya ke- ralmın Arnavutluk tacı hesabına başlanmıştır. Bununla beraber, Yu- nanistan'ın denize doğru ilerliyen (Söonu 5. inci sayfada) de yapılacak işler tertiplenmi: /Öğrendiğimize göre, 29 Birinciteş- rin salı günü Cümhuriyet Halk Par- ; tisi tarafından, her yıl olduğu gibi, Ankara P: ve Ankara Halkevi sa. 4, lonlarında iki sumre verilecektir. Ankara radyosu da cümhuriyet bay- ramı için husust bir pfogram hazır- lamıştır. Bu program, büyük bir mu- vaffakiyet kazanan sayım günü neşri- yatına nazaran daha geniş ve özlüdür. Cümhuriyet bayramının resmen baş- hıyacağı 28 Birinciteşrin pazartesi gü- nü muhterem Başvekilimiz, C. H. P. Genelbaşkan Vekili Dr. Refik Say - dam saat tam 13 te, çalınacak bir le- tiklâl marşını mütcakip radyodan bütün memlekete hitap edecek ve tümhuriyet bayramını açacaktır. Radyomuz o gün saat 13 den 16.30 a kadar neşriyatına devam edecek ve bu arada Ankara'da Ulus meydanından bayram tezahüratını nakledecektir. 29 Birinciteşrin günü de saat 12.15 de Büyük Millet Meclisinden Cüm - hurreisimizin tebrikâtı kabulleri ve sâat 1445 de de Ankara ipodromun - dan geçit töreni yine radyo ile neşro- lunacaktır. bayram gününde mmhtelil Vekâ- Tet, umum müdürlük ve millf müecsse - seler adına konferanslar verilecektir. Bu arada pazartesi güntü saat 18.30 da Adliye Vekâleti adına, cera İşleri u « mum müdürlüğü baş muavini Dr. Bur- han Köni, saat 21.15 de Kızılay adına, gmuml merkez reisi Ağrı mebusu Dr. Hüsamettin Kural, salı günü 9.20 de Cümbhuriyet Merkez Bankası adına; banka müdürlerinden Sonavber Tan - € Sonu $ inci saylada ) C.H.P. Umumi İdare Heyetinde Cümhuriyet Halk Partisi Umumi Idare Heyeti; dün mutat haftalık toplantısını yapmış, Parti'yi alâka- dar eden mevzular üzerinde müza- kerelerde bulunmuştur. Manavgat şelâlelerinden güzel bir görünüş Güzel bir ese Antalya - : Manavgat Akseki - Konya yolu Yolun açılması büyük ve candan tezah Antalya, 29 (Husust Muhabirimiz bü. diriyar) — Örta Anadolu'yu —Akdeniz'e bağlıyan büyük —Antalya - Manavgat - Akseki - Konya yolunun açılış törenini yapmak üÜzere valimiz B. Haşim İşcan'ın retaliğinde Mebusumuz B. Rasih Kaplan, nafıa ve diğer dalreler müdürleriyle da- yetlilerden münekzep büyük bir heyet An- talya'dan hareket etmişierdir. Yol güzer. Kâhinda toplanan halk, bu büyük Mdise- Din bayram şenliğini yapıyor ve heyecan- h terahürlerde bulunuyordu. İlk kaza ©- lan Berik'de civar köylerin binlerce halki toplanmıştı. Yollar süslenmiş, yer yer taklar kurulmuştu. Dünyanın bu çok buhranlı günlerinde ÂAntonesko Roma'ya 'gidecek Roma, 2$ aa. — Stelfanl ajantından * Romanya'nın yeni hükümet relsi gene- ral Antonetko'nun yakında Roma'ya va - pacağı riyaret münasebetiyle bu seyahatin önümüzdeki ikinciteşrin ayınm ilk on gü ni zarfında yapılacağı ve reşmi mahiyet- te olacağı burada salâhiyettar mahafilde tasrih edilmektedir. Yapılacak —mülâkatta — görüşülecek mevrular hakkında şimdiden bir şey "leri sörülememe de Viyana hakem kararının Balkanlarda Jagiliz nüfuzunun izalesi- nin bahis mevzuu olacağı tahmin edilmek- NÜFUSUM Dü MUZ — n aksama kadar 59 vilâyetten netice geld ürlervle yapıldı Cümhuriyet hükümetinin millete hediye ettiği bu büyük nafıa eseri karşısında bu mıntaka halkının gönterdiği şükran teza- hürleri Manavgat'ta bir Zat daha arttı. Bu civar kazalardan gelen mümeseiller de buruda höyote İltihak ettiler. Yolun Manavgat « Aksaki izmi, dün. yanın cennet köşesi denmiye Jâyik çök Küzel