14 Kasım 1940 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

14 Kasım 1940 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: ULUS Ankara N TELEFON HL TEŞRİN | Basmubarrirlik 1940 Yazı İşleri Müdürü Müecssese Müdürü | 5 KURUŞ Yazı İşleri İdare 1971 1061 1144 1062 1064 j DIMIZ AA NDIMIZDIRM D | | | Askerlerimize kışlık yardımı yapalım Kızılay yünlü kullanılmamış eşya kabulüne başladı (Tafsilât ikinci sayfamızdadır) Milli Şefimiz Dil-Tarih fakültesinde Çalışma halinde bulunan fakültede Milli Şefimiz dershaneleri ve ensfilüleri ayrı ayrı ziyarelf effi Cümhurreisimiz muhtelif çalışmalar hakkında izahat aldılar ve kıymetli irşatlarda bulundular bu safhasında Falih Rıfkı ATAY Yenilen veya henüz harbe girmi- Yyen devletler, mihver nizamı altın- da bir kıta birliği teşkil etmeğe dâ- vet olunmaktadırlar. Bu düâvet, Mmağlüplar üzerinde rpten en az zararla kurtulmak”, bitaraf veya harpdışı memleketler üzerinde “te- €avüz tehlikesinden korunmak ve yeni kazançlar temin etmek” — için belki müsâit bir fırsat tesiri yapı- yor. Kimi daha az toprak vermek, kimi toprağını genişletmek için, İn- giltere'ye karşı muzaffer — olmamiş olmak ve Anglo-sakson coalition'u karşısında uzun bir harbi kabul et. mek zaruretlerinden doğan bu col- Taboration teklifini istismar etmek yolunda olanlar vardır. Fakat Al - Manya ve İtalya ile İngiltere arasın- daki mücadeleyi, Anglo-: kâle- mine karşı bir kıta mücadelesi hâ- line sokmak, ve askeri kuvetleri ya- hut, iktısadi imkânları ile, veya, üs- | ler vererek bizzat mücadeleye işti- Yük etmek için, bu devletler, iki su- aldon birine cevap vermek vaziye- tinde bulunmaktadırları — mihver devletleri harbi kazanmıştır, yahut, mihver devletleri harbi kazanmalı- dırlar. Fransa mütareke yaptığı zaman harbin İngiltere için dahi kaybol- muş olduğuna ka; idi. Beş aylık ingiliz mukavemeti, ve imparator- luk kuvotlerini Akdeniz ve Afril dan çıkarmak teşebbüslerinin şim- diye kadar muvaffakiyetsizliği, bu ksanaati zâfa uğratmıştır. Öyle ki Fransa'da maddi veya mağnevi ağır bir fedakârlığa razı olanlar bulun- sa bile, bunlar doğrudan doğruya işgal veya işgal tehlikesi altında bulunmıyan — fransız. ülkelerinin kendilerini takip etmiyeceğini bil- maktedirler. Bundan başkı idar mevkiinde bulunan birçok şahsiyet- lerdeki şeref ve ahlâk hissi, kendi- lerini muzafferlerine üstelik bir de mercenaire'lik etmek zilletine düş- mekten alıkoymaktadır. Bütün alman kuvetleri kıta üsz- tünde serbesttir. Bunlar İngiltere- den gayri herkese hücum edecek mevki ve kudrettedirler. Henüz harp âfeti görmiyen memleketler, kendilerini hedeflikten kurtarmak için her türlü imkânlara baş vura- caklardır. Fakat bununla, araların- da hiç bir zafer kazanmıyan biri de dahil olmak üzere, üç devletin Ce- (Sonu 4. üncü sayfada) « nasında şereflendirmişlerdir. Milli Şef, Fakültede Maatif Vekili Hasan - Âli Yücel, Fakülte Dekan Ve- kili Profesör Emin Erişirgil ve Fakülte Müdürü ta - rafından karşılanmışlardır. Relsicâmhur, çalışma halinde bulunari — fakültenin mühtelif enstitü ve dersanelerini ayrı ayrı ziyaret et - mişler, alâkadar profesör ve doçentlerin derslerini dinlemişler ve seminerlerde meşgul bulunan talebenin çalışmalariyle yakından alâkadar olarak fakültenin