4 Kasım 1940 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

4 Kasım 1940 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Parzartesi 4 IL. TEŞRİN 1940 Her bayram 1 ULUS Basz Çankırı caddesi Neşriyat Müd çıkar Basıldığı yer Ankara dürü Fazlı Tung [ 5 KURUŞ Telefon : 1062 - 1063 Milli Şefimizin nutku her yerde akisler uyandırdı Londra'da Nufuk mükemmel suretfe karşılandı Türkiye'nin kudreti ve taahhütlerine sadakati tebarüz ettiriliyor Londra, 9 aa. — Reisicümhür İsmet İn-| Süli'nün Türk parlâmentosundaki beyana- t1 gazetelecin Ük saylalarında neşredilmiş- tir, Bütün matbuat bu nutku İngiltere ile işbirliği siyasetinin mühim bir teyidi ola- rak telâkki etmektedir. Bazı sol cenah ge- zeteleri ve bilhassa Nevs Chronicle, nut- kun Sovyet Birliği ile olan münasebatın iyileştiğine dair kısımları üzerine okuyu- cularının dikkatlerini celbetmektedir. Umumiyetle gazeteler yunan mukavemte- tini kaydetmekle beraber € Sonu 2. inci sayfada ) bundan henüz Kış bayramında düşünceler Falih Rıfkı ATAY Bu bayram kış mevsimine tesadüf etti. Yayla, buz tutmağa başlamış- tır, soğuktan katılaşıp ağaran top- raklar üstünde sular ÖYÜZTETMATTE ŞN ken, Rumeli ve Anadola hudutların- da Türk hüriyetini bekliyen on bin- lerce vatan delikanlısını hatrılaya- hm. Trakya, engin bir deniz gibi, hava şiddetlerine açıktır. Anadolu'- da isteb kışı, çoktan cıvayı baro - metro camlarının dibine kaçırmış - |© tır. Kânunlar on binlerce Türk çift- çisini ocak başı sefasında bulmıya- caktır. Harp facialarının soluğu 3- nırlarımızdan duyuluyor. Yuvamız, irzımız, hayat ve şerefimiz, her şey, Orduya emanettir: onu, ana bağı nın şefkat sıcağiyle saralım. Kızılay | » her türlü vatandaş yardımlarına a- çıktır. Öyle denebilir ki kurulduğu gün- | den beri Kızılay'ın vazifesi, geçen | ve bu sene kadar ağır olmamıştır. | BO bin vatandaşı öldüren ve binler- cesini yuvasız bırakan zolzele, niha- yet, emniyet bölgelerimize kadar e- rişen harbe mil e beynelmilel iki büyük facia bizi aynı sene içinde buldu. Bu imtihanda, Kızılay'ın be- yaz bayrağı, muharebelerden çıkan bir sancak kadar ük ve asil bir hizmet ve şeref timsali olmuştur. A- nasız kalan yavru kendini onun ku- tağında, yaralanan ihtiyar kendini Onun sedyesinde, üşüyen, titriyen, donan kadınlar ve çocuklar kendi ni onun yünleri ve pamukla: çinde buldular; açlar onun sofrasın- da doydul; Şimdi Kızılay bizim orduya uzan- miş kolumuzdur. Cemiyetin kasaar- na ve anbarına ne kadar verir, ne kadar yet rirsek, derin bir vuh rahatı ile bizi ısıtan ateşimize, bizi doyuran ekmeğimize, bizi barındı ran yuvamıza o kadar hak kazan- Mış oluruz. Nasıl Kızılay'ın hiç bir zaman va Zzifesi bu kadar ağır olmamışsa, Türk vatandası olarak, bizim de o na karşı vazifemiz bu kadar büyük Ve esaslı olmamıştır. Milli tesanü- dün en yüksek misalini verelim. Ka falarımızın bir olan düşüncesil kalplerimizin bir olan duygusunu, vicdanlarımı bir olan imanını va- zife kudreti üstünde toplıyalım. | mandan hoşlanz | Bir ingiliz gemisinin muazzam tapları İngiliz Bahriye Nazırının _f vaziyeli fahlil eden bir nufku | İngiliz filosu Yunanistan'da Yunanistan'a haya yardımı da yapılıyor İngiliz askerleri Yunan arazisine ihraç olundu- B söylemiş- | lord L Alexandr ür. Vaziyeti ' mdra, $ aa. — Bahriyo ni gün müz zden geçiren birine m bir nti beyanatta bulunmuştur Vaziyotte çok emniyat 4 mevcut bulunmakta ve zaferin yolu da be- iktedir. Bu yol uzun ve çetin dahi ol- vaktimiz müsaittir. Fal. amzin vekitleri dardır. Çok dar sa, kazanmak buki düşmaz defalar ilân editmiş olmasına rağmen İn- gilir seferi kuvetleri hiç de imha edile- memiştir, Adaların İstilâsı teşebbüsü da- akündür fakal bu teşebbls de he- er'in Londra'ya , Fakat bu dahi henüz vuku bulmamıştır. Berlin'de zafer ddi yapılacağı ilân edilmişti. Bu da hendz yapılamamıştır. - Hakikatte bu MAkSAtİA kurulan tribünler sökülmüştür. Yıldırım harbi başladı, aylarca devum ot- & Larafından Xa- U sürette akame . Kökünden ka- yanacak olan şehirlerimiz henliz. sağlam- | dır. Halkımız artık bombardımanın ne mek olduğunu öğrendi. Halk - bembardi- yor. Fakat ona tahammül | isbat etti. Geğirdiği | tigi her ge- | ni — küvetlen a bümekteyiz 1 sayfada ) ekteki cesan bu imtthun Hitler'in temsil ye nihayet vermekteki azı dirdi. Bandan başka günü € Sonu 2. Maliye, Nafia, İklisat, Ticaret Vekilleri İstanbul'da (Telefonla) — Maliye Ve afıa Vekili Genaral tısat Vektli B. İstanbul, 3 kdli B. Fuat Ağrahı, Ali Fuat Cebasoy, Ju dün aabahki trenle şahrimize gölmiş- lez ve Haydarpaşada karşılanmışlardır. Macaristandaki alman ekalliyeti reisi Macar kabinesine giriyor Badapeşte. 3 aa. — Reuter: Budapeşte- de dolaşan şaylalara göre, Macaristan'daki alınan ekalli Franz Basch, ya -| kımda macar kabinesine girecektir. Franz Basch, Münih'te toplanan “ecne- reli En büyük bayram, cihanın ne bir ölüm kâbusu gibi çöken bu İmtihandan cıktığımız gün olacak- tır. O güne ancak fedakârlık ve kahramanlık derecesine — varan bir. Vazife aşkını devam ettirerek kavu- tabilirir. En son moda tül perdelerinizi kornişlerinizi, güneşliklerin çeşitlerini bi memleketlerdeki alman — ekalliyetleri,, | konleransına iştirâk ettikten sonra Ma-| caristan'a dönmü Almanların talebi üzerine ihdas oluna - cak bir mezarete veya ekalliyetler nazır. Tığına tayini muhtemeldir. Eski Fransız hariciye nazırı B. Bonnet Eski Fransız Hariciye azırı B.Bonnet diyorki: Fransız Alman sulhü bir işbirliği sülhü olmalıdır,, Marsilya, 3 aa. — Bski fransız harici- ye nazırı Bönnet “Journal” — gazetesine yaptığı beyanatta, harbe tekaddüm eden aylarda Fransa'yı harpten korumak için sarfettiği gayretleri hatızlattıktan sonra bugünkü meselelere geçmiş ve demiştir Almanya ile Fransa arasmda bir am laşma olmaksızm Avrapa sulhu mümkü değildir. Hitler - Petsin mülâkatı herke- rında büylk bir ehemiyet almak- nsa ile Almanya araşında bir gün maalanacak sulh, büyük tler arasın- da bir teşriki mesai sulhu olmalıdır, bir galibin mağluba yazdırdığı bir sulh de- ğil. Yapılmakta olan müzakereler yeni bir Avrupa'nın tantimi başlangaeıdır. Bu yeni Avrupa'da Alımanya ve Fransa kendilerine hâx olan dehâları ile yerlerini alacaklar- dir, (Sonu 3 Uncü sayfada) Bir