bir gürergâh takip etmektedir. Yo Tun İki tarafı, genişliğinin hududu olmu- yan meyveli ve meyvesiz ağaçlarla süstü- dür. Yer yer yolun fki tarafımı kaptıyan çam ormanları göklere yükselmektedir. | Ankara beden terbiyesi mükelleflerinin tatbikatı Yarın 19 Mayıs stadyomunda saat 15 de başlıyacaktır Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğüne gelen malümata nazaran, bütün vilâyetlerimizde açılan gençlik kulüplerinde Beden Terbiyesi mükellefiye» tine tâbi gençlerimiz hazırlanan diği Üzere, bu kulüplerden ek açılma törenleri yapılmıştı. Vilâyetli luğu ve diğer barı zaruri tebeplerle gramlara göre çalışmaktadırlar. Bil inin 30 ağustos zafer bayramı gününde ine erinin genişliği, mükelleflerinin çok- © tarihte hazırlıklarını tamamlıyamı. yan vilâyetlerimiz de gençlik kulüplerinin cümhuriyet bayramı günlerinde açılma merasimlerini yapacaklardır. tanananın Başvekilimizin alletlerimizi fakdir ve tebrikleri Bişvekilimiz Or. Refik Baydam, Beden Terbiyosi Genal Direktörlüğüne gönderdiği Bir mektupla, bu ayın 5 ve 6 mnda İstan- bul'da yapılan Balkan atletizm oyunların- da muvaffakiyet gösteren atletlerimizi ve onları çalıştıranları tebrik etmiştir. MiNi takımımıza dahil tletlerimizi se- vindiren ve daha çok çalışmağa teşvik e- den bu mektubu neşrediyorur: Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğüne; $ ve 6 Birinciteşrin 1940 tarihlerinde İs- tanbul'da yaprlan XI inci Balkan oyunla letlerimizin gösterdikleri muvaffa- n dolayı kepdilerini ve onları çalış- tıranları tebrik eder ve ilerisi için dal Üstün Başarılar beklediğimin — kendilerine tebliğini rica ederim. 21. 10. 940 (Sonu 5. ncr sayfada) Beden Terbiyesi Genel Direktörü General Cemil Taner I Franko-Hîtlef mülâkatı Madrit; 23. aa. — Alman rad « yosu, Hitler'le general Franco'nun Bi Dr. R. SAYDAM | ispanyol . fransız hududunda mü « Fersin mmevklinde, valinin relatiğindeki he- | — Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğü, bu a D yete civar küy ve kasabalardan bilhassa İ mektubu bölgeler vastasiyle mülit takıma | let reislerine BB. von Ribbentrop Paris görüşmesi efrafında SIZAN MUHTELİF HABERLER FİLOYA DAİR ŞAYİALÂR Boudoin Fransız - Alman anlaşmasından bahsediyor Londra, 28 aa. — Alman redyosu, B. Hitler'in dün Paris'e giderek fransız Baş- vekil muavini B. Laval'i kabul ettiğini bil- dirmiştir. B. Von Ribbentrop'un da ya- kında Vichy'ye gideceği söylenmektedir. Lomdra'daki düşüncelere göre, bu görüş- melerin hedefini, katf mütareke şartlarının #otDİLİ teşkil eylemektedir. Pramsa, mih- 'ver devletlerine Alsas - Loren'i, Nis'i, Tu- Bus'u ve Cibuti'yi venmeği teklif eylemek. *0 ve mihver devletleri de Framsa'nın İn- giltere'ye karşı harbe girmesi şartiyle ba teklifi kabal etmektedir. Buna intimaren, fransrz hükümetinin Alh mânyaya mütemayil azası, Fransa ile A İstatistik Umum Müdürlüğü dün de sabahtan akşama kadar, mühtelif | manya arasında bir yakınlağma lehinde tav yetlerden gelen sayım neticelerini tasnif etmekle meşgul olmuştur. Türki- | Siyelerde balunmaktadır. yenin umumi nüfusunu dün akşam da kati olarak öğrenmek mümklün ola- mamıştır, Bunun sebebi, dünkü gayımızda da kaydettiğimir gibi tayım gü- nü bazı vilâyetlerimizde şiddetli yağmurlar yağmış, seller hasıl olmu,; Seller gerek sayım memurlarının çalışmasımı ve gerek merkeze dönüşleri- ni çok güçleştirmiştir. Dün akşama kadar 59 vilâyetimizden telgraflar gel- miş bulunuyordu. On şehrimizin katf