kütüpanelerini tetkik buyurmuşlardır. M Şef, bu yeni ilim müessesemizin karşı pek yüksek ve yakın bir alâka göstermek lütfun mesi da bulunmuşlar, muhtelif sahalardaki ilmi çalışmı hakkında etraflı izahat istemişler ve irşatlarda bulun- muşlardır. Fakültenin Arkeoloji enstitüsünde Reisicümhur, Ankara civarında yapılan son kazıların neticeleri hak- kında verilen izahatı dinlemişler ve milli tarihimizin aydınlatılması hususunda fakülteye düşen vazifelerin (Sonu 4 üncü sayfada) Milli Şefimiz, Ahlatlıbel kazısında meydana çıkarılan eserleri tetkik ediyorlar Ailas denizindeki korsan gemisinin hüviyeti anlaşıldı Londra bunun bir alman cep zırhlısı olduğunu bildiriyor. Londra, 13 na. — Jervis - Bay muavin | kruvasörünün himayesinde — seyretmekte | olan gemi kafilesine hücum eden alman korsanının cep zırkılılarından birisi olda - Ku haber alınmıştır. Kurtarılan gemiciler bir Kanada limanında Kanada'nın şark sahilinde bir liman; 13. aa. — 45 Teşrinisani gecesi bit gemi ka- filesine Atlantik'te bir düşman deniziletil gemisi taralından yapılan hücumda şeca- atlr bareketi İle temayüz eden Jervis-Bay muavin kruvazörünün mürettebatından kur tarılan 85 kişi, Kanada'nın şark sahilin - de bir limana gelmiştir. Bu 64 kişi, kafi. leye dahil bulunan ve Jevris-Bay mütette- batından geri kalanları aramak üzere mu- barebeden beş saat sonra, alman korsanı nin toplarını hiçe sayarak muharebe mey danına dönen bir İsveç gilebi tarafından kurtarılmıştır. Muharebe nasıl oldu 7 Tervis-bay'ın ikinci kaptanı muha- (Soznu 4 üncü sayfadı) Bu ay sonunda Amerika İngiliz hükümetine 13 uçan kale tayyaresi gönderecek Vaşiagton, 19 ma. — Dün Vaşington'da Iyi haher alan mahfillerde — bildirildiğine göre, 1slâh edilmiş "Uçan kala, tipinden 13 Amerikan bombardıman tayyaresi, nor- mal olarak, daha bu ay içinde İngiltere'ye verilmiş olacaktır. Bundan başka Nevyörk'ta temin edildi. Bine göre, bombardıman tayyarelerinin &- tışlarıtın sıhatini temine yarıyan iki giz- H Amerikan makinesi modelleri, Amerikan torpido mühdiplerinden birlal ile İngiltere- ye gönderilmiş bulunmaktadır. Amerikan resmi mahfillerinin ilâveten — bildirdiğine Xe bu makineler. her halde halen İngil- 'de tecrilbe edilmektedir. Amerikadan İngiltereye binlerce tayyare gönderildi 108 tay < iğe göre, fabrika şimdiye kadar İngiltereye nit ük üzere Kınada'ya 1748 tayyare gön- dermiştir. Bunların 645 j bömbardıman tayyaresidir. Bunlardan başka 100 bormbardıman tay- yaresi Avusturalyaya gönderilmiş, 100 ta- ne de imal edilmektedir. (Sonu 4. üncü sayfada) Millt Şefimiz Reisicümhur İsmet İönü dün saat 16.30 da Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesini yeni açılan bi- ai Cümhurreisimiz Fakültede talebelerin çalışmalarını tetkik ediyorlar. — BERLİNDE B. Molotof | temaslara 'devam ediyor Dünkü Hifler - Molotof görüşmesinin dörl Saatlen fazla sürdüğü bildiriliyor Beriit, T8 aa — Dün hariciye mazırı von Ribbentrop tarafından Kalserhef otelinde Sovyet komiserler heyeti relsi we hariciye | taklar terti olunmuş | - sövyet müzesebetlerinin sami. dük mahiyeti tebarlz eteirili a muavini B. Rudolf Hess övyetler Birliği halk komiser- er heyetl reisl ve hariciye komiseri B. Molotof'a kabul etmiştir. Ma Göring de bu sahâh