İngiliz askeri heyeti Yunanistan'da İngiliz ve Yunan tayyare filoları Tiran şehrini bombaladılar İtalyan tayyareleri sivil bardıman etmeğe devam ediyorlar | ” Atina, 3 aa. — Bir İngiliz generalinin riyaseti altında hususi bir irtibat heyeti- nin gelmiş olduğu resmen teyit edilmek- tedir. Bu heyet orta şarktaki ingiliz umu- mi karargâhından gelmektedir. Bir deniz tayyaresiyle geleti ingiliz generali, derhal yunan umümi karargâhındaki — vazifesine Başlamıştır. Generalin gelmeti büyük bir mermnuniyet uyandırmıştır. Tiran bombardıman edildi Belgrad, 3 na. — Ünited Press müha - birine göre, ingi tayyareleri yunan tay- yareleriyle birlikte Arnavutluk hükümet merkezi olan Tiranayı bomdardıman et - mişlerdir. Selânik'te 200 sivil öldü Atina, 3 aa. — Royter: Selinikten alı- nan bir telgrafa göre, cumartesi öğleden sonra yapılan iki bhücumda bir miktarı ço- cuk olmak üzere 200 kadar sivil - ölmür | tür. Yunan avcı tayyarelerinin — cesurane Müdafaasına rağmen 20 bombardıman tay . yaresi Selâniğin sivil muhacir mahallı bücam etmiştir. Ölen ve yaralananların dedi henilz tamamiyle tesbit edilmemişsir. Dört düşman tayyaresi düşürülmüştür. Dün gece, kıral Georges büyük — yaralı tayyare yüzhaşımı Kuzuy: tağı ba « sında ziyaret etmiş ve kendisine binbaşı- İstanbul'daki lik maçları İstanbulspor ve Beyoğluspor 3 - 3 berabere kaldılar Altıntuğ Vefa'y da Beykoz'u 5 - İstanhul, 3 aa. — Şehrimizde — futbol şampiyonası maçlarına devam adıldi. Fenerbahçe stadında bine ancak vara- bilen bir seyirci kalabalığı önünde lk ma. çı Vefa - Altıntuğ takımları yaptılar. Mi küme maçları için, geçen sone İs- tanbul'un en kuvetli dört takımı arasında yer alan Vefa'nın, Altımtuğ'a karşı kolay bir galibiyet kazanacağı tahmin ediliyor- dü, Vefalılar suhaya gu kadro ile çıktılar : Hayati - Vahit, Süleyman - Ferdi, Lut- fi, Funt - Mustafa, Gazi, Hakkı, Hakkı, Mahmut, Altıntuğ takımı da göyle teşekklil etmiş- emal, Mehmet - Hayri, Rüştü. Cafer - İamet, Satt, Hayri, Ali, Bilâl, Bahâettin Uluğz maçı idare ediyordu. Maç Vefahların hâkimiyeti altında baş- dadı. Yeşil £ Beyazlılar tik daxikada Hak- kının ayağı ile bir gol çıkardılar. Pakat oyun yavaş yavaş mütevasin bir şekle gir- d Fırsatları iyi kollıyan — Altıntuğlular, Bayrinin ayağı ile üst üste iki göl çıkar- dılar ve 2 . 1 Vefanın aleyhine bitti. İlinci devrode Vefahların vaziyeti telü- #i edecekleri Ümit ediliyordu. Pakat bugün beceriksiz ve o nlabette talihsiz olan Ve- falılar, bir de penaltı kazandıkları halde, hiç gol atamadılar ve sahadan 2 - 1 mağ- Iüp çıktılar. Fenerbahçe - Süleymaniye maçı İkinci maçı Fenerbahçe - Süleymaniye takıtıları oynuyordu. Fenerbahçeliler bu- gün değişik hir kadro fle aahaya çıkmışlar. di Nuri - Muzaffer, Lebib - Ömer, Fikret, Hayati » Fikret, Yaşar, Nalm, — Orhan, Muzmmer. Süleymaniyelileri de gu kadro ile görü- yoruz: 1 2-1, Beşiktaş 0 mağlüp ettiler Dil, Tarih - Coğrafya Fakültesinde ilk ders Maarif Vekilimiz bir açış nutku söyliyecek Dil, Tarih - Coğrafya Fakültesi- nin yeni yapılan binasında tedrisata başlanması münasebetiyle bugün saat 10 