nlifus neticeleri dün akşam Üzeri öğrenilebilmiş- tir. Bu şehirlerimizin, 1940 nüfuslarını, 1935 sayımı neticeleriyle mukaye- | &e ederek ve farklarını da ayrıca kaydederek veriyoruz: 1935 “İzmir 170.959 Adana 76.473 Antalya 22.993 Sıvas 33.890 Kastamonu 13.661 Konya B2.093 Eskişehir 47.045 Balıkesir 26.699 Mersin 27.620 Gazitntep 50.965 Nitekim fransız hariciye nazırı B. Baa- douin, dün Ameriksn gazetecilerine yap - teği beyanatta ezcimle demiştir Xiı Pransa, Almanya'ya kargı tam bir dü- rilstlük göstermeğe borçludur. Pransa ile Almanya arasmında bir yaklaşma vukua gelmelidir. İki memleket arasında böyle Dir yaklaşmayı ve sömim? işbirliğini arsa | etmemek, münasız ve gülünç bir geydir. | Güzeteciler, B. Bandouin'den Fransa'nın Alsas-Loren'i Almanyaya verip vermiyece- Gini sormuşlardır. Verdiği cevapta B. Baudoulin, “Alman ( Sonu $ inci saylfada ) BAYRAMIN BİRİNCİ GÜN! KIZILAY günüdür O gün göğsünü Kızılay rozetiyle süsle. dahil atletlerimize tebliğ etmiştir. Laval Hitler'le görüşlükten sonra Vişi'ye geldi Petain'le konuştu Tekrar ' Paris'e döndü Vichy, 28 a8 — Havaa bildiriyor: Selt- hiyettar mahfiller, B. Von Ribbentrop'un hazır bulunduğu Hitler - Leval mülâkah- nın mahiyetine işmret etmenin lürumsuz olduğu kanmatindedirler. Bahis mevzuu ©- lan Fransa'nın tetikbalidir ve bu mülâkat mütarekeden sonra cereyan eden hüdine- lerin en mühimmidir. Laval tekrar Paris'e döndü Vichy, 23 a.a. — Havaa ajansı bildiriyor: B. Laval, B, Hitlerle görüştükten sonra buraya dönmüş ve Mareşal Petain ile gö- Tügmüştür. Laval derbal gene Paris'e ha- reket etmiştir. |Nazırlar meclisinde başka işler görüşülmüş Viehy, 29 aa. — Nanırlar meclisi sant (Sonu 5. inci sayfada) lâki olacaklarımı bildirmektedir. Dev ve Suner refakat edecektir. Fransız - Alman sulhü Bir İsviçre gazelesine göre SULH ŞARTLARI NEDİR ? Laval'e rağmen Petain şartları kabul etmemiş Zürih, 28 - Volksrecht garetesine Bern'den bildirildiğine göre mibver dew letleri Vichy hükümetine aşağıdaki tek « Üfleri yapmıştır: 1 — Alsas - Loren'in Almanya'ya, Ni ia de İtalya'ya terki. 2 — Tunus Pranst ile İtalya arasında taksim edilecek, Cezair Fransa'ya kalacük. tır. $ — Fas'ın şimsl kısmının — İspanya'ya secki, 4 — Altrika'daki fransız müstemlekele rinden geri kalan krarm Fransa, Alman. ya ve İtalya tarafından birlikte idare edi- lecektir. $ — Hindiçint Japonya'ya terkedilecek tir. 6 — Akdeniz'deki — fransız filosu e vimal Afrizasında bulunan İransız tayyak releri İngiltere'ye Xarşı kullanılmak özek re mihverin emrine terkedilecektir. Bu gürtlür kabul sdildiği takdirde, Al- manya İşgali altındaki Fransa'dan Mazş Itmanları ve İsviçre hududundan denize kas dür uzanan geniş bir gerit müstasna olmak üzere büylük bir kıtmı boşaltacaktır. Volkeracht gazetesi ilâve ediyor: Bu teklifter Vichy kabinestnin - husil bir toplantısında tetkik edlimiş ve Laval, Baüdotü ve Amiral Darlan'a rağman hara- Teit bir müzakereden sonra Maregsl Pes m'in fartrı Üzerine kabinenin ekseriyeti lmiştir. Mareşal Petatn, |müstemleke tmparatorluğunuzn bu teklifle- Fini kabul etmiyerek derhal — Genorat d& (Ganlle'in davâsına iltihak edeceği kanaae tini iahar eğlemtitir. İngiltere'ye harp ilânı bahis mevsus değil Londra, 23 a.x — Daliy Telegraph ga zetesi, B. Laval'in Paris'e Fransa tarafın. dan İngiltere'ye harp ilânı meselesini mü- zâkere etmek izere gittiği hakkındaki ha» berin alman propagandası tarafından yayıl dığını koydeylamiştir.