Sovyetler Birliği halk komiserleri relsi ve hariciye komiseri B. Molotol'u kabul ederek k disiyle uzun müddet görüşmüştür. Mülâ. kat alman - Sovyet münasebetlerirtin dost- luk Çerçevesi içinde vukubulmuştur. Hitlerin ziyafeti B. Hitler buğün saat ön dörtte |Sovyetler Birliği Halk komiserleri heyeti reisi ve hariciye komiseri R. Ma - k şerefine hususi bir siyafet venmiştir. Bu ziyafette B. Molotof'un maiyeti erki- mından bazı zevatlı man hariciye mazırı, alman başkumandanı, propaganda nazırı, döktör Göhbels ve B. Hitler'in husust kar. mayı hazır bulunmuşlardır. Ziyafetten souza alman hariciye hazırı B. von Ribbentrop'un ve Sovyetler Birliği hariciye komiser muavini B. Dekanazof'un iştirâkiyle siyas! müzakerelere devam edil. miştir. Bügün B. Molotof'un B. Hitler'e yap- tığı ziyaret dört saatten farla sürdüğü ve bu müddetin üç saatinden fazlasının evel. ce bildirilen müzakecelere — hasredildiği bul © ve alman en. Alman gazetelerinin tefsirleri Berlin; 13 na — D. N, B. afansı bil - (Sonu 4. Üncü sayfada) Otranta kanalında Üç İtalyan iaşe gemisi batırıldı Kafileye refakal eden iki desiroyer son süratle kaçtı İze mensap bir deniz filosu 11/12 teşrini - sani gecesi Otranta kanalr dahilinde — iki destroyerin refaaktinde bulunan dört ital- |yan iaçe vaparunu yakalamıştır. Vapurlar dan biri derha) diğer iki vapur du müte - akiben batırılmıştır. Dördüncü vapur ha- S1ta uğramışsa da kurtalmaya —muvaffak Jolmuştur. Kafileye refakat eden iki tor- İpido mubribi duman perdesine sığınarak bütün süratleriyle kaçmışlarsa da birine isabet kaydedilmiş ve hasara uğratılmıştır. | Gemiderimizde hiç bir hasar ve insanca bir zaylat yoktur. filosuna ağır bir darbe ! Taranto'ya yapılan bir hava akınında 3 ZİRHLİ VE 4 KRUVAZÖR AĞIR HASARA UĞRADI İtalya'n donanmasında işe yarıyan üç zırhlı kaldı ÖARARÜŞLERİDİM ĞK Londra, 13 aa. — Bahriye nezaretinin tebliğ ettiğine göre donanma İtalyan filo- sunü ağır bir darbe indirmiştir. (Sonu 3, ncü sayfada) Yunan cephesinin şimal bölgesinde İtalyanlar taarruza geçtiler Yunanlıların Pindus'la aldıkları esir ve malzeme sayılamıyatak kadar çok Atina, 13 aa. - Besinin şimal böl re himayesinde o! a: İtalyanların yanan cepe inde topçu ve tayya « k yeniden büyük bit giriştikleri bildirilmektedir. Yananlılar bu bölgede italyanların mü. bi üssü olan Görice civarmda bazt teve kulceye noktalarını zaptetmişlerdir. İtalyan dağ fırkasının gn bezimetine #ahne olan Pindus bölgesinde yunanlılar mevzilerini muhalara etmekte ve İtalyan müfrerelerini temizlemekle meşgul bu - lunmaktadırlar. Yunanlılar düşmandan &- İcnan top ve mitralyözleri kullanmıya büş- larmşlardır. Arnavut askerlerinden mü « rekkep bir bölük muharebe etmeden yu « (Sonu 3. neü sayfada) General Antonesko Romaya hareket etti Bükreş; 18. aa. — Rador ajansı bildirle yör : General Antonesco, refakatinde hü- riciye nazırı B. Sturdza ve daha birçok ae vat olduğu halde, B. Mussolini'nin dâveti üzerine, dün akşam hususi trenle Roma'ya hareket etmişti: C. H.P. Umumi İdare Heyetinde Cümhuriyet Halk Partisi Umu. mi İdare Heyeti; dün mutat haf- |talık toplantısını yapmış, Partiyi alâkadar eden mevzular üzerinde wmuınkerelerde bulunmuştur. İltalyan donanmasından Conte di Cavour zırhlısı seyir halinde