da bir açılma töreni yapılacaktır. Törene istiklâl marşiyle başlanıla- cak ve Maarif Vekilimiz B. Hasan « Âli Yücel bir açış nutku söyliyecek- tir, Nutku müteakip, profesör Hikmet Bayur ilk dersi verecek ve sonra dü- vetlilere Fakültenin enstitüleri geze dirilecektir. Ruzvelt mi, Wilkie mi? Amerika'da Cümhurreisiseçimi Hhdi » €uhi, Daniş - Mehmet, İbrabim, Nülm - Hmet “TAPANIM, Axta, RAŞAt, Vet Hükem Eşref Mutlu. Maçın birinci devresi tamamen — Fener- € Soru 2. inci sayfada ) $ UbeM teklifine dair bir RİVAYET Nevyork, 3 a.a. — Columbi: radyosu bu akşamki neşriyatında demiştir kit B. Hitler aşağıdaki sulh şartla- rını Amerika hükümetine bildir- miştir: 1 — İstilâ ve mağlüp edilme- miş olan İngiltere olduğu gibi ka- Tacaktır. İ 2 — Halihazırda hemen bütün Avrupa alman nüfuzu altında bu- lunduğundan istikbalde İngiltere bu kıtada hiç bir siyasi nüfuz te- siri yapmıyacaktır. 3 — B. Hitler İngiltere ve A- merika ile an sene için ademi tecavüz paktı yapmıya hazırdır. lrk rütbesini vermiştir. €(Sonu 3 üncü vayfade) Bir İngiliz tayyaresi uçuş halinde HARACÇCI karDesLER Bu şartlar Amerika'nın Fran- sa'daki büyük elçisi vasrtasiyle Vaşington'a bildirilmiştir. Berlin üzerine yapılan hava akınları çok şiddetli oldu Askerft hedeflere, Birçok tahrip ve yangın bombaları atıldı Landra, 8 &a. — Haya nezaretinin tstih. Barat serviat bildiriyor: Eveliri gece ingi- yarın yapılacak İki namzef le İngillere'ye yardım lehinde bulünuyor Cleveland - Ohio, 3 an — İntihabat mü- cadelesi için son mühim nutkunu söyliyen B Ruzvelt, relalcilmburluğa üçüncü defa namzetliğini koymasının hakiki sabebi oe larak dünyanın geçirmekte olduğu fırtına- vı göstermiştir. B. Rüzvelt, şahsen hiç bir ihtirar basla- mediğini bildirerek Amerikan milletinden, | önümüzdeki salı günü kendisine bir itimat Teyi verilmesini istemiştir. Hükümetinin takip ettiği dış siyasete att (Sonu $ öncü sayfada) Cebelüttarıktan büyük bir gemi kafilesi hareket etti Tanca, 3 aa. — Stefani ajansının bildir. diğine göre, Cebelüttacık'dan Atlantik is tikametinde altmış kadar ticaret gemisin- den mürekkep bir kafilenin deniz tayyare leri, torpitolar ve büyük harp gemilerinin muhafazası altında hareketi Tanca ve ie- Panyol sahilleri makamatında hararetle mevzuubahis olmaktadır. İııgiller;ıli _iıpoılıı memleketlerine dönüyor Londen, 3 — Japonya'aın — Londra konsölosu Uşiyana'nın — dabil — bulunduğu İngiltere'de bulunan Japonlardan mürek- kep bir grup Japonyaya gitmek üzere İr- landa'ya hareket etmi Orüdan Galvay Hmanında bekliyen Husi Mimaru vapuru- na bineceklerdir. Bu japonlar işlerinin durgus gitmesin den dolayı kendi arzaları ile İngi! ayrılıyorlar, Amerika — ilk ;m;i!u'. kıfasımı — feşkil etti Vaşington, 3 aa. — Amerika hart nazırı Stimson, parasütçü kıtalarım Am tika ordusunun yeni bir cüzü olarak ka bal edildiğini bildirmiştir. Tlk paraşltçü kıta S00 askerden mülrek kep olacak ve Bennino istihkâmında yer. (Somu 3 üncü sayfada) Mobilye ve Morkesi İzmir İkincl beyler sokağı, Şubeler: Ankara ikinci Anafartalar Cdddlnı—dımıl— Teşeceki karyolalarınızı alabilirsiniz